Gå til innhold

Jeg forbanner den dagen jeg ble far

Anbefalte innlegg

Gjest tønne

Det er svindyrt å ha barn. Du betaler ikke mer for ungen din enn andre folk som har ungen boende hos seg, men det virker som om du tror at du gjør det? Bidraget ditt dekker ikke barnehagen engang.

Barnet er 10 år, og går følgelig ikke i barnehage.

Ellers takk for innspill.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

9

• naiv

8

• Zirine

7

• Sør

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest tønne

Ok, ok :-) Men meningen med mitt første kvasse innlegg, var å gi ham en tankevekker og et spark bak. Slik jeg liker det selv :-)

Det er som er bra for deg, behøver ikke nødvendigvis være bra for andre.

Det skal litt mer til enn noen lettvinte setninger for å bli kvitt 10 års frustrasjon.

Gjest tønne

Det som er synd med disse bidragsreglene er at vi ikke forstår dem. Dermed klarer vi ikke å se hva som slår "feil" ut.

Jeg hadde 100 000 mer i år 2001 enn jeg kommer til å ha i sept og skjønner ikke hvordan jeg skal få gitt beskjed om det. Har ringt men ikke fått svar på trygdekontoret fordi de ikke visste.

Vi får holde ut, og se hva dette fører til.

Ok, ok :-) Men meningen med mitt første kvasse innlegg, var å gi ham en tankevekker og et spark bak. Slik jeg liker det selv :-)

Jeg led av en usannsynlig svart samvittighet i mange år pga det jeg hadde sagt til min bror - og i alle år sa alle til meg:

"jammen, zirine, kan skjønne han forsto at du ikke mente det. Kan skjønne han forsto at du bare ble forbannet fordi han tirret deg noe så grenseløs"

Det sa de til meg som tross alt hadde sagt at jeg hatet min bror og aldri ville se han igjen. Greit nok, jeg var et barn, men INGEN hadde i ettertid problemer med å støtte meg - forstå meg (de få som visste det) Og ALLE mente at dette måtte jeg legge bak meg fordi min bror visste selvfølgelig at dette var noe jeg ikke mente. I tillegg var det hele en usedvanlig vanskelig situasjon, på den tiden.

Hvorfor var det så enkelt? Fordi han faktisk døde, og først DA ble det synd på meg? Hvorfor er det så vanskelig å mobilisere litt forståelse på et tidligere tidspunkt. Du ville sparke han i ræva, sier du - men herregud naiv, du vet da ingenting om hans situasjon ut over det lille han har skrevet.

Men naiv - jeg skal ikke gnage mer på dette. Du reagerer på det du reagerer på - det samme gjør jeg. Og det skal jo være rom for sånne som oss også :)

Jada, jeg ser fram til det.

Jeg må selge leiligheten jeg bor i, gå på leiemarkedet og betale nesten 4000 i bidrag til en familie som har det tredobbelte av inntekten min.

Pappa blir liksom en stor helt når han ikke har råd til å ha tv engang. Langt mindre enn en datamaskin.(Er innom jobben nå).

Men det beste av alt: Vi prøver å ha det ok med saft og grandis, selv om vi ikke kan reise på ferie sammen.

Men, når jeg vinner i Lotto, da....!

Så du mener på en måte at det er stefars oppgave å forsørge din sønn da - for hvis du fikk det som du ville, og mente var riktig, så er det jo slik det ville blitt.

Det er din oppgave å være med å forsørge din egen sønn, OG ikke minst være der som en pappa. Liten plass eller ikke. Jeg tipper gutten din er glad bare han har en far som bryr seg om, og er glad i han.

For meg virker det som om du er mer opptatt av pengene, og det å syntes synd på deg selv, enn å gjøre det andre i lignende eller verre situasjoner må. Gjøre det beste ut av det for barnas del, og sette seg selv til side.

Bare overskriften din er jo helt vanvittig - selv om det kanskje er en måte å få folks oppmerksomheten på akkurat ditt innlegg. For jeg grøsser bare av å se det.

Skal tenke litt på om jeg skal fortelle deg om hvordan jeg har hatt det opp gjennom årene, og hva VIRKELIG urettferdighet er for noe.

Annonse

Gjest tønne

Så du mener på en måte at det er stefars oppgave å forsørge din sønn da - for hvis du fikk det som du ville, og mente var riktig, så er det jo slik det ville blitt.

Det er din oppgave å være med å forsørge din egen sønn, OG ikke minst være der som en pappa. Liten plass eller ikke. Jeg tipper gutten din er glad bare han har en far som bryr seg om, og er glad i han.

For meg virker det som om du er mer opptatt av pengene, og det å syntes synd på deg selv, enn å gjøre det andre i lignende eller verre situasjoner må. Gjøre det beste ut av det for barnas del, og sette seg selv til side.

Bare overskriften din er jo helt vanvittig - selv om det kanskje er en måte å få folks oppmerksomheten på akkurat ditt innlegg. For jeg grøsser bare av å se det.

Skal tenke litt på om jeg skal fortelle deg om hvordan jeg har hatt det opp gjennom årene, og hva VIRKELIG urettferdighet er for noe.

Takk for innspill og kloke ord.

Det ble mye innspill, og jeg må nok bruke noen dager til å fordøye alle sammen.

Takk igjen!

Ja, nettopp! Penger er nå en ting, men det er mye oppofrelse og arbeide i det å ha den daglige omsorgen og oppdra et barn. Men selvsagt - myyyyye glede også. En får mye igjen.

Det burde denne pappaen tenke på. Gleden med å ha samvær (overnatting bl.a.) med sin sønn.

Hvis du har så lite penger, og de så mye kan jeg ikke skjønne hvordan det har blitt regnet slik? Har jo blitt tutet ørene fulle av historier den andre veien. "Faren har så dårlig råd at jeg ikke får noen penger"

Jeg skjønner lite.

Hvorfor opererer TI med en livsoppholds-sats som er over 2000 kr/mnd MINDRE det som satsene i lov om gjeldsordning? (ca 6.500 for enslig)

Hvorfor opererer TI med en boutgift-sats som ligger langt under hva en kommunal leileighet koster pr.mnd? (Ti sier 5500, de mister kommunale leilighetene koster 6500)

De er litt vel enkelt å bare skylde på Stortinget. Stortinget gir lovene - ikke reglene for hvordan lovene skal tolkes.

Sikker på at de ikke faktisk har regnet feil ..?

Jo , det oster penger å ha barn. Det er jeg ikke uenig i. Derfor betaler jeg bidrag med glede.

Men - jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg skal betale 3800/mnd med en årsinntekt på 215000, når bidragsmottakerens husholdngsinntekt er over det tredobbelte?

Akkurat det har nok med at det er du og barnets mor som skal forsørge ungen deres, ikke barnets mors nye mann.

Hvilket i utgangspunktet (på generell basis nå) er et greit prinsipp mener jeg.

Har samvær. Er pappa.

Betaler mer enn gjerne 2200, men ikke 3800.

Beløpet står på omregningsskjemaet jeg fikk. Jeg har ringt sentralen og joda, det stemmer det, sier de.

Så da stemmer det vel.

Bidragsevnen din er såvidt jeg kan forstå 3500 kr, men jeg kan ikke se for meg at det er det bidraget kommer til å ende på.

Bosatsen er faktisk satt til litt over 4000 kr mnd .. Men egenunderholdning er satt til litt over seks tusen. Får vel balansere litt der.

Du får leke deg litt med bidragsveilederen, selv om det går rykter om at den ikke er enige med de brevene trygdeetaten sender ut.

http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/

Jeg syns du syter. Overskriften din er helt forferdelig (men den virket - jeg klikket meg inn på tråden!:-)), og jeg SKJØNNER faktisk godt at du er fortvilet og sånt. MEN:

Du kan ha ungen på overnatting. Hvor stor leilighet må du ha før ungen kan overnatte tror du? Vi er to voksne og to barn på 50 kvadrat, deler soverom. Trangt, men herregud - det er hjemmet vårt.

Ser nedover i tråden at det virker som om du tror at du må ha TV, datamaskin, dyre middager ute og fancy ferier for å ha kvalitativt samvær med ungen din. Hvis du virkelig mener dette, har du ikke skjønt en dritt av hva det vil si å ha unger, og da kan du ha det så godt.

Sønnen (?) din bryr seg ikke om alt dette stashet som du er opptatt av. Han vil være sammen med pappaen sin! La ham få lov til det, sleng en madrass på gulvet og la ham overnatte. La ham få ha pappaen sin skikkelig, ikke bare sånn innimellom og på dagtid. Finn på aktiviteter som ikke koster penger, det er ikke vanskelig.

Litt enig med Craven lenger ned - opp av sofaen og action! Dette går bra hvis du bare slutter å sippe:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...