Gå til innhold

grunnlag for fødselspenger

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i staten i 100 % stilling. Det siste året har jeg imidlertid hatt permisjon fra 50 % av min stilling, slik at jeg jobber 50 %. Denne permisjonen går ut 30.6.2003, jeg går da opp i ordinær 100% stilling.

Jeg er nå gravid med termin ca. 20 august, og vil da gå ut i permisjon ca. 30 juli. Jeg har i mine tidligere svangerskap vært sykemeldt de siste månedene pga. bekkenløsning og regner det som sannsynlig at så vil skje nå også.

Hva blir grunnlaget for fødselspengene? Må jeg opp i 100 % stilling en viss stund før jeg går ut i permisjon for at det skal bli fødselspengegrunnlaget? Spiller det noen rolle om jeg blir sykemeldt?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94751-grunnlag-for-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil umiddelbart tro at det er forskjell på 50% permisjon og å være sykemeldt -før du går ut i permisjon.

Med sykemelding har du fullt inntektsgrunnlag å beregne fødselspengene ut av.

Når du er sykemeldt i svangerskapet skal ikke dette redusere ditt grunnlag altså.

"Hva blir grunnlaget for fødselspengene?"

Ihht. ftrl§14-5, 2.ledd

skal inntektsgrunnlaget settes til de "beste" seks mndr av de siste ti mndrs sykepengegr.lag

"Må jeg opp i 100 % stilling en viss stund før jeg går ut i permisjon for at det skal bli fødselspengegrunnlaget?"

Det kan se sånn ut ja. At du burde ha vært i 100% stilling i min 6mndr før permisjon -for å få maks.

"Spiller det noen rolle om jeg blir sykemeldt?"

Etter §8-28 kan det imidlertid synes som om de siste fire ukene (før du event blir sykemeldt)kan være avgjørende for hvilket grunnlag sykepengene beregnes ut av.

Egentlig skal det beste alternativet legges til grunn -altså de siste 4 ukene, de siste mndr osv.

Kanskje det kan hjelpe deg videre?

Jeg ville tatt en tlf til trygdekontoret/trygdeetaten for å være sikker.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...