ThJ2 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg er en gutt på 20 år som lurer på om jeg lider av noe mentalt. Når jeg var mindre, var visst nok litt snakk om ADD. Jeg bor hjemme, og får kjeft omtrent hver dag fordi det er noe jeg ikke har gjort. Jeg har sukkersyke og prøver å få den under kontroll. Jeg har hatt det i flere måneder nå, og glemmer å ta sprøyter og tabletter. Moren min er gått 100% lei av å måtte minne meg på det hele tiden, hun er bekymret og det er jeg og. Jeg har data som hobby og har det også litt som jobb. Jeg er fæl til å sette i gang nye prosjekter, for så å forlate dem når de blir kjedelige. Gjentatte ganger har jeg prøvd å gå på skole, men jeg makter ikke å konsentrene meg om uinteressante ting. Hvis jeg må vente på tur mens noen andre snakker, er det en pine å "holde tanken". Jeg har svært dårlig korttids-hukommelse. Mange ganger har jeg opplevd å være på vei en plass, for så å glemme hva det var jeg skulle, for så å komme på det på veien tilbake. Jeg opplever også å bli bedt om å gjøre noe, og har tenkt til det, men så blir jeg aldri å gjøre det fordi jeg begynte å tenke på noe annet. Jeg har talent for datamaskiner, og har holdt det gående siden jeg var 8 eller yngre. Jeg har gehør, og oppdaget musikk og komponering for et par år siden. Det er alltid noe som foregår i hodet mitt, og foreldrene mine sier at jeg noen ganger har et sånt blikk, og da vet de at jeg ikke er "tilstede". Faren min mener jeg må ha ett eller annet problem med koordinasjonen min. Han sier at jeg er merkelig klønete, og bemerker at jeg enda ikke har klart å lære meg å kjøre bil. Opplever selv at hvis jeg f.eks skal hjelpe noen å løfte noe, så blir de ofte veldig frustrert over at jeg ikke går den rette veien osv. Rommet mitt er alltid veldig rotete. Jeg har ikke noe i mot det, men tydeligvis har resten av verden det. Ellers i huset glemmer jeg ofte bestikk og tallerkener på bordene, til moren min sin store frustrasjon. Jeg begynner å bli ganske frustrert sjøl. Jeg føler at det ville bli en urimelig, kontinuerlig kraftanstrengelse å gjøre alt det som kreves av meg. Jeg blir beskyldt for å være sløv, umoden og ansvarsløs, men samtidig er alle enige om at jeg ikke er så rent dum i hodet. De forteller meg at jeg må ta ansvar og hvorfor jeg må gjøre det, og jeg er så bridig lei av å bli fortalt ting som er selvfølgeligheter for en 20-åring. De påstår sånne ting som at jeg forstår, men "tar det ikke innover meg". Ikke bare forstår jeg, men jeg blir helt stressa når jeg ser alt jeg ikke har gjort og alle konsekvensene det kan få! Jeg klarer ikke å følge med på tiden. Faren min observerer at jeg ikke har et tidsbegrep, og det kan godt stemme. Altså, jeg bare synes alt dette passer så mistenkelig godt. Jeg kan også nevne at på barneskolen fikk moren min alltid tilbakemelding om at jeg sluntret unna på oppgavene. Jeg ble forresten mobbet (mest psykisk) på barneskolen. Jeg har alltid vært en outsider, og klarer stort sett bare å være venner med outsidere. Lærerne mine har alltid sagt noe sånt som "den gutten er intelligent, og det er synd å se at det går til spille". Jeg blir ofte beskrevet som lat og tiltaksløs av mine foreldre. Jeg klarer forresten aldri å sitte helt dønn stille. Jeg fikler med T-skjorta (dette klarte jeg å slutte med da jeg fikk høre at jeg så ut som en unge), gnikker føttene mot hverandre eller sitter og humper med foten. Jeg vet ikke om dette er ADD, men en del sjekklister på Internett viser et mistenkelig antall overensstemmelser. Om dette ser ut som ADD for deg: Hva skal jeg si til min fastlege for å komme meg til spesialist? Hvis du ikke tror det er ADD: Har du noen gode råd til meg? Jeg vil ikke ha det slik resten av livet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89590-har-jeg-add-denne-ble-riktig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Du kan jo skrive ut det du har skrevet her og gi til din fastlege. Eller du kan fortelle legen hvordan du opplever deg selv og livet ditt. Si at du ønsker å bli utredet for ADD. Den medisinske betegnelsen som brukes i Norge i dag er Hyperkinetiske forstyrrelser. "Hyperkinetiske forstyrrelser Gruppe lidelser kjennetegnet ved tidlig debut (vanligvis i løpet av de fem første leveårene), manglende utholdenhet i aktiviteter som krever kognitivt engasjement, og tendens til å skifte fra en aktivitet til en annen uten å gjøre noe ferdig, i kombinasjon med uorganisert, dårlig regulert og overdreven aktivitet. Flere andre avvik kan forekomme. Hyperkinetiske barn er ofte uforsiktige og impulsive, utsatt for ulykker og får oftere disiplinærvansker på grunn av tankeløse brudd på normer og regler, mer enn på grunn av bevisst utfordrende atferd. I forhold til voksne viser de ofte sosialt uhemmet atferd med mangel på normal forsiktighet og tilbakeholdenhet. De er upopulære blant andre barn, og kan derfor bli isolert. Kognitive forstyrrelser er vanlige, og spesifikke motoriske og språklige utviklingsforstyrrelser uforholdsmessig hyppige. Sekundære komplikasjoner omfatter dyssosial atferd og lav selvfølelse." Kilde: ICD10.. Her kan du laste ned icd10 som er diagnosesystemet man bruker i Norge i dag. Dette er et søkeverktøy. http://www.kith.no/kodeverk/produkter/sokeverktoy/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89590-har-jeg-add-denne-ble-riktig/#findComment-491241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Gå til fastlegen din og fortell det samme som du har skrevet her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89590-har-jeg-add-denne-ble-riktig/#findComment-491313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.