Gå til innhold

Litt filosofering om Kazaa o.l.

Anbefalte innlegg

Jeg kan f.eks. høre en Eminen låt opptil flere ganger i døgnet på MTV og gjerne ta den opp på video, uten at jeg har gjort noe ulovlig. Eller ta opp på video en Star War's film som blir sendt på tv.

Men henter jeg ned det samme fra Kazaa så er jeg kriminell.. hvor er logikken?

Er kanskje mangelen på logikk som gjør at folk trossalt ikke føler seg seg som kriminelle?

Jeg mener at har man betalt tv-lisensen og stoffet har vært (og blir) kringkastet på radio/tv/kabel-tv, så burde det være greit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91469-litt-filosofering-om-kazaa-ol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, du har faktisk ikke lov til å ta opp. Det er brudd på ånsverkloven og faktisk ulovlig. Det er likevel blitt så akseptert at det ikke legges skjul på det, og forhandlere og produsenter tilrettelegger for det. men det er faktisk ikke så mange år siden Vidar Lønn-Arnesen sa før annenhver låt på ti-i-skuddet at " Vi gjør igjen oppmerksom på at det ikke er lov å ta opp fra programmet. Da blir de som eien musikken fryktelig sinte og vi får kanskje ikke lov å lage programmet mere." Det ble tilmed krøll med lengden på låtene. De måtte starte dem noen sekunder ut i sangen og stoppe før den var ferdig siden det var en svært utsatt tid på sendeskjemaet sånn at mange satt klare til å ta opp.

Jeg laster ned musikk, eller tar opp fra ti i skuddet som det heter.*L*

Neida, du har faktisk ikke lov til å ta opp. Det er brudd på ånsverkloven og faktisk ulovlig. Det er likevel blitt så akseptert at det ikke legges skjul på det, og forhandlere og produsenter tilrettelegger for det. men det er faktisk ikke så mange år siden Vidar Lønn-Arnesen sa før annenhver låt på ti-i-skuddet at " Vi gjør igjen oppmerksom på at det ikke er lov å ta opp fra programmet. Da blir de som eien musikken fryktelig sinte og vi får kanskje ikke lov å lage programmet mere." Det ble tilmed krøll med lengden på låtene. De måtte starte dem noen sekunder ut i sangen og stoppe før den var ferdig siden det var en svært utsatt tid på sendeskjemaet sånn at mange satt klare til å ta opp.

ok, jeg er en kriminell dah. Er ikke lenge før uniformert snut kommer å beslaglegger utstyret mitt, mens nabokjerringa henger ut av vinduet, full av skadefryd. :-)

Den uskrevne regelen sier at det er lov til å laste ned MP3.

Det er tross alt en grunn til at diverse nettoperatører reklamerer med at "du med deres hurtighet kan laste den en film på så så lang tid".

Enkelte lover er til for å brytes, og noen brytes tross alt så ofte at det er akseptert.

Det er lov å ta opp dersom det ikke er mulig å se programmet der og da og en ønsker å se det senere. Men å lagre dette opptaket er ulovlig.

Det er lov å ta opp dersom det ikke er mulig å se programmet der og da og en ønsker å se det senere. Men å lagre dette opptaket er ulovlig.

Det er lov å ta opp til eget bruk.

Det er lov å clone cd og gi til venner og bekjente, bare man ikke tar betalt for det.

F. eks......

Annonse

Det er lov å ta opp til eget bruk.

Det er lov å clone cd og gi til venner og bekjente, bare man ikke tar betalt for det.

F. eks......

Fra lovverket

"§ 45a. En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke

a) opptas på innretning som kan gjengi den,

B) utsendes trådløst eller videresendes til allmennheten ved tråd, eller

c) på annen måte i ervervsøyemed gjøres tilgjengelig for allmennheten.

Er en utsendelse tatt opp på innretning som nevnt i første ledd, må den ikke uten kringkastingsforetakets samtykke overføres til en annen innretning før 50 år er gått etter utløpet av det år den første utsendelsen fant sted.

Kringkastingssending kan på vilkår som fastsettes av Kongen, overføres direkte innen en bedrift eller annen virksomhet gjennom radio- eller fjernsynsmottaker.

Dersom forhandlinger om tillatelse til samtidig og uendret videresending til allmennheten ved tråd av opprinnelig trådløs kringkastingssending nektes eller avtale ikke er inngått innen seks måneder etter at forhandlinger er innledet, kan hver av partene kreve at tillatelse til og vilkårene for videresending fastsettes av en nemnd etter bestemmelsene i § 35 andre ledd. "

På lik linje som at en ikke kan kopiere en leid videofilm til eget bruk kan en heller ikke ta opp filmer og annet som andre har rettifhetene til for annet enn å se programmet på et annet tidspunkt enn det oppsatte (fordi dette tidspunktet ikke passer).

Det er forbudt å ta opp og lagre bl.a. filmer, på TV.

Fra lovverket

"§ 45a. En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke

a) opptas på innretning som kan gjengi den,

B) utsendes trådløst eller videresendes til allmennheten ved tråd, eller

c) på annen måte i ervervsøyemed gjøres tilgjengelig for allmennheten.

Er en utsendelse tatt opp på innretning som nevnt i første ledd, må den ikke uten kringkastingsforetakets samtykke overføres til en annen innretning før 50 år er gått etter utløpet av det år den første utsendelsen fant sted.

Kringkastingssending kan på vilkår som fastsettes av Kongen, overføres direkte innen en bedrift eller annen virksomhet gjennom radio- eller fjernsynsmottaker.

Dersom forhandlinger om tillatelse til samtidig og uendret videresending til allmennheten ved tråd av opprinnelig trådløs kringkastingssending nektes eller avtale ikke er inngått innen seks måneder etter at forhandlinger er innledet, kan hver av partene kreve at tillatelse til og vilkårene for videresending fastsettes av en nemnd etter bestemmelsene i § 35 andre ledd. "

På lik linje som at en ikke kan kopiere en leid videofilm til eget bruk kan en heller ikke ta opp filmer og annet som andre har rettifhetene til for annet enn å se programmet på et annet tidspunkt enn det oppsatte (fordi dette tidspunktet ikke passer).

Det er forbudt å ta opp og lagre bl.a. filmer, på TV.

"Fra lovverket "§ 45a. En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke

a) opptas på innretning som kan gjengi den, B) utsendes trådløst eller videresendes til allmennheten ved tråd, eller c) på annen måte i ervervsøyemed gjøres tilgjengelig for allmennheten."

Hallo Petter!:-) Ervervsøyemed er det samme som å tjene penger på videresalg. Det sier ikke at det er ulovlig til eget bruk og/eller GI bort til venner.

Det var igrunn dette jeg pratet om. Loven du har kopiert er bare et utdrag av en helhet.

"Fra lovverket "§ 45a. En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke

a) opptas på innretning som kan gjengi den, B) utsendes trådløst eller videresendes til allmennheten ved tråd, eller c) på annen måte i ervervsøyemed gjøres tilgjengelig for allmennheten."

Hallo Petter!:-) Ervervsøyemed er det samme som å tjene penger på videresalg. Det sier ikke at det er ulovlig til eget bruk og/eller GI bort til venner.

Det var igrunn dette jeg pratet om. Loven du har kopiert er bare et utdrag av en helhet.

Loven var litt uklar. Mulig det finnes en lov som regulerer dette bedre.

Men på lik linje med at det på starten av videoer og DVD'er en leier står at det ikke er lov å kopiere dem, ikke engang for privat bruk, er det ikke lov å ta opp f.eks. filmer fra TV for å lagre disse. Kun for å se dem på et annet tidspunkt enn det oppsatte. Dette blir selvfølgelig ikke fulgt av politiet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...