Gå til innhold

Skatteklasse, småbarnstillegg?

Anbefalte innlegg

Gjest håper jeg får råd...
Skrevet

Hei!

Jeg tar et års ekstra permisjon uten lønn for å være hjemme med barn. Får kontantstøtte regner jeg med. Stemmer det at småbarnstillegget faller bort i 2003? Kan min samboer bytte skatteklasse siden han forsørger meg eller gjelder dette bare folk som er gift??

Skrevet

Småbarnstillegget faller bort fra august, men kontantstøtten øker med samme beløp.

Skatteklasse 2 får man bare hvis man er gift.

Skrevet

Mulig han skal ha særfrådrag, når han forsørger noen han ikke har klasse for...

Det har også vært en del endringer når det gjelder samboere i det siste, så dere få sjekke med rettledningen som kommer sammen mned likningsutkastet til våren.

Gjest Creativiaen
Skrevet

Småbarnstillegget faller bort fra august, men kontantstøtten øker med samme beløp.

Skatteklasse 2 får man bare hvis man er gift.

Ahhhrg! Jeg hater å se samtaler/diskusjoner som dette. Får helt bust på ryggen. Jeg irriterer meg over de forpulte politikerne som tror de er så sinnsykt smarte og snille. Det eneste de gjør er å flytte penger. Det som blir fordel for den ene, blir bakdel for den andre.

Helvete heller. Jeg gidder da ikke gå hjemme med barn bare for å græbbe til meg mer kontantstøtte. Jeg vil jobbe, men det skal jeg faen meg tape på.

Beklager for ordene: forpulte, helvete og faen. Det var ikke meningen å bruke disse ordene, men de var strengt tatt nødvenidg å bruke i mitt vokabular for å få utrykt min vrede!

Egentlig kunne jeg brukt noen onomatopoetikon. BÆNG!

Uansett, jeg blir irritert!

Skrevet

Ahhhrg! Jeg hater å se samtaler/diskusjoner som dette. Får helt bust på ryggen. Jeg irriterer meg over de forpulte politikerne som tror de er så sinnsykt smarte og snille. Det eneste de gjør er å flytte penger. Det som blir fordel for den ene, blir bakdel for den andre.

Helvete heller. Jeg gidder da ikke gå hjemme med barn bare for å græbbe til meg mer kontantstøtte. Jeg vil jobbe, men det skal jeg faen meg tape på.

Beklager for ordene: forpulte, helvete og faen. Det var ikke meningen å bruke disse ordene, men de var strengt tatt nødvenidg å bruke i mitt vokabular for å få utrykt min vrede!

Egentlig kunne jeg brukt noen onomatopoetikon. BÆNG!

Uansett, jeg blir irritert!

Kontantstøtten er vel til for hjemmeværende småbarnsmødre som velger og være hjemmearbeidende noen år istedet for og gå ut i jobb etter endt permisjon?Dette er en fin ordning, og det er da ikke rettferdig at de som jobber skal ha denne støtten!

Skrevet

Kontantstøtten er vel til for hjemmeværende småbarnsmødre som velger og være hjemmearbeidende noen år istedet for og gå ut i jobb etter endt permisjon?Dette er en fin ordning, og det er da ikke rettferdig at de som jobber skal ha denne støtten!

Nei, kontantstøtten er, slik den er i dag, for dem som velger å ikke bruke barnehageplass som er støttet av det offentlige.

Om man velger å jobbe eller ikke, er ikke en faktor.

Et av argumentene er at man da selv kan velge hvordan man vil passe ungene, og at offentlig støttede barnehageplasser koster omtrent det kontantstøtta koster i måneden.

Personlig synes jeg hele kontantstøtta er noe tull.

Skrevet

Jeg tror det Creativaen siktet til, var at småbarnstillegget i den vanlige barnetrygden skal fjernes. Nå får jeg for eksempel 1629,- kr pr mnd for min to-åring. Når dette fjernes, får man bare 972,- kr pr mnd for barn under tre år.

Barnetrygd for jo ALLE. Slik det nå blir, får de hjemmeværende barnetrygd, pluss den nye, UTVIDEDE kontantstøtten som "er tatt fra" den vanlige barnetrygden. Det vil si at jeg som jobber, får mindre penger fordi barnetrygden er blir redusert. Mens naboen som er hjemmeværende, og som også får småbarnstillegget fjernet fra barnetrygden, FÅR DEN TILBAKE på kontantstøtten.

Altså; den hjemmeværende med kontantstøtten merker ikke noe, de har like mye penger som før, selv etter reduksjonen av barnetrygden. Mens småbarnsforeldre som jobber, sitter igjen med mindre hver mnd.

Skrevet

Jeg tror det Creativaen siktet til, var at småbarnstillegget i den vanlige barnetrygden skal fjernes. Nå får jeg for eksempel 1629,- kr pr mnd for min to-åring. Når dette fjernes, får man bare 972,- kr pr mnd for barn under tre år.

Barnetrygd for jo ALLE. Slik det nå blir, får de hjemmeværende barnetrygd, pluss den nye, UTVIDEDE kontantstøtten som "er tatt fra" den vanlige barnetrygden. Det vil si at jeg som jobber, får mindre penger fordi barnetrygden er blir redusert. Mens naboen som er hjemmeværende, og som også får småbarnstillegget fjernet fra barnetrygden, FÅR DEN TILBAKE på kontantstøtten.

Altså; den hjemmeværende med kontantstøtten merker ikke noe, de har like mye penger som før, selv etter reduksjonen av barnetrygden. Mens småbarnsforeldre som jobber, sitter igjen med mindre hver mnd.

Eller den som jobber - og har barnet i barnehagen, får mindre, mens naboen som også jobber, men bruker dagmamma, får mer...

Skrevet

molly!

Ok,skjønner, men jeg synes alikevel dette er helt riktig.Flott at de hjemmeværende får mere, de trenger det virkelig.Desverre må slike tillegg gå på bekostning av noe, men i denne saken synes jeg det er rettferdig at pengene skal gå til de som er hjemmeværende med barn(når det først måtte velges!).Det er tross alt de hjemmeværende småbarnsmødrene som må forsake arbeidsinntekt og trenger kompensasjon.Kontantstøtten er et flott tiltak som gjør det økonomisk mulig for mor og være hjemme med barna i en lengre periode,eneste feilen er at denne støtten burde være mye større!

Skrevet

Nei, det er jeg enig i. Det som er urettferdig er at småbarnstillegget som er et tillegg til barnetrygden mens barnet er mellom 1 og 3 år blir FLYTTET på, slik at det bare er de som mottar kontantstøtte som får det.

657 kroner (som det var frem til da jeg fikk det) er tross alt en del bleiepenger...

Gjest julianne
Skrevet

molly!

Ok,skjønner, men jeg synes alikevel dette er helt riktig.Flott at de hjemmeværende får mere, de trenger det virkelig.Desverre må slike tillegg gå på bekostning av noe, men i denne saken synes jeg det er rettferdig at pengene skal gå til de som er hjemmeværende med barn(når det først måtte velges!).Det er tross alt de hjemmeværende småbarnsmødrene som må forsake arbeidsinntekt og trenger kompensasjon.Kontantstøtten er et flott tiltak som gjør det økonomisk mulig for mor og være hjemme med barna i en lengre periode,eneste feilen er at denne støtten burde være mye større!

Poenget er jo at hjemmeværende ikke får mer - de får samme beløp som før.

Ruiktig så smart av politikerne dette, de sparer nok masse på å reeusere barnetrygden slik. Håper at de sparer så mye at de får inn kostnadene med å administrere denne omleggingen :-)

Av og til så lurer jeg på om folka på Tinget har fått en eller annen kollektiv hjerneskade, og hva i huleste de gjør med skattepenga våre. *sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...