Gå til innhold

Langrenn - en sport for neandertalere og fjellaper.

Anbefalte innlegg

"Hvor stor en sport er på verdensbasis..."

Målt i hva da?

Nå sist sa du "hvor mange som hadde hørt om den". Ergo er dvergkasting med Michael Jackson en god kandidat.

Du får jobbe litt med argumentasjonen.

"Målt i hva da?"

Målt i hvor mange som bedriver idretten.

Argumentasjonen min er meget god når jeg sier at det er LETT å bli verdensmester i langrenn, i forhold til f.eks. løping.

Hvorfor? Fordi det sikkert ikke er femsifret antall personer som driver denne idretten aktivt - totalt i verden, mens det er millioner som driver med løping.

Derfor er også Norge elendige i løping, selvsagt, i og med at vi bare er 4 millioner innbygger i landet, og har jævla mange millioner å konkurrere mot.

I langrenn har man knapt noen å konkurrere mot.

Derfor er også en av de største prestasjonene i norsk idrett noen sine, eller kanskje den desidert største, OL-gullet til Rodal for noen år siden.

Dette var stort. Fyren konkurrerte mot millioner av andre aktive, i motsetning til Dæhlie som knapt har noen tusen nordmenn, svensker, finner og russere å slåss mot.

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

43

• Zirine

8

• shandy

6

• punkyB

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Men måler du f.eks i antall treningstimer nedlagt pr eliteutøver i gjennomstnitt, er solskjær en mygg.

Man kan da ikke måle i antall treningstimer nedlagt.

Man måler selvsagt i antall folk som bedriver idretten, for innen den enkelte idrett konkurrer man selvsagt på samme måte, med tilnærmet samme treningsnivå, osv.

Det sier seg selv at det er lettere å bli best når man konkurrer med 1000 stk, i stedet for mange millioner.

Og det er faktisk forskjellen på f.eks. langrenn, fotball og løping - hvor mange som bedriver idretten.

Gjest sarkofag

"Målt i hva da?"

Målt i hvor mange som bedriver idretten.

Argumentasjonen min er meget god når jeg sier at det er LETT å bli verdensmester i langrenn, i forhold til f.eks. løping.

Hvorfor? Fordi det sikkert ikke er femsifret antall personer som driver denne idretten aktivt - totalt i verden, mens det er millioner som driver med løping.

Derfor er også Norge elendige i løping, selvsagt, i og med at vi bare er 4 millioner innbygger i landet, og har jævla mange millioner å konkurrere mot.

I langrenn har man knapt noen å konkurrere mot.

Derfor er også en av de største prestasjonene i norsk idrett noen sine, eller kanskje den desidert største, OL-gullet til Rodal for noen år siden.

Dette var stort. Fyren konkurrerte mot millioner av andre aktive, i motsetning til Dæhlie som knapt har noen tusen nordmenn, svensker, finner og russere å slåss mot.

Du sa at det som telte var hvor mange som hadde hørt om sporten. Nå har du plutselig ombestemt deg, nå er det antall utøvere.

Få hue ut av rompa og les dine egne innlegg.

Tja... publikum er ofte en god spiller for laget, så vi bidrar nå med noe. Jeg kan for øvrig være enig med deg i at at hyl, skrik, hopping, klapping og naboklager som følge av overdreven aktivitet når det spilles viktige kamper på TV, ikke har mye å si for hvordan laget spiller, men dette er jo takter man tar med seg fra tribunen.

Om 40 minutter skal jeg til Sarpsborg å se Frisk grise Sparta i hockey. Gjør regning med å bli både hes og full, og jeg gleder meg som en unge! :)

God tur :)

Festen etterpå er vel mer givende tenker jeg.

Gjest sarkofag

Man kan da ikke måle i antall treningstimer nedlagt.

Man måler selvsagt i antall folk som bedriver idretten, for innen den enkelte idrett konkurrer man selvsagt på samme måte, med tilnærmet samme treningsnivå, osv.

Det sier seg selv at det er lettere å bli best når man konkurrer med 1000 stk, i stedet for mange millioner.

Og det er faktisk forskjellen på f.eks. langrenn, fotball og løping - hvor mange som bedriver idretten.

"Man kan da ikke måle i antall treningstimer nedlagt."

Hvorfor ikke?

Prestasjonen er mye større om du har svettet blod og tårer i 20 år, en om du kjøpte deg et luftgevær for ett år siden. Selv om det skulle være flere som skyter.

Annonse

Du sa at det som telte var hvor mange som hadde hørt om sporten. Nå har du plutselig ombestemt deg, nå er det antall utøvere.

Få hue ut av rompa og les dine egne innlegg.

"Du sa at det som telte var hvor mange som hadde hørt om sporten. Nå har du plutselig ombestemt deg, nå er det antall utøvere."

Når jeg sa "hørt om" så mente jeg det selvsagt ikke bokstavelig. Jeg vil tro at selv negre i afrika har hørt om sporten.

God tur :)

Festen etterpå er vel mer givende tenker jeg.

Det er lite som er mer givende enn en god hockeykamp.

Men det er mulig at jeg forandrer mening hvis norsk tipping ringer og forteller meg at jeg har blitt lotto millionær :)

"Man kan da ikke måle i antall treningstimer nedlagt."

Hvorfor ikke?

Prestasjonen er mye større om du har svettet blod og tårer i 20 år, en om du kjøpte deg et luftgevær for ett år siden. Selv om det skulle være flere som skyter.

"Prestasjonen er mye større om du har svettet blod og tårer i 20 år, en om du kjøpte deg et luftgevær for ett år siden. Selv om det skulle være flere som skyter."

Det er jeg helt uenig med deg i. Jeg synes ikke at det er en prestasjon å løpe i skauen om det så skulle være 10 timer om dagen i 20 år.

Det er noe enhver idiot kan gjøre, og en person med talent og mer normal trening, vil uansett bli bedre enn denne utøveren.

Gjest sarkofag

"Du sa at det som telte var hvor mange som hadde hørt om sporten. Nå har du plutselig ombestemt deg, nå er det antall utøvere."

Når jeg sa "hørt om" så mente jeg det selvsagt ikke bokstavelig. Jeg vil tro at selv negre i afrika har hørt om sporten.

Takk for tipset. Herretter skal jeg la være å ta noe av det du sier bokstavelig.

Gjest sarkofag

"Prestasjonen er mye større om du har svettet blod og tårer i 20 år, en om du kjøpte deg et luftgevær for ett år siden. Selv om det skulle være flere som skyter."

Det er jeg helt uenig med deg i. Jeg synes ikke at det er en prestasjon å løpe i skauen om det så skulle være 10 timer om dagen i 20 år.

Det er noe enhver idiot kan gjøre, og en person med talent og mer normal trening, vil uansett bli bedre enn denne utøveren.

Hadde du ment det bokstavlig, så sier det en del om ditt verdisyn.

Men nå har jeg skjønt at du ikke mener noe bokstavlig.

Annonse

Men han har litt rett. Du er sikkert ikke misunnelig, men du forstår heller ikke gleden av sport, og dette er en glede jeg ikke ville vært foruten! :)

Joda jeg forstår gleden, dvs. når jeg selv gjør noe. Det er f.eks gøy å kjøre slalom(og se på (Kjetil & co på TV er ok) - en skitur er heller ikke å forakte når sola steiker og nistesekken henger på ryggen.

Hadde du ment det bokstavlig, så sier det en del om ditt verdisyn.

Men nå har jeg skjønt at du ikke mener noe bokstavlig.

Hvis 1 million negre vil vinne sprint OL, trener 15 timer om dagen i 10 år, så vil ikke det si at alle vinner. Enig? Noen vil ikke engang bli gode til tross for enorme treningsmengder.

Det er altså mer enn trening som har noe å si. F.eks. talent.

Men med så få utøvere innen en idrett som hva det er i langrenn, så er det godt mulig at det bare holder med hard trening.

De med talent velger tross alt ofte andre idretter uansett.

Joda jeg forstår gleden, dvs. når jeg selv gjør noe. Det er f.eks gøy å kjøre slalom(og se på (Kjetil & co på TV er ok) - en skitur er heller ikke å forakte når sola steiker og nistesekken henger på ryggen.

Men du forstår ikke gleden i det å være supporter.

Det er en enorm glede!

Mulig det er banalt, men da er det mange banale mennesker rundt om i verden :)

Gjest sarkofag

Hvis 1 million negre vil vinne sprint OL, trener 15 timer om dagen i 10 år, så vil ikke det si at alle vinner. Enig? Noen vil ikke engang bli gode til tross for enorme treningsmengder.

Det er altså mer enn trening som har noe å si. F.eks. talent.

Men med så få utøvere innen en idrett som hva det er i langrenn, så er det godt mulig at det bare holder med hard trening.

De med talent velger tross alt ofte andre idretter uansett.

Talent og prestasjon er ikke nødvendigvis sammenfallende.

Du kan gjøre en enorm prestasjon uten å ha talent i det hele tatt.

Talent og prestasjon er ikke nødvendigvis sammenfallende.

Du kan gjøre en enorm prestasjon uten å ha talent i det hele tatt.

Selvsagt, men poenget er at jo flere det er som bedriver en idrett, jo vanskeligere blir det å nå langt i den.

Nå stikker jeg på hockeykamp!

Men du forstår ikke gleden i det å være supporter.

Det er en enorm glede!

Mulig det er banalt, men da er det mange banale mennesker rundt om i verden :)

Ja, nei jeg kan ikke si jeg hadde hatt store utbyttet av å sitte på en tribune å se noen små prikker løpe rundt nei.

Men for all del, hver sin smak :)

Ja, nei jeg kan ikke si jeg hadde hatt store utbyttet av å sitte på en tribune å se noen små prikker løpe rundt nei.

Men for all del, hver sin smak :)

Ikke bare det, men tenk at det er mulig å være så skrullete. Bruke timer på å finne seg en god plass langs skiløypa - gå HELT opp dit, stå der og hutre og fryse i timesvis - bare for å se en favorittskiløperen *vroom* fare forbi, og i løpet av sekunder er det over - da skjer alt nede ved målområdet....

Ufattelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...