Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

18

• Ørkenvandreren

9

• punkyB

5

• neuni

4

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Ørkenvandreren

Ok Ørken, la oss snu litt på spørsmålet her.... Hva kan man IKKE tørrmoppe (og nå tenker jeg fortsatt på gulv :) ?

De fleste innvendige overflater kan man tørrmoppe. Siden slike mopper baserer seg på mikrofiber, blir det selvsagt et problem jo mindre glatt overflaten/gulvet er.

Slipte/lutede tregulv, enten de er oljet eller såpevasket etterpå, kan selvsagt i varierende grad være "trå", dersom trefibrene har "reist seg" etter oljebehandlingen/såpevaskingen, men det burde kunne gå.

Siden mikrofiber fanger opp partikler dels pga den fine veven i kluten, og dels pga den statiske elektrisiteten som bygger seg (hvilket er grunnen til at du aldri skal bruke skyllemiddel når du vasker slike kluter), egner de seg lite til områder som er sterkt nedsmusset, f.eks inngangspartier med mye sand, leire, småstein, og hva vet jeg. Men det det har altså ingenting med selve gulvoverflatens egnethet/beskaffenhet å gjøre.

Dæven, hva jeg kan! ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511651
Del på andre sider

De fleste innvendige overflater kan man tørrmoppe. Siden slike mopper baserer seg på mikrofiber, blir det selvsagt et problem jo mindre glatt overflaten/gulvet er.

Slipte/lutede tregulv, enten de er oljet eller såpevasket etterpå, kan selvsagt i varierende grad være "trå", dersom trefibrene har "reist seg" etter oljebehandlingen/såpevaskingen, men det burde kunne gå.

Siden mikrofiber fanger opp partikler dels pga den fine veven i kluten, og dels pga den statiske elektrisiteten som bygger seg (hvilket er grunnen til at du aldri skal bruke skyllemiddel når du vasker slike kluter), egner de seg lite til områder som er sterkt nedsmusset, f.eks inngangspartier med mye sand, leire, småstein, og hva vet jeg. Men det det har altså ingenting med selve gulvoverflatens egnethet/beskaffenhet å gjøre.

Dæven, hva jeg kan! ;-)

Hvorfor i h... er det så møkkete hjemme da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511654
Del på andre sider

Dæven, hva jeg kan! ;-)

Ja, du er flink - mye flinkere enn meg :)

Nei, du skjønner - det var noen som sa her inne, at jeg ikke måtte bruke tørrmopp på f.eks steingulvet i yttergangen fordi mikrofibrene ville, over tid, gjøre steinen sprø. Og da tenkte jeg at det kanskje også var andre overflater som jeg måtte være obs på. Jeg har ikke greie på dette, skjønner du.

Eller - det har du vel skjønt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511660
Del på andre sider

*knegg* :)

Typisk mannfolk vøtt - teoretikere hele gjengen.

Teoretikere og blåruss hele bunten. Så du Anne-Kath i går? Han harrytassen som hun bor sammen med der - imponerte alle venninnene hennes og det hele endte med at de tok ham med ut og ba henne om å slutte å drikke *s* Men maat skar'em ha...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511670
Del på andre sider

Annonse

Teoretikere og blåruss hele bunten. Så du Anne-Kath i går? Han harrytassen som hun bor sammen med der - imponerte alle venninnene hennes og det hele endte med at de tok ham med ut og ba henne om å slutte å drikke *s* Men maat skar'em ha...

Ja, ikke sant - det er det'n gjør. Imponerer damene med en haug med teoretisk kunnskap om alt fra vasking til matlaging, men ikke vasker dem og ikke lager'em mat. Grensesetting overfor barn har de også veldig mye greie på, helt til datteren i huset kommer og setter seg på fanget:

"atte, du atte *stryke på kinnet* .... den er så fin den ene sangen av Christina Aquilera ... du tror ikke at jeg ... ikke for å mase men ... at jeg f.eks kunne få den ... en gang? ... ikke i dag altså ... men kanskje en gang ... f.eks i morra"

Jaaaada - vi har sett det før.

Faen Spirea, jeg lot meg lure. Beklager, det skal aldri skje igjen *kaste tomater etter Ørkenvandreren*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511683
Del på andre sider

Ørkenvandreren

Ja, du er flink - mye flinkere enn meg :)

Nei, du skjønner - det var noen som sa her inne, at jeg ikke måtte bruke tørrmopp på f.eks steingulvet i yttergangen fordi mikrofibrene ville, over tid, gjøre steinen sprø. Og da tenkte jeg at det kanskje også var andre overflater som jeg måtte være obs på. Jeg har ikke greie på dette, skjønner du.

Eller - det har du vel skjønt :)

Stein - enten det er naturstein eller knust/brent stein/leire i form av gulvfliser - som er laget for å kunne gåes på med yttersko, i tillegg til belastningen med all dritten man drar med seg inn - skal ikke tåle den helt marginale statiske elektrisiteten som en tørrmopp lager....? Det har nok - som juristene sier - formodningen mot seg....

Hvis et steinlagt/flislagt gulv sprekker opp, er det som regel fordi det er feil lagt. F.eks; en hyppig forekommende feil er mangel på ekspansjonsfuger. Man skal bruke "død" fugemasse mellom steinene/flisene (for de er jo også "døde"), men mot f.eks vegger må man bruke ekspanderende fugemasse, som tar opp de bevegelser som skjer i f.eks veggenes trekonstruksjon (tre er som kjent ikke et dødt materiale, det vil forandre seg avhengig av klima/luftfuktighet, etc). Har man tabbet seg ut her, er det bare et tidsspørsmål før gulvet sprekker opp....

Som jeg sa; utrolig hva jeg vet, enda jeg er kontorrotte... *s*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511685
Del på andre sider

Æsj. *skuffet*. Er det ingen lettvinte måter å rengjøre tregulv på da? (Noen bare behandlet med grønnsåpe, noen med lakk). MÅ man vaske på gammeldags måte?

Nå misforsto jeg. Jeg trodde bestemt at du la press på meg - til å vaske i dag - og da måtte jeg jo sette klørne ut :)

Når det gjelder mine lakkerte gulv så har de knapt sett vann og såpe etter at jeg oppdaget tørrmoppen. Nei og nei for en deilig oppfinnelse :) Kjøkkenet våtmopper jeg, men bruker ikke grønnsåpe, bare sånn ferdiggreier som du kjøper på flaske.

Jo, jeg savner grønnsåpelukten, men tatt i betraktning hvor lettvint alt har blitt så er alt bare herlig.

*juhuu* :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511694
Del på andre sider

Stein - enten det er naturstein eller knust/brent stein/leire i form av gulvfliser - som er laget for å kunne gåes på med yttersko, i tillegg til belastningen med all dritten man drar med seg inn - skal ikke tåle den helt marginale statiske elektrisiteten som en tørrmopp lager....? Det har nok - som juristene sier - formodningen mot seg....

Hvis et steinlagt/flislagt gulv sprekker opp, er det som regel fordi det er feil lagt. F.eks; en hyppig forekommende feil er mangel på ekspansjonsfuger. Man skal bruke "død" fugemasse mellom steinene/flisene (for de er jo også "døde"), men mot f.eks vegger må man bruke ekspanderende fugemasse, som tar opp de bevegelser som skjer i f.eks veggenes trekonstruksjon (tre er som kjent ikke et dødt materiale, det vil forandre seg avhengig av klima/luftfuktighet, etc). Har man tabbet seg ut her, er det bare et tidsspørsmål før gulvet sprekker opp....

Som jeg sa; utrolig hva jeg vet, enda jeg er kontorrotte... *s*

Eh...

Og konklusjonen er? Kan jeg tørrmoppe steingulv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/#findComment-511697
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...