Gå til innhold

Norskopplæring for nye landsmenn, kr 108.000 pr år for å gå på frivillig kurs

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Erna har foreslått at flyktninger som har fått opphold på humanitært grunnlag skal få ekstra betalt for å lære seg norsk. De skal også lære om norsk samfunn og yrkesdeltakelse.

FrP's Per Sandberg vil heller foreslå at det opprettes deleksamener, og at betalingen økes for hver bestått eksamen. Dette for å teste om kursene har effekt, og for å motivere til effektiv innsats.

Slik Erna foreslår, kan de gå ut av kurset med f eks halv effekt uten å har vært testet eller stilt krav til, slik det har vært gjort i 20 år, forskjellen er at nå skal de få ekstra betalt.

Nær 80% av ressursene til språkopplæring har vært bortkastet på grunn av frivilligheten og slapphet fra myndigheter.

Regjeringen vil nå lovfeste introduksjonskurs for innvandrere av alle slag.

Av alle barn i Norge kreves det f eks 10 års skolegang eller mer. Så barn stiller vi krav til, men ikke voksne ?

Hvorfor har ikke dette kommet før ?

Jeg tror våre antirasister og venstrerdikale hittil har hindret det, men den følge at vi kan påtreffe hver 3. innvandrer/ flyktning i sentrale innvandrerområder overhodet ikke snakker norsk, selv etter mange år i Norge. De er handikappet i samfunnet uten språk.

Fortsetter under...

Tja, er dette neste skritt etter å ha fjernet norskopplæringen for asylsøkere? Kan de noen gang bestemme seg?

Jeg blir fullstendig forvirret i alt dette, og lurer på hva i s** he*** som var poenget med å fjerne muligheten til opplæring i språket?

Og hva med en mellomting .. la oss si en liten dose ekstra penger per mnd for å delta på norsk-kurs, og enda mer penger om en består eksamen. Nesten som lånekassa, bare uten lån.

Nordmenn, forresten, som er avhengige av sosialstønad får ingenting ekstra for å jobbe. Det får derimot flyktninger. Begge har forøvrig det samme behov for (re)integrering i samfunnet.

Tja, er dette neste skritt etter å ha fjernet norskopplæringen for asylsøkere? Kan de noen gang bestemme seg?

Jeg blir fullstendig forvirret i alt dette, og lurer på hva i s** he*** som var poenget med å fjerne muligheten til opplæring i språket?

Og hva med en mellomting .. la oss si en liten dose ekstra penger per mnd for å delta på norsk-kurs, og enda mer penger om en består eksamen. Nesten som lånekassa, bare uten lån.

Nordmenn, forresten, som er avhengige av sosialstønad får ingenting ekstra for å jobbe. Det får derimot flyktninger. Begge har forøvrig det samme behov for (re)integrering i samfunnet.

Synes det er litt sprøtt at de skal få betaling for å gå på norskkurs ved siden av andre penger. De bør jo forstå at det er i deres egen interesse.

Jeg har jobbet endel frivillig uten betaling mot å få med meg mat og det var greit. Kom godt med :o)

Synes det er litt sprøtt at de skal få betaling for å gå på norskkurs ved siden av andre penger. De bør jo forstå at det er i deres egen interesse.

Jeg har jobbet endel frivillig uten betaling mot å få med meg mat og det var greit. Kom godt med :o)

Ikke alle folk skjønner sitt eget beste, uansett opphav.

*kremt, plystre*

Annonse

Ulv I Faarikaal

Arbeidsledige får skolepenger for å gå på skole og får trekk hvis de ikke møter opp. Det samme får innvandrere, men der kreves det et visst nivå på norskkunnskspene for å delta.

Arbeidsledige får skolepenger for å gå på skole og får trekk hvis de ikke møter opp. Det samme får innvandrere, men der kreves det et visst nivå på norskkunnskspene for å delta.

Her finnes ingen tilbud for arbeidsledige. Jeg får uansett ikke noe tillegg om det finnes noe, jeg får bare kursstønad (5200 kr mnd inkl. barnetillegg, og 1500 kr mnd til barnehage)

Ulv I Faarikaal

Her finnes ingen tilbud for arbeidsledige. Jeg får uansett ikke noe tillegg om det finnes noe, jeg får bare kursstønad (5200 kr mnd inkl. barnetillegg, og 1500 kr mnd til barnehage)

Ingen tilbud ?

Hva får du kursstønad for ?

Virker som det er på tide å flytte til byen ?

Jess!

Men vi flytter i sommer altså, endelig. Må jo ha noe å flytte til (jobb eller skole) for å få støtte til å flytte.

Nå har jeg endelig fått studiekompetanse så nå drar vi. Skal fikse meg en bachelorgrad innen informatikk.

Og håpe på at it-tidene blir bedre om 3 år :-)

Ulv I Faarikaal

Jess!

Men vi flytter i sommer altså, endelig. Må jo ha noe å flytte til (jobb eller skole) for å få støtte til å flytte.

Nå har jeg endelig fått studiekompetanse så nå drar vi. Skal fikse meg en bachelorgrad innen informatikk.

Og håpe på at it-tidene blir bedre om 3 år :-)

IT er bånn for tida, 300 søkere til en jobb jeg hørte om.

Annonse

IT er bånn for tida, 300 søkere til en jobb jeg hørte om.

Har en itutdannet samboer på arbeidsledighetstrygd, så jeg vet.

Men det er dette jeg er flink til og vil drive med, og hadde det ikke vært for it-krisen hadde jeg ikke kommet inn.

Så vi får satse på at det bedrer seg.

Har en itutdannet samboer på arbeidsledighetstrygd, så jeg vet.

Men det er dette jeg er flink til og vil drive med, og hadde det ikke vært for it-krisen hadde jeg ikke kommet inn.

Så vi får satse på at det bedrer seg.

Hei Tiliti,

Jeg er helt sikker på at IT er bedre enn fiskesløying! ;-)

Forsøk å ta noen "uvanlige" IT kurs også - ikke det som "alle andre" tar. Og litt kunnskap innen regnskap og/eller jus er alltid kjærkomment i et firma.

Ønsker deg lykke til!

Med vennlig hilsen

Hei Tiliti,

Jeg er helt sikker på at IT er bedre enn fiskesløying! ;-)

Forsøk å ta noen "uvanlige" IT kurs også - ikke det som "alle andre" tar. Og litt kunnskap innen regnskap og/eller jus er alltid kjærkomment i et firma.

Ønsker deg lykke til!

Med vennlig hilsen

Ja, linjevalg er stort sett programmering, nettverksdrift eller web-"ting".

+ valgfag. Blir vel iallefall programmering og datasikkerhet for meg. Og muligens innføring i linux, vi får se hvor mye jeg får klemt inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...