Gå til innhold

supraventrikkulere ekstra slag.


bjp

Anbefalte innlegg

Jeg er 33 år, har siden jeg var 12 år drevet med idrett, og var i god form.

for 2 årsiden begynte jeg å få noen ekle sug i brystet, det virket som det stammet fra mellom gulvet og gikk oppover helt til halsgropen, en søndag etter intakk av dagens middag la jeg meg nedpå for å slappe litt av, jeg fikk da plutselig flere ekstra slag etter hverandre, ca 8 10, det virket som hjertet stoppet mellom hvert slag, etter ekstra slagene raste pulsen opp til 200 - 230, puløsen var ugjevn og virket som det gikk i hopsa takt, jeg tok selvsagt kontakt med lege, ble inlagt på syke hus, fikk diagnosen atrie flimmer, fikk en medisin som het cordarone, det grorde slik at pulsen roet seg en del, og etter ca 12 timer slo om til sinus rytme, har siden da vært plaget med en del kraftige ekstra slag, (er disse farlige)?

etter jula i ca 1/2 år etter atrie flimmeret, ble situasjonen min værre, jeg fikk sinus takkikardi, puls på ca 180 - 200, dette skjedde hvær gang jeg spiste, dette medførte at syke huste prøvde alskens medisiner på meg, sotacor, tambocor, selosock, tenormin og amyodarone, de fleste av disse medisinene ga slike bivirkninger at jeg ikke kunne eksistere med dem, besvimelse(tambocor, sotacor) svimmelhet og annet ubehag(selosock, tenormin)pluss en del andre mindre bi virkninger som utslett bradycardi m.m

etter ca 3 mnd var jeg innlagt på sykehus, jeg hadde da førsøkt å forklare for legene at jeg trodde dette stammet fra magen da dette kun skjedde når jeg spiste, i tillegg hadde jeg opblåst mage(volsomt)diare og forstoppelse om værandre, jeg hadde også gått ned 13 kg i løpe av disse månedene.

det ble tatt ekg når jeg spiste som beviste det jeg sa, det ble tatt en biopsi i tolvfinger tarm og i magsekk, disse viste helicobecter pylori og Cøliaki.

jeg er utdannet diett kokk slik at dietten gikk fint, symptomene ga seg litt etter litt det første halve året, og barnet som jeg og kona hadde prøvd å få de siste 5 årene kom.

men etter en stund begynte endel av symptomene og komme tilbake, dvs sinus takkikardi, ikke så rask som før ca 100 - 110 men ubehagelig, endel ekstraslag har jeg også, det føles slik som før jeg fikk atrie flimmer men ikke så mange etter hver andre, i tilleg har jeg fått noe som ligner på hovne

lymphe kanaler, det føles som en hard blod åre, samt noe som føles som uregelmessig under hud, (homper, klumper)

jeg er selfølgelig bekymret for min stadige sykdom, og ønsker ikke å leve slik, men føler at jeg ikke blir hørt ortlig på av legene her, ønsker ikke åm kritisere noen!!!! men ønsker en annens vurdering, min faste almenpraktiker har hjelpt meg masse med å komme til syke huset, men det er et lite sykehus og ikke alle resusjer er tilstedet.

spørsmål, hjerte banken hva er dette, er det farlig, er det noen andre medisiner en kunne prøve som ikke gir så mange bi virkninger.

2,disse striperne, kulene jeg beskrev hva kan dette være?

Hvis jeg kunne fått noen korte svar om dette har det vært flott..

Hilsen

Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Bengt.

La meg først presisere at endel av mitt svar må holdes i generelle vendinger, fordi jeg mangler endel data om hva som foreligger hos deg, samt at jeg helst skulle ha sett de registreringer som er gjort.

Noen av oss får atrieflimmer (forkammerflimmer) uten at det foreligger noen annen sykdom som kan påvises. Jeg har skrevet en forklaring på dette i Doktor Onlines bibliotek, og du kan slå opp der for litt mer inngående informasjon.

Du har to tilstander som kan gi forskjellige symptomer : Helicobacter-infeksjon i mavesekk/tolvfingertarm er ofte assosiert med mavekatarr/mavesår-tilstand, mens coeliaci er en type "allergisk" reaksjon på såkalt gluten i tarmslimhinnen. Hvorvidt disse gir deg hjerterytmeforstyrrelser er uklart, men kan ikke utelukkes. Endel personer får nemlig rytmeforstyrrelser av tilstander som ikke er prosesser i selve hjertet. Det at du til stadighet får forverrelse av rytmeforstyrrelsene forbindelse med måltidene er et sterkt indisium på at reaksjonene i mave-tarm-kanalen er årsaken til endel av dine forverrelser. Denne antagelsen forsterkes også av at du opplevde en bedring etter at du begynte med glutenfri diett, og forhåpentligvis også ble behandlet for din helicobacter-infeksjon.

Du beskriver din atrieflimmer helt typisk, og jeg ser at den også ble bekreftet ved et EKG. De fleste atrieflimmeranfall går over av seg selv, men hos noen blir det hyppige og langrevarige symptomer, og noen må belage seg på permanent forkammerflimmer. (se biblioteket, kfr. over).

Det er meget sjelden at folk i hvile har sinustachycardi på 180-200, ja, selv 110 (i hvile) over lengre tid gir mistanke om at det ikke er reell sinusrytme (forutsatt at ikke annen sykdom foreligger). Hos endel personer hender det at atrieflimmer og atrieflutter/atrietachycardi forekommer vekselvis. Ved atrieflutter ( da har forkamrene en frekvens på 250-350) vil ofte hver annen impuls kunne ledes videre til resten av hjertet, som derved får en frekvens (puls) på halvparten, d.v.s. 125-170. Ved atrietachycardi er frekvensen litt langsommere, men bildet ellers er likt.

Det ser ut til at du har forsøkt så godt som alle de medikamenter som for tiden er akseptert til bruk ved slike tilstander. Du synes også å ha fått tildels alvorlige bivirkninger på noen av dem. Noen av bivirkningene er egnet til å gi mistanke om at du burde utredes nærmere.

Jeg synes du skal ta opp med din lege hvorvidt det kan tenkes at din "sinustachycardi" kanskje er noe annet, og at årsakssammenhengen burde revurderes. De ekstraslag du beskriver er neppe farlige, og jeg regner med at de er tilbørlig registrert.

De hevelser du beskriver er vanskelig å ta stilling til. Ved coeliaci kan det forekomme forandringer i vårt lymfesystem, som nok din lege er klar over. La legen vurdere disse "strengene" slik at du får en forklaring på dem.

Jeg gjentar : det er en mengde data jeg mangler for å kunne vurdere hva som foreligger hos deg. Det er mulig at endel av den informasjon du har fått har vært vanskelig å skjønne, men det er all grunn til at du forsøker å få dette belyst påny.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Bengt.

La meg først presisere at endel av mitt svar må holdes i generelle vendinger, fordi jeg mangler endel data om hva som foreligger hos deg, samt at jeg helst skulle ha sett de registreringer som er gjort.

Noen av oss får atrieflimmer (forkammerflimmer) uten at det foreligger noen annen sykdom som kan påvises. Jeg har skrevet en forklaring på dette i Doktor Onlines bibliotek, og du kan slå opp der for litt mer inngående informasjon.

Du har to tilstander som kan gi forskjellige symptomer : Helicobacter-infeksjon i mavesekk/tolvfingertarm er ofte assosiert med mavekatarr/mavesår-tilstand, mens coeliaci er en type "allergisk" reaksjon på såkalt gluten i tarmslimhinnen. Hvorvidt disse gir deg hjerterytmeforstyrrelser er uklart, men kan ikke utelukkes. Endel personer får nemlig rytmeforstyrrelser av tilstander som ikke er prosesser i selve hjertet. Det at du til stadighet får forverrelse av rytmeforstyrrelsene forbindelse med måltidene er et sterkt indisium på at reaksjonene i mave-tarm-kanalen er årsaken til endel av dine forverrelser. Denne antagelsen forsterkes også av at du opplevde en bedring etter at du begynte med glutenfri diett, og forhåpentligvis også ble behandlet for din helicobacter-infeksjon.

Du beskriver din atrieflimmer helt typisk, og jeg ser at den også ble bekreftet ved et EKG. De fleste atrieflimmeranfall går over av seg selv, men hos noen blir det hyppige og langrevarige symptomer, og noen må belage seg på permanent forkammerflimmer. (se biblioteket, kfr. over).

Det er meget sjelden at folk i hvile har sinustachycardi på 180-200, ja, selv 110 (i hvile) over lengre tid gir mistanke om at det ikke er reell sinusrytme (forutsatt at ikke annen sykdom foreligger). Hos endel personer hender det at atrieflimmer og atrieflutter/atrietachycardi forekommer vekselvis. Ved atrieflutter ( da har forkamrene en frekvens på 250-350) vil ofte hver annen impuls kunne ledes videre til resten av hjertet, som derved får en frekvens (puls) på halvparten, d.v.s. 125-170. Ved atrietachycardi er frekvensen litt langsommere, men bildet ellers er likt.

Det ser ut til at du har forsøkt så godt som alle de medikamenter som for tiden er akseptert til bruk ved slike tilstander. Du synes også å ha fått tildels alvorlige bivirkninger på noen av dem. Noen av bivirkningene er egnet til å gi mistanke om at du burde utredes nærmere.

Jeg synes du skal ta opp med din lege hvorvidt det kan tenkes at din "sinustachycardi" kanskje er noe annet, og at årsakssammenhengen burde revurderes. De ekstraslag du beskriver er neppe farlige, og jeg regner med at de er tilbørlig registrert.

De hevelser du beskriver er vanskelig å ta stilling til. Ved coeliaci kan det forekomme forandringer i vårt lymfesystem, som nok din lege er klar over. La legen vurdere disse "strengene" slik at du får en forklaring på dem.

Jeg gjentar : det er en mengde data jeg mangler for å kunne vurdere hva som foreligger hos deg. Det er mulig at endel av den informasjon du har fått har vært vanskelig å skjønne, men det er all grunn til at du forsøker å få dette belyst påny.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Jeg takker for et godt og utfyllende svar og blir og følge dine råd,,

med vennlig hilsen

Bengt Jonny Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Bengt.

La meg først presisere at endel av mitt svar må holdes i generelle vendinger, fordi jeg mangler endel data om hva som foreligger hos deg, samt at jeg helst skulle ha sett de registreringer som er gjort.

Noen av oss får atrieflimmer (forkammerflimmer) uten at det foreligger noen annen sykdom som kan påvises. Jeg har skrevet en forklaring på dette i Doktor Onlines bibliotek, og du kan slå opp der for litt mer inngående informasjon.

Du har to tilstander som kan gi forskjellige symptomer : Helicobacter-infeksjon i mavesekk/tolvfingertarm er ofte assosiert med mavekatarr/mavesår-tilstand, mens coeliaci er en type "allergisk" reaksjon på såkalt gluten i tarmslimhinnen. Hvorvidt disse gir deg hjerterytmeforstyrrelser er uklart, men kan ikke utelukkes. Endel personer får nemlig rytmeforstyrrelser av tilstander som ikke er prosesser i selve hjertet. Det at du til stadighet får forverrelse av rytmeforstyrrelsene forbindelse med måltidene er et sterkt indisium på at reaksjonene i mave-tarm-kanalen er årsaken til endel av dine forverrelser. Denne antagelsen forsterkes også av at du opplevde en bedring etter at du begynte med glutenfri diett, og forhåpentligvis også ble behandlet for din helicobacter-infeksjon.

Du beskriver din atrieflimmer helt typisk, og jeg ser at den også ble bekreftet ved et EKG. De fleste atrieflimmeranfall går over av seg selv, men hos noen blir det hyppige og langrevarige symptomer, og noen må belage seg på permanent forkammerflimmer. (se biblioteket, kfr. over).

Det er meget sjelden at folk i hvile har sinustachycardi på 180-200, ja, selv 110 (i hvile) over lengre tid gir mistanke om at det ikke er reell sinusrytme (forutsatt at ikke annen sykdom foreligger). Hos endel personer hender det at atrieflimmer og atrieflutter/atrietachycardi forekommer vekselvis. Ved atrieflutter ( da har forkamrene en frekvens på 250-350) vil ofte hver annen impuls kunne ledes videre til resten av hjertet, som derved får en frekvens (puls) på halvparten, d.v.s. 125-170. Ved atrietachycardi er frekvensen litt langsommere, men bildet ellers er likt.

Det ser ut til at du har forsøkt så godt som alle de medikamenter som for tiden er akseptert til bruk ved slike tilstander. Du synes også å ha fått tildels alvorlige bivirkninger på noen av dem. Noen av bivirkningene er egnet til å gi mistanke om at du burde utredes nærmere.

Jeg synes du skal ta opp med din lege hvorvidt det kan tenkes at din "sinustachycardi" kanskje er noe annet, og at årsakssammenhengen burde revurderes. De ekstraslag du beskriver er neppe farlige, og jeg regner med at de er tilbørlig registrert.

De hevelser du beskriver er vanskelig å ta stilling til. Ved coeliaci kan det forekomme forandringer i vårt lymfesystem, som nok din lege er klar over. La legen vurdere disse "strengene" slik at du får en forklaring på dem.

Jeg gjentar : det er en mengde data jeg mangler for å kunne vurdere hva som foreligger hos deg. Det er mulig at endel av den informasjon du har fått har vært vanskelig å skjønne, men det er all grunn til at du forsøker å få dette belyst påny.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Jeg takker for et godt og utfyllende svar og blir og følge dine råd,,

med vennlig hilsen

Bengt Jonny Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...