petter smart Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9994330 La spesielt merke til "- Det interessante er at ølsalget ikke minsker. Rusbrusen blir med andre ord et pluss til nordmenns fra før høye alkoholinntak, sier KrFs alkoholpolitiske talsmann Magne Aarøen." For det første ble rusbrus også solgt før, om enn på polet. Hva salget var før vet jeg ikke, men null var det i alle fall ikke. For det andre kan det være at rusbrusen tar andeler fra annen alkohol, f,eks. vin, sprit og illegale varer. For det tredje er det nytt at rusbrus selges i butikker. Etterhvert vil salget gå ned, slik det gjorde med Pepsi twist og Vanilla Coke. Men for de som skal nekte oss å drikke er visst ikke sannferdighet med statistikken så farlig. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Og på toppen av dette, så har de ikke pant på rusbrusflaskene. De blir kanskje da slengt rundt i naturen. 0 Siter
-Riksklysa Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 uff, hvor skal dette ende? kanskje vi endelig får løfta litt på nisselua? 0 Siter
Gjest selje Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Og på toppen av dette, så har de ikke pant på rusbrusflaskene. De blir kanskje da slengt rundt i naturen. Nja. Som mor (voksne barn) og stødig alkoholbruker sjøl - så faller det meg overhode ikke vanskelig å se problemene og fotfellene med rusbrus. Det smaker brus, veldig søtt, og du blir litt full og avslappet (om du er, si, fjorten, sytten tjue, og ikke er veldig vant til å drikke). Det har ikke den ekle ølsmaken, liksom. Jeg syns jo ikke den er ekkel, men det syntes jeg da jeg var ung. Tvang det regelrett i meg. Jeg syntes forsåvidt det var teit å ha den på Polet, men dette er rusavhengighetslureri av høy klasse: hekt dem, og tjen på dem. 0 Siter
fresja Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Selvsagt vil rusbrusen selge mye i begynnelsen, så mye som det har vært skrevet om den. Selv jeg, som nyter alkohol fra 0 til noen få ganger årlig, kommer nok til å kjøpe en flaske. På samme måte kjøper jeg gjerne en ny spennende matvare som dukker opp i butikken. 0 Siter
Dorthe Skrevet 31. januar 2003 Skrevet 31. januar 2003 Jeg som aldri kjøper alkohol på butikken eller på polet kjøpte 4 flasker i dag. Må jo smake hvem som er best. Nå behøver jeg ikke å dra til Sverige for å kjøpe det. 0 Siter
tiliti Skrevet 1. februar 2003 Skrevet 1. februar 2003 Det er nok mest hjemmebrentsalget det "tar av". Jeg ser ingenting negativt i disse statistikkene. For det første er det "in" mest pga medieomtale, og så omtalt som det er må jo folk bare prøve det. 0 Siter
Prozak Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 Nja. Som mor (voksne barn) og stødig alkoholbruker sjøl - så faller det meg overhode ikke vanskelig å se problemene og fotfellene med rusbrus. Det smaker brus, veldig søtt, og du blir litt full og avslappet (om du er, si, fjorten, sytten tjue, og ikke er veldig vant til å drikke). Det har ikke den ekle ølsmaken, liksom. Jeg syns jo ikke den er ekkel, men det syntes jeg da jeg var ung. Tvang det regelrett i meg. Jeg syntes forsåvidt det var teit å ha den på Polet, men dette er rusavhengighetslureri av høy klasse: hekt dem, og tjen på dem. Grunnen til at man får rusbrus i butikken her til lands nå er ikke en "norsk" hekt-dem strategi. Saken er at Norge fikk et ultimatum fra EU. Man får ikke lov å diskriminere mellom øl/vin-baserte og sprit-baserte drikker . Valget sto dermed mellom å flytte alt ølsalg til polet eller slippe rusbrusen ut i butikkene. Det hadde vært krise for bryggeriene om det sistnevnte hadde blitt valgt. "................." 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 Den gangen vi skulle få sprit på puber, skrek gudsorda i KrF at folk ville ligge strødd utenfor pubene hvis det skjedde. Det var feil. Pubene selger så lite at det ikke merkes, kanskje en helflaske på en god dag. Det viser seg at folks adferd er helt annerledes. Jeg er ening med de under, at dette er ikke noe varig, mange smaker på klisset og noen kjøper det i stedet for øl, og så ender vi på null totalt sett. Folk drikker ikke mer selv om de kommer andre varer i butikken. Selv har jeg kjøpt to bokser med cider, og fant ut at det ikke var godt, Den ene fikk nabokona. Det går en stund, og så mister folk interessen, og de fleste kjøper det de pleier. Nye brukere vil velge andre produkter enn før, men forbruket vil nok være stabilt. Tradisjon i Norge er å se fullstendig bort fra smuglingen og hjemmebrenningen. Ingen ser ut til å bry seg om den øker eller minker. Sverige vil nå snart sette ned alkoprisene/skattene, og smuglingen vil øke fordi avstanden blir kortere til lavere priser. Og smuglerne tjener mer penger, det blir mer attraktivt å smugle, folk kjøper mer for tilgangen til smuglervarer blir bedre osv. Helt naturlig markedsadferd, som ingen av våre politikere vil se eller høre om, det eksisterer liksom ikke. Vi klarer ikke demme opp for strømmen heller. Det kommer ca 100.000 l ren alkohol over grensene hver dag, det er nok til en halvflaske whisky til alle i Oslo kommune, hver dag. Denne strømmen øker lett til 200.000 l hvis markedet blir bedre over grensa, populære orginalvarer. Mafiaen vil da tjene mer enn staten, og ingen gjør noe med det. 0 Siter
Gjest Byvanker'n Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 Den gangen vi skulle få sprit på puber, skrek gudsorda i KrF at folk ville ligge strødd utenfor pubene hvis det skjedde. Det var feil. Pubene selger så lite at det ikke merkes, kanskje en helflaske på en god dag. Det viser seg at folks adferd er helt annerledes. Jeg er ening med de under, at dette er ikke noe varig, mange smaker på klisset og noen kjøper det i stedet for øl, og så ender vi på null totalt sett. Folk drikker ikke mer selv om de kommer andre varer i butikken. Selv har jeg kjøpt to bokser med cider, og fant ut at det ikke var godt, Den ene fikk nabokona. Det går en stund, og så mister folk interessen, og de fleste kjøper det de pleier. Nye brukere vil velge andre produkter enn før, men forbruket vil nok være stabilt. Tradisjon i Norge er å se fullstendig bort fra smuglingen og hjemmebrenningen. Ingen ser ut til å bry seg om den øker eller minker. Sverige vil nå snart sette ned alkoprisene/skattene, og smuglingen vil øke fordi avstanden blir kortere til lavere priser. Og smuglerne tjener mer penger, det blir mer attraktivt å smugle, folk kjøper mer for tilgangen til smuglervarer blir bedre osv. Helt naturlig markedsadferd, som ingen av våre politikere vil se eller høre om, det eksisterer liksom ikke. Vi klarer ikke demme opp for strømmen heller. Det kommer ca 100.000 l ren alkohol over grensene hver dag, det er nok til en halvflaske whisky til alle i Oslo kommune, hver dag. Denne strømmen øker lett til 200.000 l hvis markedet blir bedre over grensa, populære orginalvarer. Mafiaen vil da tjene mer enn staten, og ingen gjør noe med det. "Den gangen vi skulle få sprit på puber, skrek gudsorda i KrF at folk ville ligge strødd utenfor pubene hvis det skjedde. Det var feil. Pubene selger så lite at det ikke merkes, kanskje en helflaske på en god dag. Det viser seg at folks adferd er helt annerledes." Lenge siden du har vært på byen? 0 Siter
naiv Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 I følge pålitelige kilder er rusbrus populært hos jenter som ikke liker øl. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 "Den gangen vi skulle få sprit på puber, skrek gudsorda i KrF at folk ville ligge strødd utenfor pubene hvis det skjedde. Det var feil. Pubene selger så lite at det ikke merkes, kanskje en helflaske på en god dag. Det viser seg at folks adferd er helt annerledes." Lenge siden du har vært på byen? Jeg glemte å ta et forbehold: at dette gjelder eskisterende buber med ølsalg fra før. Jeg kjenner 3 som driver/har drevet pub/restuarant/disko. Disse sier at spriten ikke har noe å si for omsetningen. Noen få tar sprit i stedet for øl. Mens steder i Oslo som har åpnet etter at reglene ble lempet på, har basert seg på spritsalg og drinkemiksing, dvs ren bardrift som vi ikke hadde før. Så kommer rusbrusen som nok har dreid mange over på det. Alkoholforbruket totalt i Norge har gått ned de siste åra. Vi kan jo lure på hvorfor, kanskje statistikken bare teller flasker fra polet og butikkene ? Og da glemmer vi mafiaen igjen som vanlig ? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 I følge pålitelige kilder er rusbrus populært hos jenter som ikke liker øl. Akkurat det tror jeg på, kvinner har en tendens til å like fruktsuppe (sånn med parasoll og stjerneskudd vet du) brus og godteri. :-) 0 Siter
neuni Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 Akkurat det tror jeg på, kvinner har en tendens til å like fruktsuppe (sånn med parasoll og stjerneskudd vet du) brus og godteri. :-) hehehe, fruktsuppe, duh.... men naiv har nok rett - eg kan godt melde meg som pålitelig kilde, for eg er jente, liker ikkje øl, men har oppdaga rusbrusen og er fornøyd. først og fremst fordi da finst det endelig noko drikkendes å få kjøpt i dagligvarebutikkene, eg må ikkje på polet eller på pub for å få kjøpt noko som eg liker. men fruktsuppe, da...*fornærma* eg liker no mykje rart, eg liker igrunnen det aller meste alkoholholdige unntatt øl. whisky? cognac? givv itt tu mi bæibiiiii... 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 hehehe, fruktsuppe, duh.... men naiv har nok rett - eg kan godt melde meg som pålitelig kilde, for eg er jente, liker ikkje øl, men har oppdaga rusbrusen og er fornøyd. først og fremst fordi da finst det endelig noko drikkendes å få kjøpt i dagligvarebutikkene, eg må ikkje på polet eller på pub for å få kjøpt noko som eg liker. men fruktsuppe, da...*fornærma* eg liker no mykje rart, eg liker igrunnen det aller meste alkoholholdige unntatt øl. whisky? cognac? givv itt tu mi bæibiiiii... http://frozendrinkmix.com/images/fruit.jpg Æsj ! :-) 0 Siter
neuni Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 http://frozendrinkmix.com/images/fruit.jpg Æsj ! :-) hehehehehe....mmmmmMMMMMmmmmm! 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 hehehehehe....mmmmmMMMMMmmmmm! Til slutt må jeg si: gjør som dere vil, selvsagt. Men utallige ganger har jeg vært nødt til å innta en slik for husfredens (hotellromfredens) skyld. Noen "drinker" har gått i blomsterbedet i et ubevoktet øyeblikk. 0 Siter
neuni Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 Til slutt må jeg si: gjør som dere vil, selvsagt. Men utallige ganger har jeg vært nødt til å innta en slik for husfredens (hotellromfredens) skyld. Noen "drinker" har gått i blomsterbedet i et ubevoktet øyeblikk. ahhh....ja, man må jo få drikke - eller la være å drikke - det man vil. det samme opplever jo eg dersom nokon plutselig kjem med ein øl til meg. fysj og føy. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 2. februar 2003 Skrevet 2. februar 2003 ahhh....ja, man må jo få drikke - eller la være å drikke - det man vil. det samme opplever jo eg dersom nokon plutselig kjem med ein øl til meg. fysj og føy. Jegermeister ? Eller for viderekomne, Ratzeputs ? 0 Siter
neuni Skrevet 3. februar 2003 Skrevet 3. februar 2003 Jegermeister ? Eller for viderekomne, Ratzeputs ? jäger er gildt. det andre...ratzeeeehhh?? aner ikkje kva det er? er det namnam? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.