Gå til innhold

ortopedisk

Gjest Sjukepleiarstudenten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Ortopedisk handler om mer enn benbrudd!

I tillegg til ø-hjelpspasienter med typiske bruddskader (armer og bein)dekker ofte ortopediske avdelinger også mer planlagt kirurgi som hofteoperasjoner, div korrigeringer av ledd osv.

Noen steder har ortopeden også traume-pasienter, hvor sykdoms/skadebildet er komplekst (og spennende!)

På et sykehus jeg har jobbet har også ortopeden commotio-pasienter (hjernerystelser) som trenger spesielle regimer. (nyttig ift å lære seg observasjonsbiten!)

I tilleg vil jeg tro at noen ortopediske avdelinger også dekker noe revma-kirurgi. Her kan man få innblikk i sykepleie til kronisk syke pasienter.

Har aldri jobbet på ortopedisk selv,men tror det er et spennende sted å være student! Her får man ikke bare pleie-perspektiv i spesielle situasjoner (fokus på leie, forbygging av sengeleiets komplikasjoner, mobilisering osv), men også pre og postoperativ sykepleie!

Da jeg gikk på sykepleien var liksom det å komme på ortopeden i praksis det verste som kunne skje - så feil tok vi!

Husk - praksisperioden er i stor grad hva du gjør den til! Stå på, og vær bevisst på hva du vil lære - og oppsøk situasjonene!

Lykke til!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94918-ortopedisk/#findComment-530864
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...