Gå til innhold

Norton 2003

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

20

• citoyen

18

• tiliti

8

• alphan

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Sa jeg noe om moral? Jeg har forklart hvorfor jeg mener prinsippet om å -aldri- betale for programvare er bakvendt. Og jeg brukte ikke referanser til moral i argumentasjonen min. Mitt argument er at for å sikre videre utvikling av de programmene jeg har glede og nytte av er det hensiktsmessig å betale sin del av utviklingskostnadene. Jeg sammenlignet også med skattebetaling - jeg gir nå pokker i om det er "moralsk riktig" å betale skatt, men jeg vil gjerne ha min del av godene vi får for det, derfor finner jeg det hensiktsmessig å betale skatt. Opera er ett av de produktene jeg har stor glede og nytte av, derfor ønsker jeg også å bidra til at de har mest mulig penger til å gjøre produktet enda bedre.

Moral er det ikke, du kan kalle det en avansert form for egoisme om du vil :)

Jeg er fremdeles ikke fornøyd med svaret ditt. En må anta at de fleste programmer en har installert på maskinen, er programmer en enten har glede eller nytte av. Du fremhever Opera spesielt som et program du er veldig glad i, men hva med alle de andre programmene du bruker? Hvorfor velger du ut noen få programmer som blir dine "hjertebarn"? Disse skal det betales for, men det ikke er så nøye med de andre. Hva med den omtalte James Bond filmen da? Du har/hadde vel en viss glede av den? Har du betalt for den?

Du benekter at du har moralske motiver, men likevel påstår du at det er verre å pirat-bruke enkelte programmer enn andre. Det er her jeg faller ut. Jeg ser ikke logikken. En slik form for dobbeltmoral er forsåvidt greit dersom man holder det for seg selv, men du gikk ut og fordømte SDD (og truet med rapportering) for det han gjorde. Da er det ikke lenger greit å ha slike holdninger som du har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/4/#findComment-507940
Del på andre sider

Jeg er fremdeles ikke fornøyd med svaret ditt. En må anta at de fleste programmer en har installert på maskinen, er programmer en enten har glede eller nytte av. Du fremhever Opera spesielt som et program du er veldig glad i, men hva med alle de andre programmene du bruker? Hvorfor velger du ut noen få programmer som blir dine "hjertebarn"? Disse skal det betales for, men det ikke er så nøye med de andre. Hva med den omtalte James Bond filmen da? Du har/hadde vel en viss glede av den? Har du betalt for den?

Du benekter at du har moralske motiver, men likevel påstår du at det er verre å pirat-bruke enkelte programmer enn andre. Det er her jeg faller ut. Jeg ser ikke logikken. En slik form for dobbeltmoral er forsåvidt greit dersom man holder det for seg selv, men du gikk ut og fordømte SDD (og truet med rapportering) for det han gjorde. Da er det ikke lenger greit å ha slike holdninger som du har.

Hva er trusselen jeg skal ha kommet med? Hvordan skulle det på noen som helst måte kunne skade SDD om jeg evt. rapporterte en ulovlig lisensnøkkel slik at den kan sperres i fremtidige versjoner av programmet?

Jeg forstår ikke helt anklagen din. Jeg mener at programmer jeg personlig ønsker at skal utvikles videre er verdt å støtte, for min egen glede. Med bakgrunn i denne filosofien mener jeg det er bakvendt å ALDRI skulle betale for noen programmer i det hele tatt, av prinsipp - fordi det å betale for disse programmene gagner en selv. Derfor mente jeg at dette prinsippet er bakvendt.

Jeg beklager dersom du leste noe moral mellom linjene i mitt svar til SDD, det var ikke intensjonen min. Det finnes selvsagt en haug med programmer jeg ikke kunne bry meg mindre om ble videreutviklet eller ikke. Jeg føler overhodet ikke noen "moralsk plikt" til å støtte disse programmene. Og det ligger ikke moral bak min støtte til programmene jeg ønsker videreutvikling av - kun ren egoisme. Av samme grunn støtter jeg de lokale butikkene jeg mener er gode - fordi jeg selv ønsker å fortsatt ha dem der til neste år. Klart jeg handler på Rimi innimellom jeg også, akkurat som jeg bruker programmer jeg ikke nødvendigvis har noe spesielt forhold til. Men om Rimi går konkurs handler jeg på Spar neste uke uten å bry meg stort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91758-norton-2003/page/4/#findComment-508077
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...