Gå til innhold

Å drikke te på kvelden - ødelegger nattesøvnen?

Anbefalte innlegg

Jeg er periodedrikker av te -pleier å drikke et par store jumbokopper om kveldene i vinterhalvåret.

Nå sier den "oppvakte" mannen min (han som også liker svarte skinnsofaer...) at det ødelegger nattesøvnen akkurat som kaffe. Like ille som å drikke kaffe om kvelden, sier han.

Det stemmer vel ikke helt? Jeg har alltid hørt at en god kopp varm te kan være søvndyssende. Særlig om man drikker f.eks. kamille-te (som er det jeg har i koppen akkurat nå).

Så jeg spør dere vise dol-mennesker igjen:-)

Blir man mere våken av te-drikking på kvelden?

PS! Jeg er en nattugle av natur, så det er ikke godt å si om mine sene kvelder skyldes te-drikking. Tror ikke det.

Fortsetter under...

hare1365380455

Vanlig te inneholder masse koffein, mer enn kaffe tror jeg.

Men kamillete virker beroligende. Men er du en natteravn så er du det og da hjelper det ikke å drikke kamille eller annen godnatt-te

jeg drakk en te en gang som skulle hjelpe meg til en god natts søvn... (kamille, tror jeg). men av te må jeg på do, så om jeg drikker te om kvelden springer jeg på do hele natten....

En kopp vanlig te inneholder mindre koffein enn en kopp kaffe. Te er ikke så sterkt som kaffe og mye mere skånsomt for magen f.eks. Kamillete er søvndyssende og uten koffein, andre urtete også.

Det er også mengden kaffe eller koffein over dagen som forstyrrer nattesøvnen, dvs. hvis det er bare den ene kopp om kvelden er det mindre sjanser for å bli våken enn om kveldskoppen er den tiende.

Annonse

Nå skal ikke jeg påsto verken den ene eller andre, men jeg leste en undersøkelse for noen år siden og der sto det at te var verre enn kaffe når det gjelder å ødelegge nattesøvnen. Men om dette gjelder te generelt eller bare visse typer det husker jeg ikke.

Tull og tøys. Ihvertfall har ikke jeg det sånn. Verken te eller kaffe har noen gang hatt innvirkning på min søvn. Jeg kan ihvertfall drikke to-tre store doble latte på kvelden og gå og legge meg til å sove en time seinere.

Gjest Persille

Jeg merker overhodet ingen forskjell på søvnen om jeg drikker te eller ikke...

Men nå kan samboeren min gjerne drikke en liter kaffe og sovne så fort han har satt ned koppen, så det kan jo hende det er oss det er noe rart med =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...