Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren

Æsj. *skuffet*. Er det ingen lettvinte måter å rengjøre tregulv på da? (Noen bare behandlet med grønnsåpe, noen med lakk). MÅ man vaske på gammeldags måte?

"Åpne" tregulv, dvs ikke-lakkerte, skal ikke rengjøres med vann. Punktum.

På tette gulvflater er det ingenting galt med "gamlemetoden", så lenge du vet hva du driver med. Tenk etter - hva trenger bakterier for å leve og formere seg? Jo, fukt og varme. Og det er nettopp det du tilfører gulvene ved gammeldagse renholdsmetoder. Tester har vist at selv om det visuelt blir rent, så er mengden mikroorganismer og andre inneklimatiske "uhumskheter" _større_ etter vasken, enn før!

Hvordan komme rundt dette? Så snart du har vasket gulvet, må du sørge for å få vannet bort og opp fra gulvet igjen. Og da snakker vi ikke om å tørke over med den oppvridde skurekluten.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511699
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

18

• Ørkenvandreren

9

• punkyB

5

• neuni

4

Mest aktive i denne tråden

Ørkenvandreren

"Åpne" tregulv, dvs ikke-lakkerte, skal ikke rengjøres med vann. Punktum.

På tette gulvflater er det ingenting galt med "gamlemetoden", så lenge du vet hva du driver med. Tenk etter - hva trenger bakterier for å leve og formere seg? Jo, fukt og varme. Og det er nettopp det du tilfører gulvene ved gammeldagse renholdsmetoder. Tester har vist at selv om det visuelt blir rent, så er mengden mikroorganismer og andre inneklimatiske "uhumskheter" _større_ etter vasken, enn før!

Hvordan komme rundt dette? Så snart du har vasket gulvet, må du sørge for å få vannet bort og opp fra gulvet igjen. Og da snakker vi ikke om å tørke over med den oppvridde skurekluten.....

Når det gjelder den legendariske og oppskytte grønnsåpen, så vær obs. på at denne er faglig omstridt i inneklimamiljøer. Fler og fler mener at den har flere ulemper enn fordeler, når de gjelder inneklima og utvikling av luftveisirritasjoner, etc. Men her har jeg ikke gjort annet enn å lese "enkelte overskrifter" innen faget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511703
Del på andre sider

Gjest trebarnsmamma

Nå misforsto jeg. Jeg trodde bestemt at du la press på meg - til å vaske i dag - og da måtte jeg jo sette klørne ut :)

Når det gjelder mine lakkerte gulv så har de knapt sett vann og såpe etter at jeg oppdaget tørrmoppen. Nei og nei for en deilig oppfinnelse :) Kjøkkenet våtmopper jeg, men bruker ikke grønnsåpe, bare sånn ferdiggreier som du kjøper på flaske.

Jo, jeg savner grønnsåpelukten, men tatt i betraktning hvor lettvint alt har blitt så er alt bare herlig.

*juhuu* :)

For all del - jeg vasker ikke på fredager, og presser ingen andre til det heller. Jeg bare tenker litt på det.

Men for å oppsummere:

Men altså, våtmopp med spray, det sliter ikke på lakken på tregulvet altså? (Jeg har slipt og lakkert kjøkkengulv).

Og tørrmopp, ble vi enige om at det funker på slipte grønnsåpebehandlede tregulv?

Kode tips til hvilke mopper?

Angående det med grønnsåpelukta. Ta litt grånnsåpe på en klut og tørk over i krokene, evt sett ut en liten skål med grønnsåpe under en benk eller liknende. det funker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511707
Del på andre sider

For all del - jeg vasker ikke på fredager, og presser ingen andre til det heller. Jeg bare tenker litt på det.

Men for å oppsummere:

Men altså, våtmopp med spray, det sliter ikke på lakken på tregulvet altså? (Jeg har slipt og lakkert kjøkkengulv).

Og tørrmopp, ble vi enige om at det funker på slipte grønnsåpebehandlede tregulv?

Angående det med grønnsåpelukta. Ta litt grånnsåpe på en klut og tørk over i krokene, evt sett ut en liten skål med grønnsåpe under en benk eller liknende. det funker!

"Men for å oppsummere: Men altså, våtmopp med spray, det sliter ikke på lakken på tregulvet altså? (Jeg har slipt og lakkert kjøkkengulv)."

Nei, ikke hvis jeg har forstått det riktig. Jeg har iallfall alltid brukt våtmopp og spray på kjøkkenet lenge uten å merke det.

"Og tørrmopp, ble vi enige om at det funker på slipte grønnsåpebehandlede tregulv?"

Ja, det mener iallefall Ørkenvandreren ... tror jeg ... :)

"Kode tips til hvilke mopper?"

Jeg er ikke så godt bevandret innenfor dette faget - som du skjønner - men jeg har da alltid brukt JIF sine mopper og synes de funker helt fint - både de tørre og de våte.

"Angående det med grønnsåpelukta. Ta litt grånnsåpe på en klut og tørk over i krokene, evt sett ut en liten skål med grønnsåpe under en benk eller liknende. det funker! "

"Me juksar litt" som Ingrid Espelid Hovig sier. Ja, det er jeg tilhenger av :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511714
Del på andre sider

Annonse

Ørkenvandreren

Men for å oppsummere:

>Men for å oppsummere: Men altså, våtmopp med spray, det sliter ikke på lakken på tregulvet altså? (Jeg har slipt og lakkert kjøkkengulv).

Nei, det sliter ikke. (Se det i sammenheng med at når du eller gubben setter foten ned på gulvet, så medfører det et trykk på kanskje 40 kg pr kvadratdesimeter, men når du setter deg på kjøkkenstolen utøves det et trykk på kanskje over 200 kg pr kvadratdesimeter (nå veier ikke du 200 kg, men 4 stolbein utgjør heller ikke 1 kvadratdesimeter...)). Tåler lakkfilmen et slikt trykk og en slikk strekk i lakkfilmen, så tåler den en fuktmopp....

>Og tørrmopp, ble vi enige om at det funker på slipte grønnsåpebehandlede tregulv?

Ja, forutsatt at ikke trefibrene har "reist seg", da blir det for trått, og støvsuger er eneste løsning. Og støvsugeren bør ha HEPA-filter ("mikrofilter")......

Nok renhold for idag.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511718
Del på andre sider

De fleste innvendige overflater kan man tørrmoppe. Siden slike mopper baserer seg på mikrofiber, blir det selvsagt et problem jo mindre glatt overflaten/gulvet er.

Slipte/lutede tregulv, enten de er oljet eller såpevasket etterpå, kan selvsagt i varierende grad være "trå", dersom trefibrene har "reist seg" etter oljebehandlingen/såpevaskingen, men det burde kunne gå.

Siden mikrofiber fanger opp partikler dels pga den fine veven i kluten, og dels pga den statiske elektrisiteten som bygger seg (hvilket er grunnen til at du aldri skal bruke skyllemiddel når du vasker slike kluter), egner de seg lite til områder som er sterkt nedsmusset, f.eks inngangspartier med mye sand, leire, småstein, og hva vet jeg. Men det det har altså ingenting med selve gulvoverflatens egnethet/beskaffenhet å gjøre.

Dæven, hva jeg kan! ;-)

Men du sier jo akkurat det jeg sier da - ja man kan tørrmoppe ..... blæh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511738
Del på andre sider

Tørr eller våtmopp?

På kjøkkenet f. eks. kan det jo lett sprute litt fett på gulvet.

Hvis gulvet er fuktig - at du har sølt vann eller annet, som man ofte gjør på kjøkken og bad, så duger ikke tørrmopp. Den setter seg fast. Om det er bra vet jeg ikke, men jeg bruker våtmopp på badet - som er flislagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511795
Del på andre sider

zirine, du som bruker jif tørrmopp...du veit sikkert kva det koster? kva koster sjølve moppen, og kva koster dei dingsene - kor mange i pakken?

*telle penger*

:)

Nei, vet du - her må jeg melde pass neuni. Jeg mener å huske at du må ut med et par hundrelapper for selv moppen. De tørre klutene varierer i pris. Jeg kjøper ikke Jif sine tørre kluter, de er for dyre, men noen andre som passer i størrelse. De våte klutene er litt dyrere - en femtilapp pr. stk, men de kan du jo vaske om og om igjen (bare husk å ikke bruk skyllemiddel når du vasker dem)

Dette var ikke mye hjelp - jeg ser jo det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511800
Del på andre sider

Annonse

Nei, vet du - her må jeg melde pass neuni. Jeg mener å huske at du må ut med et par hundrelapper for selv moppen. De tørre klutene varierer i pris. Jeg kjøper ikke Jif sine tørre kluter, de er for dyre, men noen andre som passer i størrelse. De våte klutene er litt dyrere - en femtilapp pr. stk, men de kan du jo vaske om og om igjen (bare husk å ikke bruk skyllemiddel når du vasker dem)

Dette var ikke mye hjelp - jeg ser jo det :)

nja...hjelp og hjelp, joda :) du sa jo "et par hundrelapper" for sjølve moppen, og det er jo ein antydning som forteller meg noko. :)

menneh...hvilket anna merke enn jif kjøper du greiene i da? *mase videre* ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-511971
Del på andre sider

nja...hjelp og hjelp, joda :) du sa jo "et par hundrelapper" for sjølve moppen, og det er jo ein antydning som forteller meg noko. :)

menneh...hvilket anna merke enn jif kjøper du greiene i da? *mase videre* ;)

Rimco? Tror jeg ... Jeg dro nå bare ned noe fra hyllene.

Mener du alvor med dette her altså? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-512058
Del på andre sider

Rimco? Tror jeg ... Jeg dro nå bare ned noe fra hyllene.

Mener du alvor med dette her altså? :)

eh hehe nja tja...alvor og alvor, fru blom, hehe. det er jo ein stor beslutning, så eg må nok sove på det, veie fram og tilbake og diskutere det i nokre fleire tråder her. slike store omstillinger kan ein jo ikkje berre ta sånn uten videre. kven veit kva for konsekvenser det ville få, om eg berre skifta over sånn *knipse*? det er jo mykje som står på spill, og store risiki innblanda, så eg må innhente data og tips og brosjyrer, og muligens avtale ein rådgivningstime i banken min. dessuten lurer eg på kva psykologen min vil sei til dette, eg er usikker på om eg tør å fortelle om det. kva meiner du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-512091
Del på andre sider

eh hehe nja tja...alvor og alvor, fru blom, hehe. det er jo ein stor beslutning, så eg må nok sove på det, veie fram og tilbake og diskutere det i nokre fleire tråder her. slike store omstillinger kan ein jo ikkje berre ta sånn uten videre. kven veit kva for konsekvenser det ville få, om eg berre skifta over sånn *knipse*? det er jo mykje som står på spill, og store risiki innblanda, så eg må innhente data og tips og brosjyrer, og muligens avtale ein rådgivningstime i banken min. dessuten lurer eg på kva psykologen min vil sei til dette, eg er usikker på om eg tør å fortelle om det. kva meiner du?

Sett deg ned. Pust dypt inn og ut - også spretter du en flaske rødvin. Drit i vaskinga.

Assisterende psyk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92413-t%C3%B8rrmopp/page/2/#findComment-512257
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...