Gå til innhold

Formuen og inntekten til en som blir lagt inn på sykehjem

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg har forstått det slik at kommunen inndrar 85% av sykehjemspasientens renteinntekt, pensjon, inntekt fra utleie, dvs all personlig inntekt. Det er et maksbeløp på ca 30.000 ? Og at all inntekt over kan pasienten beholde.

Formuen kan ikke røres.

Noen sleipe arvinger prøver å påstå at når man blir lagt inn på sykehjem blir man fratatt all formue i tillegg, men det er ikke sant, formue kan ikke røres. Arvingene håper da at gamlingen skal dele ut grunkene sine.

Noen erfaringer eller ideer rundt dette og hvordan inntekter kan unngå inndragning ?

De fleste innalgte har en bolig, og hvis den leies ut kan kommunen inndra 85% av leien. Muligheten er at barnebarnet bor der gratis, men da er det skattepliktig, eller må sees som bidrag til underhold ?

Fortsetter under...

Moren min jobbet på sykehjem før, og fortalte at de tok en viss prosentandel (sikker 80% som du sier) av inntekten og pengeformuen til pasienten.

Eiendom og formue som er andre ting enn penger i banken (eller madrasser) kan derimot ikke røres. F.eks. bolig, bil smykker o.l.

Tror dette stemmer, men ikke stol på det 100%! Usikker på det med pengene i banken, men eiendommer kan de aldri ta.

Eneste måten å få dekket mest mulig på når en bor på sykehjem, er å ha ført over formuen sin til en verge. Hvis ikke drar staten fra på det den gamle har i formue, isteden for å dekke sykehjemsplassen. Den kostet 875 kroner i døgnet i 1997... sikkert enda mere nå.

Det er helt sykt, men den der praksisen opplevde vi også da tanta til mamma måtte flytte til aldershjem. For å forhindre at det hun eide "forsvant", ble pengene overført til en verge, som også måtte stå for innkjøpene av hygieneartikler, klær og undertøy.

Ulv I Faarikaal

Eneste måten å få dekket mest mulig på når en bor på sykehjem, er å ha ført over formuen sin til en verge. Hvis ikke drar staten fra på det den gamle har i formue, isteden for å dekke sykehjemsplassen. Den kostet 875 kroner i døgnet i 1997... sikkert enda mere nå.

Det er helt sykt, men den der praksisen opplevde vi også da tanta til mamma måtte flytte til aldershjem. For å forhindre at det hun eide "forsvant", ble pengene overført til en verge, som også måtte stå for innkjøpene av hygieneartikler, klær og undertøy.

Jeg tror bestemt at ingen formue hverken i penger eller eiendom kan røres, men rentene av formue er jo inntekt og blir inndratt.

Jeg tror bestemt at ingen formue hverken i penger eller eiendom kan røres, men rentene av formue er jo inntekt og blir inndratt.

Er ikke så sikker på det, altså. Foreldrene mine var VELDIG påpasselig når det gjaldt dette, fordi pengene som sto på bok ville bli brukt til å betale oppholdet (i alle fall 85% av det) om beløpet der var tilstrekkelig.

Jeg skal ikke påstå noe, men... der jeg jobbet tidligere, pratet pleierne stadig om hvor håpløst det var når staten tok så mye av frormuen og kapitalen til beboerne.

Jeg håper jeg og familien slipper å havne på et slikt sted.

Annonse

Gjest Moriana

Moren min jobbet på sykehjem før, og fortalte at de tok en viss prosentandel (sikker 80% som du sier) av inntekten og pengeformuen til pasienten.

Eiendom og formue som er andre ting enn penger i banken (eller madrasser) kan derimot ikke røres. F.eks. bolig, bil smykker o.l.

Tror dette stemmer, men ikke stol på det 100%! Usikker på det med pengene i banken, men eiendommer kan de aldri ta.

FOR 1995-04-26 nr 392: Forskrift om vederlag for opphold i institusjon m.v.

Vederlaget må ikke overstige de reelle oppholdsutgifter.

Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp på kroner 6.000 pr. år, kan det kreves betalt 75% årlig. Betalingen skal begrenses slik at enhver har i behold til eget bruk minst 25% av folketrygdens grunnbeløp i tillegg til fordelen av fribeløpet. Av inntekter utover folketrygdens grunnbeløp betales inntil 85%.

Som inntekt regnes årets inntekter på grunnlag av pensjon, andre løpende trygdeytelser, arbeidsinntekt, næringsinntekt, leieinntekt, renter og annen avkastning av formue, etter fradrag av skatt og gjeldsrenter. Avkastning av erstatning for fremtidige utgifter regnes ikke som inntekt.

Håper dette var litt oppklarende. Foreskriften finner du på lovdata.no

Moriana har rett, de har ikke lov til å røre noe klienten har "på bok". Svigerfar hadde vel rundt 80 - 90.000,- på bok da han døde. Huset derimot ble det en del ball med, for sykehjemmet hadde rett på leien derfra (den går i sin helhet til vedlikehold av huset da!), så det ble etter mye om og med skrevet over på gubben som forskudd på arv.

Hvor kan man se det ut av forskrifter/ trygderegler/ lover ?

Det vet jeg dessverre ikke. Men jeg har jobbet litt i Hjemmesykepleien og der var det mye snakk om dette, mange eldre som flyttet på verdiene sine, og vi jobbet som nabo til et sykehjem så vi fikk jo vite en del da.

Ulv I Faarikaal

Det vet jeg dessverre ikke. Men jeg har jobbet litt i Hjemmesykepleien og der var det mye snakk om dette, mange eldre som flyttet på verdiene sine, og vi jobbet som nabo til et sykehjem så vi fikk jo vite en del da.

Vite hva ?

Ulv I Faarikaal

Bl.a. det jeg skrev tidligere om at de har lov til å ta det en som er innlagt på sykehjem har på sine bankkonti. Det må da vel være noen du kan henvende deg til for å få de lovene som gjelder dette.

Har prøvd, og fått svar, men når jeg får tre ulike svar, er det greit å få flere.

Jeg er frendeles av den bestemte mening at formuen ikke kan røres, uansett om det er penger eller eiendom.

Kun _inntekt_ kan inndras av kommunen.

Jeg mistenker at noen ansvarlige velger ut pasienter som har høy inntekt for å finansiere kommunens utgifter, og de pasientene som har liten formue /inntekt dyttes bakover i køen.

På en annen måte kan man si at de mer formuende pasientene bringer mer penger i kommunekassa enn de ubemidlede.

Hva sier vi da ?

Annonse

Har prøvd, og fått svar, men når jeg får tre ulike svar, er det greit å få flere.

Jeg er frendeles av den bestemte mening at formuen ikke kan røres, uansett om det er penger eller eiendom.

Kun _inntekt_ kan inndras av kommunen.

Jeg mistenker at noen ansvarlige velger ut pasienter som har høy inntekt for å finansiere kommunens utgifter, og de pasientene som har liten formue /inntekt dyttes bakover i køen.

På en annen måte kan man si at de mer formuende pasientene bringer mer penger i kommunekassa enn de ubemidlede.

Hva sier vi da ?

Det er meget mulig at det er slik, i allefall i områder hvor de ikke har så mange sykehjemsplasser. Det er mulig hver kommune har forskjellige regler når det gjelder hva man betaler for sykehjemsplassen sin, noen går kanskje kun etter inntekt (inkludert renter på formue).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...