Gå til innhold

Vanskelighetsgrad på sykepleierstudie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Satt akkurat og prata med mora til en i klassen til datra mi om akkurat det der. Hun mente at studiet kan være litt tungt til tider, det er mye å lære seg, men man kommer gjennom det.

Skal søke sykepleien til høsten jeg og. Om jeg kommer inn er vel en annen sak... ;)

Studiet krever mye lesing og interesse for faget.

Det er viktig at du har omsorg for medmennesker, at du har evne til innlevelse hos andre (empati). Du må også lære deg å være løsningsorientert, være klartenkt, handlingsdyktig og ha sosiale antenner!

Jeg hører at snittet for å komme inn på sykepleien har blitt mye lavere, og dermed er det lettere å komme inn. Dette er ikke bare positivt. Det betyr også at flere kommer gjennom nåløyet (får offentlig godkjenning) - og dessverre ser vi nå i større grad at mange aldri skulle valgt omsorgsyrket eller blitt godkjent sykepleier.

Noen lar seg lokke fordi man er sikret jobb, andre fordi det høres relativt attraktivt ut.

Vi trenger alltid flere sykepleiere, men den som søker må vite at man virkelig trives med å jobbe med syke mennesker. Den må også være innstilt på å yte omsorg og jobbe mye.

Om du liker omsorg/serviceyrket og engasjerer deg lett, er det er kjempeflott yrke fordi du får mye positiv feedback og ser mange konkrete resulater i ditt arbeid. Og det dreier seg om medmennesker i forskjellige faser av livet, og det er alltid en utfordrende jobb, mest i positiv forstand.

Jeg engasjerer meg lett i mennesker, er glad i å hjelpe og er stolt av mitt yrkesvalg.

Gjest lillegullet

Om studiet er vanskelig eller ei, kommer helt an på studentens anlegg og interesser. Det er jo et høyskolestudium på samme nivå som andre høyskolestudier. Da jeg begynte sist høst, hadde jeg 4,9 i snitt og stod som nr. 5 på venteliste ved første opptak (Oslo).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...