Gå til innhold

Mat etter hjerneblødning


Gjest Dystonia

Anbefalte innlegg

Gjest Dystonia

Jeg lurer på om det er spesielle hensyn en person som har hatt hjerneblødning må ta i forhold til kosthold? Fet mat, søt mat osv....?

Min tante hadde hjerneblødning i vinter (februar), og der hun bor nå sier de at hun ikke må spise så mye for da blir hun feit.... Ifølge henne selv får hun aldri spise seg mett.

Hun sier også at hun har gått ned fra 56kg til 45 kg!

Håper noen kan gi meg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Det er to hovedformer for hjerneslag:

- tilstopping av blodtilførselen til deler av hjernen ved en blodpropp eller årebetennelse

- hjerneblødning

Hjerneblødning kan ha sammenheng med feilkontruksjoner, svake punkt, i blodårene slik at de sprekker, eller med et for høyt blodtrykk.

Det er ingen spesiell diett som kan gjøre noe med slike svake blodårer. Ved svært høyt blodtrykk bør man unngå å være overvektig og unngå for ye salt i maten.

Nå kjenner jo ikke jeg helsetilstanden til din tante skikkelig, men 56 kg er neppe noen overvekt, og 45 kg er jo sikkert for lite. Hun skal neppe ha diett på grunn av hjerneslaget men heller god apetittvekkende mat som hjelper henne å holde vekten eller til og med legge på seg litt.

Svar på Doktor Online kan ikke erstatte en konsultasjon hos lege. Dersom dere vil ha dette spørsmålet grundigere belyst, bør dere vurdere å kontakt egen lege.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...