Gå til innhold

Jeg forbanner den dagen jeg ble far

Anbefalte innlegg

Gjest tønne

Jeg er far til et barn på 10 år. Barnets mor er gift, har felles barn med sin ektefelle og en normal husstandsinntekt. Jeg bor alene på 45 kvm.

Jeg har dessverre ikke plass til å ha barnet på overnattingsbesøk, selv om vi alle kunne tenke oss denne muligheten. Samfunnet vil også at jeg skal ha kontakt med barnet, og “belønner” meg, etter 1.10, med et fratrekk i bidraget med ca 100 kr/døgnet jeg er far.

Jeg betaler selvsagt bidrag i dag. Det utgjør 2400 kr/mnd.

Fra 1.10. øker dette bidraget til 3800 kr/mnd. Samtidig som mitt bidrag øker, mister jeg også skattefordelen. I realiteten blir bidraget over 4000 kr/mnd.

Jeg har en samlet boutgift på 7000 kr/mnd (strøm, avdrag, lån, forsikring). Når bidrag er betalt har jeg igjen omlag 4500 kr/mnd å leve for.

Jeg har vært i kontakt med TI, og de godkjenner IKKE mine boutgifter. De mener at 5500 kr er passende.

Konsekvensen er at jeg må selge min bolig, og bli leietaker. For ca 5000 kr kan jeg leie en hybel. Da mister jeg alle muligheter til å kunne ha barnet på overnattingbesøk, siden jeg vil ha enda mindre plass.

Mitt ønske er å kunne ha en to-rommer, med eget soverrom, slik at mitt barn kunne overnatte. Det vil ikke TI at jeg skal ha. Skulle jeg kunne skaffe en 2-romer til den prisen TI mener er rimelig måtte jeg flytte til en anen kant av landet. Da vil jeg ikke kunne se/treffe barnet regelmessig, slik samfunnet og TI ønsker at jeg skal.

For ordens skyld: Den nye ordningen, fra 1.10., er frivillig, og jeg kommer ikke til kreve omregning. Problemet er at bidragsmottaker etter all sannsynlighet kommer til å kreve det, siden hun får økt bidrag.

Det er synd å si det, men jeg sitter her og forbanner den dagen jeg ble far.

Uansett hvordan jeg snur og vender på det, har jeg ikke en økonomisk mulighet til å overleve. Med dagens arbeidsmarked er det lite trolig at jeg kan komme i en bedre betalt jobb med det første.

Hva skal en taper gjøre?

Løsningen er vel å ta en

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/95277-jeg-forbanner-den-dagen-jeg-ble-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

9

• naiv

8

• Zirine

7

• Sør

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Åh... ikke gi opp. Har selv en far som er bidragsyter for min yngre søster.

Han har som du blitt nødt til og leie... Han var heldig og fikk leie billig.

Jeg er sikker på at barnet ditt vil komme og overnatte selv om du har det trangt.

åh.. vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Ville bare si at jeg skjønner at du er sint og lei. Jeg vet hvordan systemet fungerer.

Det er ikke sikkert det er til noe trøst, men håper det ordner seg for deg på et eller annet hvis.

Lykke til..

Mvh

Gjest tønne

Åh... ikke gi opp. Har selv en far som er bidragsyter for min yngre søster.

Han har som du blitt nødt til og leie... Han var heldig og fikk leie billig.

Jeg er sikker på at barnet ditt vil komme og overnatte selv om du har det trangt.

åh.. vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Ville bare si at jeg skjønner at du er sint og lei. Jeg vet hvordan systemet fungerer.

Det er ikke sikkert det er til noe trøst, men håper det ordner seg for deg på et eller annet hvis.

Lykke til..

Mvh

Takk for kloke og gode ord.

Ulv I Faarikaal

"Jeg har dessverre ikke plass til å ha barnet på overnattingsbesøk, selv om vi alle kunne tenke oss denne muligheten"

Det går hvis man vil!

Det tror jeg også, kompisen har to ekstrasenger som han legger sammen og dytter under sofaen. Stuebordet må på høykant :-)

Annonse

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå kvinner av det slaget du beskriver. Jeg forstår rett og slett ikke at barnets mor vil sitt eget barns far så ille. At du må flyttet fra hjemmet ditt, kan da umulig være av hennes interesse??!? Jeg ville nå iallefall FORSØKT å få senktet bidraget, var jeg deg. En samtale der dere møtes rundt et bord, og du legger frem absolutt alt du har av dokumentasjon på inntekter og utgifter. Dersom hun klarer seg med gammel bidragssats, så er det vel ikke i hennes eller barnets interesse av far går konkurs???

Jeg bet meg forøvrig merke i en sak.... Du skriver at du IKKE kan ha ditt eget barn på overnattingsbesøk, fordi du ikke har mer enn ett soverom...Det må da være sprøyt?!? Det finnes et ordtak som heter "Der det er hjerterom, er det husrom".

Kjøp en utfellbar gjesteseng på IKEA, koster rundt 400,- kroner, og en ekstra dyne og pute. Koster ikke stort. Den kan du slå sammen og skyve under din egen seng når den ikke er i bruk.

Dermed har barnet ditt en plass å sove. Om det så blir i stua, dersom det ikke er plass ved siden av din egen seng.

Det er alltids mulig å ha overnattingsgjester, selv om man bare har en seng og et soverom. Å påstå at det er alle ungers menneskerett å ha eget soverom alene, er tull. Vil man, så kan man!

Takk for kloke og gode ord.

Skjønner ikke dette. Du får altså 3.800 i bidrag i måneden og da er mors inntekt tatt med (hun har altså jobb?).

Det må bety at du har en realtivt stor inntekt for å betale et slikt beløp for ett barn - 350.000 minst? Da burde ikke 3.800 være en voldsom tragedie. Selv driver jeg å betaler 3.100 kr SELV OM jeg har delt bosted, og det for to barn.

Du bør sette deg ned og regne over dette en gang til.

Dessuten er det ubegripelig at du mener du ikke kan ha samvær fordi du ikke har plass. Skjønte ikke innlegget ditt at du & mor er enige om ikke dele seng. Det er det jo ingen som forventer, kjøp en madrass til vel. Og få i gang samvær - som igjen får ned bidraget.

Jeg kan skjønne du blir frustert, men å true med en "tønne" er jo mildest talt feigt. Ditt barn trenger en far, så rist av deg mismotet og kom i gang.

Meldt deg inn i Foreningen2Foreldre, der finnes et hav av særlig fedre i akkurat samme situasjon som deg som kan hjelpe.

Uansett - kom deg opp av sofaen og action!

Skjønner ikke dette. Du får altså 3.800 i bidrag i måneden og da er mors inntekt tatt med (hun har altså jobb?).

Det må bety at du har en realtivt stor inntekt for å betale et slikt beløp for ett barn - 350.000 minst? Da burde ikke 3.800 være en voldsom tragedie. Selv driver jeg å betaler 3.100 kr SELV OM jeg har delt bosted, og det for to barn.

Dessuten er det ubegripelig at du mener du ikke kan ha samvær fordi du ikke har plass. Skjønte ikke innlegget ditt at du & mor er enige om ikke dele seng. Det er det jo ingen som forventer, kjøp en madrass til vel. Og få i gang samvær - som igjen får ned bidraget.

Jeg kan skjønne du blir frustert, men å true med en "tønne" er jo mildest talt feigt. Ditt barn trenger en far, så rist av deg mismotet og kom i gang.

Meldt deg inn i Foreningen2Foreldre, der finnes et hav av særlig fedre i akkurat samme situasjon som deg som kan hjelpe.

Godt svar med konkrete råd til den fortvilte mannen! BRA !:-)

Gjest tønne

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå kvinner av det slaget du beskriver. Jeg forstår rett og slett ikke at barnets mor vil sitt eget barns far så ille. At du må flyttet fra hjemmet ditt, kan da umulig være av hennes interesse??!? Jeg ville nå iallefall FORSØKT å få senktet bidraget, var jeg deg. En samtale der dere møtes rundt et bord, og du legger frem absolutt alt du har av dokumentasjon på inntekter og utgifter. Dersom hun klarer seg med gammel bidragssats, så er det vel ikke i hennes eller barnets interesse av far går konkurs???

Jeg bet meg forøvrig merke i en sak.... Du skriver at du IKKE kan ha ditt eget barn på overnattingsbesøk, fordi du ikke har mer enn ett soverom...Det må da være sprøyt?!? Det finnes et ordtak som heter "Der det er hjerterom, er det husrom".

Kjøp en utfellbar gjesteseng på IKEA, koster rundt 400,- kroner, og en ekstra dyne og pute. Koster ikke stort. Den kan du slå sammen og skyve under din egen seng når den ikke er i bruk.

Dermed har barnet ditt en plass å sove. Om det så blir i stua, dersom det ikke er plass ved siden av din egen seng.

Det er alltids mulig å ha overnattingsgjester, selv om man bare har en seng og et soverom. Å påstå at det er alle ungers menneskerett å ha eget soverom alene, er tull. Vil man, så kan man!

Jeg har ikke soverom. Jeg sover på sovesofa i stua.

Gjest tønne

Jeg tjener 215 000 i året.

Annonse

Jo, det kan være plass hvis den kan stå på kjøkkenet. På stua er det ikke plass når jeg drar ut sovesofaen.

Hvor mye plass jeg får etter at jeg må selge og flytte vet jeg ikke.

Jeg tror ikke det finnes leiligheter i Norge som er så små at det ikke er plass til en ekstra reiseseng i dem.

Med vennlig hilsen

En liten ting bare, det er ikke TI som lager reglene, de gjør en jobb med å forvalte regelverket våre politikere trer nedover hodene på oss.

Du skriver: "regelverket våre politikere trer nedover hodene på oss."

Samme politikere som vi stemmer inn på Stortinget, i helt frivillige og demokratiske valg.

Å skylde på politikere blir bare for dumt - de er demokratisk valgte, og representerer folket i en større grad enn nesten noe annet land i verden.

Med vennlig hilsen

Gjest tønne

En liten ting bare, det er ikke TI som lager reglene, de gjør en jobb med å forvalte regelverket våre politikere trer nedover hodene på oss.

Hvorfor opererer TI med en livsoppholds-sats som er over 2000 kr/mnd MINDRE det som satsene i lov om gjeldsordning? (ca 6.500 for enslig)

Hvorfor opererer TI med en boutgift-sats som ligger langt under hva en kommunal leileighet koster pr.mnd? (Ti sier 5500, de mister kommunale leilighetene koster 6500)

De er litt vel enkelt å bare skylde på Stortinget. Stortinget gir lovene - ikke reglene for hvordan lovene skal tolkes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...