Gå til innhold

Feige Unger ?


Zakk Wylde

Anbefalte innlegg

Hallo.

Nå er det sånn, at jeg har hengerfeste på bilen, og det har da andre også, dessuten har det vært glatt og fint i den senere tid.

Hvorfor er det ingen unger som henger etter biler lenger?

Dette var en yndet sport da jeg var barn. Riktignok var det også kraftige støtfangere å holde seg i, og var man så heldig å få tak på bussen, kunne man stå, og man fikk også en pause innimellom, men ærlig talt !

Det var da ikke så mange tenner eller knesskåler som gikk, at ikke dagens unger også burde tåle dette.

Etter mange år med lappen har jeg enda ikke hatt gleden av å skjelle ut noen for å prøve dette å min bil !

Har dette med overdreven oppdragelse å gjøre ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zakk Wylde

    17

  • Ulv I Faarikaal

    10

  • Zirine

    6

  • shandy

    4

Mest aktive i denne tråden

Feige unger? hallo det der er da livsfarlig, har selv vært barn men drev da aldri med sånnt. Mine fire har heller aldri hengt bakpå en bil og godt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er nok mye folk ikke gjør lenger, sjøl fikk jeg haik med lastebiler opp bakkene. Vi sto også mellom vognene på T-banen. På taket sto vi også, bare vi huska å dukke når vi kjørte inn i Munkerudtunnellen. Kompisen ble oppdaget og fikk innestraff i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feige unger? hallo det der er da livsfarlig, har selv vært barn men drev da aldri med sånnt. Mine fire har heller aldri hengt bakpå en bil og godt er det.

Farlig ?

Neida, man trenger ikke velge de mest traffikerte veiene, og man bør jo være ganske trenet om man ikke passer på at det ikke kommer bil bak.

Jeg husker at dette var svært morro. Særlig når det gikk fort.

Nå var det jo noen som rygget av og til for å få oss til å slippe, og det var litt ekkelt, men det er jo de voksenes ansvar.

Man gikk jo på tryne av og til, særlig når det plutselig var strødd, men det ble som regel bare litt vonde knær og neseblod innimellom, men det var jo ikke så farlig. Gratis er det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens :)

Jeg for min del synes ungdommer er pysete. Greit nok, de er skikkelig "tøffe" der de henger utenfor senteret, røyker og drikker, men hvis du utfordrer dem til å gjøre noe - spare opp litt penger og bare reise rundt i Norge, i utlandet - på måfå, så tør de færreste å faktisk gjøre det.

Jeg og venninna mi satt på et utested en søndag formiddag, drakk cola og kjedet oss - langt oppi Nord Norge. Jeg tror vi var en 16-17 år gamle.

"duh" sa jeg til venninna mi "skal vi stikke en tur til Trondheim"

"Trondheim, hva faen skal vi gjøre i Trondheim"

"hakke peiling, spørsmålet blir vel heller - hva skal vi gjøre her"??

"trondheim, trondheim ... hmm ... ja, det kan vi vel gjøre. Hvor mange penger har du?"

Så regna vi sammen hvor mye penger vi hadde - og det var ikke mye - gikk hjem til foreldrene våre og fortalte at nå skulle vi til Trondheim, pakka en bag og stilla oss på veien og haika mens foreldrene våre sto i vinduet og ristet på hodet og himlet med øynene.

Vi hajket oss til Løddingen, der sto det en haug med trailere, vi fikk haik med en av dem - og hadde det som plommen i egget. Vi fikk tilbud om å bli videre med - holde fyren med selskap sørover, vi kunne også bli med nedover Europa hvis vi ville - fyren var bare dødsglad for å få selskap.

Så der kom vi - fra Nord Norge til Trondheim - kastet oss inn på et pensjonat - overnattet et par netter, kjøpte tyggis og dro hjem igjen :)

Pokker det var tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Farlig ?

Neida, man trenger ikke velge de mest traffikerte veiene, og man bør jo være ganske trenet om man ikke passer på at det ikke kommer bil bak.

Jeg husker at dette var svært morro. Særlig når det gikk fort.

Nå var det jo noen som rygget av og til for å få oss til å slippe, og det var litt ekkelt, men det er jo de voksenes ansvar.

Man gikk jo på tryne av og til, særlig når det plutselig var strødd, men det ble som regel bare litt vonde knær og neseblod innimellom, men det var jo ikke så farlig. Gratis er det også :-)

Faktisk var det ganske vanlig da jeg var 8-12 år, men jeg hørte aldri om noen som ble skadd. Bilene bak så oss godt og tuta ofte. Vi venta på en som kjørte trekkvogn hver morra, han spant med hjula og slingra for moro når opptil 10 stykker hang på. I tillegg kjørte han oppå brøytekanten så halvparten ramla av. Før hovedveien stoppa han og da måtte vi gå vekk. Var ikke så nøye før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QuePasta

Muligens :)

Jeg for min del synes ungdommer er pysete. Greit nok, de er skikkelig "tøffe" der de henger utenfor senteret, røyker og drikker, men hvis du utfordrer dem til å gjøre noe - spare opp litt penger og bare reise rundt i Norge, i utlandet - på måfå, så tør de færreste å faktisk gjøre det.

Jeg og venninna mi satt på et utested en søndag formiddag, drakk cola og kjedet oss - langt oppi Nord Norge. Jeg tror vi var en 16-17 år gamle.

"duh" sa jeg til venninna mi "skal vi stikke en tur til Trondheim"

"Trondheim, hva faen skal vi gjøre i Trondheim"

"hakke peiling, spørsmålet blir vel heller - hva skal vi gjøre her"??

"trondheim, trondheim ... hmm ... ja, det kan vi vel gjøre. Hvor mange penger har du?"

Så regna vi sammen hvor mye penger vi hadde - og det var ikke mye - gikk hjem til foreldrene våre og fortalte at nå skulle vi til Trondheim, pakka en bag og stilla oss på veien og haika mens foreldrene våre sto i vinduet og ristet på hodet og himlet med øynene.

Vi hajket oss til Løddingen, der sto det en haug med trailere, vi fikk haik med en av dem - og hadde det som plommen i egget. Vi fikk tilbud om å bli videre med - holde fyren med selskap sørover, vi kunne også bli med nedover Europa hvis vi ville - fyren var bare dødsglad for å få selskap.

Så der kom vi - fra Nord Norge til Trondheim - kastet oss inn på et pensjonat - overnattet et par netter, kjøpte tyggis og dro hjem igjen :)

Pokker det var tider :)

Det hadde vært MYE tøffere dersom du hadde dratt alene.

Jeg tror at dersom du ser etter så reiser ungdom mye mer nå enn de gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk var det ganske vanlig da jeg var 8-12 år, men jeg hørte aldri om noen som ble skadd. Bilene bak så oss godt og tuta ofte. Vi venta på en som kjørte trekkvogn hver morra, han spant med hjula og slingra for moro når opptil 10 stykker hang på. I tillegg kjørte han oppå brøytekanten så halvparten ramla av. Før hovedveien stoppa han og da måtte vi gå vekk. Var ikke så nøye før.

:-)

Ja alt var igrunn mye bedre før. Nå er alt bare en eneste stor pekefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært MYE tøffere dersom du hadde dratt alene.

Jeg tror at dersom du ser etter så reiser ungdom mye mer nå enn de gjorde før.

Det tror jeg ikke no på. Se på den - de tør pinadø ikke flytte hjemmefra før de er 25 år. De er feige, late og giddaløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at ikke unger henger etter biler mer, er at de er regulert av EU-direktiver.

Hengerfestet må være laget av et visst materiale og ha en gitt størrelse. Videre kan de bare bruke et gitt fottøy som gir en spesifikk friksjon mot ungerlaget.

Regler, Zakk, regler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feige unger? hallo det der er da livsfarlig, har selv vært barn men drev da aldri med sånnt. Mine fire har heller aldri hengt bakpå en bil og godt er det.

Farlig? Jeg har aldri hørt om noen som ble skadet. Dette gjorde vi daglig da jeg vokste opp.

Skjønt farlig ble det ikke før en kompis hev seg bakpå en bil i fart, med det resultat at han røska av støtfangeren. Det farlige her var at han fikk juling av sjåføren :) Eller... .vondt fikk han ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QuePasta

Det tror jeg ikke no på. Se på den - de tør pinadø ikke flytte hjemmefra før de er 25 år. De er feige, late og giddaløse.

"Det tror jeg ikke no på. Se på den - de tør pinadø ikke flytte hjemmefra før de er 25 år. De er feige, late og giddaløse. "

Sjekk besteforeldrene dine - hvor mange av de var det som bare tok sekken og dro alene til India? I dag er jo det ganske så vanlig.

Ellers, er du 25 er det jammen modigere å bo hjemme enn å la staten sponse deg en hybel et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det tror jeg ikke no på. Se på den - de tør pinadø ikke flytte hjemmefra før de er 25 år. De er feige, late og giddaløse. "

Sjekk besteforeldrene dine - hvor mange av de var det som bare tok sekken og dro alene til India? I dag er jo det ganske så vanlig.

Ellers, er du 25 er det jammen modigere å bo hjemme enn å la staten sponse deg en hybel et sted!

Besteforeldrene mine hadde aldri ferie, så den sammenligningen blir noe søkt ...

Å reise til India i dag er ingen sak. Du kan snakke med folk som har vært der før, du kan søke på internett, finne informasjon, du har reisebyrå som forteller deg hvor du bør reise osv. Men hvor mange 16-17-18 åringer gjør det?

Å reise på interrail som min søster gjorde, i en alder av 16 år, i 1970 årene - DET er tøft. Født på ei øy oppi nordnorge, pakke sekken sammen med noen andre og reise rundt i verden i 1 måned. Ingenting visste de - de måtte planlegge alt selv - stedene de kom til var ikke tilrettelagt for turister - en stor del av befolkningen i ulike land snakket ikke engelsk. Og alt klarte de selv - planlegging, finansiering og gjennomføring. 16 år.

Jeg har ikke hørt om en eneste 16 åring i dag som har gjort det samme. 16 åringer av i dag klarer pokker meg nesten ikke å skaffe seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk var det ganske vanlig da jeg var 8-12 år, men jeg hørte aldri om noen som ble skadd. Bilene bak så oss godt og tuta ofte. Vi venta på en som kjørte trekkvogn hver morra, han spant med hjula og slingra for moro når opptil 10 stykker hang på. I tillegg kjørte han oppå brøytekanten så halvparten ramla av. Før hovedveien stoppa han og da måtte vi gå vekk. Var ikke så nøye før.

Ja, det med å slenge i brøytekanten var vanlig. Husker også vi hang på bussen, og reignet med at den stoppet på neste buss stopp, for dette var på hovedveien. Men neida, det var en buss som ikke var i rute, og vi fikk biler bak, så vi ikke kunne slippe. Vi fikk vel ca 1 mil gå tilbake igjen, noe av veien fikk vi hengt på en annen bil, men det var værre å få tak i fart på hovedveien, så det meste av veien måtte vi gå.

Neste gang, sjekket vi først at det var en rutebuss !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet!

Det er fordi det er slutt på den gode, gamle nesla-lobben - de grå vinter-filtskolene med rubbete såle (rød eller blå, såvidt jeg husker) som det var om å gjøre å få filt ned så snart som mulig. _Da_ var lobbene perfekte for unger med lopper og iiik! i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sa du noe...Det husker jeg da godt! Vi lå på lur og ventet i grøften i en sving, og når bilen senket farta for å runde svingen , så spratt vi krokbøyde ut i veien bak bilen og hang oss på.

Det var jo avhengig av snø for å funke, og om vinteren var det jo så mørkt at det var aldri noen sjåfør som så oss.

Når du sier det, ja, så har jeg faktisk ALDRI sett unger gjøre det etter at jeg selv ble voksen. Kun da jeg var barn.

En gammel kunstform som er gått i glemmeboken! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

:-)

Ja alt var igrunn mye bedre før. Nå er alt bare en eneste stor pekefinger.

Det undelige er alle sykkelhjelmene på unger, kan det være nødvendig ? Er det ikke sundt å slå seg i hue så man skjønner at sand i en sving gir fare for kul i hue når man tryner på sykkel ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feige unger? hallo det der er da livsfarlig, har selv vært barn men drev da aldri med sånnt. Mine fire har heller aldri hengt bakpå en bil og godt er det.

Jeg gjorde det da jeg var barn, og nå skal jeg sannelig lære opp mine til å gjøre det samme.

Noen skrubbsår må man regne med, men det er da ikke farlig. Det er jo bare å blåse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det med å slenge i brøytekanten var vanlig. Husker også vi hang på bussen, og reignet med at den stoppet på neste buss stopp, for dette var på hovedveien. Men neida, det var en buss som ikke var i rute, og vi fikk biler bak, så vi ikke kunne slippe. Vi fikk vel ca 1 mil gå tilbake igjen, noe av veien fikk vi hengt på en annen bil, men det var værre å få tak i fart på hovedveien, så det meste av veien måtte vi gå.

Neste gang, sjekket vi først at det var en rutebuss !

Utrolig hva man finner ut :-) Jeg og tre nadre hoppa i største bekker'n (Bekkelagsbakkene) på stumpeski og overlevde ! Landa på kulen og gikk kast i kast nedover unnarennet. Dagen etter telte vi blåmerker, jeg hadde to rekordstore og 11 små husker jeg, men kom likevel på sisteplass i størrelse og antall, sikkert fordi jeg var lettest i vekt og mest klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...