Gå til innhold

Brød: Grethe Rode vs. F. Lindberg

Anbefalte innlegg

Gjest brødbakemaskin

"En eller to gang pr dag blir jo sånn ca 50% av næringsinntaket vårt. Bare en liten bagatell i vårt kosthold?????"

Det er veldig godt mulig at det gjelder for deg, men isfåfall er ditt kosthold så fucka at det ikke er håp uansett hvilket vidunderbrød du skulle finne fram til.

Dette var ikke spydig ment, men et kosthold hvor du baserer 50 % av føden på brød er noe man knapt ser i u-land.

Dessuten: Hvis 1-2 måltider om dagen tilsvarer 50 % av kostholdet ditt, og dette i tillegg er brødmåltider (brød er knapt mat!) så bør du seriøst kjøpe deg en kostholdsbok. En noe mer nyansert en enn denne Lindberg sin.

Hva SKAL jeg vel med en kostholdsbok, jeg har jo deg her?

Fortsetter under...

Det jeg mener å si er at brødet, så sant man ikke baserer kosten sin på det (noe de ferreste vel gjør og gjør man det så lever man i hvert fall ikke sunt), utgjør en svært liten del av en persons totale inntak av føde per dag, og om du da spiser "bra" eller "dårlig" brød er uten betydning i forhold til helheten.

Det blir som å skulle diskutere hvilken sjokolade som er best. Kvikk Lunsj eller Snickers, Raider eller Troika.

Brød er udugelig mat i ethvert kosthold, og det å snakke om godt og dårlig brød blir som å snakke om god og dårlig sjokolade.

Med unntak av diverse u-land så er det vel ikke mange andre steder i verden enn i vår del av Europa hvor vi baserer måltider på brød, spiser litt pålegg i tillegg og kaller det "lunsj". Andre steder spiser man brødet ved siden av selve måltidet.

Nå ser vi uansett noen leger/kosteksperter som har sett sitt snitt i å tjene penger i et marked hvor det knapt finnes mer naive brødhuer enn noe annet sted, noe de millionene (hvis det ikke er milliarder) av kronene som man legger igjen i helsekostbutikker rundt om i landet, penger som blir kastet ut på produkter som "alle" vet at ikke fungerer, viser. Disse menneskene gjør det geniale ved å rakke ned på disse produktene, mens de selv forsøker å tjene penger på noe så enkelt som å selge noen bøker med brødoppskrifter. Selvsagt kjøper man det de sier da vi allerede har bevist at det ikke finnes grenser for hva man finner på å dytte i seg for å gå ned noen kilo, siden man tidligere kjøpte piller som ikke inneholdt en dritt, og trodde man skulle gå ned i vekt over natta.

Nå er det brødet sin tur. Det at også diverse kjendiser går ut i avisa og skryter ekstreme lavkarbohydratdietter opp i skyene, gjør også sitt til at folk hører på disse ekspertene. Vi ser jo tross alt alle at Carl I Hagen har gått ned i vekt, så det er klart vi tror på det de sier.

Og ja; man går ned når man følger en diett uten karbohydrater, men tro meg; de samme personene vi nå ser i media hvor de har gått ned så og så mye, vil etter hvert øke betraktelig i vekt igjen, for vår kropp er utstyrt såpass godt at den vet når den får det den trenger og kroppen trenger karbohydrater. Det umiddelbare sjokket kroppen får når dette kuttes ut av kostholdet vil man få tilbake med renter etter hvert, og den dagen man begynner å spise normalt igjen, noe man jo må da kroppen trenger energi, kan bli fatal i forhold til vektøktning.

Denne måten å slanke seg på blir også presentert som en "ny" metode, men den er brukt i mange år i forbindelse med folk som vil hurtig ned i vekt uten å være avhengig av å ha behov for veldig mye energi. F.eks. i bodybuilding. Forskjellen er at disse menneskene vet såpass mye om sin egen kropp at de sjokkerer kroppen med denne dietten i en svært kort periode (kanskje inntil et par måneder) slik at de får stoppet før det går galt. Det vil ikke Ola Nordmann gjøre. Han vil kline til så lenge han synker i vekt, og når det en dag stopper opp så vil han nok finne på noe annet lurt som f.eks. å spise mindre av det som til nå har funket.

Flere eksperter har i det siste advart mot nettopp dette, og det er godt å se. Problemet er at når det gjelder kosthold så kan du sette 100 av verdens største spesialister på kost inn i et rom, og de vil sannsynligvis ikke bli enig om en dritt. Og da velger man å tro på det som høres enklest ut, noe jeg forklarer boksalget til denne... hva-han-nå-heter, med.

Men tilbake til brødet: Det er møkkamat, selv om man gjør møkkamaten bedre.

Et enda bedre eksempel enn med Raider vs Troika er jo forresten vanlig sjokolade vs New Engergi, som man for noen år siden fikk beskjed om at var så sunn.

Man vet selvsagt nå at det er feil.

Innlegget ditt er bare synsing fra ende til annen. Jeg ser ikke at du klarer å argumentere på et fornuftig nivå.

Men bortsett fra det så har jeg hatt en usedvanlig kjedelig dag på jobb i dag....

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...