Gå til innhold

Donasjon.. kom til å tenke på en annen ting ang. det..

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Mamma løp og henta donørkort på apoteket når de kom ut. Hun skal gi skrubbel og bit hvis hun tar kvelden til noen som trenger det. Fint det.. MEN;

Hun skrev under på to kort, et til å ha i lommeboka og ett hjemme. Brodern og jeg skrev under på begge, og så sto det at de som skrev under som vitner ville bli oppringt for å høre om det er vi som har skrevet under. Men når skal de ringe da? Etter mamma har blitt påkjørt og er død, og vi ikke har fått greie på det enda? Skal de ringe og si: "hei, fant donørkort i lommeboka til moren din, vi tar levern vi!"

Ikke kult å få en sånn telefon da.. Er det meiniga de skal ringe NÅ og høre, tilfelle hun skulle komme utfor en ulykke? Var det mamma sa, men det er jo jævli rart da - for det er ingen som vet at hun har et sånt kort bortsett fra familien! De ringer vel ikke før de tr organer fra henne? Synes det høres helt sykt ut å få greie på at moren din er død på den måten.. Hvis det er sånn det funker skla jeg ALDRI ha donørkort. Ikke særlig gjennomtenkt.. Eller er jeg helt på bærtur?

Fortsetter under...

Angela1365380318

Hehe, dette høres dramatisk ut ja.

Om det skulle sje noen med moren din, feks hun havnet i koma så vil de ringe dere som påreørende å informere om dette.

Kommer det frem at hun ikke har noen sjangs for å overleve så vil de sansynligvis ringe nr på kortet og be dere komme inn til en samtale eller lignende der dere får vite hvordan det ligger an å må godkjenne donasjonen. (de vet vel ikke at nr på kortet er samme personen som besøker henne)

Om det sjer henne noe, uansett donor eller ikke så vil de pårørende bli kontaktet!!

Lurer du på mere så kan du jo søke litt på nettet, eller ringe sykehuset det er mest aktuelt at hun skulle bli innlagt på.

Gjest Pricilla

Om det skulle sje noen med moren din, feks hun havnet i koma så vil de ringe dere som påreørende å informere om dette.

Kommer det frem at hun ikke har noen sjangs for å overleve så vil de sansynligvis ringe nr på kortet og be dere komme inn til en samtale eller lignende der dere får vite hvordan det ligger an å må godkjenne donasjonen. (de vet vel ikke at nr på kortet er samme personen som besøker henne)

Om det sjer henne noe, uansett donor eller ikke så vil de pårørende bli kontaktet!!

Lurer du på mere så kan du jo søke litt på nettet, eller ringe sykehuset det er mest aktuelt at hun skulle bli innlagt på.

Skjønner jo at vi vil bli kontaktet uansett om det skjer noe med moren min eller andre i familien, var ikke det jeg spurte om! ; )

Når de skal bruke organer må vel den døde være ganske fersk.. Og ringer de da og sier "Halla, mora di er hjernedød, og vi trenger hjertet, greit vi kutter henne opp og tar det?"

Får vi spørsmålet om donsjon i samme momanget som de ringer og opplyser om at noe har hendt da?

Synes allikevel det høres dramatisk ut..

Angela1365380318

Skjønner jo at vi vil bli kontaktet uansett om det skjer noe med moren min eller andre i familien, var ikke det jeg spurte om! ; )

Når de skal bruke organer må vel den døde være ganske fersk.. Og ringer de da og sier "Halla, mora di er hjernedød, og vi trenger hjertet, greit vi kutter henne opp og tar det?"

Får vi spørsmålet om donsjon i samme momanget som de ringer og opplyser om at noe har hendt da?

Sefølgelig er det dramatisk, moren din er jo død. De som tar slike telefoner /snakker/spør pårørende ol er trent i dette og gjør det på en verdig måte. Du skal ikke gå en matpakke spisende tennåring som holder på å skrive sms til typen i samme slengen som hun ringer deg som gir deg informasjonen. Du skal få vite det på beste måte som finnes, men uansett det er ikke noe gøy.

Helt hvordan slike telefoner blir tatt vet eg ikke, ta kontakt med sykehuset du.

Det er flott at moren din vil hjelpe og redde andre etter sin død, ikke skrem henne fra dette, tenk om en av dine nærmeste skulle trenge et nytt organ engang. Men sefølgelig håper vi alle i det lengste at vi slipper slike telefoner.

Gjest Pricilla

Sefølgelig er det dramatisk, moren din er jo død. De som tar slike telefoner /snakker/spør pårørende ol er trent i dette og gjør det på en verdig måte. Du skal ikke gå en matpakke spisende tennåring som holder på å skrive sms til typen i samme slengen som hun ringer deg som gir deg informasjonen. Du skal få vite det på beste måte som finnes, men uansett det er ikke noe gøy.

Helt hvordan slike telefoner blir tatt vet eg ikke, ta kontakt med sykehuset du.

Det er flott at moren din vil hjelpe og redde andre etter sin død, ikke skrem henne fra dette, tenk om en av dine nærmeste skulle trenge et nytt organ engang. Men sefølgelig håper vi alle i det lengste at vi slipper slike telefoner.

"Moren din er jo død" Hjelp? Er hun? Hva har skjedd? neida...

Hele familien våres har sånne kort, bare jeg som ikke har brukbare organer.. : ) (Pga syksom). Her skal det deles, skrubbel og bit! ; )

Sjela er jo borte fra kroppen allikevel så hvorfor ikke? ; )

En i familien min døde som 16 åring. Han ble utsatt for en ulykke og ble fløyet til sykehus. Foreldrene fikk spørsmålet på sykehuset ETTER at de var orientert om at sønnen ikke overlevde ulykken.

De valgte å si ja til donasjon.

Dere kommer nok til å få vite om dødsfallet FØR dere får spørsmål om donasjonen.

Annonse

Et problem som har vært med dette donorgreiene i USA, er jo at de av og til mistenkes for å avslutte gjenopplivingen vel tidlig hvis den dødende har et eller annet organ som det er stort behov for på sykehuset. Effektivitet über alles! Du den dama på nr 222 overlever sikkert ikke, så gjør Johnson klar til operasjon. Og når alt er i gang, så er det jo mest kostnadsbevisst at det ledige organet virkelig blir ledig. Ellers så kunen jo familien til den som var forespeilet organet begynne å brumme også. Nei, det er ikke bare bare med organdonasjon. Men jeg har hentet kort selv jeg da. Men de ligger uutfylte i veska.

Du ville sannsynligvis blitt oppring og fått beskjed om at moren din var svært hardt skadd, og med spørsmål om du kan komme ned på sykehuset. Først når du er på sykehuset får du beskjed om at hun er død. Selv ved organdonasjon.

Hvis avdøde er organdonor, (dvs har en skade som anses å være forenelig med organdonasjon, OG pårørende har samtykket, OG avdøde befinner seg på et godkjent donor-sykehus) holdes han/ hun kunstig i live mens det blant annet utredes om hans/ hennes organer kan brukes.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...