Gå til innhold

jeg var på youngstorget i dag...


huufsa

Anbefalte innlegg

Og jeg syns det var utrolig flott... man hadde forventet ca 30.000 mennesker... og det kom 60.000!!!

Det sier ganske mye!

Og aksjonene i resten av verden... -enormt, er det!

Dette må da ha en virkning? Det må da bety noe...?

*håper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    85

  • Goliath

    47

  • huufsa

    17

  • Grip

    9

Mest aktive i denne tråden

Kor gamal er du?

Det er dei rike som vil ha krig, dei med makt, dei som har noko å tapa.Dei vil at barna til alle dei som ikkje er fullt så rike skal kriga for seg slik at dei kan halda på rikdomen sin.Småfolket vil sjeldan ha krig, men vert dei skremde nok, vel dei same veg som herrane sine. Småkårsfolk er like feige som folk flest.I ein flokk med demonstrantar er det kanskje berre eit par prosent som veit fullt ut kva dei vil. Dei andre er der av di venene deira er der.Kva er så fint ved dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor gamal er du?

Det er dei rike som vil ha krig, dei med makt, dei som har noko å tapa.Dei vil at barna til alle dei som ikkje er fullt så rike skal kriga for seg slik at dei kan halda på rikdomen sin.Småfolket vil sjeldan ha krig, men vert dei skremde nok, vel dei same veg som herrane sine. Småkårsfolk er like feige som folk flest.I ein flokk med demonstrantar er det kanskje berre eit par prosent som veit fullt ut kva dei vil. Dei andre er der av di venene deira er der.Kva er så fint ved dette?

oi,sann.. du var en søt en...!!

Hmm.. du spør om hvor gammel jeg er..? Jeg er 34 år. Forsto ikke sammenhengen med innlegget, men jeg kan godt svare på spørsmålet, liksom...

Ja, det er de rike som vil ha krig... men det er vi som er samlet, som har makt.. så lenge vi er så mange.. Dette kan ikke oversees.. Vi har gjort det tydelig hva 'verden mener' i denne saken. Det er viktig. Supert at så mange engasjerer seg.

Det at 'småfolket' (som du kaller det) er skremte nok, beviste vi også i går. Det er 'det' som 'driver oss' til å kjempe! Og hvordan lever du egentlig..? Som kan finne på å se på rike mennesker som dine 'herrer'...?? Stakar deg..

... Eller du en av 'de rike'...?

Og jeg vil ikke kalle de som møtte opp i demonstrajon i går for 'en flokk med demonstranter'.. jeg vil si at dette er flere nasjoner som er samlet for å nå et felles mål.. der alle vet hva de vil og hva som er viktig!

Og så spør du: "hva er så fint ved dette"...?

Da spør jeg: Hvem er du egentlig? Og jeg kan godt spørre: Hvor gammel er du...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det gjør nok ikke det. Blir det ikke krig, vil triumfen vil stige i taket over USA's feighet, og at 11. september tvang dem i kne, at amerikanerne nå sitter og skjelver i buksene for terroristenes hevn. Derfor så mange trusler, da terroristene senere kan bruke det som tegn på at terroren virker, og vi får mer terror. Disse menneskene er nok av et helt annet kaliber enn fredsduene tror.

Har vi ikke sett nok av terroristene til å vite at de ikke vil gi seg før de er døde ?

Selvmordsbombere må da være et godt tegn på offerviljen og hensynsløsheten til disse folka ?

Vi fredfylte kan ikke bare vedta at det skal bli fred, terroristene vil sørge for at det ikke blir det, som de har gjort i 30-40 år. Bevisene er mange, og de gjentar seg gang på gang, men vi vil ikke tro så vondt om våre medmennesker at det kan finnes en uendelighet av folk som vil drepe sivile for en overbevisning.

USA har også utført aksjoner som kan kalles terrorisme, og har drept sivile.

Men vi vet hvilken part som kan styrte fly inn i bygninger og drepe tusenvis av uskyldige for sin overbevisning og religiøse tro. Vi vet også hvem som produserer kjemiske og bakteriologiske våpen for å ta kål på naboland og sine egne. Vi vet hvem som dreper vitenskapsmenn og hele deres familie som røper at slike våpen produseres (han har gjort det før). Vi vet hvilke som drepte, voldtok, ranet og plyndret seg gjennom et naboland kun for sin overbevisning om at de var overmennesker.

Historien er full av eksempler. Hvorfor stoppet ingen Hitler, Stalin, Hirohito, Pol Pot og en haug andre mordere ? Fordi vi vanlige er unnvikende, redde, altruistiske og naive.

Hitler skrev en bok i 1930 åra da han satt i fengsel hvor han beskrev hva han ville gjøre, hvor stoppet ingen han etter det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør nok ikke det. Blir det ikke krig, vil triumfen vil stige i taket over USA's feighet, og at 11. september tvang dem i kne, at amerikanerne nå sitter og skjelver i buksene for terroristenes hevn. Derfor så mange trusler, da terroristene senere kan bruke det som tegn på at terroren virker, og vi får mer terror. Disse menneskene er nok av et helt annet kaliber enn fredsduene tror.

Har vi ikke sett nok av terroristene til å vite at de ikke vil gi seg før de er døde ?

Selvmordsbombere må da være et godt tegn på offerviljen og hensynsløsheten til disse folka ?

Vi fredfylte kan ikke bare vedta at det skal bli fred, terroristene vil sørge for at det ikke blir det, som de har gjort i 30-40 år. Bevisene er mange, og de gjentar seg gang på gang, men vi vil ikke tro så vondt om våre medmennesker at det kan finnes en uendelighet av folk som vil drepe sivile for en overbevisning.

USA har også utført aksjoner som kan kalles terrorisme, og har drept sivile.

Men vi vet hvilken part som kan styrte fly inn i bygninger og drepe tusenvis av uskyldige for sin overbevisning og religiøse tro. Vi vet også hvem som produserer kjemiske og bakteriologiske våpen for å ta kål på naboland og sine egne. Vi vet hvem som dreper vitenskapsmenn og hele deres familie som røper at slike våpen produseres (han har gjort det før). Vi vet hvilke som drepte, voldtok, ranet og plyndret seg gjennom et naboland kun for sin overbevisning om at de var overmennesker.

Historien er full av eksempler. Hvorfor stoppet ingen Hitler, Stalin, Hirohito, Pol Pot og en haug andre mordere ? Fordi vi vanlige er unnvikende, redde, altruistiske og naive.

Hitler skrev en bok i 1930 åra da han satt i fengsel hvor han beskrev hva han ville gjøre, hvor stoppet ingen han etter det ?

..eh... demonstrasjonen var mot KRIG, og ikke "for Saddam".

Og langt mindre "for Osama", slik du insinuerer....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

..eh... demonstrasjonen var mot KRIG, og ikke "for Saddam".

Og langt mindre "for Osama", slik du insinuerer....

Med vennlig hilsen

Jeg vet det, men Irak er på randen av krig nå.

Har ikke nevnt Osama eller Saddam ved navn, men derimot en del andre.

Og jeg spør hvorfor ingen stopper dem før de har drept millioner ?

Er det ikke fredsduene og de forskremte som har sørget for at ingenting skjer med morderspirene før det er for sent ?

Jeg påstår også at terroristene ser etter tegn på svakhet, tegn på at truslene deres virker, og at tegn på svakhet gir dem mer motivasjon. Den åpenlyse forakten for svakhet er et godt tegn på framskreden ondskap. Mot ren ondskap virker bare hardt mot hardt, ikke milde ord og det andre kinnet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det, men Irak er på randen av krig nå.

Har ikke nevnt Osama eller Saddam ved navn, men derimot en del andre.

Og jeg spør hvorfor ingen stopper dem før de har drept millioner ?

Er det ikke fredsduene og de forskremte som har sørget for at ingenting skjer med morderspirene før det er for sent ?

Jeg påstår også at terroristene ser etter tegn på svakhet, tegn på at truslene deres virker, og at tegn på svakhet gir dem mer motivasjon. Den åpenlyse forakten for svakhet er et godt tegn på framskreden ondskap. Mot ren ondskap virker bare hardt mot hardt, ikke milde ord og det andre kinnet til.

Du skriver: "Og jeg spør hvorfor ingen stopper dem før de har drept millioner ?"

Det er jo nettopp Vesten som har "bygget opp" Saddam. Vi overså det totalt da han drepte sine egne i stor stil med våpen han har fått fra Vesten.

===

Du skriver: "Er det ikke fredsduene og de forskremte som har sørget for at ingenting skjer med morderspirene før det er for sent ?"

Nei, tvertimot. Det er nettopp haukene som produserer disse gærningene (som Saddam, Osama og diverse i Latin-Amerika), og som sørger for at de får makt.

For øyeblikket er USA igang med å bevæpne og trene "opposisjonen i Irak", slik de var igang med å bevæpne og trene "opposisjonen i Afghanistan" for noen år siden. (For ikke å snakke om at de bevæpnet Saddam Hussein.)

Klarer du å se mønsteret?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Og jeg spør hvorfor ingen stopper dem før de har drept millioner ?"

Det er jo nettopp Vesten som har "bygget opp" Saddam. Vi overså det totalt da han drepte sine egne i stor stil med våpen han har fått fra Vesten.

===

Du skriver: "Er det ikke fredsduene og de forskremte som har sørget for at ingenting skjer med morderspirene før det er for sent ?"

Nei, tvertimot. Det er nettopp haukene som produserer disse gærningene (som Saddam, Osama og diverse i Latin-Amerika), og som sørger for at de får makt.

For øyeblikket er USA igang med å bevæpne og trene "opposisjonen i Irak", slik de var igang med å bevæpne og trene "opposisjonen i Afghanistan" for noen år siden. (For ikke å snakke om at de bevæpnet Saddam Hussein.)

Klarer du å se mønsteret?

Med vennlig hilsen

Historien din om at USA står bak Saddam, må nok nyanseres noe. Ikke minst må man ha med seg krigen Irak/Iran rundt 1980 og at sjahen i Iran (USA-venn) like forut for dette, var blitt styrtet av jallah'er og ayatollaher. Bare for å sette deg på sporet altså.

....

Dessuten; dersom man spleiser på hagle til naboen i 50-års gave, vil ikke dette i seg seg rettferdiggjøre at naboen året etter (for eksempel) truer med å skyte deg.

.....

Tilsvarende kan heller ikke eventuelle våpen levert til Saddam for 20 år siden, gi ham noen eksklusiv rett til å true USA og allierte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien din om at USA står bak Saddam, må nok nyanseres noe. Ikke minst må man ha med seg krigen Irak/Iran rundt 1980 og at sjahen i Iran (USA-venn) like forut for dette, var blitt styrtet av jallah'er og ayatollaher. Bare for å sette deg på sporet altså.

....

Dessuten; dersom man spleiser på hagle til naboen i 50-års gave, vil ikke dette i seg seg rettferdiggjøre at naboen året etter (for eksempel) truer med å skyte deg.

.....

Tilsvarende kan heller ikke eventuelle våpen levert til Saddam for 20 år siden, gi ham noen eksklusiv rett til å true USA og allierte.

Du skriver: "gi ham noen eksklusiv rett til å true USA og allierte"

Når "truet" Saddam USA? (Annet enn hvis USA angriper Irak først.)

Det er USA som truer med å bombe Bagdad, og ikke Saddam som truer med å bombe Washington.

*opplyser*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Og jeg spør hvorfor ingen stopper dem før de har drept millioner ?"

Det er jo nettopp Vesten som har "bygget opp" Saddam. Vi overså det totalt da han drepte sine egne i stor stil med våpen han har fått fra Vesten.

===

Du skriver: "Er det ikke fredsduene og de forskremte som har sørget for at ingenting skjer med morderspirene før det er for sent ?"

Nei, tvertimot. Det er nettopp haukene som produserer disse gærningene (som Saddam, Osama og diverse i Latin-Amerika), og som sørger for at de får makt.

For øyeblikket er USA igang med å bevæpne og trene "opposisjonen i Irak", slik de var igang med å bevæpne og trene "opposisjonen i Afghanistan" for noen år siden. (For ikke å snakke om at de bevæpnet Saddam Hussein.)

Klarer du å se mønsteret?

Med vennlig hilsen

Hvem som har bygget opp hvem betyr ingenting, da situasjoner endrer seg og despoter endrer seg fra å være samfunnsnyttig til å bli samfunnsfientlig. De må stoppes unasett hvem som har skylda.

De som ikke gjør noe for å stoppe dem er medskyldige i at folk dør.

Det er vi alle som gir dem makt, og ikke stopper dem.

Jeg ser et mønster: at vi sitter og diskuterer mens folk dør. Det eneste vi kan er å krangle og sabotere hverandres forsøk. Eller vi "vedtar" at det skal bli fred, og så går vi hjem og venter for å se om det blir fred.

De haukene du snakker om, lar vi få holde på med drepingen mens vi diskuterer hvem som støtter dem og ikke, hvem som bygde dem opp, og hvem som ikke stopper dem, hvem som skal ha ansvaret for å stoppe dem, hva de har rett til og hvorfor/ hvorfor ikke. Alt dette tar tid, og i mens dør folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "gi ham noen eksklusiv rett til å true USA og allierte"

Når "truet" Saddam USA? (Annet enn hvis USA angriper Irak først.)

Det er USA som truer med å bombe Bagdad, og ikke Saddam som truer med å bombe Washington.

*opplyser*

Med vennlig hilsen

Det er greit med opplysning, men det hører med at det finnes ulike syn på den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 000 demonstranter ! et imonerende antall. Legg til 40 000 til å du har antallet egne inbyggere Saddam Hussein har gasset ihjel.

Du var SELVSAGT på Youngstorget og demonstrerte mot ham dengang også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 000 demonstranter ! et imonerende antall. Legg til 40 000 til å du har antallet egne inbyggere Saddam Hussein har gasset ihjel.

Du var SELVSAGT på Youngstorget og demonstrerte mot ham dengang også ?

Eh... Jeg var på youngstorget og demonstrerte MOT KRIG!

jeg repeterer: MOT KRIG!

Hva var poenget ditt egentlig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo også noen hundretusen som ikke var der.

Noen av oss synes man heller burde gå i tog for Saddams ofre, enn å gå i tog mot dem som vil fjerne denne verdens verste tyrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Jeg var på youngstorget og demonstrerte MOT KRIG!

jeg repeterer: MOT KRIG!

Hva var poenget ditt egentlig...?

Jeg kan ike se noe svar på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også noen hundretusen som ikke var der.

Noen av oss synes man heller burde gå i tog for Saddams ofre, enn å gå i tog mot dem som vil fjerne denne verdens verste tyrann.

Man vil vel håpe at en dag finnes det ikke flere ofre for en slik tyranni...

Men hva er poenget med å bytte ut tyrannen Saddam.. men tyrannen 'USA'...?

Tror du ofrene vil få det bedre om USA bomber dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ike se noe svar på spørsmålet mitt.

Siden hun selv har startet tråden, er det vel hun som velger om hun ønsker å svare på spørsmål som ikke har direkte relevans til temaet!

Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 000 demonstranter ! et imonerende antall. Legg til 40 000 til å du har antallet egne inbyggere Saddam Hussein har gasset ihjel.

Du var SELVSAGT på Youngstorget og demonstrerte mot ham dengang også ?

Hei,

*minner Morsk på at det var Vesten som bevæpnet og støttet Saddam den gangen*

*minner Morsk på at det var Storbritannia (=Vesten) som gasset kurderene i 1930 årene*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 000 demonstranter ! et imonerende antall. Legg til 40 000 til å du har antallet egne inbyggere Saddam Hussein har gasset ihjel.

Du var SELVSAGT på Youngstorget og demonstrerte mot ham dengang også ?

Hmmm..

Jeg er født i 1968, så på begynnelsen av 80-tallet var jeg nok litt mere engasjert i andre ting :o)

Men fint hvis du forklarer poenget ditt allikevel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit med opplysning, men det hører med at det finnes ulike syn på den saken.

Påstår du seriøst at Saddam "truer" Washington på noen som helst måte?

Med papirfly over Atlanteren?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...