Gå til innhold

Når hjertet blør for barna

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpearbeideren

Et døgn for sent, jeg vet det. Så videopptaket av brennpunkt i kveld, og jeg er rystet til langt inn i sjelen. Jeg er rystet og jeg er forbannet. Mest forbannet kanskje på meg selv og min egen naivitet.

Jeg har vært i Russland flere ganger med klær til russiske barn, jeg har vært og sett på forholdene i barnehjemmene der, jeg har opplevd titalls små barn som flokker seg rundt meg og håper at det skal dukke opp søtsaker fra lommene mine. Etter å ha avlevert søtsakene til barna opplevd at neste gang jeg kom ut på gata hadde antallet barn som tigger etter godteri blitt doblet og mer enn det.

I kveld da jeg så filmen om overgrep fra hjelpearbeidere skjønte jeg plutselig hvor hjelpeløse ofre disse barna er, hvor lettlurt de er i sin jakt etter noe søtt fra en rik nordmann.

Jeg blir så eitrende forbanna på disse mennene som utnytter disse barna, de fattigste av de fattige. Og tenker på alle her i Norge som godtroende har sendt med klær og godteri og hjulpet med disse såkalte hjelpesendingene. Tenker også på de voksne i disse fattige landene som stilltiende godtar overgrep mot barna fordi de kanskje vet at sier de ifra så kommer det heller ingen flere hjelpesendinger... Noen ofres for at de skal slippe å fryse.

Vil jeg noensinne stole på en mannlig hjelpearbeider igjen?

Jeg tror min jobb nå er å fotfølge disse hjelpearbeiderne og avsløre de som kun er ute etter å dekke sine egne syke behov! Måtte Gud tilgi meg for at jeg ikke i min villeste fantasi har klart å tenke meg at det finnes så vonde mennesker, jeg har vært for blind til å se etter......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92244-n%C3%A5r-hjertet-bl%C3%B8r-for-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• SierDuDet

10

• alphan

10

• asterix

1

Mest aktive i denne tråden

I tillegg til at det å se videone av noen av overgrepene, rystet meg - gikk tanken raskt til hjelpesendinger til Øst-Europa som både jeg og andre jeg kjenner har gitt klær og utstyr til - var det noen der som hadde andre hensikter enn å hjelpe de fattige? Jeg husker ikke hvilke organisasjoner jeg har gitt klær til - og det er fort gjort å tenke stygt om flere enn de det gjelder...

Regner med at neste gang jeg vil gi noe av min overflod, velger jeg en av de store, og forhåpentligvis serøse hjelpeorganisasjonene.

Hei,

Jeg forstår du er rasende (og det er jeg også), men en generell mistenkeliggjøring av hjelpearbeidere vil nok ikke "føre frem" - det vil bare skade de genuine hjelperene samt barnene. Overgriperene vil finne andre måter.

Som hjelpearbeider kommer man opp i noen av de vanskeligste dilemma som finnes. Ofte nesten daglig, og det er særdeles viktig å finne noen å snakke ut med. Hvis ikke risikerer du å "sprekke".

Verken du eller jeg kan bære alle verdens problemer på våre skuldre. Vi kan ta vår del, men uten å miste perspektivet.

Med vennlig hilsen

""Vil jeg noensinne stole på en mannlig hjelpearbeider igjen?""

Det er utrolig hvilken påvirkningskraft tv har...

Hør her; hvert år er det et dussin norske leger og psykologer som får påtale p.g.a. at de har tuklet med pasienter o.l. Alikevel så går jeg ikke å skuler på fastlegen min eller psykolog-naboen for den sak skyld.

Overdreven bekymmring er usunt.

Du kan nok stole på dine mannlige kollegaer. Det er vel tross alt (forhåpentligvis...) veldig få som er med i sånne organisasjoner for tilfredsstille andre lyster enn lysten på å gjøre noe godt. Håper jeg...

Jeg tror for øvrig at dette problemet er langt større enn vi tror, og mer utbredt enn vi vil vite.

Det er godt gjort av NRK å sette fokuset på dette problemet.

Du kan nok stole på dine mannlige kollegaer. Det er vel tross alt (forhåpentligvis...) veldig få som er med i sånne organisasjoner for tilfredsstille andre lyster enn lysten på å gjøre noe godt. Håper jeg...

Jeg tror for øvrig at dette problemet er langt større enn vi tror, og mer utbredt enn vi vil vite.

Det var ingen nyhet. Fra før er det kjent at SIDA og Røde Kors hjelpearbeidere har gjort det samme i Afrika.

Annonse

Enig med deg. Jeg tror ikke hjelpearbeidere (som gruppe) er verre enn andre - f. eks. forretningsreisende, turister eller nordmenn som bor fast på "Sri Lanka" eller lignende.

Det sagt, er det selvsagt et uhyggelig stort psykisk press på hjelpearbeidere som bokstavelig talt er i en posisjon av å forvalte "liv og død".

Ikke at det kan "forklare" (og langt mindre unnskylde) pedofili, men at presset man er under (ofte uten noen måte å avreagere på) kan være årsaken til at folk "klikker". (Tenker på de som byttet mat mot sex.)

F. eks. tenk deg at en døende mor (AIDS) kommer og vil ha deg til å adoptere barnet sitt og ta det med til Norge.

Eller for deg, med Brasil som eksempel: tenk deg at du får en kjæreste som du forelsker deg i. Så plutselig får moren hennes kreft, og de har ikke ordentlig medisinsk forsikring. Hjelper du å betale behandlingen? Vil du gifte deg med kjæresten, slik at moren kanskje kan få behandling i Norge? Dropper du kjæresten? (Husk at for dem er du utrolig rik, selv om du ikke er "rik" i Norge.)

Med vennlig hilsen

Enig med deg. Jeg tror ikke hjelpearbeidere (som gruppe) er verre enn andre - f. eks. forretningsreisende, turister eller nordmenn som bor fast på "Sri Lanka" eller lignende.

Det sagt, er det selvsagt et uhyggelig stort psykisk press på hjelpearbeidere som bokstavelig talt er i en posisjon av å forvalte "liv og død".

Ikke at det kan "forklare" (og langt mindre unnskylde) pedofili, men at presset man er under (ofte uten noen måte å avreagere på) kan være årsaken til at folk "klikker". (Tenker på de som byttet mat mot sex.)

F. eks. tenk deg at en døende mor (AIDS) kommer og vil ha deg til å adoptere barnet sitt og ta det med til Norge.

Eller for deg, med Brasil som eksempel: tenk deg at du får en kjæreste som du forelsker deg i. Så plutselig får moren hennes kreft, og de har ikke ordentlig medisinsk forsikring. Hjelper du å betale behandlingen? Vil du gifte deg med kjæresten, slik at moren kanskje kan få behandling i Norge? Dropper du kjæresten? (Husk at for dem er du utrolig rik, selv om du ikke er "rik" i Norge.)

Med vennlig hilsen

""Jeg tror ikke hjelpearbeidere (som gruppe) er verre enn andre - f. eks. forretningsreisende, turister

(Tenker på de som byttet mat mot sex.)""

Jo, jeg vil si hjelpearbeiderne er MYE verre. Turister og sjøfolk betaler iallefall for seg.

Med vennlig hilsen

Men tror du noen av disse som "klikker" gjør nettopp det? Altså "klikker"?

Jeg er mer av den oppfatelsen av at dette er mennesker med en skremmende legning, og de søker seg kanskje inn i miljøer hvor man lett kommer i kontakt med barn som lar seg utnytte for å overleve. Onde mennesker. Ikke onde fordi de har en legning de sikkert ikke kan noe for, men onde fordi de faktisk gjør tankene sine - det de tenner på - om til handling, og dermed ødelegger barn for livet.

Jeg forstår vel ikke helt hva du mener med å "Klikke". Det er godt mulig disse arbeider under ekstremt press, men jeg kan ikke fatte å begripe at dette skulle få noen til å begå overgrep. Mulig de blir psykisk syke, men fra å rable helt, til det å utnytte 10 år gamle gutter, så må det jo være et vannvittig langt steg.

Ja, det er godt mulig jeg ville tatt med denne jenta og moren til Norge, men det er forutsatt at jeg var 100 % sikker på at hennes ekteskap ikke var økonomisk motivert.

I utgangspunktet ville jeg nok ikke latt meg forelske i noen i Brasil (eller andre land langt unna for den sags skyld), i og med at jeg ser problemene med dette.

Det var ingen nyhet. Fra før er det kjent at SIDA og Røde Kors hjelpearbeidere har gjort det samme i Afrika.

Det er også kjent at forretningsmenn har gjort lignende. Skal de også mistenkeliggjøres som gruppe?

Vi kan jo ta for oss andre grupper som "nordmenn", "turister", "folk fra Telemark", "soldater", osv....

Med vennlig hilsen

""Jeg tror ikke hjelpearbeidere (som gruppe) er verre enn andre - f. eks. forretningsreisende, turister

(Tenker på de som byttet mat mot sex.)""

Jo, jeg vil si hjelpearbeiderne er MYE verre. Turister og sjøfolk betaler iallefall for seg.

Jeg mener "verre", som i "flere prosent" som utfører handlinger av samme alvorsgrad.

Med vennlig hilsen

Det er også kjent at forretningsmenn har gjort lignende. Skal de også mistenkeliggjøres som gruppe?

Vi kan jo ta for oss andre grupper som "nordmenn", "turister", "folk fra Telemark", "soldater", osv....

Med vennlig hilsen

""Det er også kjent at forretningsmenn har gjort lignende. Skal de også mistenkeliggjøres som gruppe?""

Nei, ikke gjør jeg det heller. Det er du og vennindene dine i Ottar som står å bæljer & skriker på Gardermoen når neste fly til Thailand er klar til avgang.

Annonse

Men tror du noen av disse som "klikker" gjør nettopp det? Altså "klikker"?

Jeg er mer av den oppfatelsen av at dette er mennesker med en skremmende legning, og de søker seg kanskje inn i miljøer hvor man lett kommer i kontakt med barn som lar seg utnytte for å overleve. Onde mennesker. Ikke onde fordi de har en legning de sikkert ikke kan noe for, men onde fordi de faktisk gjør tankene sine - det de tenner på - om til handling, og dermed ødelegger barn for livet.

Jeg forstår vel ikke helt hva du mener med å "Klikke". Det er godt mulig disse arbeider under ekstremt press, men jeg kan ikke fatte å begripe at dette skulle få noen til å begå overgrep. Mulig de blir psykisk syke, men fra å rable helt, til det å utnytte 10 år gamle gutter, så må det jo være et vannvittig langt steg.

Ja, det er godt mulig jeg ville tatt med denne jenta og moren til Norge, men det er forutsatt at jeg var 100 % sikker på at hennes ekteskap ikke var økonomisk motivert.

I utgangspunktet ville jeg nok ikke latt meg forelske i noen i Brasil (eller andre land langt unna for den sags skyld), i og med at jeg ser problemene med dette.

Hei,

Beklager forvirringen. Jeg skiftet litt i emnet, men trodde jeg gjorde det klart.

Jeg mente kke at de ble "pedofile" fordi de klikket. De som er pedofile har nok vært det, og jeg er enig i det du skriver.

Jeg mente at "normale mennesker" (ikke pedofile) gjorde handlinger (byttet mat mot sex, osv) og ting de normalt aldri ville gjort, pga presset. (Var egentlig en kommentar som burde vært i en annen tråd.)

Med vennlig hilsen

Jeg mener "verre", som i "flere prosent" som utfører handlinger av samme alvorsgrad.

Med vennlig hilsen

Hjelpearbeidere er selvsagt ikke verre enn andre, kanskje de til og med er bedre. De vil tross alt noe godt, men da snakker jeg om reele hjelpearbeidere. Problemet er sikkert at mange pedofile tiltrekkes mot slike organisasjoner nettopp fordi de får tilgang på barn. Disse er vel egentlig ikke reele hjelpearbeidere da den eneste grunnen til at de "bidrar med hjelp" er å komme i kontakt med barn.

Så sånn sett finnes det sikkert flere pedofile i slike organisasjoner, enn blant vanlige forretningsreisende.

Ikke vet jeg, men det virker jo logisk.

""Det er også kjent at forretningsmenn har gjort lignende. Skal de også mistenkeliggjøres som gruppe?""

Nei, ikke gjør jeg det heller. Det er du og vennindene dine i Ottar som står å bæljer & skriker på Gardermoen når neste fly til Thailand er klar til avgang.

Merkelig - sist jeg reiste til Thailand så jeg ingenting til dem.... Men regner med at du har mer felles med OTTAR enn meg.

Med vennlig hilsen

Hei,

Beklager forvirringen. Jeg skiftet litt i emnet, men trodde jeg gjorde det klart.

Jeg mente kke at de ble "pedofile" fordi de klikket. De som er pedofile har nok vært det, og jeg er enig i det du skriver.

Jeg mente at "normale mennesker" (ikke pedofile) gjorde handlinger (byttet mat mot sex, osv) og ting de normalt aldri ville gjort, pga presset. (Var egentlig en kommentar som burde vært i en annen tråd.)

Med vennlig hilsen

"Jeg mente at "normale mennesker" (ikke pedofile) gjorde handlinger (byttet mat mot sex, osv) og ting de normalt aldri ville gjort, pga presset. (Var egentlig en kommentar som burde vært i en annen tråd.)"

Det er jeg isåfall enig med deg i.

Nå har det seg også ofte sånn at nordmenn har en tendens til å gjøre ting i utlandet som de normalt aldri ville gjort i Norge, selv når de ikke er under press.

Det er bare å se hvor mange som på en fylletur til f.eks. syden drikker seg fra sans og samling i 14 dager, bruker dop de aldri ville brukt i Norge, og også kjøper sex, noe de samme personene aldri ville gjort i Norge.

Det er vel litt av norsk kultur at så mye mer er "tillatt" så fort man er over grensen.

Med vennlig hilsen

Skal du drive å regne prosenter?

Hvis jeg skal gradere, så mener jeg at det mye mer simpelt å utnytte (mat i bytte mot sex) halvdøde utsulta mindreårige i flytningeleire, slik som det er avslørt at noen Røde Kors ansatte har gjort, enn hva jeg kan tenke om hva en sex-turist gjør på feriestedene.

"Jeg mente at "normale mennesker" (ikke pedofile) gjorde handlinger (byttet mat mot sex, osv) og ting de normalt aldri ville gjort, pga presset. (Var egentlig en kommentar som burde vært i en annen tråd.)"

Det er jeg isåfall enig med deg i.

Nå har det seg også ofte sånn at nordmenn har en tendens til å gjøre ting i utlandet som de normalt aldri ville gjort i Norge, selv når de ikke er under press.

Det er bare å se hvor mange som på en fylletur til f.eks. syden drikker seg fra sans og samling i 14 dager, bruker dop de aldri ville brukt i Norge, og også kjøper sex, noe de samme personene aldri ville gjort i Norge.

Det er vel litt av norsk kultur at så mye mer er "tillatt" så fort man er over grensen.

Enig med deg.

Samtidig var litt av poenget med det jeg skrev å fortelle om det umenneskelige presset mange hjelpearbeidere er utsatt for. Man er langt vekke hjemmefra, og av-og-til satt til å forvalte "liv og død" blant menneskene man omgås. Man må forholde seg til noe helt nytt, samtidig som man ikke kan påtvinge dem vår kultur. (Kanskje du er i et land hvor folk blir steinet, osv.) Eller du ser barn som dør av sult hver dag, samtidig som du får aviser fra Norge om hvor "ille" det er i Norge. ;)

Med vennlig hilsen

Enig med deg.

Samtidig var litt av poenget med det jeg skrev å fortelle om det umenneskelige presset mange hjelpearbeidere er utsatt for. Man er langt vekke hjemmefra, og av-og-til satt til å forvalte "liv og død" blant menneskene man omgås. Man må forholde seg til noe helt nytt, samtidig som man ikke kan påtvinge dem vår kultur. (Kanskje du er i et land hvor folk blir steinet, osv.) Eller du ser barn som dør av sult hver dag, samtidig som du får aviser fra Norge om hvor "ille" det er i Norge. ;)

Med vennlig hilsen

Ja, det er helt sikkert et helvete å lese i Dagbladet om hvor mye verre alt har blitt i Norge den siste tiden, mens en utsulta unge nettopp døde pga underernæring, og moren ble steinet noen dager i forveien.

Man tror kanskje man skal takle dette når man reiser nedover, men det skal vel godt gjøres å oppleve sånt uten at man tar dette inn over seg.

Det er derfor jeg er ikke er hjelpearbeider :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...