Gå til innhold

RYSTET!!!!!!


godthåp

Anbefalte innlegg

http://www.riksnytt.no/Innenriks/helesaken.asp?id=10801

Jeg har ikke ord! Jeg er bare forferdelig sint! Samfunnet går tilbake mange hundre år, på den tida de tvngssteriliserte folk.

Hvis de skal lage et nytt sorteringssamfunnet er dette en ekstrem diskriminering av en gruppe pasienter/mennesker. De uheldivvissom trenger hjelp til å få befruktningen i gang.

Skal de gjøre noe sånn må jo det gjelde alle som skal bli foreldre i samfunnet så får vi se hvordan det skal la seg gjøre!

Hvem som helst andre narkomane, sosialklienter, fanatisk religiøse.. uansett får barn og ingen tar dem i fra noen før de over lengre tid på en ekstrem måte viser at dem ikke kan ta seg av sine egne barn!

UFBere har en stor belastning med den situasjonen de er i om de ikke også skal begynne å trakasseres av "folk" som skal leke Gud! Over 1 gruppe i samfunnet!!!!

Jeg er rystet og skammer meg over å ha slike umennesker i et storting og regjering! De gjør skam på Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • BMS!

    15

  • Nord-Trønder

    12

  • molli

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest sierdetjegmener

Blir så matt av disse politikerne!!!!! Lurer på om de er skikket til å være foreldre så mye rart som de kommer med......Dagfinn Høybråthen sto fram på tv, og sa at han hadde ett nyttårsforsett: Han skulle bli flinkere til å leke med sønnen sin,Mitt spm er om han er skikket til å være far, så sløv som han er med sine egne barn....???? Nei , folkens , vi må nok velge våre folkevalgte med omhu.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachel2

Nei, nå får det være nok!!¨

Skal alle som trenger hjelp til å få ønskebarnet bli diskriminert og satt under lupen på denne måten blir jeg mektig oppgitt og forbanna.

Det er da nok med alt en går gjennom får å få dette til og alle pengene som går ut, om en ikke skal bli en gruppe folk som nærmest blir sett ned på.

Når en velger adopsjon hvis ikke forsøk lykkes blir en jo gransket både her og der, det gjør jo at ikke alle har mulighet til å adoptere, i tilegg til pris og belastninger.

Men, situasjonen der er nå tross alt litt annerledes.

Dette er bare for gale og jeg finner meg ikke at andre skal vudrere hvor vidt andre skal "vurdere" foreldre-evnen" vår før vi får hjelp.

Nå går de for langt!

Litt sint hilsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang kommer norske mydnigheter med forhastede slutninger. Så vidt meg bekjent ligger det ingen kvalifiserte vurderinger bak et slikt skritt. Men etter det som skjedde med egenbetalingen er det lite som overrasker meg. Det offentlige burde skaffet seg mer kunnskap og innsikt om assistert befruktning og ufrivillig barnløshet. Håper vi i felleskap med FUB får forhindret også dette tåpelige forslaget.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snetopp

Skal de da komme inn i hjemmet til folk og vurdere hvor mange rom du har og om det er støv i krokene,samt hvor mange tomme ølflasker det står i benken??!!!!!*SSSSSSS*

Dette er jo bare komisk da, men tydeligvis mener fyren m/haleheng fullt alvor!

Hallo, her er det bare en ting og gjøre, Bombader helseminister Høybråten & co med mailer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snetopp

Nei, nå får det være nok!!¨

Skal alle som trenger hjelp til å få ønskebarnet bli diskriminert og satt under lupen på denne måten blir jeg mektig oppgitt og forbanna.

Det er da nok med alt en går gjennom får å få dette til og alle pengene som går ut, om en ikke skal bli en gruppe folk som nærmest blir sett ned på.

Når en velger adopsjon hvis ikke forsøk lykkes blir en jo gransket både her og der, det gjør jo at ikke alle har mulighet til å adoptere, i tilegg til pris og belastninger.

Men, situasjonen der er nå tross alt litt annerledes.

Dette er bare for gale og jeg finner meg ikke at andre skal vudrere hvor vidt andre skal "vurdere" foreldre-evnen" vår før vi får hjelp.

Nå går de for langt!

Litt sint hilsen...

Enig Rachel2!Tenk på det HELVETE mange barnløse gjennomgår for og komme frem til målet, mange har tatt både tre og fire lange og både psykisk og fysisk harde behandlinger med risiko for både overstimulering(som kan være alvorlig!) og risikoen selve inngrepet gir(og noen har tatt enda flere).Det skal mot til for og klare og gå igjennom en slik behandling, og jeg tror ikke hvem som helst hadde klart det.

Og attpåtil skal altså de som tar ivf få dette slengt i trynet?!!!Dette er og tråkke på mennesker som er i en ekstra sårbar fase fra før, og Høybråten (og co) kunne spart seg for denne uttalelsen.

Rett og slett frekkt er det og si slikt,frekkt og krenkende!

Jeg håper han og hans departement får så ørene flagrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt riktig

Hvorfor skulle det være forskjell på par som søker om å adoptere barn og par som får assistert befruktning? Hvorfor skulle sistnevnte par slippe å gjennomgå en godkjenningsprosess? Hvorfor skal samfunnet betale for at par får assistert befruktning uten at paret viser at de på noen som helst måte at de faktisk er skikket til å ta seg av barn? Jeg mener at spørsmålene som stilles til adoptivsøkere burde være de samme som burde stilles til par som ønsker assistert befruktning. Godkjenningen bør absolutt være den samme.

Her er spørsmålene som adoptivsøkere må svare på, men i 'revidert' utgave:Utdanning

Yrkeserfaring

Interesser

Fysisk og psykisk helse

Fortell hvor du er vokst opp, og sammen med hvem.

Hvordan var forholdet mellom dine foreldre?

Hvordan var ditt forhold til dine foreldre og familien,?

Hvem var du mest knyttet til i oppveksten?

Beskriv dine foreldre slik du opplevde dem som barn (positive og negative ting).

Fortell hva dine foreldre la vekt på i oppdragelsen av deg.

Er det erfaringer fra din egen oppdragelse du vil bruke overfor egne barn, og er det noe du tar avstand fra?

Fortell om tradisjoner i din familie.

Hvordan ser du på din egen barndom og oppvekst?

Opplysninger om evt. tidligere ekteskap/samboerskap:

Årsak til skilsmisse, bearbeidelse av bruddet, forhold til tidligere ektefelle i dag, forhold til evt. barn i tidligere ekteskap/samboerforhold.

Hvordan løses problemer og eventuelle kriser som oppstår?

Hva preger deres forhold?

Hvorfor valgte dere hverandre?

Hvordan fungerer dere sammen?

Hvordan løses problemer og eventuelle kriser?

Beskriv din ektefelles personlighet.

Hvilke egenskaper setter du pris på hos din ektefelle?

Hvordan synes du at din han/henne fungerer sammen med barn?

Hvordan tror du barn opplever ham/henne?

Er du enig i din ektefelles beskrivelse av deg?

Hvilke egenskaper mener du er fremtredende hos deg selv?

Dersom det er barn i familien: Opplysninger om barnets/barnas utvikling, interesser, aktiviteter, etc. Evt. vansker i forhold til skole, kamerater, familie.

Kontakt med egen familie, vennekrets, kontakt med barn.

Kontakt med andre adoptivforeldre/-familier.

Brutto inntekt siste år?

Månedslønn i dag brutto?

Bankinnskudd?

Øvrige opplysninger om økonomi; Størrelse på lån, månedlige faste utgifter (lån, husleie m.m.)

Boligtype, areal, miljø og lekemuligheter.

Vurderer dere dere egnet til å gi et barn en trygg og god oppvekst i deres hjem?

Hva har dere å tilby et barn og hva mener dere er viktig å gi barnet av verdier?

Hvilken erfaring har dere med barn?

Har dere misbrukt rusmidler?

Hvilket forhold har dere til bruk av rusmidler?

Hvilke holdninger har dere til bruk av rusmidler når dere er sammen med barn?

Fortell hvorfor dere ønsker å få barn.

Hva gjør dere den dagen barnet er blitt 13 år og sier at dere ikke kan bestemme over det fordi dere ikke er dets foreldre?

Hva kan et adoptert barn møte på i samfunnet og hva kan dere gjøre for at barnet skal være best mulig rustet til å møte dette?

Hva vil dere fortelle om barnets bakgrunn, og hvordan vil dere forholde dere til at barnet har biologiske foreldre?

Noen av barna som fødes er funksjonshemmet. Hvordan ser dere på evt. å få et barn med en større eller mindre funksjonshemming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede alt for mange saker hvor omsorgsovertakelse er nødvendig.

Vi trenger ikke _hjelpe_ uegnede til å bli foreldre.

Dessuten finnes det bedre ting å bruke pengene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være forskjell på par som søker om å adoptere barn og par som får assistert befruktning? Hvorfor skulle sistnevnte par slippe å gjennomgå en godkjenningsprosess? Hvorfor skal samfunnet betale for at par får assistert befruktning uten at paret viser at de på noen som helst måte at de faktisk er skikket til å ta seg av barn? Jeg mener at spørsmålene som stilles til adoptivsøkere burde være de samme som burde stilles til par som ønsker assistert befruktning. Godkjenningen bør absolutt være den samme.

Her er spørsmålene som adoptivsøkere må svare på, men i 'revidert' utgave:Utdanning

Yrkeserfaring

Interesser

Fysisk og psykisk helse

Fortell hvor du er vokst opp, og sammen med hvem.

Hvordan var forholdet mellom dine foreldre?

Hvordan var ditt forhold til dine foreldre og familien,?

Hvem var du mest knyttet til i oppveksten?

Beskriv dine foreldre slik du opplevde dem som barn (positive og negative ting).

Fortell hva dine foreldre la vekt på i oppdragelsen av deg.

Er det erfaringer fra din egen oppdragelse du vil bruke overfor egne barn, og er det noe du tar avstand fra?

Fortell om tradisjoner i din familie.

Hvordan ser du på din egen barndom og oppvekst?

Opplysninger om evt. tidligere ekteskap/samboerskap:

Årsak til skilsmisse, bearbeidelse av bruddet, forhold til tidligere ektefelle i dag, forhold til evt. barn i tidligere ekteskap/samboerforhold.

Hvordan løses problemer og eventuelle kriser som oppstår?

Hva preger deres forhold?

Hvorfor valgte dere hverandre?

Hvordan fungerer dere sammen?

Hvordan løses problemer og eventuelle kriser?

Beskriv din ektefelles personlighet.

Hvilke egenskaper setter du pris på hos din ektefelle?

Hvordan synes du at din han/henne fungerer sammen med barn?

Hvordan tror du barn opplever ham/henne?

Er du enig i din ektefelles beskrivelse av deg?

Hvilke egenskaper mener du er fremtredende hos deg selv?

Dersom det er barn i familien: Opplysninger om barnets/barnas utvikling, interesser, aktiviteter, etc. Evt. vansker i forhold til skole, kamerater, familie.

Kontakt med egen familie, vennekrets, kontakt med barn.

Kontakt med andre adoptivforeldre/-familier.

Brutto inntekt siste år?

Månedslønn i dag brutto?

Bankinnskudd?

Øvrige opplysninger om økonomi; Størrelse på lån, månedlige faste utgifter (lån, husleie m.m.)

Boligtype, areal, miljø og lekemuligheter.

Vurderer dere dere egnet til å gi et barn en trygg og god oppvekst i deres hjem?

Hva har dere å tilby et barn og hva mener dere er viktig å gi barnet av verdier?

Hvilken erfaring har dere med barn?

Har dere misbrukt rusmidler?

Hvilket forhold har dere til bruk av rusmidler?

Hvilke holdninger har dere til bruk av rusmidler når dere er sammen med barn?

Fortell hvorfor dere ønsker å få barn.

Hva gjør dere den dagen barnet er blitt 13 år og sier at dere ikke kan bestemme over det fordi dere ikke er dets foreldre?

Hva kan et adoptert barn møte på i samfunnet og hva kan dere gjøre for at barnet skal være best mulig rustet til å møte dette?

Hva vil dere fortelle om barnets bakgrunn, og hvordan vil dere forholde dere til at barnet har biologiske foreldre?

Noen av barna som fødes er funksjonshemmet. Hvordan ser dere på evt. å få et barn med en større eller mindre funksjonshemming?

Da må isåfall ALLE i fruktbar alder som kan risikere å bli gravide godkjennes. Hvordan ellers få kontroll over uskikkede foreldre? Tør påstå at de som går igjennom denne mølla som vi gjør har NØYE tenkt igjennom sin rolle som forelder, men kanskje vi ikke egner oss til å tenke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt riktig

Da må isåfall ALLE i fruktbar alder som kan risikere å bli gravide godkjennes. Hvordan ellers få kontroll over uskikkede foreldre? Tør påstå at de som går igjennom denne mølla som vi gjør har NØYE tenkt igjennom sin rolle som forelder, men kanskje vi ikke egner oss til å tenke selv?

Da må isåfall ALLE i fruktbar alder som kan risikere å bli gravide godkjennes. Hvordan ellers få kontroll over uskikkede foreldre? Tør påstå at de som går igjennom denne mølla som vi gjør har NØYE tenkt igjennom sin rolle som forelder, men kanskje vi ikke egner oss til å tenke selv?

Tror du ikke at adoptivforeldre har tenkt igjennom sin rolle som foreldre? De må allikevel godkjennes. Hvorfor skulle de som velger assistert befruktning slippe noen form for godkjenning? Uten at jeg mener å sette opp adoptivforeldre og de som trenger assistert befruktning opp mot hverandre, så tenk på at adoptivforeldre dekker en mye større andel av kostnadene ved å få barn enn de som trenger assistert befruktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest corsica

Det var på høy tid!

Jeg er også rystet. Rystet over at dere kan mene att dette vil hjelpe fremtidige foreldre og barn. Deres og mine meninger kan være helt forskjellige, men likevel betyr vel ikke det at det vil skade barna for det. Det jeg mener er at dette kommer til å gå på en viss trynefaktor og synsninger hvordan hjemmelivet skal være. Hvorfor skal de vite om hvem jeg var mest knyttet til i min oppvekst og hvorfor vi valgte verandre. Det har ikke noen noe med. Hva om noen har hatt problemer med voldelige fedre eller mødre, det vil da kanskje falle tilbake på oss. Hvordan skal noen kunne svare "riktig" på noen av de spørsmålene?

Hjertelig Hilsen

Corsica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest adoptivmamma

Da må isåfall ALLE i fruktbar alder som kan risikere å bli gravide godkjennes. Hvordan ellers få kontroll over uskikkede foreldre? Tør påstå at de som går igjennom denne mølla som vi gjør har NØYE tenkt igjennom sin rolle som forelder, men kanskje vi ikke egner oss til å tenke selv?

Tror du ikke at adoptivforeldre har tenkt igjennom sin rolle som foreldre? De må allikevel godkjennes. Hvorfor skulle de som velger assistert befruktning slippe noen form for godkjenning? Uten at jeg mener å sette opp adoptivforeldre og de som trenger assistert befruktning opp mot hverandre, så tenk på at adoptivforeldre dekker en mye større andel av kostnadene ved å få barn enn de som trenger assistert befruktning.

Litt blanding av kort her tror jeg. Hvor går grensen synes du? Skal de som utredes for barnløshet også vurderes eller? De som blir satt på hormonkur og lykkes med det også? Jeg er helt sikker på at andre adoptivforeldre har tenkt nøye igjennom sin foreldrerolle også forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå er det ingen tvil om det lenger...

Kanskje vi skulle rapportere til ham daglig om hva vi spiser, drikker og tenker ?

Eventuelt kan det nedsettes en forplantningskommisjon i hver kommune som vurderer alle par i kjønnsmoden alder. De som ikke godkjennes må deponere nødvendige organer på ubestemt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt riktig

Jeg er også rystet. Rystet over at dere kan mene att dette vil hjelpe fremtidige foreldre og barn. Deres og mine meninger kan være helt forskjellige, men likevel betyr vel ikke det at det vil skade barna for det. Det jeg mener er at dette kommer til å gå på en viss trynefaktor og synsninger hvordan hjemmelivet skal være. Hvorfor skal de vite om hvem jeg var mest knyttet til i min oppvekst og hvorfor vi valgte verandre. Det har ikke noen noe med. Hva om noen har hatt problemer med voldelige fedre eller mødre, det vil da kanskje falle tilbake på oss. Hvordan skal noen kunne svare "riktig" på noen av de spørsmålene?

Hjertelig Hilsen

Corsica

Jeg mener ikke at noen skal hjelpe fremtidige foreldre, det er barna vi må tenke på

Dersom vi har forskjellige meninger mener jeg ikke at det gjør deg uskikket som forelder, og jeg mener ikke at du vil skade barna dine av den grunn.

Skulle det være værre for dere som trenger assister befruktning å måtte utsettes for å bli vurdert av mennesker som (?) legger trynefaktoren til grunn? Tror forøvrig ikke at det skjer. Man må stole på at de som får oppgaven forvalter sin stilling korrekt.

Hvordan hjemmelivet er vil da være relevant for hvordan et barn får det??

Dersom dere ønsket å adoptere så måtte dere ha svart 'riktig' på alle disse spørsmålene, hva skulle være galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt riktig

Litt blanding av kort her tror jeg. Hvor går grensen synes du? Skal de som utredes for barnløshet også vurderes eller? De som blir satt på hormonkur og lykkes med det også? Jeg er helt sikker på at andre adoptivforeldre har tenkt nøye igjennom sin foreldrerolle også forøvrig.

Jeg mener at ALLE som får assistanse, på noe som helst vis, bør igjennom samme form for godkjenning. Barn er barn uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt riktig

...nå er det ingen tvil om det lenger...

Kanskje vi skulle rapportere til ham daglig om hva vi spiser, drikker og tenker ?

Eventuelt kan det nedsettes en forplantningskommisjon i hver kommune som vurderer alle par i kjønnsmoden alder. De som ikke godkjennes må deponere nødvendige organer på ubestemt tid.

Eventuelt kan det nedsettes en forplantningskommisjon i hver kommune som vurderer alle par i kjønnsmoden alder.

Det var vel snakk om de parene som samfunnet subsidierer for å få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adoptivmamma

Jeg mener at ALLE som får assistanse, på noe som helst vis, bør igjennom samme form for godkjenning. Barn er barn uansett.

Det blir litt av en sosialeteat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan det nedsettes en forplantningskommisjon i hver kommune som vurderer alle par i kjønnsmoden alder.

Det var vel snakk om de parene som samfunnet subsidierer for å få barn?

Alle som utredes for UFB blir subsidiert av staten når de går igjennom div. undersøkelser, mener du dem også? Det er mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...