Gå til innhold

Sosialhjelp til strømregning?

Anbefalte innlegg

Gjest urettferdig?

Leser i aviser at en god del folk ikke får hjelp til å betales strømregniga si. Hvorfor får de ikke det mon tro? Er det blitt slik at normalt rike folk går på sosialkontoret får å få støtte? Skal ikke folk lære seg til at det er ikke er lurt å bruke opp all lønn på luksus hver måned?

Jeg er selv i etableringsfasen, men har alltid sørget for og ikke bruke opp alt jeg har og at jeg alltid har en god del sparepenger på konto i tilfelle en vsanskelig situasjon oppstår, Nå ser jeg at andre som sitter i dyre og flotte leiligheter. alltid pene klær, dyre møbler altså har fått problemer med strømregninga. Hva med å selge litt av sin luksus? Er det riktig at skattepengene våre skal gå til de materielt rike for at de skal betale strømregninga si, mens vi andre som har valgt å sitte i mindre leiligheter og loppemarkedmøbler skal måtte betale alt selv?

Jeg synes at folk får lære seg til å spare mere og ikke sløse bort hele lønna hele måneden og iike forvente at samfunnet skal betale for de om økonomiske problemer oppstår. Alle vet at både renta og strømregninga kan stige og burde derfor få seg en lærepenge at man ikke kan ta opp så høye lån eller bruke opp alll lønna hver måned. Om man allikevel gjør det bør en kanskje se på om det er noe en kan selge før man går på sosialen. Innlegget mitt er ikke rettet mot eldre og syke bare så det er sagt, men til folk med vanlige inntekter. Hva mener andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93049-sosialhjelp-til-str%C3%B8mregning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Nå ser jeg at andre som sitter i dyre og flotte leiligheter. alltid pene klær, dyre møbler altså har fått problemer med strømregninga. Hva med å selge litt av sin luksus? Er det riktig at skattepengene våre skal gå til de materielt rike for at de skal betale strømregninga si, mens vi andre som har valgt å sitte i mindre leiligheter og loppemarkedmøbler skal måtte betale alt selv"

Her tror jeg du har misforstått en smule. De som har det du beskriver ovenfor, har ikke en sjans til å få ei krone på sosialen.

Du må være raka fant for i det hele tatt å få noe som helst hjelp der, og knapt nok da. Så så lett er det nok ikke.

Gjest ikke alltid slik

Nå finnes det andre grupper enn de du eskriver her. Naboen min for eksempel. HUn bor i en liten toroms leilighet, og har ikke mye ekstra, men har en liten rimelig bil som hun har stor glede av (besøke familie osv). Hun har ikke mye ekstra, og fikk problemer når strømregningen kom (selv om leiligheten er liten, kreves det en del strøm for å varme den opp, da det er etasjen rett over inngangspartiet, og alltid gulvkaldt.

HUn fikk ikke hjelp til regningen, uten å selge bilen. Å selge bilen ville gjort henne veldig isolert og ensom.

Du har helt rett. Disse personene får heller ikke hjelp til strømregningen. Dette har selvsagt mange reagert på da Stensnæs ba alle som fikk problemer med å betale om å gå på sosialen.

Hadde det vært så enkelt skulle jeg snarest kjøpt et hus til 2,5 millioner og ny bil til 400 000. Hadde jeg da fått problemer med penger til lån, strøm, mat osv hadde jeg bare gått på sosialen.

Det er alt for enkelt å få penger på sosialen. Mange fortjener eller har rett på pengene, men mange er også late personer som ikke gidder jobbe eller bruker pengene sine feil.

Blir forbannet når jeg hører om folk som har brukt alle pengene på julegaver og i januar går på sosialen for å få penger til mat og husleie m.m. Da er det jo i praksis julegavene sosialen betaler for. Dvs det er vi skattebetalere som betaler dem.

Du har helt rett. Disse personene får heller ikke hjelp til strømregningen. Dette har selvsagt mange reagert på da Stensnæs ba alle som fikk problemer med å betale om å gå på sosialen.

Hadde det vært så enkelt skulle jeg snarest kjøpt et hus til 2,5 millioner og ny bil til 400 000. Hadde jeg da fått problemer med penger til lån, strøm, mat osv hadde jeg bare gått på sosialen.

Det er alt for enkelt å få penger på sosialen. Mange fortjener eller har rett på pengene, men mange er også late personer som ikke gidder jobbe eller bruker pengene sine feil.

Blir forbannet når jeg hører om folk som har brukt alle pengene på julegaver og i januar går på sosialen for å få penger til mat og husleie m.m. Da er det jo i praksis julegavene sosialen betaler for. Dvs det er vi skattebetalere som betaler dem.

"Det er alt for enkelt å få penger på sosialen. Mange fortjener eller har rett på pengene, men mange er også late personer som ikke gidder jobbe eller bruker pengene sine feil."

Hvis det er så enkelt å få penger på sosialen, hvorfor er det da et underforbruk?

Enkelte eldre fryser heller i hjel enn å gå på sosialkontoret.

Den som har prøvd å få sosialhjelp vet at det er verken lett eller mye å tjene på det.

Man får så det akkurat går rundt og søknadsprosessen er kjip. Man må ha masse dokumentasjon og man plikter i de fleste tilfeller å søke jobber. (Vilkår for sosialhjelp)

Sosialhjelp er også ment å være en midlertidig ytelse. At enkelte får det i flere år har med at trygdesystemet ikke favner godt nok.

Annonse

"Det er alt for enkelt å få penger på sosialen. Mange fortjener eller har rett på pengene, men mange er også late personer som ikke gidder jobbe eller bruker pengene sine feil."

Hvis det er så enkelt å få penger på sosialen, hvorfor er det da et underforbruk?

Enkelte eldre fryser heller i hjel enn å gå på sosialkontoret.

Den som har prøvd å få sosialhjelp vet at det er verken lett eller mye å tjene på det.

Man får så det akkurat går rundt og søknadsprosessen er kjip. Man må ha masse dokumentasjon og man plikter i de fleste tilfeller å søke jobber. (Vilkår for sosialhjelp)

Sosialhjelp er også ment å være en midlertidig ytelse. At enkelte får det i flere år har med at trygdesystemet ikke favner godt nok.

Underforbruk? Det må vel komme av at budsjettene deres er for høye.

At eldre mennesker, som ofte har nok penger, fryser ihjel kommer ofte ikke av pengemangel, men av hysteriet i media om at vi må spare strøm. Mange eldre tør ikke annet, uansett om de ahr penger eller ikke. Veldig få, om noen, eldre har for lite penger til strøm. Da burde de prioritere annerledes.

Det skal ikke være enkelt å få sosialhjelp. Alle andre muligheter må være prøvd.

Jeg tjener flere som ikke gidder studere eller jobbe og lever på sosialen. Og da lever de godt. Kjente ei som fikk 4000 til husleie og 6000 utenom. Hun var frisk og kunne godt jobbet, men giddet ikke.

En må kunne stille krav til folk som går på sosialen. Og ofte er det gale prioriteringer som ligger bak problemene. Alle vet at det kan komme uforutsette utgifter. Derfor må en spare opp litt penger for slikt. Har du ikke nok penger til å spare opp noe bruker du for mye penger på noe annet (hus, bil, går på byen osv).

Hva synes du om folk som bruker opp pengene på julegaver for så å be sosialen om penger til husleie og mat?

Gjest Novembermom

Vi har bare en inntekt og da er det overhodet ikke kjekt med alle disse ekstraregningene som kommer på denne tiden. Vi har bare halvparten eller mindre ( i januar, februar og mars ) å bruke på mat og bleier enn det vi pleier.

Synes det er veldig kjipt å ha en god del mindre penger enn vanlig, men man må jo betale regningene sine, så sånn er nå en gang livet.

Og vi kan ikke ligge av på forhånd heller, for vi har bare det jeg får å leve av.

All hans inntekt går til utgifter.

Og er man i en sånn situasjon, så synes jeg man da enten kan ringe å få delt opp regningene eller prøve sosialen ja.

Vi bruker ikke penger på luksus, men til mat og bleier og annet som trengs.

Men de som velger å bruke pengene sine på luskus enn å betale regninger først, det er da deres problem og de må ta det som det kommer. Da snakker jeg om de som har to inntekter.

Men her er det jo snakk om hva som er mest prioritert hos de forskjellige da.

De som har lite penger eller ikke nok, forstår jeg veldig godt og de kunne fått litt økonomisk hjelp.

Om ikke dele opp regningene.

Underforbruk? Det må vel komme av at budsjettene deres er for høye.

At eldre mennesker, som ofte har nok penger, fryser ihjel kommer ofte ikke av pengemangel, men av hysteriet i media om at vi må spare strøm. Mange eldre tør ikke annet, uansett om de ahr penger eller ikke. Veldig få, om noen, eldre har for lite penger til strøm. Da burde de prioritere annerledes.

Det skal ikke være enkelt å få sosialhjelp. Alle andre muligheter må være prøvd.

Jeg tjener flere som ikke gidder studere eller jobbe og lever på sosialen. Og da lever de godt. Kjente ei som fikk 4000 til husleie og 6000 utenom. Hun var frisk og kunne godt jobbet, men giddet ikke.

En må kunne stille krav til folk som går på sosialen. Og ofte er det gale prioriteringer som ligger bak problemene. Alle vet at det kan komme uforutsette utgifter. Derfor må en spare opp litt penger for slikt. Har du ikke nok penger til å spare opp noe bruker du for mye penger på noe annet (hus, bil, går på byen osv).

Hva synes du om folk som bruker opp pengene på julegaver for så å be sosialen om penger til husleie og mat?

Det jeg mente om at det var et underforbruk av sosialhjelp er at mange er så fattige at de har rett på sosialhjelp, men de søker likevel ikke om støtte.

Sosialkontorene kan heller aldri begrunne et vedtak om avslag på sosialhjelp pga kommunens økonomi.

Når det gjelder eldre som fryser i hjel pga av strømsparing så kan jeg være enig i at det ikke trenger å handle om reell fattigdom.

Som du sier blir mange påvirka av media og endel eldre har et spesielt forhold til økonomi.

Jeg syns også at det er uheldig at enkelte går på sosialstønad over lengre tid, for ytelsen er ment å være midlertidig.Er mer for universelle ytelser pga. mindre saksbehandling og mindre stigmatisering.

At det er lett å få sosialhjelp som man ikke egentlig har krav på, mener jeg er en myte. Har selv vært i en situasjon da jeg har måttet søke om hjelp og det var en ubehagelig opplevelse. Å finne all den dokumentasjonen de krever og å blottlegge seg selv ned til minste bankutskrift er nedverdigende.

Når det gjelder de som bruker opp pengene til julegaver og søker om sosialhjelp over jul pga at de er blakke, så vil de sannsynligvis bli møtt på denne måten:

-Kan dere ta opp lån? (privat eller bank)

-Selge campingvogna?

-Er det noen av regningene som kan deles opp eller utsettes?

Osv..

Har de ikke penger til mat/husleie/strøm så har de etter loven rett på sosialhjelp, når alle utveier er prøvd først.

Stønaden kan gis som lån.

Om de betaler tilbake ser jeg ikke noe galt i det.

Det er ganske lett å være moralistisk når man snakker om andre mennesker.

-mvh ei som muligens er sosialkonsulent om noen måneder..

Gjest ikke undertegnet

Hvem som får problemer med strømregningen blir jo et tolkningsspørsmål. Nesten hvem som helst kan vel finne problemer med å få betalt den ved å ha brukt opp pengene på forhånd på luksus. Det var vel trolig ikke desse Stensnæs tenkte på, men de som virkelig hadde problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...