Gå til innhold

Er lei, trenger råd! Gjelder venninner!!!

Anbefalte innlegg

Begynner nå å bli mektig lei, føler meg utnyttet og bare som en sutteklut....

Har en venninne som jeg nettopp har blitt kjent med (i sommer) som stadig i tide og utide tar seg friheter som ergrer meg... Som å forvente at jeg kjører hit og dit, at jeg stiller opp hver bideige gang med trøstende ord når det går galt med typen... Noe som skjer annenhver dag så og si....

Jeg er selv langt nede for tiden, og dette skjønner ikke hun at jeg trenger tid for meg selv og at jeg ikke har overskudd til å være den støttende venninnen som jeg alltid har vært for andre, fordi et sted går også min grense for hvor langt jeg kan strekke meg selv og min psyke for andre mennesker...

Har alltid vært den som folk kommer til med problemene sine, fordi jeg har en egen evne til å sette meg inn i andre personers elendighet og derfor kan komme med gode råd som er til hjelp for andre...

Jeg har ikke hatt en slik person ved min side.. (lille miss fix it)

Jeg må selv gi meg råd og støtte i perioder som er vanskelige for meg, for når jeg trenger dem så har de alt for mye å gjøre eller det ender med at de snur situasjonen til å prate om seg selv og sine problemer og JEG må igjen vri hjernen min for å tilfredstille dem!

Nå denne venninden... Jeg er midt opp i en periode med arbeidsledighet, økonomiskeproblemer, kjærlighetsorg, angst og depresjoner...

Dessuten holder jeg på og flytte og har BARE fått en 14 dagersfrist på meg tilå være ute, jeg gidder ikke krangle med husværtene da dette bare gjør meg værre, derfor gir jeg meg denne gangen...

Istenden for å hjelpe meg driver denne venninnden og ringer i tide og utide for å spør om jeg kan kjøre henne å handle, eller komme å drikke kaffi eller at nå er hun så lei typen at hun må flytte og om jeg kan hente henne slik at hun slipper å være der og kjøre henne til en venninne som bor 5 mil unna...(jeg gjorde dette forrige uke fordi jeg ikke orket maset) eller om jeg kan komme å trøste...

Har sagt til henne om at det er så forferdelig så må hun gjør noe med det og ikke bare snakke.... (han er ikke stygg mot henne han gjør bare ikke slik hun vil)

Så sier hun... huff det er så flaut å spør deg fordi jeg vet du har så mye å gjøre akkurat nå.... men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.... og bla bla bla.... ikke noe tilbud om å hjelpe eller noe...

Nå har jeg da planer om å si til henne akkurat hvordan det er... At jeg ikke gidder å plukke opp bitene etter henne gang på gang fordi jeg sliter også meget med mitt, og ikke har overskudd til å være den støttende venninnden jeg alltid har vært for alle...

Er det smålig av meg å begynne å tenke kun på meg selv, i en tid der jeg både må være støtte og rådgiver til meg selv...

Er det smålig av meg å for første gang sette meg forran andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92056-er-lei-trenger-r%C3%A5d-gjelder-venninner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Nå har jeg da planer om å si til henne akkurat hvordan det er... At jeg ikke gidder å plukke opp bitene etter henne gang på gang fordi jeg sliter også meget med mitt, og ikke har overskudd til å være den støttende venninnden jeg alltid har vært for alle..."

Gjør det, det er ikke smålig av deg. Men ikke støt henne fra deg for godt! Lykke til:-)

En utnytter. Kast henne ut av livet ditt. Sånt har man ikke bruk for.

Nåja, det var kanskje litt krasst. Du kan jo prøve å fortelle henne litt av det du skrev her til oss først, blant annet at du ikke har hverken tid eller lyst til å være privatsjåføren hennes støtt.

Annonse

Gjest ikke offer

Problemet er ikke venninna di, problemet er deg. Ethvert menneske har ansvar for å sette sine egne grenser. Det strever du tydeligvis med. Men det er DITT ansvar å bli voksen nok til det. Skyld ikke på andre, over at de da utnytter deg. Du ber om det selv. Slutt å være passiv-aggressiv: det vil si at du egentlig er sint på vedkommende, men uten å si det direkte til den det gjelder.

Slutt å betrakte deg selv som et offer,

Ta isteden ansvar for ditt eget liv! Slutt å still opp så mye, si nei på en høflig, grei men bestemt måte, - så vil du også merke at andre vil behandle deg annerledes.

Søk hjelp hos en terapeut om nødvendig, for å lære deg å sette grenser. Sannsynligvis kommer din væremåte av at du har du lært det hjemmefra på en eller annen måte.

Lykke til!

"Nå har jeg da planer om å si til henne akkurat hvordan det er... At jeg ikke gidder å plukke opp bitene etter henne gang på gang fordi jeg sliter også meget med mitt, og ikke har overskudd til å være den støttende venninnden jeg alltid har vært for alle..."

Gjør det, det er ikke smålig av deg. Men ikke støt henne fra deg for godt! Lykke til:-)

TAkker for svar!!!

Jeg kan både si fra og ta vare på meg selv, voksen nok er jeg også.

Selv om en del av dere mente jeg ikke var det!

Terapauter er bare til frustrasjon har gått til det i 5 år sammenhengende og fått lite utavdet...

Ok så er det jeg som er problemet, men problemet er at noen bare ikke kan skjønne hva som blir sagt til dem, deriblandt denne venninden!

Har sagt det til henne på en pen innpakket måte som en hvilken som helst kunne forstått, nå må jeg si det på en mere brutal måte, nemlig harde fakta.

Jeg kan ikke for den jeg er, at jeg har medfølelse for personer som jeg ser sliter med å holde til livet...

Noe denne venninden gjør, hun er selvskader itillegg til at hun har en form for hva jeg kan kalle " samme hvor vondt du har det så har jeg det SÅ utrolig mye værre uansett situasjon"

Det finnest mange jeg kan spørr ang flytting, men kan den ene den dagen så kan ikke den andre osv.. dette skjønner jeg da de er både studerende med barn og hele pakka...

Derfor har jeg også spurt de som er single og arbeidsledige men de har da så mye annet å gjøre og og og...

Har nå fått noen av mine "festekompiser" til å hjelpe meg med løfte om middag til hele gjengen! Dessuten så skal det bli deilig å se tryne på husverten når alle "bygdas værstinger" tropper opp på trappa, og alle ryktene som kommer til å gå.... spess... " først da skjønnte jeg hvas jeg hadde i hus" eller at hun hold seg i lag med slike det burde jeg ha skjønnt" osv... Også har jeg "kjent" gjengen siden kindergarden.....

Mange av mine venner har problemer, og mange av desse har jeg kjent hele livet... Man kutter ikke dem ut...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...