Gå til innhold

kalorier og forbrenning

Anbefalte innlegg

Hvor mange kalorier trenger en voksen kvinne pr. dag, sånn circa?

Hvor mange kalorier omtrent forbrenner man på 1/2 times eller 1 times intensiv trening?

Finns det noen tabeller på nettet om dette? (Noen ga meg en link til Grete Roedes side lenger ned, men der hadde de ingen tabell lenger).

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89485-kalorier-og-forbrenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En voksen kvinne som vil holde vekten trenger visstnok mellom 1800 og 2000 kcal per dag. På en times gange forbrenner du rundt 300 kcal.

"En voksen kvinne som vil holde vekten trenger visstnok mellom 1800 og 2000 kcal per dag"

Dette stemmer selvsagt ikke, da dette er basert på vekt og ikke på alder.

Her er en grei beskrivelse av hva man trenger:

Kvinner:

50 kg - ca 1500 kcal

60 kg - ca 2000 kcal

70 kg - ca 2500 kcal

Menn:

70 kg - ca 3000 kcal

80 kg - ca 3500 kcal

90 kg - ca 4000 kcal

Dette er for å beholde sin aktuelle vekt, og disse tallene er tatt fra en bok av Ove Rytter, en såkalt ekspert på kosthold, vekttrening, osv. Tallene vil nok avvike litt i forhold til hvilken "ekspert" man snakker med da alt vedrørende vekt og kcal varierer fra person til person. Disse såkalte ekspertene som uttaler seg innen kosthold er ofte så uenige at man rett og slett må bruke sunn fornuft, samt prøve seg fram selv for å finne svar på det man spør om.

Men dette er i det minste greie holdepunkter!

Noe som for øvrig er veldig vesentlig er hvilke kalorikilder man benytter seg av.

F.eks. kan en jente på 50 kg få i seg 1500 kcal om dagen, hvor alle kaloriene er basert på sjokolademåltider.

Jeg trenger vel ikke å forklare at kalorikilden er svært vesentlig, og langt viktigere enn å skulle følge tallene over til punkt og prikke.

Gjest Dubreuilh

"En voksen kvinne som vil holde vekten trenger visstnok mellom 1800 og 2000 kcal per dag"

Kvinner:

50 kg - ca 1500 kcal

60 kg - ca 2000 kcal

70 kg - ca 2500 kcal

Menn:

70 kg - ca 3000 kcal

80 kg - ca 3500 kcal

90 kg - ca 4000 kcal

Dette er for å beholde sin aktuelle vekt, og disse tallene er tatt fra en bok av Ove Rytter, en såkalt ekspert på kosthold, vekttrening, osv. Tallene vil nok avvike litt i forhold til hvilken "ekspert" man snakker med da alt vedrørende vekt og kcal varierer fra person til person. Disse såkalte ekspertene som uttaler seg innen kosthold er ofte så uenige at man rett og slett må bruke sunn fornuft, samt prøve seg fram selv for å finne svar på det man spør om.

Noe som for øvrig er veldig vesentlig er hvilke kalorikilder man benytter seg av.

F.eks. kan en jente på 50 kg få i seg 1500 kcal om dagen, hvor alle kaloriene er basert på sjokolademåltider.

Jeg trenger vel ikke å forklare at kalorikilden er svært vesentlig, og langt viktigere enn å skulle følge tallene over til punkt og prikke.

Greit nok at ekspertene har ørten ulike meninger, men Ove Rytters tips om vekttrening gir jeg ikke fem flate øre for. Makan.

Gjest Dubreuilh

Kvinner:

50 kg - ca 1500 kcal

60 kg - ca 2000 kcal

70 kg - ca 2500 kcal

Menn:

70 kg - ca 3000 kcal

80 kg - ca 3500 kcal

90 kg - ca 4000 kcal

Ikke retta mot deg...

Annonse

Greit nok at ekspertene har ørten ulike meninger, men Ove Rytters tips om vekttrening gir jeg ikke fem flate øre for. Makan.

Jeg er enig med deg!

Ove Rytter lever fortsatt i gamledager i forhold til vekttrening, og hans filosofi om å kjøre hardt som om hvert sett var ditt siste, og alt det tullet der, er selvsagt ikke holdbart med mindre man vil overtrenes. Jeg har ikke lest noe av han på flere år så for alt jeg vet så har han moderert seg litt nå, men denne fyren er ikke en jeg hører på når det gjelder vekttrening.

Men fyren kan kost!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...