Gå til innhold

Juss: er det lovlig å testamentere noe til ufødte personer ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

arveloven § 71:

Rett til arv har berre den som lever eller er avla når arvelateren døyr.

Arvelataren kan fråvike reglane i første ledd for arv som han kan disponere fritt over med testament. Ein ufødd person kan likevel berre gis arverett når ein av foreldre hans er fødd eller avla når arvelataren døyr.

Ulv I Faarikaal

arveloven § 71:

Rett til arv har berre den som lever eller er avla når arvelateren døyr.

Arvelataren kan fråvike reglane i første ledd for arv som han kan disponere fritt over med testament. Ein ufødd person kan likevel berre gis arverett når ein av foreldre hans er fødd eller avla når arvelataren døyr.

Jeg var litt uklar.

Lova har jeg lest, betyr avla = fosterstadiet ?

Altså kan man bare testamentere til en ufødt person dersom h*n sjøl eller foreldra er født eller avla. Da testamentet ble skrevet ? Eller ved arvefallet ?

Her finnes et veldig gammelt testament, hvor testator har bl a bestemt at arven skal gå til alle nevøer og nieser som ikke er fylt 15 år ved arvefallet, og skal brukes til disses utdannelse. Pluss en haug annet surr. Dette blir ei floke. Med 15 nevøer og nieser fra 5 til 25 år. Noen foreldre til disse var ikke født da det ble skrevet. Datoen er uleselig eller glemt, men året er der. Det er klausuler over i flere generasjoner. Verdiene er i et fond. Makan til dust som lager slikt.

Jeg var litt uklar.

Lova har jeg lest, betyr avla = fosterstadiet ?

Altså kan man bare testamentere til en ufødt person dersom h*n sjøl eller foreldra er født eller avla. Da testamentet ble skrevet ? Eller ved arvefallet ?

Her finnes et veldig gammelt testament, hvor testator har bl a bestemt at arven skal gå til alle nevøer og nieser som ikke er fylt 15 år ved arvefallet, og skal brukes til disses utdannelse. Pluss en haug annet surr. Dette blir ei floke. Med 15 nevøer og nieser fra 5 til 25 år. Noen foreldre til disse var ikke født da det ble skrevet. Datoen er uleselig eller glemt, men året er der. Det er klausuler over i flere generasjoner. Verdiene er i et fond. Makan til dust som lager slikt.

avla = unnfanget.

Poenget er ikke om man var avlet da testamentet ble skrevet, men at man var det da arvefallet fant sted (dvs dødstidspunktet).

Det finnes jo også testamentariske disposisjoner som oppretter legater/stiftelser, men dette kan jeg ingen ting om.

Dette med avlet før dødsfallet sov er en del av arveloven fordi Grunnloven har et forbud mot opprettelse av fideikomiss (grl § 108)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...