Gå til innhold

Feige Unger ?


Zakk Wylde

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg vet!

Det er fordi det er slutt på den gode, gamle nesla-lobben - de grå vinter-filtskolene med rubbete såle (rød eller blå, såvidt jeg husker) som det var om å gjøre å få filt ned så snart som mulig. _Da_ var lobbene perfekte for unger med lopper og iiik! i blodet.

Lakkert med kvistlakk under, blir det mer fart. Eller et utrangert skipar sagd ned til 30 cm og med nedsagd tupp, s k stumpeski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Zakk Wylde

    17

  • Ulv I Faarikaal

    10

  • Zirine

    6

  • shandy

    4

Mest aktive i denne tråden

Unga er nok ikke feige, men forholda ligger ikke tilrette! Plastikk har overtatt for krom. Skjermen går i ett med bilen og har ikke plass til hender for å holde seg fast. Færre og færre biler har hengerfeste. Og som regel er det for lite is/snø i veibanen til at det er praktisk mulig å henge etter. Samt at skotøyet jo er blitt altfor sklisikkert...

Mennesket tilpasser seg jo forandringer og de gjør sikkert andre sprell.... men med hjelm, albu/kne/tann beskyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det undelige er alle sykkelhjelmene på unger, kan det være nødvendig ? Er det ikke sundt å slå seg i hue så man skjønner at sand i en sving gir fare for kul i hue når man tryner på sykkel ??

Æsj, hvorfor skal jeg få det spørsmålet da. Jeg syntes det er snodigere å se voksne sykle rundt med ei krukke på hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet!

Det er fordi det er slutt på den gode, gamle nesla-lobben - de grå vinter-filtskolene med rubbete såle (rød eller blå, såvidt jeg husker) som det var om å gjøre å få filt ned så snart som mulig. _Da_ var lobbene perfekte for unger med lopper og iiik! i blodet.

Så en reportasje på tv her om dagen at produksjonen av Nesna-lobben går for fullt, faktisk så klarer ikke fabrikken i Norge å levere nok, så en del er satt bort til en fabrikk i Estland (trur eg).....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig? Jeg har aldri hørt om noen som ble skadet. Dette gjorde vi daglig da jeg vokste opp.

Skjønt farlig ble det ikke før en kompis hev seg bakpå en bil i fart, med det resultat at han røska av støtfangeren. Det farlige her var at han fikk juling av sjåføren :) Eller... .vondt fikk han ihvertfall :)

Ja, det var enkelte bilister som ble noe sinte.

Var selv med på å "løsne " en støtfanger, med en illsint sjåfør etter meg. Da var det en fordel og ha litt rubler under skoene, det gled jo godt nok bak bilene det, og man fikk nok tak til å springe fra sinte sjåfører, og ofte fikk man de til å dette, og det var enda større stas.

Men det går jo an å "lure" sjåførene også. Husker en gang vi hadde snøballkrig på vær vår side av veien. Jeg sto klar med en skikkelig snøball, da en kar kom kjørende med VINDUET OPPE. Det var jo å be om bråk, så jeg sendte snøballen mitt i skallen på den karen, Gjett om han ble overrasket? :-).

Dette var vel når jeg var 10 år, og jeg klarte faktisk å legge skylda på han gutten på andre siden av veien. Utolig hvor lettlurte enkelte er, akkurat som han skulle ha mulighet for å sende snøballen rundt bilen og inn :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unga er nok ikke feige, men forholda ligger ikke tilrette! Plastikk har overtatt for krom. Skjermen går i ett med bilen og har ikke plass til hender for å holde seg fast. Færre og færre biler har hengerfeste. Og som regel er det for lite is/snø i veibanen til at det er praktisk mulig å henge etter. Samt at skotøyet jo er blitt altfor sklisikkert...

Mennesket tilpasser seg jo forandringer og de gjør sikkert andre sprell.... men med hjelm, albu/kne/tann beskyttere.

Neida, det er mange som har hengerfeste, men det er klart, det blir jo litt mer ensomt alene bak bilene.

Men at forholdene ikke skal ligge til rette for det , stemmer vel ikke. Det har vært glatt og fint i lang tid, og de skoene som ikke sklir bak en bil, skulle jeg like og se, om du ikke utstyrer ungene dine med brodder da !

Nå kunne det jo også vært sommersport. Vi har jo fått noe som heter Rollerblades ! Og bussene får man vel fortsatt tak på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QuePasta

Besteforeldrene mine hadde aldri ferie, så den sammenligningen blir noe søkt ...

Å reise til India i dag er ingen sak. Du kan snakke med folk som har vært der før, du kan søke på internett, finne informasjon, du har reisebyrå som forteller deg hvor du bør reise osv. Men hvor mange 16-17-18 åringer gjør det?

Å reise på interrail som min søster gjorde, i en alder av 16 år, i 1970 årene - DET er tøft. Født på ei øy oppi nordnorge, pakke sekken sammen med noen andre og reise rundt i verden i 1 måned. Ingenting visste de - de måtte planlegge alt selv - stedene de kom til var ikke tilrettelagt for turister - en stor del av befolkningen i ulike land snakket ikke engelsk. Og alt klarte de selv - planlegging, finansiering og gjennomføring. 16 år.

Jeg har ikke hørt om en eneste 16 åring i dag som har gjort det samme. 16 åringer av i dag klarer pokker meg nesten ikke å skaffe seg jobb.

Ok da, det var ikke så verst. (Men det hadde fortsatt vært mye tøffere dersom hun hadde dratt alene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Æsj, hvorfor skal jeg få det spørsmålet da. Jeg syntes det er snodigere å se voksne sykle rundt med ei krukke på hue.

Det blir færre sykkelhjelmer på unger tror jeg.

Hva er den mest vanlige skaden som krever lege på unger ?

Brukne armer går det mest i det jeg kan se.

Den lokale legen forbanner rullebrett, rulleskøyter, Golden Retrievere og folk som prøver å dele frosne koteletter med brødkniven. I forrige uke sydde han 10 sting på ei kjerring som hadde flensa opp halve armen, Han anbefalte mikroovn i stedet, den skjærer man seg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da jeg var barn, og nå skal jeg sannelig lære opp mine til å gjøre det samme.

Noen skrubbsår må man regne med, men det er da ikke farlig. Det er jo bare å blåse på.

Jepp, vi får lære ungene det :-)

Konge ble man jo også når man fikk hengt på en politibil, men da lønte det seg også å slippe glatt av i en sving, for de var hissige når man ble oppdaget.

Husker en gang, jeg var sto klar med en snøball igjen, av den skikkelig tunge sørpete sorten. Tror ikke jeg var mer enn 10 da heller, da de sort vite kom kjørende forbi. Skal si de skvatt de også, da de fikk ca 1kg med sørpe i frontruta. Husker fortsatt uttrykket de fikk.

Dæven og jeg sprang da de bråstoppet med sinte fjes.

.

Vi hadde gravd diverse snøtunneller o.l. rundt om kring,som jeg gjemte meg i, så de fant meg ikke, men de banna så det ikke var sundt for sarte barneører. Hadde mora mi hørt dem, så hadde de fått skjenn for språkbruken, det er helt sikkert !

De snakket også om å få bikkje tilkallt for å finne meg.

Dæven og jeg frøys den dagen, de holdt vel på 1 time med å prøve å få tak i meg, mens jeg krøp mellom snøhulene vi hadde laget. Oppdaget allerede da, at purker, de gidder ikke krype i små snøtunneller !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, det var ikke så verst. (Men det hadde fortsatt vært mye tøffere dersom hun hadde dratt alene ;-)

Nei da vil jeg si det hadde vært mer dumt enn tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en reportasje på tv her om dagen at produksjonen av Nesna-lobben går for fullt, faktisk så klarer ikke fabrikken i Norge å levere nok, så en del er satt bort til en fabrikk i Estland (trur eg).....!

Sier du det? *nostalgisk*

Menneh... mener å huske at lobbene var totalt upraktiske i og med den manglende høyden, eller skaftet om du vil. 15 minutters bruk ute var nok til at snøen pakket seg godt oppover leggene og nedover anklene.

Nei, takke meg til høye hæler! Året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkert med kvistlakk under, blir det mer fart. Eller et utrangert skipar sagd ned til 30 cm og med nedsagd tupp, s k stumpeski.

Jaaa...husker at noen dreiv og smurte på saker og ting for å hjelpe nesla-naturen.

Men det er / var da ikke nødvendig å sage av ski!? Har dere ikke hørt om jet-ski på dine kanter av landet, et redskap i anvendelse hvor selv den sindigste mister grepet? Hehe... faren til noen venner av meg den gang hoppet på sine fine jet-ski og STO FAST i skaren med *host* hoderegionen, nærmere bestemt ansiket, godt plantet nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir færre sykkelhjelmer på unger tror jeg.

Hva er den mest vanlige skaden som krever lege på unger ?

Brukne armer går det mest i det jeg kan se.

Den lokale legen forbanner rullebrett, rulleskøyter, Golden Retrievere og folk som prøver å dele frosne koteletter med brødkniven. I forrige uke sydde han 10 sting på ei kjerring som hadde flensa opp halve armen, Han anbefalte mikroovn i stedet, den skjærer man seg ikke på.

Nei, sykkelhjelmer havner i haugen av unødvendige prydgjenstander laget for å tjene penger. Sykkelen kommer ikke fortere frem, fordi om man har hjelm, og prydlig kan vel alle se det ikke er ?

Neida, man klarte like fint å velte ned en trapp på sykkel uten hjelm !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir færre sykkelhjelmer på unger tror jeg.

Hva er den mest vanlige skaden som krever lege på unger ?

Brukne armer går det mest i det jeg kan se.

Den lokale legen forbanner rullebrett, rulleskøyter, Golden Retrievere og folk som prøver å dele frosne koteletter med brødkniven. I forrige uke sydde han 10 sting på ei kjerring som hadde flensa opp halve armen, Han anbefalte mikroovn i stedet, den skjærer man seg ikke på.

Herregud, jeg får latterkrampe her jeg sitter. Beklager:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jepp, vi får lære ungene det :-)

Konge ble man jo også når man fikk hengt på en politibil, men da lønte det seg også å slippe glatt av i en sving, for de var hissige når man ble oppdaget.

Husker en gang, jeg var sto klar med en snøball igjen, av den skikkelig tunge sørpete sorten. Tror ikke jeg var mer enn 10 da heller, da de sort vite kom kjørende forbi. Skal si de skvatt de også, da de fikk ca 1kg med sørpe i frontruta. Husker fortsatt uttrykket de fikk.

Dæven og jeg sprang da de bråstoppet med sinte fjes.

.

Vi hadde gravd diverse snøtunneller o.l. rundt om kring,som jeg gjemte meg i, så de fant meg ikke, men de banna så det ikke var sundt for sarte barneører. Hadde mora mi hørt dem, så hadde de fått skjenn for språkbruken, det er helt sikkert !

De snakket også om å få bikkje tilkallt for å finne meg.

Dæven og jeg frøys den dagen, de holdt vel på 1 time med å prøve å få tak i meg, mens jeg krøp mellom snøhulene vi hadde laget. Oppdaget allerede da, at purker, de gidder ikke krype i små snøtunneller !

Kult !

Jeg stakk fra onkel flere ganger enn jeg kan huske, og ble tatt et utall ganger med uregistert moped og motorsykkel. Fikk lappen for det. Men å kjøre i 120 i 50 sone på ekeberg var liksom dråpen, og da vart eg utan førarkort, jammen gikk det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jaaa...husker at noen dreiv og smurte på saker og ting for å hjelpe nesla-naturen.

Men det er / var da ikke nødvendig å sage av ski!? Har dere ikke hørt om jet-ski på dine kanter av landet, et redskap i anvendelse hvor selv den sindigste mister grepet? Hehe... faren til noen venner av meg den gang hoppet på sine fine jet-ski og STO FAST i skaren med *host* hoderegionen, nærmere bestemt ansiket, godt plantet nedi.

Det var de som hadde råd, vi hadde ikke. Fattern var en jævel til å lage alskens olakjerrer, ski og kjelker, og nesten alt var mye kulere enn noe vi kunne kjøpe :-) Gikk det i stykker, spikra han på noen bord, sveisa og fiksa. Han lagde kjelke av bl a to gamle emaljerte ovnsbrett, fy s... og det gikk fort, og hadde plass til 12 unger. Et hylende monster fullt av unger, alle fløtta seg fort gett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, hvorfor skal jeg få det spørsmålet da. Jeg syntes det er snodigere å se voksne sykle rundt med ei krukke på hue.

Ja, sykkelhjelm på voksne ser helt mongo ut.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med sykkelhjelm, det er bare en falsk trygghet. Jeg trer på unga hjelm for syns skyld. Man blir jo sett på som en barnemishandler hvis man ikke gjør det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, sykkelhjelmer havner i haugen av unødvendige prydgjenstander laget for å tjene penger. Sykkelen kommer ikke fortere frem, fordi om man har hjelm, og prydlig kan vel alle se det ikke er ?

Neida, man klarte like fint å velte ned en trapp på sykkel uten hjelm !

Jeg tror også folk kjører fortere med hjelm. Samme som de føler seg tryggere med belte i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er 9 år eldre enn meg, og han har fortalt at han og brødrene pleide å henge etter bussen, helt til en falt av og ble hardt skadet da... Mens hverken jeg eller noen av de jeg kjenner har gjort det. Vet ikke hvorfor, det var aldri noen som foreslo det. Det har vel vært for mange ulykker kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult !

Jeg stakk fra onkel flere ganger enn jeg kan huske, og ble tatt et utall ganger med uregistert moped og motorsykkel. Fikk lappen for det. Men å kjøre i 120 i 50 sone på ekeberg var liksom dråpen, og da vart eg utan førarkort, jammen gikk det fort.

Jasså du er en RÅKJØRER ?

Da er du det perfekte påheng offeret også da !

Ble du tatt? Ikke med moped vel ?

Da var det jo stort sett bare å vri gassen litt lenger, slik at det allerede overopphetede trimmsettet fikk litt mer guffe. Men jeg glemmer ikke da jeg og en kamerat virkelig fikk bruk for de "kraftige" 7,5 hestene som herjet moppen da, og la blålysene bak oss i løpet av ca 30 sek. lokalkunnskap om sykkelstier og trange passasjer. Nå hadde vel han kanskje 8 ville hester i sin, så jeg hadde litt problemer med å holde følge, så han fortsatte å "kjøre fra de" i ca 15, min. Da vi traff de igjen, og det var bare å fortsette sykkelsti raidet.

For en tulling. Litt mer ro i blodet, og vi hadde nok spart borti 0,5 liter med 4% bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...