Gå til innhold

kvæfjordjenta mister unga

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest appendix

Jeg mener at ren IQ ikke er noen 'must' for å være gode foreldre. En behøver ikke ha noen god omsorgsevne selv om en er intelligent på den måten.

Egentlig så kan jeg nesten ikke tro at denne forutsetningen ikke er tatt av det apparatet som har denne saken. SÅ dumme kan de vel ikke være?

Og så er det noe med slike saker når de blir kjørt i mediene. Den ene parten er budnet av taushetsplikten, og kan ikke gå ut med detaljer. Kanksje også eller tilog med av hensyn til den som har gjort saken til en offentlig sak.

Kanskje denne 'intelligent-testen' bare er en liten del av en mye større vurdering.

Jeg har ikke hørt noe annet negativt om henne fra apparatet rundt. Men det er naturlig, siden de ikke har lov til å si det om det er noe der.

At faren og familien og naboer og slike skryter dama opp i skyene, behøver ikke bety at det er den hele og fulle sannhet. Familie er et dårlig sannhetsvitne. De bruker jo mediene for å hjelpe dattera si, og vil ikke akkurat fokusere påd et som er negativt. Sannsynligvis vil de heller bagatellisere eller skjule det.

Det kan nok derfor være mye mer i denne saken enn vi vet.

Jeg nekter å tro at noen blir fratatt barna BARE på grunn av lav intelligens. Hvis det ikke var ting å ta tak i (annet enn intelligensen), så ville det nok aldri blitt noe sak av dette. Denne testen kom nok sannsynligvis inn ganske langt ut i prossessen.

Får håpe det ikke blir begått overgrep her, verken mot den ene eller andre.

Jeg VET rett og slett ikke hva en skal tro. Det jeg vet er iallefall at det at ting blir presentert på TV ikke behøver å bety at det er slik det blir presentert i virkeligheten.

Synes veldig synd på hele familien. En forferdelig situasjon.

Jeg mener at ren IQ ikke er noen 'must' for å være gode foreldre. En behøver ikke ha noen god omsorgsevne selv om en er intelligent på den måten.

Egentlig så kan jeg nesten ikke tro at denne forutsetningen ikke er tatt av det apparatet som har denne saken. SÅ dumme kan de vel ikke være?

Og så er det noe med slike saker når de blir kjørt i mediene. Den ene parten er budnet av taushetsplikten, og kan ikke gå ut med detaljer. Kanksje også eller tilog med av hensyn til den som har gjort saken til en offentlig sak.

Kanskje denne 'intelligent-testen' bare er en liten del av en mye større vurdering.

Jeg har ikke hørt noe annet negativt om henne fra apparatet rundt. Men det er naturlig, siden de ikke har lov til å si det om det er noe der.

At faren og familien og naboer og slike skryter dama opp i skyene, behøver ikke bety at det er den hele og fulle sannhet. Familie er et dårlig sannhetsvitne. De bruker jo mediene for å hjelpe dattera si, og vil ikke akkurat fokusere påd et som er negativt. Sannsynligvis vil de heller bagatellisere eller skjule det.

Jeg nekter å tro at noen blir fratatt barna BARE på grunn av lav intelligens. Hvis det ikke var ting å ta tak i (annet enn intelligensen), så ville det nok aldri blitt noe sak av dette. Denne testen kom nok sannsynligvis inn ganske langt ut i prossessen.

Jeg VET rett og slett ikke hva en skal tro. Det jeg vet er iallefall at det at ting blir presentert på TV ikke behøver å bety at det er slik det blir presentert i virkeligheten.

Hadde det enda vært en IQ-test de benyttet. Det var vel en kunnskapstest, hvor et par av spørsmålene var av en slik art at ikke stort andre enn Drillo visste svaret.

Jeg kan bare ikke tro at det _kun_ er denne IQ-testen som er lagt til grunn! Det må være noe som ikke er kommet fram i media, tenk bare på taushetsplikten i barnevernssaker osv.

Det må vel være noe mer som ligger bak denne saken, som er taushetsbelagt og som ingen sier noe til media om. Hadde resultater av IQ-tester vært god nok grunn for å ta fra noen barna, hadde barnevernet hatt _mye_ mer å gjøre enn de har nå. Tror nå jeg, da.

Annonse

Jeg kan bare ikke tro at det _kun_ er denne IQ-testen som er lagt til grunn! Det må være noe som ikke er kommet fram i media, tenk bare på taushetsplikten i barnevernssaker osv.

Det må vel være noe mer som ligger bak denne saken, som er taushetsbelagt og som ingen sier noe til media om. Hadde resultater av IQ-tester vært god nok grunn for å ta fra noen barna, hadde barnevernet hatt _mye_ mer å gjøre enn de har nå. Tror nå jeg, da.

Jeg vet ikke, men det virker da som om hun er flink med barna. Jeg syns barneværnet gjør mye rart. Barn som misshandles blir sendt hjem igjen, mens denne jenta ikke får ha barna sine pga IQ...

Da burde de heller ha satt igang tiltak for å hjelpe henne med ungene.

Virker som familien støtter henne og stiller opp.

Så vidt jeg vet, så jobber denne jenta i barnehage og får gode attester fra arbeidsgiver.

Er hun bra nok til å ha ansvar for andres barn, men ikke sine egene?

Venlig hilsen

Du skriver:

"Jeg mener at ren IQ ikke er noen 'must' for å være gode foreldre."

Støttes fullt ut, det er bare å gå inn på foreldreforum her på DOL, så får man bekreftet det...

Du skriver:

"Jeg mener at ren IQ ikke er noen 'must' for å være gode foreldre."

Støttes fullt ut, det er bare å gå inn på foreldreforum her på DOL, så får man bekreftet det...

Det er større krav for å få lov til å sykle til barneskolen, enn det er for å sette barn til verden. :-)

....jeg tror garantert det også ligger andre ting bak denne avgjørelsen!

Det må da være mer enn IQ som ligger bak?Hva med sosial intelligens, det er myemye viktigere enn kunnskaps-IQ.

Jeg vet om tilbakestående par(der begge er erklært tilbakestående,og har vært det hele livet) som har fått barn og beholdt dem.Det må ligge mye mer(og taushetsbelagt materiale) bak her!

Hadde det enda vært en IQ-test de benyttet. Det var vel en kunnskapstest, hvor et par av spørsmålene var av en slik art at ikke stort andre enn Drillo visste svaret.

Ja, jeg for eksempel.

Hvor mange kilometer er det mellom to av byene i Europa? -Hakke peiling.

Men ungene - de har jeg beholdt! ;-)

Det må da være mer enn IQ som ligger bak?Hva med sosial intelligens, det er myemye viktigere enn kunnskaps-IQ.

Jeg vet om tilbakestående par(der begge er erklært tilbakestående,og har vært det hele livet) som har fått barn og beholdt dem.Det må ligge mye mer(og taushetsbelagt materiale) bak her!

Ingen til om at jenta er svært enkel i hodet. Men jeg vet om rimelig mange av den typen oppimellom dalom som det heter. O en ting er de alle flinke på: Å være mamma...

Tror det er noen prinsipper ute og går her, samt at BV her mener at fremtida til unga står på spill, fordi mor ikke henger med "og forventer effektivitet..."

Annonse

Hvis dere fulgte med etter at all viraken hadde lagt seg sist, ville dere fått med dere litt mer utdyping fra de sakkyndige i saken.

Det har blitt sendt inn bekrymringsmeldinger til barnevernet når det gjelder denne familien både fra moras egen familie (en tante), fra venner av mor + far og fra tilfeldige. Det er snakk om omsorgssvikt og rus, i tillegg til denne såkalte iq-testen (som forøvrig bare var en liten del av en psykologs samlede vurdering av jenta).

Hvis dere fulgte med etter at all viraken hadde lagt seg sist, ville dere fått med dere litt mer utdyping fra de sakkyndige i saken.

Det har blitt sendt inn bekrymringsmeldinger til barnevernet når det gjelder denne familien både fra moras egen familie (en tante), fra venner av mor + far og fra tilfeldige. Det er snakk om omsorgssvikt og rus, i tillegg til denne såkalte iq-testen (som forøvrig bare var en liten del av en psykologs samlede vurdering av jenta).

Så vidt jeg forstod var det FAREN til unga som rusa seg. Jenta hadde aldri gjort det. Og faren var flyttet ut da vedtaket ble gjort.

Mener jeg å huske.

Snakk om personforfølgelse!http://www.nordlys.no/68/87/19/9.html

Det finnes da mange som ikke er så begavet på kunskapsbasisk nivå,som er foreldre!IQ-test for og få lov til og være foreldre altså?Dette høres rart ut.Kan det være hennes rusbelastede sambo som egentlig er den største årsaken?

Gjest julianne

Onsdag 19, februar kommer et TV-program om saken Dokument 2, (TV2 klokken 20.30).

Vet ikke om det er noe nytt de har å fortelle i det programmet, men jeg må se det fordi jeg er veldig nysgjerrig på saken. Det er jo håpløst å vurdere en slik sak kun ut fra en enkel fremstilling i media. Man må nesten møte dem det gjelder og gjøre seg opp en mening selv.

Men saken rører ved noe i veldig mange. Det er en ganske drastisk ting å ta to barn fra forelderen/foreldrene, litt av en omveltning for barna... Så jeg håper virkelig barnevernet har gode grunner hvis de gjør det.

Forøvrig håper jeg at ingen kommer hjem til meg og foretar en IQ-test :-)

Gjest "!! -O- !!"

Ingen til om at jenta er svært enkel i hodet. Men jeg vet om rimelig mange av den typen oppimellom dalom som det heter. O en ting er de alle flinke på: Å være mamma...

Tror det er noen prinsipper ute og går her, samt at BV her mener at fremtida til unga står på spill, fordi mor ikke henger med "og forventer effektivitet..."

Sist det var fokusert på denne saka i media hadde lovdata lagt ut vedtaket på hjemmesidene sine. Dette ble senere tatt vekk igjen fordi saka ikke var anonymisert nok (selvfølgelig ikke, alle som hadde fulgt med i media visste hvem det gjaldt selv om det hverken sto navn eller fødselsadoer på noen av de involverte partene).

Nok om det, jeg leste i alle fall gjennom det vanvittig lange vedtaket, og det var vanskelig å skjønne hvorfor IQ-testen var slått så stort opp, den var kun en bitte liten del av forarbeidet som var gjort før vedtak ble fattet.

Saka var svært godt belyst, og ut fra det jeg leste der er jeg ikke i tvil om at vedtaket som ble fattet var rett. I denne saka er det snakk om såpass lav IQ at normal omsorg for selv små barn ble vanskelig.

Tenk dere en fireåring som spør om alt mulig, og foreldrene kan ikke bidra med forklaringer. Denne saka er langt fra så enkel som fremstilling i media vil ha det til.

Gjest "!! -O- !!"

Ja, jeg for eksempel.

Hvor mange kilometer er det mellom to av byene i Europa? -Hakke peiling.

Men ungene - de har jeg beholdt! ;-)

Hva hvis en slik test består av tre svar, der ett er sansynlig og to ikke?

Hvor langt er det mellom Oslo og Paris? a) 10 mil, B) xx mil og c) 7980 mil?

Ikke noen forventer at vi skal vite tallet på slike avstander for å være noen lunde intelligente. Eller vite hvor mange mennesker som bor i Sverige eller USA.

Det bør være en grense for hvor lett vi lar oss manipulere av media, vi har lov til å tenke selv hva som er sansynlig/rett og hva som ikke er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...