Gjest LineK Skrevet 25. januar 2003 Del Skrevet 25. januar 2003 Jeg prøver å formulere en problemstilling jeg håper jeg får svar på, NHD. Jeg skal forklare hvordan situasjonen er: I mange år har jeg hatt diagnose borderline. Har også gått til terapi i mange år og nå er jeg heldigvis på vei til å "friskne". Jeg går på Remeron 30 mg gng 1 og risperdal 0,5 mg gng 2 til daglig. En periode, før jeg begynte med remeron så brukte jeg stilnoct sovemedisin. Jeg brukte den alt for mye og tok flere tabletter enn jeg skulle til slutt, fordi jeg var så urolig hele tiden. Jeg sovnet godt med stilnoct, men våknet etter tre timer og var like urolig igjen. På grunn av dette så fikk jeg ikke resept på stilnoct lenger. I stedet anbefalte legen remeron. Remeron har hjulpet meg en del og er ganske bra for mine søvnproblemer :-) Men, det som er problemet, er at den ikke hjelper når jeg får "hetta". DVS når ting topper seg, musklene mine knyter seg helt og jeg ikke får puste..Og når tankekaoset kommer. Det er VONDT å ha det sånn! Og jeg blir så vanvittig sliten av det...det snører seg liksom sammen i halsen. Derfor har jeg spurdt legen min om jeg kan få noe beroligende.Han vil ikke det fordi han er redd jeg skal bli avhengig. Han mener at jeg i stedet for trenger mental trening. Er enig i det, men prosessen har gått over mange år og det tar tid. I mellomtiden blir jeg sliten og jeg trenger virkelig en avkobling fra det konstante tankekjøret, spesielt når når alt topper seg. Nå har jeg også begynt å jobbe som lærervikar og det går for så vidt greit, men det er tøft. Og om kveldene har jeg en del angst og gruer meg til dagen som skal komme. Og det blir jeg så sliten av. NHD - hva kan jeg gjøre med dette? Presset er så stort til tider. Skal jeg gå til en annen lege? Eller skrive et brev til min nåværende lege og forklare han dette? Blir veldig, veldig takknemlig for råd.. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Skal besvare ditt spørsmål innen kvelden er omme, men trenger en tilleggsinformasjon: Hvor ofte (f eks per måned) trenger du en slik beroligende medisin? Svaret mitt er nemlig svært avhengig av hvor ofte du trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/#findComment-500044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LineK Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Skal besvare ditt spørsmål innen kvelden er omme, men trenger en tilleggsinformasjon: Hvor ofte (f eks per måned) trenger du en slik beroligende medisin? Svaret mitt er nemlig svært avhengig av hvor ofte du trenger det. Takk for svar :-) Det er litt vanskelig å si hvor ofte, men antar at jeg vil trenge en sånn type medisin ca 1 - 2 ganger i uka, men ikke mere enn det.. Sånn det er nå, så tar jeg meg et par glass med cognac om det blir for ille. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/#findComment-500072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LineK Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Takk for svar :-) Det er litt vanskelig å si hvor ofte, men antar at jeg vil trenge en sånn type medisin ca 1 - 2 ganger i uka, men ikke mere enn det.. Sånn det er nå, så tar jeg meg et par glass med cognac om det blir for ille. vennlig hilsen Men jeg må legge til at jeg har en konstant indre uro som av og til bygger seg opp til tankekjør og indre press, slik jeg har det nå :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/#findComment-500096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
drops1365380397 Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Men jeg må legge til at jeg har en konstant indre uro som av og til bygger seg opp til tankekjør og indre press, slik jeg har det nå :-( Personlig benytter jeg Zyprexa både som stemningsstabilisator, antipsykotika, beroligende og sovemedisin... Fra 2.5 - 10 mg Zyprexa Velotab (hender også at jeg deler en 2.5 mg'er i 2 for finjustering). Svært god effekt på tankekjør, dysfori, indre og yttre uro (agitasjon, irritabilitet og aggresjon). Ikke vektøkning ved sporadisk bruk eller doser under 10 mg. Blir ikke rusa eller "stein" på disse, i motsetning til Valium i doser over 5 mg. Det er derimot ikke noe problem å spise Valium kun 1 til 2 ganger i uka. Smak og behag. Begge er hurtigvirkende, 20 - 30 min. Jeg er bipolar og benytter flere MS i tillegg, men det er Zyprexa som gir meg muligheten til å bruke så lite MS som mulig. Foretrekker litt store svingninger i stemningsleiet, men samtidig ha muligheten for akuttmedisinering om det skulle bli for mye. Dessuten har jeg absolutt ingen _uønskede_ bivirkninger av mine medisiner. Ellers finns det og annet å velge i, både på resept og i helsekostavdelingen (F.eks. Valerina Forte, men de funker for dårlig på meg). Siden medisinering av borderline og bipolar nesten er identisk håper jeg at dette kunne være til litt hjelp. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/#findComment-500195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LineK Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Personlig benytter jeg Zyprexa både som stemningsstabilisator, antipsykotika, beroligende og sovemedisin... Fra 2.5 - 10 mg Zyprexa Velotab (hender også at jeg deler en 2.5 mg'er i 2 for finjustering). Svært god effekt på tankekjør, dysfori, indre og yttre uro (agitasjon, irritabilitet og aggresjon). Ikke vektøkning ved sporadisk bruk eller doser under 10 mg. Blir ikke rusa eller "stein" på disse, i motsetning til Valium i doser over 5 mg. Det er derimot ikke noe problem å spise Valium kun 1 til 2 ganger i uka. Smak og behag. Begge er hurtigvirkende, 20 - 30 min. Jeg er bipolar og benytter flere MS i tillegg, men det er Zyprexa som gir meg muligheten til å bruke så lite MS som mulig. Foretrekker litt store svingninger i stemningsleiet, men samtidig ha muligheten for akuttmedisinering om det skulle bli for mye. Dessuten har jeg absolutt ingen _uønskede_ bivirkninger av mine medisiner. Ellers finns det og annet å velge i, både på resept og i helsekostavdelingen (F.eks. Valerina Forte, men de funker for dårlig på meg). Siden medisinering av borderline og bipolar nesten er identisk håper jeg at dette kunne være til litt hjelp. Lykke til. Takk for svar, drops! Jeg er meget i tvil om hvilken medisin som er rett for meg. Remeron funker mye bedre enn noe annet jeg har prøvd. Så er det også bare ssri jeg har prøvd før også. Men jeg har for mye angst. Jeg har prøvd meg som vikarlærer og skal på jobb i morgen. Det er virkelig tungt for en som meg, som har hatt borderline hele livet. Vil så gjerne diskutere fornuftige alternativer med legen min. Remeron funker ok, men tar ikke vekk den angsten som kommer når ting bygger seg opp. Skjønner jo at legen er redd for at jeg skal bli avhengig, men det må jo finnes en mellomløsning? Han kan jo ha god kontroll på hvor mye han skriver ut til meg.. Har skrevet et brev til han. Skal poste det i morgen. Håper han forstår. Takk igjen for svar. Håper vi "prates" en annen gang" vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/#findComment-500304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. januar 2003 Del Skrevet 26. januar 2003 Men jeg må legge til at jeg har en konstant indre uro som av og til bygger seg opp til tankekjør og indre press, slik jeg har det nå :-( Siden du trenger det så ofte, er valiumlignende stoffer utelukket. Ser to alternativer: Øke Risperdal til 1 mg x 2 eller bytte ut Risperdal med Zyprexa 5 - 7,5 mg. Dette kan gi bedre ro og søvn, men også en viss fare for vektøkning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/90762-nhd-beroligende-medisiner-langt/#findComment-500332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.