Gå til innhold

Heller piller enn psykolog - kommentarer.

Anbefalte innlegg

Hvis du oppsøker lege fordi du er deprimert, risikerer du at legen skriver ut lykkepiller i stedet for å sende deg til psykolog. Legen følger bare Helsetilsynets retningslinjer.

Les mer i:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/01/705411.shtml

Har noen kommentarer til eller erfaringer med dette?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89509-heller-piller-enn-psykolog-kommentarer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er skremmende og lese. det er klart at piller ikke er løsningen, det er et skritt på veien noen må bruke for og komme over en kneik. piller tar ikke bort et problem, men demper følelsen vi har til probl. Har selv brukt seroxat, da jeg var 15 (?) skremmende bare det at legen ga det til meg + sovepiller. tok lang tid før jeg kom inn på bup(barneungd. psykiatriske poliklinik) noe jeg dro i gang selv. er i dag i fin form og bruker ingen medikamenter, men trengte noen og prate med for og få løst opp i knutene som var inni meg. Nei, skremmede utvikling at det blir dyttet piller på oss vi burde vite bedre i dag. man har jo også et ansvar selv for å pushe på for å få en psykolog men det er gjerne litt vanskelig når man alerede er deprimert.

Nei, det er mye som må gjøres innen psykiatrien i norge. Vi får håpe at det blir en bedring, hvis ikke skal nok jeg få gjort noe når jeg blir stor. he he. ferdig med utdannelsen betyr det.

For det første: Hvis man er virkelig deprimert, så er man lite motakelig for behandling selv om psykologen er aldri så kompetent. Da er det svært hensiktsmessig med medisiner for å lette litt på depresjonen slik at man greier å begynne å jobbe med problemene.

For det andre: Med den psykologdekningen vi har, så tar det ofte mange måneder å få time. Det er så absolutt fornuftig å prøve medisiner i stedet for å la pasienten slite eller i verste fall begå selvmord mens man venter på psykologen.

For det tredje: Hvis ikke antidepresiva hadde hatt god virkning, så hadde de ikke blitt så mye brukt. Den største motstanden mot antidepressiva synes å komme fra folk som ikke har opplevd alvorlig angst eller depresjon selv, og som dermed ikke aner hva de snakker. Eller, så kommer det fra folk som er blitt skremt av bivirkninger og har "hoppet av" medisinene av den grunn.

Jeg har selv brukt diverse antidepressiva, og hatt god virkning av noen, mens andre har gitt mindre virkning eller for mye bivirkninger. Annen behandling har jeg også hatt, både kognitiv terapi, samtaleterapi, etc. Men uten medisiner, er det ikke sikkert jeg hadde skrevet dette...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...