Gå til innhold

Sure oppstøt/halsbrann


Gjest Faith

Anbefalte innlegg

Gjest Faith

Hver kveld når jeg legger meg ned blir jeg enormt plaget med sure oppstøt og halsbrann. Dette er veldig irriterende. Jeg har prøvd mange medisiner som man får på apoteket. Nå kjøpte jeg en zantac 24 tabeletter, har tatt 12 over en periode. Men de hjelper ikke over lengre tid. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette?

Håper på hjelp snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Faith.

Har du vært hos legen din? kanskje han/hun kan hjelpe deg eller henvise deg til en annen som kan ta å undersøke deg. Mulig du har for mye magesyre. Det fins tabeletter som heter losec Mups som du får på blåresept å de hjelper det kan jeg garantere for jeg er virkelig plaget men etter at jeg begynte med Losec har det gått mye mye bedre. De er dyre men det er verdt det.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plaget med det samme og har prøvd flere ting. Link hjalp litt men ikke nå lenger.

Jeg har funnet ut at det går bedre hvis jeg legger meg på sida eller på magen, og helst har MYE under hode.

Hvis du klarer å la være å spise like før du legger deg skal visst det også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundance Kid

Be om gastrofobisk undersøkelse via din lege.

Hva er en gastrofobisk undersøkelse? Hvordan foregår den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en gastrofobisk undersøkelse? Hvordan foregår den?

Gastroskopi er en undersøkelse hvor man fører en slange med en slags kikkert på ned gjennom halsen for å se ned i magen.

Direkte behagelig er det jo ikke men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mindy

Hei Faith.

Har du vært hos legen din? kanskje han/hun kan hjelpe deg eller henvise deg til en annen som kan ta å undersøke deg. Mulig du har for mye magesyre. Det fins tabeletter som heter losec Mups som du får på blåresept å de hjelper det kan jeg garantere for jeg er virkelig plaget men etter at jeg begynte med Losec har det gått mye mye bedre. De er dyre men det er verdt det.

hilsen

jeg var veldig plaget en periode med for mye magesyre.

da tok jeg en spiseskje et par ganger for dag med realemon sitronsaft.

det høres ikke ut som det hjelper,men det gjør det.

sitronsaften motarbeider magesyren.Men du må holde på noen dager før du kjenner bedring,det er ikke noe som virker øyeblikkelig.

jeg prøvde tabletter fra apoteket noen dager,men de hjalp heller lite,og så var det akkurat som det ble værre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smily

Et råd:

Hev hodeenden på senga ca. 5-10 cm med til eksempel 3-5 treklosser eller lignende.

Dette gjelder hvis de er "normale problemer"

For min del er dette ikke nok.

I tillegg bygd opp 1/ 2 senga med "dyner" så jeg ligger enda høyere.

De beste medisinene ved lukkemuskelproblemer som ikke trenger operasjon er:

Lanzo ( resept )

Losec ( resept )

Ved større plager inntak av Prepulsid - normaliserer og øker aktiviteten i tarmen - også slik at magesyra ikke "blir stående opp i spiserøret."

Men disse medisinene er det jo legen som avgjør.

Håper legen her på forumet svarer deg profft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaviscon hjelper for meg (er gravid - derfor mye halsbrann nå). Ellers regner jeg med du har tenkt over om det er enkelte matvarer du reagerer spesielt på? Rå paprika er en av verstingene, jeg reagerer i tillegg på solbærsirup spesielt, men også annen rød saft og fruktjuicer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fatih

Et råd:

Hev hodeenden på senga ca. 5-10 cm med til eksempel 3-5 treklosser eller lignende.

Dette gjelder hvis de er "normale problemer"

For min del er dette ikke nok.

I tillegg bygd opp 1/ 2 senga med "dyner" så jeg ligger enda høyere.

De beste medisinene ved lukkemuskelproblemer som ikke trenger operasjon er:

Lanzo ( resept )

Losec ( resept )

Ved større plager inntak av Prepulsid - normaliserer og øker aktiviteten i tarmen - også slik at magesyra ikke "blir stående opp i spiserøret."

Men disse medisinene er det jo legen som avgjør.

Håper legen her på forumet svarer deg profft.

Tusen takk for alle gode råd og hjelp!!

jeg skal ringe legen min og be om hjelp. Så får vi se.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundance Kid

Gastroskopi er en undersøkelse hvor man fører en slange med en slags kikkert på ned gjennom halsen for å se ned i magen.

Direkte behagelig er det jo ikke men....

Jeg vet hva gastroskopi er, har vært til slik undersøkelse.

Det jeg lurte på er hva en gastrofobisk undersøkelse er.

Var det bare en skrivefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva gastroskopi er, har vært til slik undersøkelse.

Det jeg lurte på er hva en gastrofobisk undersøkelse er.

Var det bare en skrivefeil?

GastroFOBI er det man kan få etter en gastroskopi-undersøkelse. :o)

Sannsynligvis en skrivefeil, ja! (En morsom sådan!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -Faith. Du sliter sikkert med for mye mavesyre,og det er i tillegg mulig at lukkemuskelen,som bla.skal hindre denne i å komme opp til spiserøret,ikke fungerer skikkelig.Zantac er et av flere preparater som kan brukes,men da du vel har hatt dette noe tid,bør du konsultere legen din for videre undersøkelse.Noen har en bakterie i maven som heter Heliobacter pylori,og da kan også annen behandling være mulig.Muligens bør du også få gjort en gastroscopi,hvor man går ned i maven med en slange for å få full oversikt.

Jeg anbefaler at du oppsøker legen din for en sikker vurdering,og videre behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smily

GastroFOBI er det man kan få etter en gastroskopi-undersøkelse. :o)

Sannsynligvis en skrivefeil, ja! (En morsom sådan!)

En GRA Stro Fobi blir vel de hete sommernetters nye slagord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...