SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 I dag fikk jeg jaggu hentet en ADSL-pakke fra Telenor, på posten. Jeg har ikke rukket å se så mye på dette enda, men jeg må spørre om en ting før jeg kobler den til: Jeg har hovedtelefonkontakten (eller hva faen man kaller det...) et sted i leiligheten. Til den er det koblet 2 vanlige hustelefoner + 1 tråløs hustelefon (alle med samme nummer, altså ikke ISDN), og inne på soverommet, der jeg har datamaskinen, står den ene av disse telefonene. Kan jeg ta utgangspunkt i denne, altså denne telefonkontakten som jeg har strukket inn på soverommet, når jeg kobler opp ADSLen, eller må jeg ta utgangspunkt i den som står i gangen? + Siden jeg har fått pakka: Er da ADSLen oppe og går med en gang jeg har koblet dette opp, eller må jeg ringe Telenor å si fra sånn at de sender signaler eller noe sånt? Jeg lurer på om jeg gjorde meg forstått nå... 0 Siter
tigertrollet Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Tipper du må bruke hovedkontakten akkurat som ved ISDN. Selv om du har fått pakken er du ikke automatisk oppkoblet. Og du er koblet opp hvis lampen "linje" lyser på modemet. Hvis den blinker har de ikke koblet deg opp mot sentralen. Min har blinket i et par måneder nå..:-( 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 Du må bruke hovedkontakten. Fuck, da må jeg jo kjøpe en lang kabel. 4 meter holder ikke. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 Tipper du må bruke hovedkontakten akkurat som ved ISDN. Selv om du har fått pakken er du ikke automatisk oppkoblet. Og du er koblet opp hvis lampen "linje" lyser på modemet. Hvis den blinker har de ikke koblet deg opp mot sentralen. Min har blinket i et par måneder nå..:-( Jaja, får satse på å få den opp i løpet av et par dager, men må visst skaffe en lang kabel først... 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Du må bruke hovedkontakten. Bravida har lagt inn ADSL fra Telenor hos meg og lagt splitteren på den siste kontakten. Kan det være grunnen til at jeg stadig vekk blir brutt når jeg er inne på Nettet? De nekter å komme hjem til meg uten at jeg betaler enda dette har foregått siden mai. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 For å si det på en annen måte: kun splitten skal være plugget inn i S0 boksen (den hvite på veggen) alle telefoner skal være koblet etter splitten, dvs til den og ikke i S0 boksen. Den kan f eks føre til at det blir en lang kabel fra modemet til PC'en, som er det beste, 100 m maks ! eller Lang kabel fra splitten til modemet, kortest mulig, hvis denne er mer enn 3-4 m, må det en motstand inn på 100 ohm, en s k terminator. Da må det også vippes over en bryter inni S0-boksen. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Bravida har lagt inn ADSL fra Telenor hos meg og lagt splitteren på den siste kontakten. Kan det være grunnen til at jeg stadig vekk blir brutt når jeg er inne på Nettet? De nekter å komme hjem til meg uten at jeg betaler enda dette har foregått siden mai. For å si det på en annen måte: kun splitten skal være plugget inn i S0 boksen (den hvite på veggen) alle telefoner skal være koblet etter splitten, dvs til den og ikke i S0 boksen. Den kan f eks føre til at det blir en lang kabel fra modemet til PC'en, som er det beste, 100 m maks ! eller Lang kabel fra splitten til modemet, kortest mulig, hvis denne er mer enn 3-4 m, må det en motstand inn på 100 ohm, en s k terminator. Da må det også vippes over en bryter inni S0-boksen. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 For å si det på en annen måte: kun splitten skal være plugget inn i S0 boksen (den hvite på veggen) alle telefoner skal være koblet etter splitten, dvs til den og ikke i S0 boksen. Den kan f eks føre til at det blir en lang kabel fra modemet til PC'en, som er det beste, 100 m maks ! eller Lang kabel fra splitten til modemet, kortest mulig, hvis denne er mer enn 3-4 m, må det en motstand inn på 100 ohm, en s k terminator. Da må det også vippes over en bryter inni S0-boksen. "Den kan f eks føre til at det blir en lang kabel fra modemet til PC'en, som er det beste, 100 m maks !" Oki, så da ville du heller anbefalt at jeg f.eks. lot modemet henge på veggen borte ved hovedkontakten, og kjøpt en lang ledning fra denne til PCen? Det blir jo samme for meg, så hvis dette er det beste gjør jeg selvsagt det! 0 Siter
punkyB Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Fuck, da må jeg jo kjøpe en lang kabel. 4 meter holder ikke. Jeg har 30 meter så du kan få litt av meg *S* Det sto i et eller annet brev jeg fikk når ADSL linjen var klar - du får kikke i papirene. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 Jeg har 30 meter så du kan få litt av meg *S* Det sto i et eller annet brev jeg fikk når ADSL linjen var klar - du får kikke i papirene. Jeg er norsk! Typisk norsk. Jeg kikker med andre ord ikke på bruksanvisningen før jeg har feilet x antall ganger. Men jeg skal gjøre et unntak nå Hvor får du kjøpt ledningen? F.eks. hos Expert? 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 For å si det på en annen måte: kun splitten skal være plugget inn i S0 boksen (den hvite på veggen) alle telefoner skal være koblet etter splitten, dvs til den og ikke i S0 boksen. Den kan f eks føre til at det blir en lang kabel fra modemet til PC'en, som er det beste, 100 m maks ! eller Lang kabel fra splitten til modemet, kortest mulig, hvis denne er mer enn 3-4 m, må det en motstand inn på 100 ohm, en s k terminator. Da må det også vippes over en bryter inni S0-boksen. Jeg har en telefonkontakt først uten telefon og så har jeg en telefonkontakt med telefon og til slutt har jeg en telefonkontakt med splitten og telefon. Dette har Bravida lagt opp. Det er helt feil det da? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 "Den kan f eks føre til at det blir en lang kabel fra modemet til PC'en, som er det beste, 100 m maks !" Oki, så da ville du heller anbefalt at jeg f.eks. lot modemet henge på veggen borte ved hovedkontakten, og kjøpt en lang ledning fra denne til PCen? Det blir jo samme for meg, så hvis dette er det beste gjør jeg selvsagt det! Jepp, det stemmer. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 Jepp, det stemmer. Man får kjøpt dem i en vanlig el-butikk? Og hva koster en sånn kabel? Må vel ha ca 10 meter. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Jeg har en telefonkontakt først uten telefon og så har jeg en telefonkontakt med telefon og til slutt har jeg en telefonkontakt med splitten og telefon. Dette har Bravida lagt opp. Det er helt feil det da? Det er slik det står i manualen. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Man får kjøpt dem i en vanlig el-butikk? Og hva koster en sånn kabel? Må vel ha ca 10 meter. Clas ohlson, Nettverkskabel CAT-5, FTP er det samme. 32-5899 10 m Grå 129,00 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Man får kjøpt dem i en vanlig el-butikk? Og hva koster en sånn kabel? Må vel ha ca 10 meter. Clas ohlson, Nettverkskabel CAT-5, UTP er det samme. 32-5899 10 m Grå 129,00 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 Clas ohlson, Nettverkskabel CAT-5, UTP er det samme. 32-5899 10 m Grå 129,00 Jeg skulle hatt denne kabelen gjennom et lite hull i en vegg. Det går ikke dersom disse kontaktene er festet til kabelen. Noen tips? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. januar 2003 Skrevet 28. januar 2003 Jeg skulle hatt denne kabelen gjennom et lite hull i en vegg. Det går ikke dersom disse kontaktene er festet til kabelen. Noen tips? Kjøp et par tre kontakter lik den som sitter på. Kutt, tre gjennom og fest ny kontakt på enden. Det er litt kinkig, og du bør ha en sånn tang som klemmer den på. Men jeg har brukt en vanig tang også, trikset er å klemme de små metallstiftene langt nok ned i kontakten så de får god kontakt med ledningene. Se på den du klipper av at fargene kommer i samme spor, og ledningenden langt nok inn. Eller så kan du lage hullet større, men ikke så lett når det går andre ledninger der. Eller borr et nytt hull ved siden av. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 28. januar 2003 Forfatter Skrevet 28. januar 2003 Kjøp et par tre kontakter lik den som sitter på. Kutt, tre gjennom og fest ny kontakt på enden. Det er litt kinkig, og du bør ha en sånn tang som klemmer den på. Men jeg har brukt en vanig tang også, trikset er å klemme de små metallstiftene langt nok ned i kontakten så de får god kontakt med ledningene. Se på den du klipper av at fargene kommer i samme spor, og ledningenden langt nok inn. Eller så kan du lage hullet større, men ikke så lett når det går andre ledninger der. Eller borr et nytt hull ved siden av. Det eneste som går i det hullet er den vanlige telefonledningen, og siden jeg tydligvis likevel må laget hullet større, så er det vel kanskje lettere å borre! Får stikke ned til en eller annen el-shappe i morgen, og kjøpe en lang ledning. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.