Gå til innhold

Norton 2003

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor betale for seg i butikken når man kan putte matvarene i lomma og ta dem med seg? Det er jo så sjelden man blir tatt for det allikavel.

Gode produkter betaler jeg gjerne for. Å ha som prinsipp å ikke betale for noe hvis man har mulighet til å stjele det er muligens din filosofi, men det er heldigvis mange som ikke er enige der.

(Hvis du lurer på hvorfor jeg spurte om hvor du fikk tak i serial til Opera, så var det for å gi beskjed til Opera slik at disse kodene kan gjøres ugyldige :) Så kjip er jeg av meg...

Når de kodene blir gjort ugyldige så blir nye koder lagt ut. Det vet du like godt som meg.

Nå har det seg sånn at det er ulovlig å stjele mat i butikken, mens det ikke er ulovlig å finne gratisprodukter og crackede koder, så lenge det er til eget bruk, og man ikke distribuerer produktene videre.

Det tok meg 2 minutter nå å søke på nettet for å finne nye Operakoder. Jeg vet selvsagt ikke om de fungerer, men så enkelt er det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507064
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

20

• citoyen

18

• tiliti

8

• alphan

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ja, hvorfor betale for seg i butikken når man kan putte matvarene i lomma og ta dem med seg? Det er jo så sjelden man blir tatt for det allikavel.

Gode produkter betaler jeg gjerne for. Å ha som prinsipp å ikke betale for noe hvis man har mulighet til å stjele det er muligens din filosofi, men det er heldigvis mange som ikke er enige der.

(Hvis du lurer på hvorfor jeg spurte om hvor du fikk tak i serial til Opera, så var det for å gi beskjed til Opera slik at disse kodene kan gjøres ugyldige :) Så kjip er jeg av meg...

Enig med citoyen her. Jeg har endel forskjellige program jeg har betalt for. (Norton er et av dem). Videre har jeg også, på frivillig basis, sendt "donations" til programutviklere som lagt ut gratis programvare.

Jeg har noen crack'ede program også, bl.a. Winzip. Det gidder jeg ikke å betale for, all den tid jeg kan finne andre gratis Zip-program, men er for lat. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507069
Del på andre sider

Enig med citoyen her. Jeg har endel forskjellige program jeg har betalt for. (Norton er et av dem). Videre har jeg også, på frivillig basis, sendt "donations" til programutviklere som lagt ut gratis programvare.

Jeg har noen crack'ede program også, bl.a. Winzip. Det gidder jeg ikke å betale for, all den tid jeg kan finne andre gratis Zip-program, men er for lat. :)

Anbefaler WinRAR - det er kjappere og zipper mer effektivt enn WinZip.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507070
Del på andre sider

Når de kodene blir gjort ugyldige så blir nye koder lagt ut. Det vet du like godt som meg.

Nå har det seg sånn at det er ulovlig å stjele mat i butikken, mens det ikke er ulovlig å finne gratisprodukter og crackede koder, så lenge det er til eget bruk, og man ikke distribuerer produktene videre.

Det tok meg 2 minutter nå å søke på nettet for å finne nye Operakoder. Jeg vet selvsagt ikke om de fungerer, men så enkelt er det.

Hvor har du det fra at det ikke er ulovlig å cracke et produkt med den hensikt å bruke det uten å betale for det?

Hvis du sammenligner med DVD-saken, så handler avgjørelsen der om at det er lov å cracke et produkt -man har betalt for- for å få tilgang til å bruke det på den måten man selv ønsker. Det er fremdeles forbudt å cracke et produkt man IKKE har betalt for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507071
Del på andre sider

Så det du og Citoyen mener er at det er lov til å snylte etter hva man selv føler for? Det ene er umoralsk mens det andre er "lov"?

Dere laster vel begge ned MP3 filer? Snyter dere ikke her platebransjen for kroner?

Nei, dette er ikke ulovlig i Norge enda, men man skal ikke lenger enn til Danmark før enkelte har blitt straffet for å laste ned slike produkter.

Det er heller ikke lov til å ha crackede Zip-programmer, ei heller et cracket Opera eller et cracket antivirusprogram.

Men moralsk så mener du at det er greit å bruke et cracket zip-program, rett og slett fordi du lett kan finne andre gratis zip-programmer på nettet.

For du kan jo ikke finne gratis antivirusprogrammer eller gratis nettlesere på nettet...

Sånn sett så herjer det en veldig dobbeltmoral hos deg, og meget mulig også citoyen. Hun sier selv hun betaler for "gode produkter", så dersom hun selv benytter seg av diverse cracker eller gyldige nøkler hun ikke selv har betalt for, så er hun ikke det spor bedre enn meg.

Ei heller hvis hun laster ned MP3 filer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507072
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det ikke er ulovlig å cracke et produkt med den hensikt å bruke det uten å betale for det?

Hvis du sammenligner med DVD-saken, så handler avgjørelsen der om at det er lov å cracke et produkt -man har betalt for- for å få tilgang til å bruke det på den måten man selv ønsker. Det er fremdeles forbudt å cracke et produkt man IKKE har betalt for.

En "datanerd"-kompis av meg påstår at det er ulovlig å gjøre dette dersom man distribuerer det videre, men at det er fullt lovlig å bruke ting man finner på nettet til eget bruk.

Tar han feil?

Uansett så er du vel ikke det hakk bedre enn meg dersom du laster ned MP3 filer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507074
Del på andre sider

Annonse

Så det du og Citoyen mener er at det er lov til å snylte etter hva man selv føler for? Det ene er umoralsk mens det andre er "lov"?

Dere laster vel begge ned MP3 filer? Snyter dere ikke her platebransjen for kroner?

Nei, dette er ikke ulovlig i Norge enda, men man skal ikke lenger enn til Danmark før enkelte har blitt straffet for å laste ned slike produkter.

Det er heller ikke lov til å ha crackede Zip-programmer, ei heller et cracket Opera eller et cracket antivirusprogram.

Men moralsk så mener du at det er greit å bruke et cracket zip-program, rett og slett fordi du lett kan finne andre gratis zip-programmer på nettet.

For du kan jo ikke finne gratis antivirusprogrammer eller gratis nettlesere på nettet...

Sånn sett så herjer det en veldig dobbeltmoral hos deg, og meget mulig også citoyen. Hun sier selv hun betaler for "gode produkter", så dersom hun selv benytter seg av diverse cracker eller gyldige nøkler hun ikke selv har betalt for, så er hun ikke det spor bedre enn meg.

Jeg har ikke løftet noen moralsk pekefinger mot deg i dette spm. Det jeg var enig med citoyen i, var at jeg gjerne kan betale for program jeg liker godt/er avhengig av.

Kjører litt kombi, er ingen moralist. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507075
Del på andre sider

Gjest overformynderiet

En "datanerd"-kompis av meg påstår at det er ulovlig å gjøre dette dersom man distribuerer det videre, men at det er fullt lovlig å bruke ting man finner på nettet til eget bruk.

Tar han feil?

Uansett så er du vel ikke det hakk bedre enn meg dersom du laster ned MP3 filer.

Næmen var det noen som pirket bort i SDD`s prektighet??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507076
Del på andre sider

Jeg har ikke løftet noen moralsk pekefinger mot deg i dette spm. Det jeg var enig med citoyen i, var at jeg gjerne kan betale for program jeg liker godt/er avhengig av.

Kjører litt kombi, er ingen moralist. :)

Jeg har også betalt for diverse produkter, men det har vært helt uavhengig av om de er gode eller ikke.

Alt av programmer kan skaffes gratis på nettet, og kan man spare 500 kroner på å gjøre et enkelt søk, så gjør man det.

Jg ser ingen grunn til å betale overpris for Microsoft produkter, eller annet.

Selv om jeg har gjort det til nå, men da fordi jeg ikke har visst bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507077
Del på andre sider

Jeg betaler for gode programmer. Programmer jeg ikke synes er så gode sletter jeg når (eller før) shareware-perioden går ut, eller bruker evt. med reklame der man har dette som et alternativ til å registrere programmet.

Det jeg laster ned av mp3 er som regel gratis. Det finnes en haug med band der ute som legger ut musikken sin helt gratis :) (Sjekk mp3.com f.eks) Det hender også jeg laster ned noen sanger dersom jeg får anbefalt et band - dersom jeg liker bandet kjøper jeg CDen, hvis jeg ikke liker bandet tar jeg heller ikke vare på sangene jeg lastet ned. Med andre ord omtrent det samme som å gå i platesjappa og høre på en CD før man bestemmer seg for å kjøpe den. Jeg kjøper til og med CDene mine i den lokale spesial-musikk-forretningen i stedet for på Platekompaniet, fordi jeg mener den kompetansen de sitter inne med der er et gode man bør ta vare på.

Men for all del, jeg har aldri hevdet å være Mor Teresa. Jeg bare stiller spørsmål ved den filosofien at man aldri skal betale for noe dersom man kan tilegne det seg på ulovlig vis. Jeg mener det er bakvendt. Uten penger kan ikke utviklerne fortsette å utvikle et like godt produkt som de kan lage med penger. Gode produkter har jeg nytte av. Det blir vel som med skattebetaling - ingen vil betale skatt, men alle vil ha godene staten tilbyr :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507093
Del på andre sider

Tror det er vanskelig med Norton. De bruker et ganske forseggjort reg.system. Symantec tilhører en av de få jeg ikke har turt "å kødde med". :)

Næsj, de er ganske greie å kødde med.

Jeg for min del kan kun forsvare meg med at jeg ikke har råd til å betale, men ikke akter å sitte med linux og en-eller-annen hobbybrowser av den grunn.

Dårlig forsvar, men akk og ve. Sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507098
Del på andre sider

Næsj, de er ganske greie å kødde med.

Jeg for min del kan kun forsvare meg med at jeg ikke har råd til å betale, men ikke akter å sitte med linux og en-eller-annen hobbybrowser av den grunn.

Dårlig forsvar, men akk og ve. Sånn kan det gå.

Det finnes gratis antivirusprogrammer da :) Jeg bruker AVG på to av maskinene mine - kommer antakelig til å bruke det på denne også når lisensen min på Norton går ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507100
Del på andre sider

Annonse

Det finnes gratis antivirusprogrammer da :) Jeg bruker AVG på to av maskinene mine - kommer antakelig til å bruke det på denne også når lisensen min på Norton går ut.

Det var det med vanen da :-)

Har hatt uflaks med de to gratise jeg har prøvd. Mulig derfor jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507102
Del på andre sider

Jeg betaler for gode programmer. Programmer jeg ikke synes er så gode sletter jeg når (eller før) shareware-perioden går ut, eller bruker evt. med reklame der man har dette som et alternativ til å registrere programmet.

Det jeg laster ned av mp3 er som regel gratis. Det finnes en haug med band der ute som legger ut musikken sin helt gratis :) (Sjekk mp3.com f.eks) Det hender også jeg laster ned noen sanger dersom jeg får anbefalt et band - dersom jeg liker bandet kjøper jeg CDen, hvis jeg ikke liker bandet tar jeg heller ikke vare på sangene jeg lastet ned. Med andre ord omtrent det samme som å gå i platesjappa og høre på en CD før man bestemmer seg for å kjøpe den. Jeg kjøper til og med CDene mine i den lokale spesial-musikk-forretningen i stedet for på Platekompaniet, fordi jeg mener den kompetansen de sitter inne med der er et gode man bør ta vare på.

Men for all del, jeg har aldri hevdet å være Mor Teresa. Jeg bare stiller spørsmål ved den filosofien at man aldri skal betale for noe dersom man kan tilegne det seg på ulovlig vis. Jeg mener det er bakvendt. Uten penger kan ikke utviklerne fortsette å utvikle et like godt produkt som de kan lage med penger. Gode produkter har jeg nytte av. Det blir vel som med skattebetaling - ingen vil betale skatt, men alle vil ha godene staten tilbyr :)

Men moralsk eller umoralsk...

Det han IT-kompisen min sa til meg om at det er fullstendig lovlig å bruke koder man finner på internet, til eget bruk, mener du at det er feil?

Jeg snakker ikke her om selv å cracke programmer (jeg vet ikke engang hva det betyr...), men å finne koder som fungerer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507105
Del på andre sider

"Alle" som har hengt her på data-forumet en stund vet at Opera er hjertebarnet ditt. Så det er ikke overraskende at du viser klør når noen kødder med ungen din. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507107
Del på andre sider

Men moralsk eller umoralsk...

Det han IT-kompisen min sa til meg om at det er fullstendig lovlig å bruke koder man finner på internet, til eget bruk, mener du at det er feil?

Jeg snakker ikke her om selv å cracke programmer (jeg vet ikke engang hva det betyr...), men å finne koder som fungerer.

Jeg er ikke noen juss-ekspert, men jeg er rimelig sikker på at det er ulovlig. Praktisk sett blir jo dette det samme som å gå i butikken og fysisk stjele programmet - blir man tatt for nasking spiller det nok neppe noen rolle om man hevder at man tok det til eget bruk og ikke hadde tenkt å gi kopier av det videre til noen. Jeg kan vanskelig tenke meg at andre lover gjelder for "nett-basert tyveri". Men det kunne vært interessant å få en jurist til å svare på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507112
Del på andre sider

Det var det med vanen da :-)

Har hatt uflaks med de to gratise jeg har prøvd. Mulig derfor jeg er litt skeptisk.

Hehe, det er vel derfor man betaler for programvare - fordi de er bedre enn gratis-alternativene :) Med Opera som eksempel - absolutt alle andre nettlesere er gratis, likevel er det hundretusener som betaler for Opera. Og nei, AVG er ikke like bra som Norton.. men det er nå gratis, da :) Det blir alltid en avveining.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507115
Del på andre sider

"Alle" som har hengt her på data-forumet en stund vet at Opera er hjertebarnet ditt. Så det er ikke overraskende at du viser klør når noen kødder med ungen din. :-)

Åja... jeg visste ikke at det var hjertebarnet hennes.

Nå må det for øvrig sies at hun har en helvetes jobb foran seg dersom hun vil hjelpe Opera med å inndra alle key'ene som ligger rundt om på nettet.

Et raskt søk på Yahoo eller Google, gir tross alt mange tusen treff, og mange tusen koder. De fleste kodene er også å finne på diverse diskusjonsforumer hvor datanerder sitter og utveksler informasjon seg i mellom, så med en gang en key ikke lenger fungerer, så kommer det mange nye som fungerer.

Jeg fant ikke engang igjen siden hvor jeg fant to gyldige koder for noen dager siden. Det var kommet nye sider, med nye koder, datert i dag.

Det er umulig å stoppe dette. Bare spør Bill Gates, og når ikke han med sine ressurser klarer det, så sier det seg selv at ikke Opera vil klare det.

Software er for øvrig dyrt, og "små" operatører som f.eks. Opera får svi pga Microsoft sin griskhet. Folk har tross alt sett seg lei på drittdyrt, og ofte svært nødvendig, software.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/2/#findComment-507118
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...