Gå til innhold

Er dette vanlig i en boligannonse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Det står sånt i noen annonser ja.. Eller f.eks. at du som leietager må hjelpe til i hagen eller lufte bikkja eller noe sånt.. Men da skal du betale mindra i husleie og - ikke glem det! Ike gjør en dritt gratis.

Det pleier å stå at man kan leie til redusert husleie hvis man kan sitte barnevakt eller noe av og til..

Så uvanelig er det ikke. Men det er jo kjedelig å bli "bundet" hver torsdasg f.eks. da du må passe ungen.. Og møt for guds skyld ungen først! Kan være ne djevelunge.. man vet aldri.

Jeg har sett det flere ganger, ja, at dersom leietager godtar visse betingelser, så kan man få leie husvære til redusert pris mot visse gjenytelser. Jeg har for eksempel sett snømåking og hagearbeid som betingelser. Dersom utleier er en gammel dame som ikke greier det vedlikeholdet selv lenger for eksempel, så er det jo ypperlig å ta inn en leieboer som kan gjøre det.

Ulv I Faarikaal

Det er ikke lenger lov å kreve ytelser av noe slag. Du kan ikke pålegges noe utover å betale husleie. Alt som skal gjøres utenom skal det skrives arbeidskontrakt om og betales skatt av. Reduksjonen i husleien skal komme klart fram av kontrakten i kroner, og skal oppgis av husverten på skjema. Du skal innberette det som lønn.

Men får du betalt en 200 lapp kontant for å måke snø en dag, kan du tjene inntil 1000 kr for et engangstilfelle. Men er det en fast avtale skal det betales skatt.

Husleiekontrakten kan altså ikke lenger inneholde slike klausuler som du nevner, de skal stå i en arbeidskontrakt. Ved brudd på dette skal ligningskontoret varsles. Skatten skal inn og ingen huseier skal få utnytte boligsøkende.

Dette er teorien da. Hvis huseier er så dum å ta det inn i kontrakten, kan den bli kjent ugyldig, og det er huseiers problem når det blir konflikt.

Som leier må du passe på å oppgi reduksjonen i husleia som inntekt på selvangivelsen, ellers kan du få straffeskatt. Det helt uavhengig hva som gjøres av huseier, ikke din sak.

Ulv I Faarikaal

Gjør noe morsomt: skriv under på kontrakten med alle betingelser om snømåking og barnepass og plenklipping. Nekt så å gjøre noe, og betal det beløpet du skulle fått i reduksjon. Huseier kan ikke si deg opp på det grunnlaget.

Eller skriv leiekontrakt og arbeidskontrakt og si så opp arbeidskontrakten. De to kontraktene kan ikke lovlig bindes til hverandre unntatt pengebeløpet. Men du må betale i tillegg det du skulle fått i lønn.

Gjør noe morsomt: skriv under på kontrakten med alle betingelser om snømåking og barnepass og plenklipping. Nekt så å gjøre noe, og betal det beløpet du skulle fått i reduksjon. Huseier kan ikke si deg opp på det grunnlaget.

Eller skriv leiekontrakt og arbeidskontrakt og si så opp arbeidskontrakten. De to kontraktene kan ikke lovlig bindes til hverandre unntatt pengebeløpet. Men du må betale i tillegg det du skulle fått i lønn.

Ok planen nå er å bli husleieren fra helvete....

Mohaa...

J....unger er jeg vandt med , har vært praktikant så de er jeg vandt med... dessuten så kan dere sangen "Han gamle Erik han var Møring" dette stemmer, så jeg kan å deale med slike... Hirr hirr

Jeg kan jo gå tur med bikkja da, jeg liker dem bedre en unger for å si det sånn...

Finnest så utrolig mange rare husværter/leieboere rundt omkring og jeg kommer som oftest til de værste...

de virker såå grei i starten også.....

Annonse

Ulv I Faarikaal

Mohaa...

J....unger er jeg vandt med , har vært praktikant så de er jeg vandt med... dessuten så kan dere sangen "Han gamle Erik han var Møring" dette stemmer, så jeg kan å deale med slike... Hirr hirr

Jeg kan jo gå tur med bikkja da, jeg liker dem bedre en unger for å si det sånn...

Finnest så utrolig mange rare husværter/leieboere rundt omkring og jeg kommer som oftest til de værste...

Jeg ahr leid ut hybler, og de værste er jusstudenter og sosialklienter (dessverre) mange sos klienter syns jeg synd på, men mange har ikke folkeskikk, glemmer kjeler, skaper vannlekkasjer, knuser vinduer, bryter opp døra når de har mistet nøkkel osv.

Ulv I Faarikaal

Mohaa...

Jeg har akkurat flyttet inn her, og har laget liste; varmekabler virker ikke, dolokk defekt, dobbeltvindu defekt. Jeg trekker kr 300 av husleia neste mnd, så bestiller jeg elektriker og kjøper nytt dolokk og trekker det i husleia. Han får brev av meg i dag om det. Jeg er i min fulle rett. Alt SKAL være i orden før innflytting og alle feil skal rettes uten å vente. Samtidig klager jeg skriftlig på brøyting og strøing som ikke er gjort.

Ulv I Faarikaal

Jeg er en utleier og mitt råd er at du holder deg langt unna slike avtaler. Det skaper bare irritasjoner og uvennskap rundt det. Utleier og leier har som regel forskjellige syn på hva som forventes og ikke.

Det kan fort bli krangel ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...