Gå til innhold

Import av matvarer

Anbefalte innlegg

Fatter ikke hva folk er så engstelig for, kanskje vi endelig kan få litt mer å velge mellom og ikke minst kvalitet på matbordet vi óg.

For det vi vet i dag er at den beste fisken blir ekportert, det samme med ost (Jarlsberg) og andre matvarer. Det vi sitter igjen med her på nasjonalistberget er et latterlig "godt norsk" merket og second-hand matvarer.

Nei, la det bli skikkelig konkurranse og hvis folk mener de norske matvarene er best, så kjøper de det.

Det skal bli interessant å følge med på hva de har å si i Tabloid i kveld ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I matsminkens hjemland Nr.1, USA, er det så mye kvalme produkter at du ville fått brekninger.

Sikkert.

Jeg tar som en selvfølge at mat merkes med hvor de kommer fra. Jeg har ingen betenkeligheter med å velge kjøtt fra Sverige f.eks fremfor Norge. Jeg har derimot betenkeligheter med å velge kjøtt fra Belgia.

Kluet her er at jeg tror vi er på villspor når vi blindt tror på "Godt norsk" merket som forsøker å manipulere folk til å tro at det eneste som duger er de norske matvarene som vi finner i disken - selv når vi VET at mange av de beste norske matvarene blir ekportert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-508874
Del på andre sider

Sikkert.

Jeg tar som en selvfølge at mat merkes med hvor de kommer fra. Jeg har ingen betenkeligheter med å velge kjøtt fra Sverige f.eks fremfor Norge. Jeg har derimot betenkeligheter med å velge kjøtt fra Belgia.

Kluet her er at jeg tror vi er på villspor når vi blindt tror på "Godt norsk" merket som forsøker å manipulere folk til å tro at det eneste som duger er de norske matvarene som vi finner i disken - selv når vi VET at mange av de beste norske matvarene blir ekportert.

Det kan jo hende at vi faktisk h_a_r renere mat i Norge da? Det er en kjennsgjerning at f.eks. danskene sliter med salmonella, og Belgia med veksthormon-mafia. Spania bruker tonnevis med (forbudt) plantegift på tomatplantasjene. osv.

De som ivrer mest for import er kanskje de som ser en mulighet til å tjene masse penger på det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-508885
Del på andre sider

Det kan jo hende at vi faktisk h_a_r renere mat i Norge da? Det er en kjennsgjerning at f.eks. danskene sliter med salmonella, og Belgia med veksthormon-mafia. Spania bruker tonnevis med (forbudt) plantegift på tomatplantasjene. osv.

De som ivrer mest for import er kanskje de som ser en mulighet til å tjene masse penger på det?

Det er riktig som du sier, men jeg er istand til å velge bort belgisk kjøtt hvis det kommer på det norske markedet på samme måte som danskene kan velge bort belgisk kjøtt.

Danskene er plaget med salmonella, det er riktig hvis vi snakker om fjærkre, men danskene kan velge hva de vil kjøpe, de kan kjøpe norsk hvis de vil. Gjør de det? Neppe ... Når det er sagt så bruker danskene millioner på å bekjempe problemene sine - at de har problemer betyr ikke nødvendigvis ikke at de ikke tar problemet alvorlig.

Jeg var over grensa her engang og kjøpte kjøtt. Gudene vet hvor det kom ifra, men jeg vet at jeg aldri noensinne har fått så mørt grytekjøtt her i Norge. Poenget er - jeg vil velge.

Jeg kjøpte forresten også melk, ost, egg og bakevarer mens jeg var der - alt smakte fortreffelig.

Har du noen gang tatt en kikk ned i frysedisken på nærbutikken hvor det ligger fisk pakket i gjennomsiktig plast? Har du sett disse hele laksene som ligger der - frosset i blod, så og si. Det er så ulekkert at det er til å få frysninger fra - levert av kvalitetsnorge. Hvor tror du kvalitetsfisken er? Japan?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-508899
Del på andre sider

Husker da kjøtt fra Botswana lå side om side med Gilde-pølsa. De fleste, inklusive meg, var veeeldig skeptisk.

En dag så jeg lyset. For sent dessverre:

Enkle fakta sier at i Botswana tusler fullkomment ikke-stressa dyr fredelig rundt og tygger gress som aldri har sett snurten av kunstgjødsel *klasker seg i panna*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509084
Del på andre sider

Annonse

Husker da kjøtt fra Botswana lå side om side med Gilde-pølsa. De fleste, inklusive meg, var veeeldig skeptisk.

Enkle fakta sier at i Botswana tusler fullkomment ikke-stressa dyr fredelig rundt og tygger gress som aldri har sett snurten av kunstgjødsel *klasker seg i panna*

Og det favn, er vel et glimrende eksempel på at landbruksnæringens budbringere har lykkes i å nå ut til nordmenn med propaganda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509107
Del på andre sider

Ja, kjøttdeigen fra Botswana brukte jeg å kjøpe .. inntil for et par mnds tid siden da den forsvant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509183
Del på andre sider

Enig. Det er helt hårreisende at disse fuckings bøndene skal kunne drive monopol på kjøtt, når alle undersøkelser viser at det norske kjøttet kommer grisedårlig ut i forhold til utenlands kjøtt, i tillegg til at det er faen så dyrt. Man betaler for kvalitet, sier de, men det stemmer jo overhodet ikke når det gjelder norsk landbruk.

Og hva med fisken? Den gode blir eksportert, og her i landet er den eneste fisken vi får tak i om dagen det siste i laks: Årgangslaks.

- Det meste av USAs eksport går til utlandet (Bush).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509185
Del på andre sider

Det er riktig som du sier, men jeg er istand til å velge bort belgisk kjøtt hvis det kommer på det norske markedet på samme måte som danskene kan velge bort belgisk kjøtt.

Danskene er plaget med salmonella, det er riktig hvis vi snakker om fjærkre, men danskene kan velge hva de vil kjøpe, de kan kjøpe norsk hvis de vil. Gjør de det? Neppe ... Når det er sagt så bruker danskene millioner på å bekjempe problemene sine - at de har problemer betyr ikke nødvendigvis ikke at de ikke tar problemet alvorlig.

Jeg var over grensa her engang og kjøpte kjøtt. Gudene vet hvor det kom ifra, men jeg vet at jeg aldri noensinne har fått så mørt grytekjøtt her i Norge. Poenget er - jeg vil velge.

Jeg kjøpte forresten også melk, ost, egg og bakevarer mens jeg var der - alt smakte fortreffelig.

Har du noen gang tatt en kikk ned i frysedisken på nærbutikken hvor det ligger fisk pakket i gjennomsiktig plast? Har du sett disse hele laksene som ligger der - frosset i blod, så og si. Det er så ulekkert at det er til å få frysninger fra - levert av kvalitetsnorge. Hvor tror du kvalitetsfisken er? Japan?

Kjøtt er best fra Sør-Amerika og evt afrika. Aller best i Argentina (&Brasil).

Den beste fisken fåes i Japan, siden vi eksporterer all vår beste fisk dit. I Japan er det en ufravikelig krav at det ikke skal lukte av fisken. Det er ikke uten grunn at den dårligste laksen selges for 25kr/kg på Mega nei..

Vi burde åpne for import slik at vi får et reelt valg, da får vi i allefall se om bondemafiaen har rett i at vi foretrekker norsk mat..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509187
Del på andre sider

Og det favn, er vel et glimrende eksempel på at landbruksnæringens budbringere har lykkes i å nå ut til nordmenn med propaganda.

Det er ikke lenge siden (tror det var i fjor) at et eller annen forbrukermagasin sammenlignet kjøtt fra forskjellige deler av Europa, og det norske kjøttet kom desidert dårligst ut.

Heldigvis kom Svinesund-kjøttet jævla godt ut!

Men det er sant; landbruket har virkelig nådd fram med sin propaganda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509188
Del på andre sider

Kjøtt er best fra Sør-Amerika og evt afrika. Aller best i Argentina (&Brasil).

Den beste fisken fåes i Japan, siden vi eksporterer all vår beste fisk dit. I Japan er det en ufravikelig krav at det ikke skal lukte av fisken. Det er ikke uten grunn at den dårligste laksen selges for 25kr/kg på Mega nei..

Vi burde åpne for import slik at vi får et reelt valg, da får vi i allefall se om bondemafiaen har rett i at vi foretrekker norsk mat..

Og kanskje foretrekker vi norske matvarer, hvem vet. For egen del er jeg en illlojal jævel, jeg handler ikke norsk for å opprettholde det norske landbruk, men jeg KAN handle dyrt hvis jeg er sikker på at jeg får noe som er bra. Men slik som det er nå så handler vi dyrt KUN for å opprettholde norsk landbruk, og det er pinadø så hårreisende at det er ikke sant.

Hvis vi opphever tollmurene og åpner for fri konkurranse så vil det utvilsomt føre til store utfordringer for næringen, men hvorfor skal ikke landbruket ta utfordringer på samme måte som andre næringer?

Jeg er født og oppvokst på en bondegård i Nord Norge, men ikke før i de senere år har vi sett at bønder tør å satse på noe nytt som f.eks Hereford kveg - kveg som passer ypperlig til nordnorske forhold i tillegg til at det er et godt kjøtt. En og annen drister seg til å drive med struts ... det er alt. Først i de senere år ser vi bønder som tenker markedsføring (f.eks det at du kan føre matvarene direkte tilbake til produsent via merking på pakningene) - i og for seg er det kanskje ikke noe rart - mamma (staten via subsidier) tar seg jo av oss og sørger for at alt blir bra til slutt.

Jeg vet ikke om bøndene vil klare seg i konkurransen - dyktige bønder vil nok det - de som produserer virkelig kvalitet i tillegg til å drive mer kostnadseffektivt - men jeg føler meg overbevist om at dette er riktige veien å gå.

Konkurranse er alltid av det gode for forbruker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92054-import-av-matvarer/#findComment-509306
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...