Gå til innhold

Noen som jobber med ungdom med rusproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest provosert!!!

Hei! Har postet dette innlegget på rusforum også, men tenkte kanskje det er noen som jobber med ungdom med rusproblemer, eller at det er noen her som har råd å komme med.

Jeg har ei venninne som ble lagt inn på avrusning i mai 02. Hun tok amfetamin, piller, hasj, ecstacy, men mest amfetamin. Sov ikke på 14 dager osv. hun røyka heroin for "å komme ned".

Hun har ikke frie tøyler på avrusning, hun har perm en gang i uka og helger og blir testet hver gang hun har vært ute. Hun kom inn der hun er nå gjennom PUT. Hun har fått en leilighet av UngBo som hun kan være i helger osv. Problemet er at leiligehten ligger i et narkoreir! Bare narkomane som bor der og tilgangen til dop er høy.

Hun har blitt kjent med en nabo på 40 (hun er 20) som hun ligger med, han skyter heroin og deler gjerne sprøyte med henne. Det har de gjort, og de har ligget sammen uten kondom. Han har hepatitt C. Hun skal testes nå.

Hun har tatt heroin fire ganger etter at hun fikk leiligheten, alle gangene har hun fått eller kjøpt av naboer. Hvorfor ikke dette har slått ut på tester vet jeg ikke. hun har byttet urinprøver før.

han på 40 er ikke den eneste hun holder på med, det er to til - også narkomane. hun bruker ikke kondom.

Det jeg vurderer nå er å ringe til avrusningshjemmet og rett og slett slandre anonymt på henne for å hjelpe henne. Hun sier nyktre folk er "noia" for henne. Hun føler skam og er flau over sin situasjon, men hun gjør de samme feilene gang på gang, selv om hun har mange nyktre venner som stiller opp og vil hjelpe.

Hun har antakelig ikke noe å snakke om med nyktre mennesker. Er annerledes med meg sier hun for jeg kjenner til hele historien og har selv prøvd litt av hvert fall mange år siden.

Men hvorfor i helvette får hun leiligehet i et narkoreir? Og hvorfor godkjenner avrusningshjemmet som har vært så strenge dette? Ha er galt med Ruspolitikken i Norge egentlig? Skal vi la ungdommer gå dukken fordi de har hatt en tøff oppvekst? Jeg blir så forbanna!

Hun MÅ ut av den leiligheten før hun tar overdose. Bør jeg"sladre"? Er det så enkelt å bare plassere alle narkomane i samme blokk og la dem holde på til de dør? Forrige uke døde jenta over henne av overdose i leiligheten sin, hun var 26 år.

Synspunkter?

Fortsetter under...

Jeg syntes hun har vært heldig som har fått hjelp overhode.

Det samme kan ikke sies om folk som sliter med uforskyldte sykdommer. De må pent vente å ta til takke med det lille de får.

I tillegg virker det ikke som denne jenta du snakker om vil ha hjelp, og da nytter det ikke hva som gjøres - for første skritt på veien, er at personen selv har innsett at hun har et problem, og er villig til å VIRKELIG gjøre noe med det selv.

Ellers må det isåfall da være snakk om tvang, og det kan vel kanskje være nødvendig i visse tilfeller. Jeg tror neppe du gjør noe galt ved å "sladre"

Gjest provosert!!!

Jeg syntes hun har vært heldig som har fått hjelp overhode.

Det samme kan ikke sies om folk som sliter med uforskyldte sykdommer. De må pent vente å ta til takke med det lille de får.

I tillegg virker det ikke som denne jenta du snakker om vil ha hjelp, og da nytter det ikke hva som gjøres - for første skritt på veien, er at personen selv har innsett at hun har et problem, og er villig til å VIRKELIG gjøre noe med det selv.

Ellers må det isåfall da være snakk om tvang, og det kan vel kanskje være nødvendig i visse tilfeller. Jeg tror neppe du gjør noe galt ved å "sladre"

HUn er veldig heldig som har fått hjelp, men er det bare jeg som synes det er høl i huet og plassere henne i et narkoreir når hun er på avrusning? Akkuratt som å sette en sjokoladekake foran en som slanker seg det! Bare suget etter dop er sterkere.

Da jeg snakket mde henne spurte jeg HVORFOR??? HVorfor tar du dop når du er så godt på vei? Hvorfor er du sammen med narkiser?

Hun svarte "vet ikke" og at det var jævla vanskelig å bo der når "venner/naboer" kom å banka på døra støtt, da klarte hun ikke holde seg i skinnet.

Er vel noe i det du sier at hun ikke vil ha hjelp, hun ahr jo valget og velger feil om igjen og om igjen. men det er veldig lett å ty til dop når man er depreimert osv. og har rusproblemer fra før.

Men jeg synes det er helt forkastelig at et land som er så rikt som Norge ikke har råd til å hjelpe syke nordmenn! Som sagt.. man plasserer ikke sjokoladekake foran en som slanker seg....

Du kan sladre men det hjelper ikke.

Her i landet sender man folk på avrusning i 5 dager og så må de gå å vente i kanskje flere uker før de kan dra på avrusningsklinikker. I mellomtiden bor de på hospits og omgås andre narkomane. Det er helt forkastelig å avruse folk dersom de ikke blir sendt videre med en gang.

HUn er veldig heldig som har fått hjelp, men er det bare jeg som synes det er høl i huet og plassere henne i et narkoreir når hun er på avrusning? Akkuratt som å sette en sjokoladekake foran en som slanker seg det! Bare suget etter dop er sterkere.

Da jeg snakket mde henne spurte jeg HVORFOR??? HVorfor tar du dop når du er så godt på vei? Hvorfor er du sammen med narkiser?

Hun svarte "vet ikke" og at det var jævla vanskelig å bo der når "venner/naboer" kom å banka på døra støtt, da klarte hun ikke holde seg i skinnet.

Er vel noe i det du sier at hun ikke vil ha hjelp, hun ahr jo valget og velger feil om igjen og om igjen. men det er veldig lett å ty til dop når man er depreimert osv. og har rusproblemer fra før.

Men jeg synes det er helt forkastelig at et land som er så rikt som Norge ikke har råd til å hjelpe syke nordmenn! Som sagt.. man plasserer ikke sjokoladekake foran en som slanker seg....

"Hun har ikke frie tøyler på avrusning, hun har perm en gang i uka og helger og blir testet hver gang hun har vært ute. Hun kom inn der hun er nå gjennom PUT. Hun har fått en leilighet av UngBo som hun kan være i helger osv."

Som jeg sa: Du gjør iallefall ikke noe galt ved å "sladre". Det er godt mulig hun har fått frie tøyler fordi de(fagfolkene) tror hun er på rett vei.

Det finnes vel knapt noen som er så flinke til å lure systemet som narkomane, som ikke selv vil, eller har innsett at de MÅ gjøre/ville bli bedre selv. De eneste de lurer er jo seg selv, men det vil de ikke skjønne, (selv om en liten stemme i bakhode kanskje sier noe annet)

Det være seg bytte ut urin, eller prate behandler trill rundt. Dette fordi mange ønsker å tro det beste, eller gir pokker, fordi de er overarbeidet. Det er for få fagpersoner til å klare å ha full oversikt.

Jeg skjønner hvordan du tenker, og at det selvfølgelig er mer fristende når jenta får det rett opp i hendene, MEN, er hun så hektet som det du beskriver, tror jeg hun hadde fått tak i det hun ville uansett hvor hun hadde blitt plassert. Hvis det da ikke er snakk om tvang, med full overvåkning(er ikke sikker på om det er lov)

Det som er viktig syntes jeg er at behandler(e) i første omgang får beskjed om hvordan det egentlig er fatt, for hvordan skal de få gjort noe, hvis de ikke vet, men tror alt går greit.

Jenta har i det minste en stor fordel, som har deg som venn - som gidder å engasjere seg og prøver å hjelpe. I tillegg har hun andre "normale" venner, som er der, selv om de ifølge henne er kjedelige nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...