Gå til innhold

Lavt stoffskifte.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du plages så mye av sykdommen at du ikke fungerer tilstrekkelig i dagliglivet, synes jeg du ikke skal skjemmes for å be legen om sykemelding. Det kan imidlertid være vanskelig å få noe mer utover det (rehabilitering, uføretrygd, attføring etc.) senere. Jeg har dessverre hørt om at enkelte trygdekontor regner lavt stoffskifte som en såpass "enkel sykdom å behandle og leve med" (noe som er helt feil), at de ikke vil innvilge slikt uten at man lider av annet i tillegg.

Men be legen om sykemelding først!

Selv fikk jeg innvilget rehabiliteringspenger pga. hypothyreose, men dette er noen år siden nå, så jeg vet ikke hvordan reglene praktiseres idag.

Sørg også for at legen din følger deg skikkelig opp mht. dosering av medisinen! Dessverre er det også mange leger som ikke gir informasjon om at blodprøver av stoffskiftet alltid skal tas fastende, dvs. at du ikke skal ha tatt medisinen på minimum 12 timer før prøven tas, ellers blir resultatene feil. Husk også at det tar ofte lang, lang tid før man blir kvitt alle symptomene på sykdommen, alt fra noen måneder og opp til et år, kanskje mer. Alle har heller ikke fullt ut nytte av kun thyroxin alene, mange har også behov for T3 i tillegg. Dette må du sørge for at legen følger opp, for det finnes dessverre leger som ikke er villige til å gi annet enn thyroxin for hypothyreose.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92116-lavt-stoffskifte/#findComment-516117
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hvis du plages så mye av sykdommen at du ikke fungerer tilstrekkelig i dagliglivet, synes jeg du ikke skal skjemmes for å be legen om sykemelding. Det kan imidlertid være vanskelig å få noe mer utover det (rehabilitering, uføretrygd, attføring etc.) senere. Jeg har dessverre hørt om at enkelte trygdekontor regner lavt stoffskifte som en såpass "enkel sykdom å behandle og leve med" (noe som er helt feil), at de ikke vil innvilge slikt uten at man lider av annet i tillegg.

Men be legen om sykemelding først!

Selv fikk jeg innvilget rehabiliteringspenger pga. hypothyreose, men dette er noen år siden nå, så jeg vet ikke hvordan reglene praktiseres idag.

Sørg også for at legen din følger deg skikkelig opp mht. dosering av medisinen! Dessverre er det også mange leger som ikke gir informasjon om at blodprøver av stoffskiftet alltid skal tas fastende, dvs. at du ikke skal ha tatt medisinen på minimum 12 timer før prøven tas, ellers blir resultatene feil. Husk også at det tar ofte lang, lang tid før man blir kvitt alle symptomene på sykdommen, alt fra noen måneder og opp til et år, kanskje mer. Alle har heller ikke fullt ut nytte av kun thyroxin alene, mange har også behov for T3 i tillegg. Dette må du sørge for at legen følger opp, for det finnes dessverre leger som ikke er villige til å gi annet enn thyroxin for hypothyreose.

Lykke til!

Jeg har vært sykemeldt i 1 år, og går nå på rehabiliteringspenger. Jeg ser tilbake på årene som har gått, og forstår at de har gått med til soving og jobb. KUN det. Og jeg har kommet frem til at det er det ikke verdt... Jeg ser nå at jeg har gått glipp av mye, og ønsker å ha et liv ved siden av! Men slik tilstanden er i dag, har jeg ikke mulighet til å orke både jobb og fritid. I mange år har jeg valgt jobben. Men nå har jeg kommet til det punktet at jeg ønsker å ta livet mitt tilbake. Å oppleve, å leve. En klok person sa en gang at "livet skal ikke mestres, det skal leves". Det tror jeg vi kronisk syke er for lite flinke til å huske på :-/

Anbefaler deg å lese Audhild Løhres bod "hypotyerosen og meg". Der skriver hun blant annet en del om prosessen før hun bestemte seg for sykemelding etc.

Jeg brukte ca 1 år fra jeg innså at jeg måtte gjøre noe med det, før jeg faktisk sykemeldte meg. Og da var det pga at kroppen reagerte på påkjenningen i form av total utmattelse. Ikke å anbefale... Men på en annen side var det greit, for da kan jeg i ettertid si til meg selv at jeg virkelig gjorde alt før jeg gikk til skrittet å sykemelde meg...

Lykke til! Anbefaler deg også å besøke forumet for lavt stoffskifte: http://www.toreolsen.com/forum/ Der vil du møte mange kloke mennesker med gode råd om stoffskifte. Og du er ikke alene om å oppleve at Thyroxin ikke fungerer!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92116-lavt-stoffskifte/#findComment-608660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...