Gå til innhold

Neker å jobbe ved graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er på riktig forum...men prøver her først. Hvis ikke, kanskje noen kan si til meg hvilket forum som passer best til spørsmålet mitt???

Jeg er ufrivillig barnløs i 4,5 år. Vi skal i gang med et nytt prøverørsforsøk nå ganske snart.

Jeg har et veldig fysisk tungt arbeid og kommer til å nekte å jobbe fra egguthentingsdagen og fram til jeg skal teste. Skulle jeg bli gravid, nekter jeg også å fortsette i dette arbeidet.

Kan jeg kreve å bli sykmeldt, både fra egguthentingsdagen og fram til testen og videre, dersom jeg skulle bli gravid?

Jeg vil ikke risikere noe og arbeidet er altfor tungt og risikabelt. Men jeg vet ikke hvordan dette kan løses på jobben. Sansynligvis har de ikke noe annet arbeit til meg heller. Hva skjer da?

Må jeg ha legeattest for at jeg ikke kan jobbe ?

Noen som kan hjelpe meg?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89325-neker-%C3%A5-jobbe-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er mye info om dine rettigheter: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon

Les spesielt om svangerskapspenger. (http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=svangerskapspenger)

(Sitat: "Svangerskapspenger gis dersom det er forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret og omplassering ikke er mulig for arbeidsgiver. Det gjelder for eksempel arbeid som er fysisk slitsomt eller stressende, eller arbeid med kjemiske stoffer. Det er legen/jordmoren som skal vurdere om arbeidet kan skade fosteret. Stønaden tilsvarer beløpet som gis i fødselspenger. Denne perioden kommer i tillegg til fødselspengeperioden. ")

Du kan nok ikke bare nekte å jobbe. Det vil vel være oppsigelsesgrunn med mindre du har en ekstremt forståelsesfull arbeidsgiver.

Forklar situasjonen for legen din. Jeg vil tro at dersom jobben din er uheldig for din evt. graviditet vil du bli sykemeldt?

Dersom du ikke blir sykemeldt kan du jo søke om permisjon fra jobben i den kritiske tiden. Aberet med det er at du sannsynligvis ikke vil få lønn i denne perioden, men der er jeg ikke helt sikker.

Lykke til i alle fall.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...