Gå til innhold

Kor viktig er kolesterol ?


Gjest JohnR

Anbefalte innlegg

Gjest JohnR

Av personlege grunnar er eg svært interesert i å lesa om koronar hjartesjukdom. For ei stund sidan kom eg over ei nettside laga av ein svensk professor. Han hevdar at kolesterol som risikofaktor er overvurdert. Kunne du ha tatt ein titt på denne sida og seie kva du synest om innhaldet ?.

http://home2.swipnet.se/~w-25775/index.htm

På førehand mange takk !.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, lege

Kjære JohnR.

Kolesterol er en meget avgjørende risikofaktor for utvikling av

coronar hjertesykdom (angina pectoris og infarkt). Forekomsten er drastisk stigende med kolesterolverdier fra 6 mmol/l og oppover. Imidlertid må man alltid ta endel andre forhold i betraktning når man skal vurdere risikoen individuelt.

Risikoprofilen influeres av mange andre faktorer, som f.eks.

røyking, høyt blodtrykk, sukkersyke, osv. Mens en røyker med normalt kolesterolnivå kanskje bare dobler sin sjanse for å utvikle hjertesykdom, vil røykeren med kolesterol på 8 mmol/l kunne multiplisere sin risiko med 4-8. Lignende sammenhenger kan settes opp for andre faktorer, og bildet blir selvsagt ytterligere alvorlig hvis mange risikofaktorer foreligger hos et menneske.

Jeg kunne snakke lenge om dette emnet, men må nøye meg med dette foreløpig. Skal ta en titt på din referanse senere, og gir deg svar i løpet av et par dager.

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i

innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
winedrinker

Har ikke lest den nevnte artikkel, men mener selv bestemt at kolesterolverdien i seg selv altfor ofte blir lagt til grunn for risikovurdering/videre behandling/medisinering. HDL-LDL forholdet samt triglycerid nivå må vurderes sammen. Et ugunstig HDL/LDL forhold koplet til et høyt triglycerid nivå kan være fatalt. selv om total nivå ligger lavt, la oss si under 5.5.

Nye undersøkelser fra USA bekrefter dette.

Er enig med lege Einar Søyland at røyking kan ha en synergi effekt ved høyt kolesterol nivå, men dette synest også å ha størst relevans for stor røykere med et ugunstig HDL/LDL forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...