Gjest helhar Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Min yngre bror (han er 20) har vært sammen med en jente på 15 år i ca 6 måneder nå. Jeg ser at han er helt oppslukt av denne jenta, og det er deilig å se at han er så glad og forelsket.. MEN.. I det siste har hun han er sammen med vist skremmende sider av seg selv. Hun kan plutselig ringe han opp på kvelden eller natten og si at han må komme hjem til henne fordi hun er "redd for seg selv". Han har kommet hjem til foreldrene våre (han bor hjemme) flere ganger helt på gråten fordi hun f.eks. har stengt seg inne på badet og rispet seg opp med kniv og truet med å ta livet av seg.. Hun truer hele tiden med å skade seg selv og hun påstår overfor han at hun er redd for seg selv... Broren min har pga dette måttet ta på seg en større rolle overfor henne enn jeg mener er sunt. Hun sier at hun HATER foreldrene sine og hvis de prøver å blande seg inn i det hun gjør så kommer hun til å skade både seg selv og dem. De får derfor ikke være med på oppfølgingen hennes og tar etter min mening ikke dette alvorlig nok. Broren og moren min klarte å få henne til å gå til kommunens helsesøster og hun har derfra fått både psykologtimer og legetimer, og hun blir fulgt opp. Selv om disse tiltakene har blitt gjort blir det jo ikke noe bedre, og vi klarer ikke å få han til å forstå at det beste kanskje er at de går fra hverandre for en stund. Han er ung, og naiv og blir bare sint fordi han tror vi prøver å ødelegge. Han er vel kanskje også redd for at hun skal ta selvmord dersom han går fra henne. Hun har jo truet med det... På toppen av det hele så har han sluttet å være sammen med vennene sine, sluttet med fritidsaktiviteter.. Han er bare sammen med henne.... Dette kan jo ikke være sunt?? Er det noen som har vært borti noe av det samme som kan komme med forslag til hvordan man kan angripe noe som dette? Det nytter ikke å kjefte eller sette strenge grenser.. Da bygger vi bare en større mur mellom oss og dem.. Anyone? Noen tips? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Riksklysa Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 au... skal være veldig forsiktig med å stemple henne som noe som helst, men jeg ville absolutt anbefale din bror til å komme seg langt vekk fra denne jenta... hun er 15 år, i oposisjon mot alt og alle. har funnet seg en gutt som kan fungere som "reserve-pappa", og benytter seg av dette for alt det er verdt... nei, dette ser ikke bra ut, få ham vekk fra henne... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-510816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nicolett Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 au... skal være veldig forsiktig med å stemple henne som noe som helst, men jeg ville absolutt anbefale din bror til å komme seg langt vekk fra denne jenta... hun er 15 år, i oposisjon mot alt og alle. har funnet seg en gutt som kan fungere som "reserve-pappa", og benytter seg av dette for alt det er verdt... nei, dette ser ikke bra ut, få ham vekk fra henne... Hun er åpenbart syk når hun både risper seg opp og truer på denne måten. Og i tillegg at et kjærestepar/ungdommer på denne alderen (15 og 20) kutter ut alle sine tidligere fritidsaktiviteter og venner er i seg selv et varsku.Det er merkelig..., kansje normalt og prioritere mann og barn når man er voksen og har fått familie, men ikke normalt og kutte ut ALT det tidligere livet når man kun er ungdommer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-510833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest istopp Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Hva fordriver de tiden med når de er sammen disse to dah?synger kjærlighetssanger?ser på tv?eller...Det må jo være noe ekstremt interresant ettersom disse ungdommene gidder og tilbringe all tida kun sammen med hverandre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-510848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hm, ikke nå Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg har vært "henne", men jeg var eldre (19). Hos meg begynte det på høsten og forsvant om våren, "for never to return" .. ganske sikker på at det var en mørketidsdepresjon kombinert med et enormt behov for oppmerksomhet. Jeg kan ikke komme med noen løsning, og heller ikke garantere at hun ikke tar livet av seg, men jeg tror ikke hun gjør det uansett hva som skjer. Det er mer å pådra seg selv fysisk smerte for å kontrollere den psykiske, samt skaffe seg oppmerksomhet. Det er ikke det at hun er slem eller bortskjemt. Hun er syk. I følge min ex er ikke dette noe særlig for en gutt å blande seg inn i, det tok ham 2 år å komme seg på føttene igjen. Til sammenligning tok det bare meg 1 års tid. Men jeg tror ikke dere kan få ham bort fra henne, det må de fikse selv. Jeg tror det hele bare må gå sin skjeve gang. Hvis ikke hun eller han møter noen andre før det er over da .. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-511199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Dette har jeg selv opplevd. Dette er neppe noen mørketidsdepresjon. Det er nok noe langt alvorligere enn som så. Hun ønsker ikke å ta sitt liv. Folk som kutter og risper seg ønsker ikke å dø, de ønsker oppmersomhet og sympati. Enkelte gjør det for å få spenningen ut av kroppen. Broren din fungerer sannsynligvis som reservepappa for henne. Hun takler gjerne ikke å være alene og er derfor desperat etter oppmerksomhet. Dette er ikke sunt for ham, om han tar skade av det er vanskelig å si. Men det er lite dere kan gjøre. Han må dessverre finne ut av dette selv. Han er gald i henne og vil se deres forsøk på å hjelpe han som forsøk på å ødelegge forholdet. Hun jeg var sammen med gikk til psykolog èn gang, etter press fra meg. Dette er noe hun må finne ut av selv. En kan ikke tvinge folk. Hun må innse at hun har et problem og ønske å gjøre noe med det selv. Dersom det blir slutt med broren din vil hun hoppe rett på neste. Slike personer takler ikke å være alene. De er avhengige av oppmerksomheten og sympatien som i dette tilfelle fin bror gir. Dette er noe din bror selv må finne ut av. Alt dere kan gjøre er å støtte ham når (ikke om) det blir slutt. Selv om han sannsynligvis er veldig lei av henne innen da og ikke vil se på selve bruddet som særlig dramatisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-511688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helhar Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Dette har jeg selv opplevd. Dette er neppe noen mørketidsdepresjon. Det er nok noe langt alvorligere enn som så. Hun ønsker ikke å ta sitt liv. Folk som kutter og risper seg ønsker ikke å dø, de ønsker oppmersomhet og sympati. Enkelte gjør det for å få spenningen ut av kroppen. Broren din fungerer sannsynligvis som reservepappa for henne. Hun takler gjerne ikke å være alene og er derfor desperat etter oppmerksomhet. Dette er ikke sunt for ham, om han tar skade av det er vanskelig å si. Men det er lite dere kan gjøre. Han må dessverre finne ut av dette selv. Han er gald i henne og vil se deres forsøk på å hjelpe han som forsøk på å ødelegge forholdet. Hun jeg var sammen med gikk til psykolog èn gang, etter press fra meg. Dette er noe hun må finne ut av selv. En kan ikke tvinge folk. Hun må innse at hun har et problem og ønske å gjøre noe med det selv. Dersom det blir slutt med broren din vil hun hoppe rett på neste. Slike personer takler ikke å være alene. De er avhengige av oppmerksomheten og sympatien som i dette tilfelle fin bror gir. Dette er noe din bror selv må finne ut av. Alt dere kan gjøre er å støtte ham når (ikke om) det blir slutt. Selv om han sannsynligvis er veldig lei av henne innen da og ikke vil se på selve bruddet som særlig dramatisk. Takk for alle svar!! Deilig at det var noen som kunne gi gode og fornuftige svar! Vi må støtte dem så godt vi kan.. Og håpe at han skjønner etterhvert at dette ikke er bra.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-511861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
venninde Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Nå er vår kjære psykiater tilbake på forum for psykiatri.Send innlegget dit. Kanskje han har gode råd. Prat om selvmord må tas på alvor. Det betyr at den syke er i en prosess der dette står som en av løsningene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/92330-selvmordskandidat-eller-bare-bortskjemt/#findComment-512495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.