Gå til innhold

Alternativer til brød?

Anbefalte innlegg

Gjest gutt på 22

Ifølge de "nye" kostholdsekspertene bør en jo kutte kraftig ned på brødspisingen.

Selv spiser jeg 2-3 brødmåltider hver dag. Jeg har prøvd å spise f.eks. bare salat til frokost, men det gir en ubehagelig følelse etter hvert - en må jo ha NOE karbohydrater også.

Men hva kan jeg erstatte brødet med som samtidig metter? Jeg ser ikke for meg at jeg spiser kjøtt/middag flere ganger om dagen heller.... ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91772-alternativer-til-br%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tvil om hvor mye karbohydrater man egentlig skal spise. Jeg tror de fleste er enige om at det er tull å kutte helt ut, men 2-3 store brødmåltider for dagen kan kanskje bli litt mye ja.

Du kan jo prøve å spise egg til frokost, og så supplere med frukt ved siden av. Lunsjen kan du lage klar kvelden i forveien, f.eks. salat m/kylling og èn brødskive ved siden av. Uansett er det bedre å spise knekkebrød enn brødskiver, f.eks. det grove Ryvita-knekkebrødet. Et annet lunsj-tips kan da være knekkebrød med kald omelett på. Du bør prøve å bruke pålegg som er mettende og tar større "plass i magen" enn knekkebrødet/brødskiven.

Gjest gutt på 22

Tøys. Alle lurer på åssen jeg klarer å holde meg så slank i forhold til hvor mye godteri jeg spiser, og spiser vel 1 halvt brød om dagen.

Hvis du spiser et halvt brød og masse godteri hver dag, og allikevel er slank, har du tydeligvis veldig høy forbrenning.

Derfor er det vel litt bastant å si at det er tøys for folk flest at for mye brød er usunt.

Annonse

Gjest gutt på 22

Du trenger vel ikke kutte ut brødmat helt, men det kan være lurt å prøve å bytte ut vanlig brød med mørkt rygbrød eller rugknekkebrød.

Andre alternativer til brødmåltider kan være salat med ris, egg, linser og bønner.

"Før i tida" sa man at egg burde man spise bare en til to ganger i uka. (Pga kolesterol?)

Er det nå blitt sunt å spise egg hver dag også? Jeg er glad i egg. :)

"Før i tida" sa man at egg burde man spise bare en til to ganger i uka. (Pga kolesterol?)

Er det nå blitt sunt å spise egg hver dag også? Jeg er glad i egg. :)

I de siste forskningsrapportene sier ekspertene at egg ikke er så farlig for kolesterolet likevel. Jeg ville ikke ha spist to egg hver dag, men 4-5 i uken er helt sikkert greit.

Det gjelder med egg som med alt annet, måtehold.

Hvis du spiser et halvt brød og masse godteri hver dag, og allikevel er slank, har du tydeligvis veldig høy forbrenning.

Derfor er det vel litt bastant å si at det er tøys for folk flest at for mye brød er usunt.

Brød er sunt med masse fiber, vitaminer og mineraler...og særlig grovt da, som jeg liker best...trenger masse karbohydrater og fett for å få nok energi til kroppen, hvis ikke blir vi slappe. Men sitter man i sofaen hele dagen, så er det selvfølgelig begrenset hvor mye energi man trenger da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...