Gå til innhold

er det vanlig å gå opp i vekt med en gang?

Anbefalte innlegg

er det vanlig å gå opp noen kilo i vekt med det sammen man har starta med å trene og spise sunt? før spiste jeg 2-3 måltider om dagen og trente ikke. Nå spiser jeg 5-6 ganger om dagen og trener 6 ganger i uka. Men har faktisk gått opp i kilo de to første dagene. er dette normalt?

Fortsetter under...

Nei. Man går ikke opp i vekt på TO DAGER. Så fort greier ikke kroppen å omstille mat til fett eller trening til muskler.

Det du spiser blir liggende i magen din en god stund, og i tarmene. Har du i tillegg ikke vært på do og gjort hverken "stort eller smått" i det du går på vekta, kan det fort bli en kilo eller to i forskjell på vekten fra en dag til en annen.

Gjest ikke undertegnet

SDD, jeg må spørre deg; er det helt sikkert? Jeg mener, man går ikke opp i vekt på TO DAGER?!?? Det er jo fysisk umulig.

Jeg har ikke problemer med å gå opp i vekt på to dager. To dager er jo en helg. Skeier jeg ut i helga kan jeg legge på meg fra 2-4 kg. Og det er ikke tull.

Men du mente kanskje vektoppgang pga øking av muskelmassen mens du samtidig spiste normalt? To kilo muskler greier du nok ikke å opparbeide på to dager nei!

Men hos normale folk varierer vekta 1-2 kg avhengig av hvor mye vann kroppen holder tilbake og hvor mye mat du har i mage og tarmsystem. Og avhengig av regelmessighet i avføring.

En blir bare smågal av å veie seg mer enn en gang i uka. Det beste er å kaste hele vekta. Er vel en dritt hva du veier, bare klærne passer? Du merker garantert på bukselinninga hvis du har vært for grådig i mat- eller godtefatet!

Annonse

Nei. Man går ikke opp i vekt på TO DAGER. Så fort greier ikke kroppen å omstille mat til fett eller trening til muskler.

Det du spiser blir liggende i magen din en god stund, og i tarmene. Har du i tillegg ikke vært på do og gjort hverken "stort eller smått" i det du går på vekta, kan det fort bli en kilo eller to i forskjell på vekten fra en dag til en annen.

Nemlig, det er ikke vanlig å ha akkurat samme vekt hele tiden. Min varierer med opp til 3 kg fra dag til dag.

SDD, jeg må spørre deg; er det helt sikkert? Jeg mener, man går ikke opp i vekt på TO DAGER?!?? Det er jo fysisk umulig.

Ja, det er ikke noe problem.

Jeg kjenner en som trener hardt innenfor fitness, og kjører et ekstremt kosthold. 1 dag i uken så dytter han i seg alt han kommer over av mat (kaker, godis, alt), og det er ikke uvanlig at han på denne ene dagen går opp ca 5 kg! Dette på en dag!

Det er mulig hun har økt i vekt rett og slett fordi hun nå spiser skikkelig, og at vekten hun har gått opp rett og slett er vekten til maten.

Som flere her sier - maten over to dager veier jo også en god del, i tillegg til eventuelt økning i vann i kroppen. Og det er ikke sikkert du har blitt "kvitt" alt du har spist ennå:-)

Men vær klar over at du godt kan gå opp noen kilo - litt avhengig av hva musklemassen din og fettprosenten er fra før.

Uansett vil du bli "fastere i fisken" og få en finere form/fasong.

Men det er først etter en god del måneder du virkelig vil kunne se forskjellen - litt avhengig av hvilket utgangspunkt du har.

Du har i hvert fall startet på den riktige prosessen!

Mvh

Ja, det er ikke noe problem.

Jeg kjenner en som trener hardt innenfor fitness, og kjører et ekstremt kosthold. 1 dag i uken så dytter han i seg alt han kommer over av mat (kaker, godis, alt), og det er ikke uvanlig at han på denne ene dagen går opp ca 5 kg! Dette på en dag!

Det er mulig hun har økt i vekt rett og slett fordi hun nå spiser skikkelig, og at vekten hun har gått opp rett og slett er vekten til maten.

ser ut som du har en del peil. Spør om den ting til jeg. Leste et annet innlegg her om at det ikke var mulig å øke muskelmasse samtidig man blir kvitt fett? Stemmer dette da? Hvis jeg nå trener styrke 3-4 ganger i uka, og kondisjon 3 ganger, vil jeg ikke bli kvitt fett også samtidig som jeg får mer markerte muskler?

Hva om jeg bare trente styrke? ville jeg aldri blitt kvitt fettet da

ser ut som du har en del peil. Spør om den ting til jeg. Leste et annet innlegg her om at det ikke var mulig å øke muskelmasse samtidig man blir kvitt fett? Stemmer dette da? Hvis jeg nå trener styrke 3-4 ganger i uka, og kondisjon 3 ganger, vil jeg ikke bli kvitt fett også samtidig som jeg får mer markerte muskler?

Hva om jeg bare trente styrke? ville jeg aldri blitt kvitt fettet da

"Leste et annet innlegg her om at det ikke var mulig å øke muskelmasse samtidig man blir kvitt fett?"

For en godt trent person så er dette så godt som umulig, men dette kommer litt ann på formen din. F.eks. vil dette være mulig for en person som aldri før har trent, og plutselig begynner å trene.

Jeg har knapt trent på halvannet år, og begynner sannsynligvis igjen til uka. Jeg vil nok da både kunne legge på meg muskler og miste litt fett, rett og slett fordi jeg nå er i forholdsvis dårlig form. Men jeg ville aldri klart å miste fett og samtidig legge på meg muskler for 2 år siden.

En myte er for øvrig at muskler blir til fett og at fett kan bli til muskler, og dette er umulig.

"Hvis jeg nå trener styrke 3-4 ganger i uka, og kondisjon 3 ganger, vil jeg ikke bli kvitt fett også samtidig som jeg får mer markerte muskler?"

Jo, det vil du!

"Hva om jeg bare trente styrke? ville jeg aldri blitt kvitt fettet da"

Jo, styrketrening er veldig bra for å bli kvitt fettet, samtidig som mer muskler gjør så du forbrenner bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...