Gå til innhold

Typisk nordmenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det at noe er mer ille enn noe annet gjør så det som er minst ille ikke er grusomt? Det at kuer blir stablet i båser som jøder under andre verdens krig er greit siden noe er verre?

Du svarte selvsagt ikke på spørsmålet mitt. :-)

Jeg har ingen garanti for at det du sier er sant, jeg aner ikke hvordan kyr har det på gårder, men tviler sterkt på at de har det så ille som du prøver å si. Jeg spiser aldri skalldyr. Så ja, jeg mener dte er verre å flå dyr levende (samme hva slags dyr) og å la dem leve på gård og melke dem.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

21

• magnus

9

• petter smart

5

• -Riksklysa

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pricilla
Skrevet

Mat må man ha, man MÅ ikke ha pelskåpe! Men at kuene kunne fått bedre behandling er jeg ikke uenig i. Det er sånn næringskjeden fungerer.. Kuene blir ikke skjær i mens de lever, de blir ikke slått med en stokk i huet til de dauer, de blir ikke hengende i et tau i 5 minutter før de bli kvalt...

Dyreparker synes jeg er noe jævla dyreplageri, så å gå i dyrepark er ikke min fritidsaktivitet nr. 1. Har aldri betalt en krone for å se på innesperra dyr. Derfor har jeg animal planet, for å se hvordan dyra lever i naturen, ikke hvordan de ser ut i bur - det er lite interessent.

Sjømat spiser jeg ikke.. : )

Skrevet

Du trekker inn noen snurrige sammenligninger.

Det er vel uansett ikke at de blir 'slaktet' men måten de blir slaktet på som kritiseres i den dokumentaren.

Og siden dette er så grusomt så er mishandling av andre dyr greit?

I diskusjonene her i går så var det pelshandelen generelt som ble diskutert.

Verken jeg eller andre her støtter måten disse dyra ble mishandlet i går.

Skrevet

Nei , men å trekke parallell til at folk skal slutte og spise hummer , fisk , kylling o.l. er jo rimelig patetisk.

Ok

Ok

Skrevet

Du svarte selvsagt ikke på spørsmålet mitt. :-)

Jeg har ingen garanti for at det du sier er sant, jeg aner ikke hvordan kyr har det på gårder, men tviler sterkt på at de har det så ille som du prøver å si. Jeg spiser aldri skalldyr. Så ja, jeg mener dte er verre å flå dyr levende (samme hva slags dyr) og å la dem leve på gård og melke dem.

Jeg kan svare: Jeg ville selvsagt heller bodd i et fjøs.

Og jeg ville heller bodd i en konsentrasjonsleir hvor jeg ikke ble mishandlet enn i en konsentrasjonsleir hvor jeg ble skambanka og voldtatt hver dag.

Det at noe er verre gjør ikke det andre noe bedre.

Skrevet

Nei , men å trekke parallell til at folk skal slutte og spise hummer , fisk , kylling o.l. er jo rimelig patetisk.

Ok

Ok

"Nei , men å trekke parallell til at folk skal slutte og spise hummer , fisk , kylling o.l. er jo rimelig patetisk."'

Hvorfor det? fordi alle gjør det?

Dessuten nevnte jeg dyr i dyreparker, i bur hjemme hos folk, fugler i bur, kuer som står i en fuckings bås på noen få kvadratmeter hele vinteren, osv.

Dette er gode poenger, og er man i mot bruk av pels pga dyreplageri så får man i det minste være konsekvent!

Skrevet

Har du sett hvordan dyra i det norske landbruket har det? De stuves sammen, mange har ikke plass å røre seg på i det hele tatt.

Har du sett hvordan de avlives? Det er ikke mye humant over det.

Har du sett hvordan handyrene kastreres? Det er ikke snakk om bedøvelse eller noe, bare klipp klipp.

Hummere kan som de fleste andre dyr føle smerte. Hvorfor prøver de desperat å komme opp av det kokende vannet ellers? Hadde du likt å blitt kokt levende? Og hvorfor tror du kattet som blir kokt levende for å bli flådd føler mer smerte enn en hummer?

Jeg mener alle dyr skal behandles med en viss respekt og behandles bra.

Det blir som når vi reagerer på at de spiser katter og hunder i Korea. Er det så mye verre enn å spise kanin, frosk, sau osv.?

Så du programmet..?

Skrevet

"Nei , men å trekke parallell til at folk skal slutte og spise hummer , fisk , kylling o.l. er jo rimelig patetisk."'

Hvorfor det? fordi alle gjør det?

Dessuten nevnte jeg dyr i dyreparker, i bur hjemme hos folk, fugler i bur, kuer som står i en fuckings bås på noen få kvadratmeter hele vinteren, osv.

Dette er gode poenger, og er man i mot bruk av pels pga dyreplageri så får man i det minste være konsekvent!

Man kan ikke være konsekvent fordi vi skal overleve og dessuten fordi man kan anta at laverestående dyr ikke er i stand til å oppleve situasjoner og smerte på lik linje med høyerestående.

Til grunn for alle vellykkede kulturer ligger bl.a. et gjennomgående respekt for medskapninger. Dette innebærer anstendig behandling av dyr og mennesker.

Vår vestlige kultur tillater ikke at relativt avansert pattedyr flås levende. Hos andre, laverestående kulturer er dette greit.

Typisk for disse lavere kulturene er at de aldri kommer ut av elendigheten. Hvorvidt barbarisk behandling av medskapninger er årsak eller konsekvens, er en annen diskusjon. (Hvem vil inngå en kontrakt med en person som flår pattedyr levende?)

Behandling av dyr og mennesker henger sammen. I områder hvor dyr ikke får anstendig behandling, får heller ikke mennesker anstendig behandling. Det handler om respekt for medskapninger.

Skrevet

Jeg unnskylder ikke at dyr blir flådd. Det er sykt.

Men jeg sier at vi ikke er noe bedre vi andre, kansjke med unntak av en og annen ekstrem vegetarianer.

Vi andre bør holde kjeft, da dyremishandling er industri også i Norge, jfr. kuer i bås, dyrehager, fugler i bur, hummer som kokes, osv.

Synes det blir feil å trekke inn sånne sammenlikninger her.

Man bør reagere når man ser sånne ting, akkurat som man bør reagere når næringer her i landet også begår overtramp. Det selv om man er glad i biff...

Skrevet

Jeg aner ikke, men drar jeg til Kina en gang så skal jeg faen skjæra meg prøve hund bare for å ha gjort det :)

Hører menneskekjøtt smaker ganske bra, tror spesielt albuene er saftige... ;-)

Skrevet

Og jeg sitter her og lurer på hva som er galt med meg, som ikke forstår hvorfor det er verre å drepe katter og hunder for pelsens skyld, enn det er å drepe f.eks. mink og rev.

Så litt på programmet igår. Der sa de noe sånt som at "det utgis for ekte pels, men er egentlig fra katt og hund". Javel. Så vet jeg det også - katter og hunder har kunstpels.

Å flå dyr levende er selvsagt ikke bra. Men det er ikke noe verre om det skjer med katter og hunder, enn med andre dyr.

Hvor er forresten den opprørte protesten over alle barna som døde av sult mens programmet gikk ?

Hvorfor skal alt sammenliknes med det verste?

Skrevet

Jeg unnskylder ikke at dyr blir flådd. Det er sykt.

Men jeg sier at vi ikke er noe bedre vi andre, kansjke med unntak av en og annen ekstrem vegetarianer.

Vi andre bør holde kjeft, da dyremishandling er industri også i Norge, jfr. kuer i bås, dyrehager, fugler i bur, hummer som kokes, osv.

Jeg er delvis enig med deg i mye av det du skriver her, men ikke når det gjelder punktet om at vi skal holde kjeft.

Vi skal kritisere all misshandling av dyr (eller mennesker) - uansett hvor i verden det foregår.

At det også skjer i Norge skal ikke hindre nordmenn fra å kunne si sin mening om misshandling utenfor Norge.

Samtidig burde vi i større grad legge vekt på all den misshandlingen som foregår i Norge - og legge vekt på det når vi velger hvilken mat vi kjøper og hvor den kommer fra.

Det er i grunnen den eneste "makt" vi har som forbrukere.

Og så får hver og en selv avgjøre hvor viktig de synes det er - når det kommer ned til ens eget forbruk....

Skrevet

Så du programmet..?

Jeg så programmet. Og jeg syntes det var både for jævlig og unødvendig å være så brutal.

Poenget mitt (og SDDs) er at det ikke er bedre blant annen pelsnæring eller i norsk landbruk, men der reagerer veldig få. Enten må en reagere på alt eller ingenting.

Skrevet

Jeg er delvis enig med deg i mye av det du skriver her, men ikke når det gjelder punktet om at vi skal holde kjeft.

Vi skal kritisere all misshandling av dyr (eller mennesker) - uansett hvor i verden det foregår.

At det også skjer i Norge skal ikke hindre nordmenn fra å kunne si sin mening om misshandling utenfor Norge.

Samtidig burde vi i større grad legge vekt på all den misshandlingen som foregår i Norge - og legge vekt på det når vi velger hvilken mat vi kjøper og hvor den kommer fra.

Det er i grunnen den eneste "makt" vi har som forbrukere.

Og så får hver og en selv avgjøre hvor viktig de synes det er - når det kommer ned til ens eget forbruk....

Jeg mener ikke at VI skal holde kjeft om mishandling av dyr. Jeg mener at enkelte av disse dyreværnsaktivistene som skrev her i går burde holde kjeft i forhold til å skjelle ut mennesker som går med pels, når de selv har kanin i bur, kanarifugl, nyter en god biff på lørdagen, osv.

Det er ingen som støtter opp om den dyremishandlingen som i går ble vist på tv.

Skrevet

Jeg så programmet. Og jeg syntes det var både for jævlig og unødvendig å være så brutal.

Poenget mitt (og SDDs) er at det ikke er bedre blant annen pelsnæring eller i norsk landbruk, men der reagerer veldig få. Enten må en reagere på alt eller ingenting.

Nå er det nå engang sånn at dyr spises - det er slik vi overlever - poenget er jo å ha humane avlivningsmetoder - det vil jeg påstå norsk landbruk har - norsk pelsdyrnæring også.

Skrevet

Så du programmet..?

Poenget er ikke om man så programmet eller ikke. At det der ble vist dyremishandling som ikke ligner noe som helst er jeg ikke i tvil om, selv uten å ha sett programmet.

Poenget er at enkelte her i går, etter programmet, gikk ut og dømte f.eks. damer som har pels, mens de selv er ledd i en næringskjede hvor de spiser kjøtt, har kaniner i bur, tar med unga i dyreparken, osv.

Disse menneskene er ikke hakket bedre enn de som velger å gå i pels, ergo burde de holde kjeft eller i det minste renske opp i egen reir før de sier noe.

Det er ingen som nekter for at dyra i går ble mishandlet på det grusomste.

Skrevet

Man kan ikke være konsekvent fordi vi skal overleve og dessuten fordi man kan anta at laverestående dyr ikke er i stand til å oppleve situasjoner og smerte på lik linje med høyerestående.

Til grunn for alle vellykkede kulturer ligger bl.a. et gjennomgående respekt for medskapninger. Dette innebærer anstendig behandling av dyr og mennesker.

Vår vestlige kultur tillater ikke at relativt avansert pattedyr flås levende. Hos andre, laverestående kulturer er dette greit.

Typisk for disse lavere kulturene er at de aldri kommer ut av elendigheten. Hvorvidt barbarisk behandling av medskapninger er årsak eller konsekvens, er en annen diskusjon. (Hvem vil inngå en kontrakt med en person som flår pattedyr levende?)

Behandling av dyr og mennesker henger sammen. I områder hvor dyr ikke får anstendig behandling, får heller ikke mennesker anstendig behandling. Det handler om respekt for medskapninger.

Dedt er godt mulig du har rett i det. Jeg vet ikke engang hvor programmet i går var fra. Jeg så det ikke.

Jeg tenkte mer på generel pelsproduksjon, og disse dømmende skapningene som i går skjelte ut kvinnfolk (og sikkert noen mannfolk) som velger å gå i pels.

De er ikke hakket bedre selv når de har kaniner i bur, fugler i bur, går på Big Horn etter at de har vært i dyreparken med unga, osv.

Skrevet

Må man reagere på alt eller ingenting? Sludder.

Mener du at man skal bli helt likegyldig til alt? Hva reagerer du på? Hvor setter du grenser?

Spiser du bare økologisk salat? ;-)

Skrevet

Nå er det nå engang sånn at dyr spises - det er slik vi overlever - poenget er jo å ha humane avlivningsmetoder - det vil jeg påstå norsk landbruk har - norsk pelsdyrnæring også.

Det er ikke så lenge siden det ble vist en dokumentar fra norsk landbruk. Der fikk en se bl.a. griser som fikk testiklene kappet av, trange båser, slaktemetoder osv.

Selv om selve slaktemetodene i Norge er relativt humane, er oppbevaringen av dyrene før det under all kritikk. Alt skal være så effektivt, hensyn til dyra kommer i andre rekke.

At en rev, mink osv skal trives i et bittelite bur, er megen usannsynlig. Disse dyrene er skapt for frihet.

Det er mye fælt som skjer i Norge også, men det kommer litt for nære til at vi klager på det. Kanskje vi ender opp med å måtte betale mer for pels, lær og mat.....

Skrevet

Må man reagere på alt eller ingenting? Sludder.

Mener du at man skal bli helt likegyldig til alt? Hva reagerer du på? Hvor setter du grenser?

Spiser du bare økologisk salat? ;-)

Jeg spiser nok kjøtt som de fleste andre, bruker ikke pels dog. Men jeg reagerer like mye på begge deler. Jeg blir ikke så oppbrakt og sjokkert over denne dokumentaren da jeg vet at det skjer mye rart i Norge også.

Kommer en på TV med en trist historie får en masse sympati og folk blir sjokkerte, hver eneste gang. Helt til alt er glemt, helt til neste sjokkerenede avsløring kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...