Gå til innhold

Hvilken megler ved salg av bolig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ikke valgt Notar, riktignok har de en garanti om at du får pengene tilbake hvis huset ditt ikke blir solgt til en pris du er fornøyd med, men det betyr også at du er bundet til dem i 6 måneder. Det er ikke akkurat gunstig når man skal kjøpe nytt sted å bo. Man kan ikke holde på to hus i et halvt år.

Jeg ville aldri ha kjøpt en bolig gjennom Notar.

Hvorfor? Jeg blir skremt av Notars reklamer som forteller boligselgere at de skaffer den kunden som betaler mest. Jeg som kunde vil selvsagt betale minst.

Samtidig ville jeg heller aldri ha kjøpt en bolig med eierskifteforskring.

Hvorfor? Ved en konfliktsituasjon vil jeg heller forholde meg til tidl. eier enn et forsikringsselskap. Ved å ha eierskifteforsikring signaliserer man at "her kan det oppstå konflikter".

Ulv I Faarikaal

Jeg ville aldri ha kjøpt en bolig gjennom Notar.

Hvorfor? Jeg blir skremt av Notars reklamer som forteller boligselgere at de skaffer den kunden som betaler mest. Jeg som kunde vil selvsagt betale minst.

Samtidig ville jeg heller aldri ha kjøpt en bolig med eierskifteforskring.

Hvorfor? Ved en konfliktsituasjon vil jeg heller forholde meg til tidl. eier enn et forsikringsselskap. Ved å ha eierskifteforsikring signaliserer man at "her kan det oppstå konflikter".

Hvis du kjøper med eierskifteforsikring, må du krangle med ørten advokater hos selskapet i stedet for eier. Erfaringsmessig er det MYE vanskeligere å nå fram da.

Men feil som forrige eier visste om dekkes ikke av forsikringen og da kan du gå rett på eier.

Ulv I Faarikaal

Jeg ville ikke valgt Notar, riktignok har de en garanti om at du får pengene tilbake hvis huset ditt ikke blir solgt til en pris du er fornøyd med, men det betyr også at du er bundet til dem i 6 måneder. Det er ikke akkurat gunstig når man skal kjøpe nytt sted å bo. Man kan ikke holde på to hus i et halvt år.

Ikke bare 6 mnd som er maks, men også i tillegg 3 mnd _etter_ den fristen, hvis det er en kjøper som har vært i prosessen rundt dette huset med denne megleren tidligere.

Annonse

Ikke bare 6 mnd som er maks, men også i tillegg 3 mnd _etter_ den fristen, hvis det er en kjøper som har vært i prosessen rundt dette huset med denne megleren tidligere.

Desto større grunn til ikke å velge Notar. *S* Personlig synes jeg det er bedre å ordne alt selv, få hjelp av advokat til kontrakt o.l. Sette inn annonser selv, holde visning selv osv. Mye billigere. Meglere tar en formue til egen lomme. 1-2 % høres lite ut, men ikke hvis det kan fort bli mange mange tusen.

Hvis du kjøper med eierskifteforsikring, må du krangle med ørten advokater hos selskapet i stedet for eier. Erfaringsmessig er det MYE vanskeligere å nå fram da.

Men feil som forrige eier visste om dekkes ikke av forsikringen og da kan du gå rett på eier.

Forbrukerrådet advarer vel ikke uten grunn?

Ulv I Faarikaal

Forbrukerrådet advarer vel ikke uten grunn?

Selgere har ofte påstått at feil dekkes av forsikringen, så har kjøper gitt opp og ikke gjort noe med saken. Senere har kjøper funnet ut at kravet ikke skulle til selskapet men til eieren. Så man skal ha gode kunnskaper om rettigheter.

Jeg er ikke kjent i Skedsmo kommune, men må si meg enig med de som advarer deg mot å bruke Notar. Jeg har vært i kontakt med Notar flere ganger ved to forskjellige boligkjøp, min nåværende bolig er kjøpt via Notar, og de har kun imponert ved sin manglende seriøsitet.

Jeg har gode erfaringer med EiendomsMegler1, men kjenner som sagt ikke til din kommune.

Jeg ville tatt kontakt med 2-3 meglere og bedt om tilbud. Dermed får du inntrykk av meglerne og du har også muligheten til å presse dem på pris.

Selv greide jeg å presse meglertjenestene ned ca 25.000 ved siste boligsalg ved å shoppe rundt litt og presse prisen hos den meglern jeg ønsket å bruke.

Jeg er ikke kjent i Skedsmo kommune, men må si meg enig med de som advarer deg mot å bruke Notar. Jeg har vært i kontakt med Notar flere ganger ved to forskjellige boligkjøp, min nåværende bolig er kjøpt via Notar, og de har kun imponert ved sin manglende seriøsitet.

Jeg har gode erfaringer med EiendomsMegler1, men kjenner som sagt ikke til din kommune.

Jeg ville tatt kontakt med 2-3 meglere og bedt om tilbud. Dermed får du inntrykk av meglerne og du har også muligheten til å presse dem på pris.

Selv greide jeg å presse meglertjenestene ned ca 25.000 ved siste boligsalg ved å shoppe rundt litt og presse prisen hos den meglern jeg ønsket å bruke.

Godt råd, libra. Vi fikk representanter fra tre meglerfirmaer hjem til oss da vi skulle selge. Jeg spurte i tillegg etter personlige referanser fra representantene, og da den ene - forøvrig fra DnB - kunne vise til imponerende salgsstatistikk, overlot vi meglerjobben til ham.

Vi ble meget fornøyd med både megler og salg.

Jeg har dårlig erfaring av Postbanken-eiendomsmegling. Jeg og min eksmann solgte felles hus og hadde kjøpt hver vår leilighet. Vi hadde bedt om delt oppgjør og det ble gjort på den måten at midlertidig lån på begge leilighetene ble innfridd og restsummen delt på to og lagt inn på hver vår konto. Min eksmann hadde kjøpt en dyrere eiendom enn jeg og derfor ble det jeg fikk mye mindre enn jeg hadde beregnet. De hadde ikke noe ansvar og da jeg ringte eiendomsmegleren var han arrogant og uforskammet. Vi måtte gjøre opp oss imellom, men hvis min eksmann hadde nektet hadde jeg virkelig fått problemer. Noe så useriøst har jeg aldri opplevd og håper at jeg aldri kommer til å oppleve igjen.

Annonse

Vi brukte Postbanken og er veldig fornøyde. Vi valgte dem fordi de har god markedsføring her på Haugalandet, og fordi de har virket mest ærlige (minst uærlige er vel ordet når det gjelder eiendomsmeglere) Dessuten gjorde de de beste inntrykket da vi selv var med på racet med visninger og budrunder.

Eiendomsmegler1 her i byen stoler jeg ikke på et halvt sekund. Da vi kjøpte huset vi bor i nå var det "supermegleren" deres som var megler. Når vi skulle ha takstmann nå (har nettopp solgt det) målte han flere ganger og fant ut at forrige megler hadde oppgitt for stort boligareal. Hadde avviket vært på 2 kvm til kunne vi gått til sak! Og man kan jo bare gjette på hvorfor det ikke var det?

Forøvrig har pappa og besteforeldrene mine vært i retten med samme megler, hvor han 3 -TRE- ganger måtte bli påminnet om at han var under ed.

Når vi kjøpte hus i høst var det en annen Eiendomsmegler1 megler som hadde, han var hakket bedre.

DnB er litt slappe etter min smak, virker som de er lite interessert i å selge. Svogeren min ble så lei av å ringe og mase og purre på papirer vedr. en tomt at han til slutt ga opp. Megleren ringte heller aldri tilbake når han sa han skulle gjøre det, fulgte ikke opp bud osv.

Notar har en kollega utrolig dårlig erfaring med, masse bløffing og rundt grøten snakk.

Gjensidige NOR eiendomsmegling har en utrolig dårlig kundebehandling, jeg måtte gå rundt å lete etter aktuelle salgsoppgaver selv, enda jeg hadde en liten unge på slep og bad om hjelp til å finne salgsoppgaver fra bestemte bydeler. Sikkert fordi jeg var så ung og ikke så ut til å kunne kjøpe noe særlig hus.

Selvsagt kan dette variere fra plass til plass, og det er helt sikkert noe mindre pent å si om Postbanken også, det har bare ikke nådd mine ører ennå ;-)

Notar foretar gratis verdivurdering, og det samme gjør Krogsveen. Vi bodde på Skedsmokorset og fikk leiligheten vurdert av Krogsveen, fordi vi sjekket diverse annonser for boliger i området, og Krogsveen var uten tvil de som oppnådde best pris.

Vi var egentlig bare ute etter en prisvurdering, og skulle ikke selge, men det sa vi selvsagt ikke til megleren. Noe som igjen førte til stadige telefoner der megleren ringte og sa "jeg har funnet et hus som passer for dere" eller "hvordan går det med salgsplanene?"... og vi fikk julekort og gode greier. Trivelige folk, men jammen står de på også...

Det kommer litt an på i hvilket område i Skedsmo du bor, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...