Gå til innhold

Båndtvang på hund

Anbefalte innlegg

Som jeg sa, løse hunder som eieren ikke har styr på, burde heller ikke fått lov til å gå løs!

Hvor mange gange må jeg si det for at du skal fatte det?

Jo, jeg ser at du skriver det!

Men, vi er nok uenige i hva som menes med "kontroll" på hunden. En hund som løper rundt og hopper opp, mens eieren sier: jeg har full kontroll, den vil bare leke, synes du den skal gå løs?

Eller hunder som glefser, mens eieren sier: den biter ikke, den er bare usikker, skal den få gå løs?

I det hele tatt finnes det SÅ mange tankeløse hundeeiere, som er så glade i hundene sine, at de glemmer å ta hensyn til dem som er redd.

"Den vil bare leke" er det verste jeg hører som unnskyldning.

De eneste hundeeierene jeg ikke gidde å snakke til, er dem som har hunden så tett inntil seg, at du ikke kan se om den går i bånd eller ikke, og da kan den (etter min mening!) like godt gå i bånd.

Fortsetter under...

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

22

• alphan

19

• tigertrollet

18

• Dorthe

14

Mest aktive i denne tråden

Jo, jeg ser at du skriver det!

Men, vi er nok uenige i hva som menes med "kontroll" på hunden. En hund som løper rundt og hopper opp, mens eieren sier: jeg har full kontroll, den vil bare leke, synes du den skal gå løs?

Eller hunder som glefser, mens eieren sier: den biter ikke, den er bare usikker, skal den få gå løs?

I det hele tatt finnes det SÅ mange tankeløse hundeeiere, som er så glade i hundene sine, at de glemmer å ta hensyn til dem som er redd.

"Den vil bare leke" er det verste jeg hører som unnskyldning.

De eneste hundeeierene jeg ikke gidde å snakke til, er dem som har hunden så tett inntil seg, at du ikke kan se om den går i bånd eller ikke, og da kan den (etter min mening!) like godt gå i bånd.

"En hund som løper rundt og hopper opp, mens eieren sier: jeg har full kontroll, den vil bare leke, synes du den skal gå løs?"

Nei, ikke hvis den hopper opp på fremmede mennesker.

"Eller hunder som glefser, mens eieren sier: den biter ikke, den er bare usikker, skal den få gå løs?"

Nei

Man må jo tenke litt på de stakkars hundene også da... Tenk deg selv hvordan det ville vært å bli holdt i bånd hele dagen lang.

Båndtvang er tross alt til for villdyrene, IKKE menneskene.

Unnskyld, men dette opprører meg!!!

Det er vel heller eierne som bør tenke seg om før de anskaffer hund...

Gjest Persille, også hundeeier

Man må jo tenke litt på de stakkars hundene også da... Tenk deg selv hvordan det ville vært å bli holdt i bånd hele dagen lang.

Båndtvang er tross alt til for villdyrene, IKKE menneskene.

Unnskyld, men dette opprører meg!!!

Hvordan kan du si noe sånt?

Det er da bare å ta med hunden til steder det ikke ferdes mennesker om du så gjerne vil ha den løs...

Jeg har hund selv, og jeg hater alle de idiotiske hundeeirne som har hundene sine løse og påstår de er så snille....

Det spiller ingen rolle hva du mener og ikke menere egentlig, loven er nå engang sånn at det er båndtvang, og man skal respektere de som er allergiske, redde, eller rett og slett ikke liker hunder.

Jeg elsker hunder, men hater det når "glade" fremmede hunder kommer stormende mot meg... Man vet jo aldri...

Gjest Persille

Ja, jeg kjenner til den der. Tenk om det er allergikere på bussen da, som ikke engang kan være i samme rom som en hund? De finnes i mengder! Også irriternde med all den pelsen ja. Heldigvis har jeg hund som ikke feller, men som må klippes!

Hvordan synes du folk med hunder skal komme seg fra et sted til et annet dersom man ikke har bil da?

Er enig i at man ikke skal dra hunden bort til andre osv., men det får da være grenser...

Man kan ha med seg hunden, stå i midtgangen, og hunden skal sitte mellom bena på eieren. Da er det ikke noe problem for noen...

Dessuten; skulle man tatt hensyn til at det KAN være allergikere over alt, så ville vi hatt et problem. Da kunne for eksempel ingen røykere tatt bussen, fordi jeg blir dårlig når jeg må sitte ved siden av en som stinker røyk...

Men det er vel kanskje ikke det samme i dine øyne eller?

Annonse

Gjest Persille

"Jeg har ikke oppdradd barna mine til å være redd for hunder, jeg har lært dem til å holde avstand til hunder de ikke kjenner."

Det går for det samme!

Men som jeg sa; Hunder som eieren ikke har kontroll på bør heller ikke gå løs. Hvis alle hundeeiere hadde vært enig i det, hadde også sønnen din kunnet gå trygt til skolen.

Et lite + til deg fordi du lar ungene gå til skolen. Altfor mange blir kjørt i dag fordi foreldrene er livredde for både det ene og det andre. Er det rart vi blir tykkere og latere...

Det er jo hundeeiere som deg som setter oss andre i et dårlig lys!

Man skal oppdra barn til å ha respekt for dyr. Man skal IKKE under NOEN omstendigheter oppsøke fremmede dyr!

Mine barn vil også bli oppdratt til det, på samme måte som jeg er, selv om vi har hunder selv.

Det handler om å ha respekt for dyrene også, og ikke plage dem unødig.

Alt dette er toveis; foreldre skal oppdra barna sine til å holde seg unna fremmede dyr, og dyreeiere skal ha kontroll over dyrene sine, fortrinnsvis i bånd.

Gjest Persille

Det kommer litt an på i hvilken grad den løse hunden plager omgivelsene....

Dersom den opptrer truende, og du har flere med deg som har opplevd dette, så har du en sterk sak, og du kan kontakte politiet, evnt. den vetrinæren som har ansvaret for området du bor i. Bor du i borettslag er det ofte egne regler på dette i borettslaget, og du kan uansett ta kontakt med styret der og klage til dem.

Dersom hunden ikke er til plage for omgivelsene, bare lunter rundt og ikke noen gang har gjort noe fælt mot noen, står du relativt svakt. Jeg skjønner at det kan være irriterende, men jeg tror ikke du vil få gjennsomslag for noen klage hos myndighetene hvertfall.

Med så lite penger og tid som finnes hos politiet i dag, er ikke dette saker som prioriteres.

Kan du ikke forsøke å snakke med naboen da? Det kan jo hende dere kan komme til en enighet uten at du trenger å gjøre dette til en offentlig sak...

Lykke til hvertfall =)

Gjest skuddpremiepåløshund

Sorry du, det er ikke båndtvang mellom 1. august og 15. april. (og det er aldri båndtvang på egen eiendom)

Det er for tiden ekstraordinær båndtvang i Oslo og deler av Akershus.Dette pga. snømengden som trekker viltet til bebyggelsen.

Meld inn løshund til politiet, det burde være store bøter for å ha løs hund som er til fare for dyr og mennesker.

Etter loven kan du til nød skyte en løshund uten eier tilstede hvis den prøver å angripe et vilt dyr eller buskap. (Politivedtektene)

Det burde vært 100 timeres kurs med eksamen for å få lov til å ha hund. Alt for mange bryter lover, regler og normal oppførsel når det gjelder hundehold.

Det er to typer mennesker det er umulig å snakke til rette, det er hundeeiere og røykere, nemlig......bare en liten prosent av dem oppfører seg eksemplarisk.. kunne skrevet en hel bok om dette. Hvorfor er det ikke hundeskatt? Møkka flyter etter hundene, det koster å fjerne dette, i et boområde på 200 mennesker blir det bare av hundemøkk i poser i søppelkassene langs veiene i området 7 kg pr. uke., dette drar unga med seg inn....

Ulv I Faarikaal

Politivedtektene avgjør, og det er alltid båndtvang på offentlig sted, butikksentra, togperronger, turstier og alle steder det er mye folk. Borettslag og sameier kan bestemme at det er båndtvang på lagets område, da dette er privat.

Da loven sier at eier skal ha dyr uder kontroll, kan du bringe inn hunden og levere den på politistasjonen som løshund hvis eieren ikke er å se. Dette koster kennelpenger for eieren.

Jeg hater løse hunder. En fremmed hund som kommer mot meg, liker jeg ikke. Samme faen hva eieren sier, de skal nå alltid degge for hunden sin, så stoler jeg ikke på hunder.

Jeg blir dritforbanna over hundeeiere som ikke tar hensyn til andre mennesker, og er sååååååå glad for at naboen flyttet. Hun har hatt tre forskjellige hunder, og bandt dem alltid foran VÅR trapp, slik at den var sperret med hundekropper når jeg kom.

Beklager molli, men det er ikke vi hundeeiere som skal ta ansvar for at du er livredd bikkjer. Har man hunde-fobi så får man oppsøke profesjonell hjelp. (på samme måte som de som har "edderkopp-skrekk")

Sjøl har jeg en meget lydig (og stoor) hund, som hvis den går løs, jeg ikke har noen problemer med å få til å "gå ved fot"

Alikevel har jeg opplevd hysteriske kvinnfolk som har gaulet & skreket at jeg må ha bikkja i bånd fordi "de er redd for hunder". (dette gjelder i perioder hvor det ikke er båndtvang). Jeg har da den policyn at får jeg en anmodning på en høflig måte, så etterkommer jeg ønsket.

Hvis vedkommende derimot er ei kaklene høne, så lar jeg henne lide og svette til hun er ute av horisonten.

Beklager molli, men det er ikke vi hundeeiere som skal ta ansvar for at du er livredd bikkjer. Har man hunde-fobi så får man oppsøke profesjonell hjelp. (på samme måte som de som har "edderkopp-skrekk")

Sjøl har jeg en meget lydig (og stoor) hund, som hvis den går løs, jeg ikke har noen problemer med å få til å "gå ved fot"

Alikevel har jeg opplevd hysteriske kvinnfolk som har gaulet & skreket at jeg må ha bikkja i bånd fordi "de er redd for hunder". (dette gjelder i perioder hvor det ikke er båndtvang). Jeg har da den policyn at får jeg en anmodning på en høflig måte, så etterkommer jeg ønsket.

Hvis vedkommende derimot er ei kaklene høne, så lar jeg henne lide og svette til hun er ute av horisonten.

Jeg er enig med deg her. Jeg har også en lydig hund og tar hensyn til omgivelsene, men hysteriske folk kan ikke forvente at hunder skal holdes i bånd og at man må gå i omveger rundt dem.

Når folk står 50m unna og skriker at bikkja må i bånd når den er under kontroll må de få kontroll på sitt eget problem. Terapi er tingen.

Man skal imidlertid kunne ha hunden under kontroll. Altså kunne kalle den inn og ha den på fot. Går hunden min på fot tar ikke jeg den også i bånd for at andre er hysteriske.

Nå datt jeg jaggu meg nesten av stolen.

Hvis ikke det er HUNDEEIEREN som skal ta ansvaret, hvem faen er det da, sa du? * brøler av latter* Den var jamen god!

Du må prøve å kødde med meg nå, noe annet er umulig!

Nei, jeg skal tørke lattertårene og prøve å resonnere litt med deg, litt mer alvorlig:

Overalt ser man teksten "HUNDEEIERE, VIS ANSVAR !" I alle sammenhenger, nabolagets vel-forskrifter, lufting på offentlige plasser (ta med pose) også videre, også videre.

Det er hundeeieren som skal passe på at hunden deres ikke kan sjenere andre. Og VET du ikke hva personene du møter synes om hunder, så anta det verste og ta hunden inntil deg, f.eks. ved å holde den litt i halsbåndet til dere er passert.

En høflig og respektfull måte å drive hundehold på. Jeg er alltid takknemlig om hundeeiere gjør slikt uoppfordret, når de har hunden sin løs. Det er svært, svært synd at det finnes hundeeiere som deg (ref.siste avsnittet ditt...) fordi du gir dem alle et dårlig rykte.

Annonse

Nå datt jeg jaggu meg nesten av stolen.

Hvis ikke det er HUNDEEIEREN som skal ta ansvaret, hvem faen er det da, sa du? * brøler av latter* Den var jamen god!

Du må prøve å kødde med meg nå, noe annet er umulig!

Nei, jeg skal tørke lattertårene og prøve å resonnere litt med deg, litt mer alvorlig:

Overalt ser man teksten "HUNDEEIERE, VIS ANSVAR !" I alle sammenhenger, nabolagets vel-forskrifter, lufting på offentlige plasser (ta med pose) også videre, også videre.

Det er hundeeieren som skal passe på at hunden deres ikke kan sjenere andre. Og VET du ikke hva personene du møter synes om hunder, så anta det verste og ta hunden inntil deg, f.eks. ved å holde den litt i halsbåndet til dere er passert.

En høflig og respektfull måte å drive hundehold på. Jeg er alltid takknemlig om hundeeiere gjør slikt uoppfordret, når de har hunden sin løs. Det er svært, svært synd at det finnes hundeeiere som deg (ref.siste avsnittet ditt...) fordi du gir dem alle et dårlig rykte.

Hvis bikkja går (i den perioden det IKKE er båndtvang) uten bånd, "limet inntil" (2-3 cm.) fra beina mine, og det dukker opp et hysterisk kvinnfolk (jeg sier ikke at det er deg) som bæljer & bruker seg, og forlager at jeg skal ta på bikkja bånd, tiltross for at den altså allerede "går ved fot", -da har hun i mine øyne ødelagt for seg sjøl. Si ifra/spør på en ordentlig måte, så er jeg grei jeg også. (og jeg har i tillegg loven på min side)

Jeg er enig med deg her. Jeg har også en lydig hund og tar hensyn til omgivelsene, men hysteriske folk kan ikke forvente at hunder skal holdes i bånd og at man må gå i omveger rundt dem.

Når folk står 50m unna og skriker at bikkja må i bånd når den er under kontroll må de få kontroll på sitt eget problem. Terapi er tingen.

Man skal imidlertid kunne ha hunden under kontroll. Altså kunne kalle den inn og ha den på fot. Går hunden min på fot tar ikke jeg den også i bånd for at andre er hysteriske.

Helt enig med deg. Noen få hunderedde individer skal selvsagt ikke ha "myndighet til å innføre hel-års båndtvang på eget forgodtbefinnende".

Det mest grelle eksemplet jeg forøvrig har vært borti var damen jeg møtte i tur-området her.

Hun kom i mot meg på skogsveien, og vel 15 meter unna begynnte hun å gaule & bruke seg. Hun stoppet og jeg stoppet. Så fikk jeg ei skyllebøtte for at det var så lite småfugler i skauen, -det var det bikkjene som hadde skylda for, ifølge henne.

Jeg gikk videre (med bikkja løs, HELT inntil kneet, og dama kokte over; "TA DEN HUND DIN I BÅND!" Jeg spurte om den hadde gjort henne noe, og da presterte heksa å si at; "jeg kan godt få den til det", og så begynnte hun å sprelle og lage fakter med armer og bein i håp om at bikkja mi skulle hoppe på henne e.l.!! Nå er den så lydig at jeg fikk pasert henne uten at bikkja vek fra beina mine. Og jeg anbefalte dama å oppsøke hjelp, da "du umulig kan være frisk".

Slike gledesdrepere finnes det endel av, det vet alle som har hatt hund en stund, og som ferdes i skog og mark.

Hvis bikkja går (i den perioden det IKKE er båndtvang) uten bånd, "limet inntil" (2-3 cm.) fra beina mine, og det dukker opp et hysterisk kvinnfolk (jeg sier ikke at det er deg) som bæljer & bruker seg, og forlager at jeg skal ta på bikkja bånd, tiltross for at den altså allerede "går ved fot", -da har hun i mine øyne ødelagt for seg sjøl. Si ifra/spør på en ordentlig måte, så er jeg grei jeg også. (og jeg har i tillegg loven på min side)

En slik hund hadde jeg aldri reagert på. Jeg snakker om en annen type hundeeiere og hunder, type løs og løpende rottweiler som kommer stormende bort til deg for å granske deg og kanskje prøver å stikke huet sitt oppi bæreposen med matvarer som jeg bærer på. DA blir jeg engstelig, og når jeg blir engstelig, blir jeg sint. Det er min måte å reagerere på redsel eller sinne med.

Ikke liker jeg å få snuta til en schäfer stukket opp i baken heller. Opplevde det her om dagen med en Siberian Husky, som eieren hadde løs inne på boligområdet her...

Skjønner du hva jeg mener?

Helt enig med deg. Noen få hunderedde individer skal selvsagt ikke ha "myndighet til å innføre hel-års båndtvang på eget forgodtbefinnende".

Det mest grelle eksemplet jeg forøvrig har vært borti var damen jeg møtte i tur-området her.

Hun kom i mot meg på skogsveien, og vel 15 meter unna begynnte hun å gaule & bruke seg. Hun stoppet og jeg stoppet. Så fikk jeg ei skyllebøtte for at det var så lite småfugler i skauen, -det var det bikkjene som hadde skylda for, ifølge henne.

Jeg gikk videre (med bikkja løs, HELT inntil kneet, og dama kokte over; "TA DEN HUND DIN I BÅND!" Jeg spurte om den hadde gjort henne noe, og da presterte heksa å si at; "jeg kan godt få den til det", og så begynnte hun å sprelle og lage fakter med armer og bein i håp om at bikkja mi skulle hoppe på henne e.l.!! Nå er den så lydig at jeg fikk pasert henne uten at bikkja vek fra beina mine. Og jeg anbefalte dama å oppsøke hjelp, da "du umulig kan være frisk".

Slike gledesdrepere finnes det endel av, det vet alle som har hatt hund en stund, og som ferdes i skog og mark.

Det er groteskt å lese ditt syn på mennesker og hunder. Du framstår som en misantrop som setter dette dyret først og sist.

Hunden er et rovdyr som ikke har noe som helst å gjøre i et sivilisert samfunn.

Når hundeeiere slipper rovdyra sine løs blant mennesker og / eller planteetere i skog og mark er det enhver samfunnsborgers plikt å anmelde uvesenet på flekken slik at rette myndighet kan ta seg av galskapen. Forslag til sanksjoner: Forbud mot hundehold for evig tid.

Som om ikke det er nok at den ekle, motbydelige og glefsende hundekjeften skremmer vettet av barn, voksne og ville dyr er bjeffinga, hoppinga og krafsinga deres uutholdelig, de legger fra seg dritt og hår overalt, samt: de stinker.

Synet av hundeeier og hund som kliner forteller i grunnen alt om hvor syk symbiosen er.

PS: Jeg har ikke hundeskrekk.

Gjest grøss..

Det er groteskt å lese ditt syn på mennesker og hunder. Du framstår som en misantrop som setter dette dyret først og sist.

Hunden er et rovdyr som ikke har noe som helst å gjøre i et sivilisert samfunn.

Når hundeeiere slipper rovdyra sine løs blant mennesker og / eller planteetere i skog og mark er det enhver samfunnsborgers plikt å anmelde uvesenet på flekken slik at rette myndighet kan ta seg av galskapen. Forslag til sanksjoner: Forbud mot hundehold for evig tid.

Som om ikke det er nok at den ekle, motbydelige og glefsende hundekjeften skremmer vettet av barn, voksne og ville dyr er bjeffinga, hoppinga og krafsinga deres uutholdelig, de legger fra seg dritt og hår overalt, samt: de stinker.

Synet av hundeeier og hund som kliner forteller i grunnen alt om hvor syk symbiosen er.

PS: Jeg har ikke hundeskrekk.

De som er glad i dyr er snille mennesker...ergo..

Gjest hundeeier2

Det er for tiden ekstraordinær båndtvang i Oslo og deler av Akershus.Dette pga. snømengden som trekker viltet til bebyggelsen.

Meld inn løshund til politiet, det burde være store bøter for å ha løs hund som er til fare for dyr og mennesker.

Etter loven kan du til nød skyte en løshund uten eier tilstede hvis den prøver å angripe et vilt dyr eller buskap. (Politivedtektene)

Det burde vært 100 timeres kurs med eksamen for å få lov til å ha hund. Alt for mange bryter lover, regler og normal oppførsel når det gjelder hundehold.

Det er to typer mennesker det er umulig å snakke til rette, det er hundeeiere og røykere, nemlig......bare en liten prosent av dem oppfører seg eksemplarisk.. kunne skrevet en hel bok om dette. Hvorfor er det ikke hundeskatt? Møkka flyter etter hundene, det koster å fjerne dette, i et boområde på 200 mennesker blir det bare av hundemøkk i poser i søppelkassene langs veiene i området 7 kg pr. uke., dette drar unga med seg inn....

Hvorfor er det ikke hundeskatt?

Den ble fjernet fordi det kostet mere for staten å inndrive pengene enn det staten fikk inn. Attpåtil kom ikke pengene hundeeierne tilgode. Pengene gikk rett i det store sluket og ble brukt til finansiering av barnehageplasser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...