Gå til innhold

Sår på forhud


Ply

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en 40-år gammel kar, som har slitt relativt mye med små rift/sår på forhuden det siste året. Merkelig nok har dette tidligere aldri vært noe problem, og jeg kan vanskelig forstå at penishodet plutselig har begynt å vokse

igjen.. Regner derfor med at årsaken til problemet ligger i selve forhuden.

Er vel ganske gjennomsnittlig "utstyrt" med normale proporsjoner på penis og penishodet. I erigert tilstand er den omtrent 15-16cm.

Slik dette fortoner seg for meg, så virker forhuden nå å være for trang ift. området rett under penishodet, spesielt når jeg trekker huden tilbake. Dette gjør at forhuden svært lett "sprekker" opp med små rift og sår, som ofte tar ganske lang tid før det gror. Det er lite eller ingen blødning fra disse småsårene.

Jeg antar at lang grotid kommer av at området stadig vekk får tilførsel av fuktighet, da spesielt urin. Jeg er også selvsagt avhengig av å få vasket meg (med Dr.Greve intimsepe), hvilket krever at jeg drar forhuden tilbake. Stadig bevegelse i forhuden, gjør selvsagt at sår som er i ferd med å gro, lett sprekker opp igjen..

Jeg har tatt opp problemet med min huslege gjennom 15 år, og han mener forhudens tøyelighet og fleksibilitet er nedsatt, muligens pga. en infeksjon i huden. Han har derfor skrevet ut en salve, Dermovat, for å bedre forhudens fleksibilitet og dempe evt. infeksjon (hvis jeg husker ret..). Jeg har nå brukt denne salven mer eller mindre jevnlig i 2,5 måned, uten at problemet har bedret seg nevneverdig. Jeg opplever at huden kanskje fra tid til annen er litt mer tøyelig, men bivirkningen virker også å være at huden lett blir veldig tynn av salven, og sånn sett oppstår rift ganske lett igjen.

Min fastlege har ennå ikke tatt problemet i nærmere øyesyn, men ønsker å vurdere utviklingen før han sender meg til evt. spesialist for vurdering av kirurgisk inngrep, som evt. er full omskjæring eller kløft/"eseløre-inngrep".

Sårene på forhuden er relativt små, men gir meg svært mye ubehag og sviende smerte i det daglige. Det forhindrer også et normalt og godt sexliv, fordi samleie selvsagt gir stor bevegelse på forhuden og samleieaktivitet har ofte skapt nye sår eller forverret det som er i ferd med å gro.

Dette er mao, et stort problem for meg, både fordi det skaper ubehagelige smerter i det daglige, men også fordi det forhindrer normal seksuell aktivitet. Etter snart 3 måneder uten særlig bedring er jeg begynt å bli temmelig oppgitt, og ber derfor om råd og tips på hva jeg bør foreta meg. Hva kan problemet komme av og hva kan jeg nå gjøre - enten det involverer kirurgi eller ikke?

Jeg er nå åpen for svært mange forslag, bare dette problemet forsvinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke helt uvanlig at det utvikler seg slike symptomer som du beskriver. Gjerne i voksen alder. I noen tilfeller blir det bedre, og det går utmerket å leve med det, andre ganger blir det nødvendig med kirurgisk inngrep, slik du beskriver. Det er to ting jeg kan nevne som kan lette symptomene. For det første kan det være greit å smøre godt med relativt fete salver rundt here "ringen" som er blitt trang. Det er viktig å holde tørt, fritt for urin, og salven kan hjelpe til det. De små riftene kan gjerne smøres med f. eks. fusidin salve. Men, som sagt det er ingen garanti at ikke man må ty til kirurgisk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt vurdert et kirurgisk inngrep ettersom du allerede har forsøkt diverse salver. Men jeg ville ikke valgt et snitt (dorsal slit) da det estetiske resultatet er elendig. Vet at mange off. kirurger anbefaler dette, men at pasientene blir misfornøyd med "eselørene" og vil ha en full omskjæring utført etterpå. En full omskjæring er både renere og penere enn en penis med forhud (kan tippe at din kone/samboer helt sikkert ville blitt strålende fornøyd med ditt "nye" utstyr - du kan jo vise noen bilder fra nettet).

En vanlig omskjæring er et uproblematisk inngrep som koster ca 2500-5000 kroner hos privat klinikker. De første dagene bør man ta det med ro. Stingene som normalt brukes er selvoppløsende og forsvinner etter ca. 14 dagers tid.

Finnes endel informasjon om fordelene ved omskjæring + mye info, linker og bilder på:

http://www.circlist.com

Les om det først. Mange norske leger tror at en omskjæring er en omskjæring og ferdig med det. De tenker ikke på hvor mye skal bevares av den indre forhuden kontra den ytre. Hvor høyt skal snittet legges opp på penis osv. De vet også svært lite om tilgjengelig utstyr slikt som gomco clamp, mogens clamp osv som brukes f.eks USA. Vet at "forceps guided" metoden foretrekkes av mange kirurger her i Norge hvilket gir et relativt lavt kutt (dvs arret ligger nær glansen). Gir forsåvidt et greit resultat.

Gjør deg opp en mening om hvordan det skal se ut før du slipper noen til.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ikke helt uvanlig at det utvikler seg slike symptomer som du beskriver. Gjerne i voksen alder. I noen tilfeller blir det bedre, og det går utmerket å leve med det, andre ganger blir det nødvendig med kirurgisk inngrep, slik du beskriver. Det er to ting jeg kan nevne som kan lette symptomene. For det første kan det være greit å smøre godt med relativt fete salver rundt here "ringen" som er blitt trang. Det er viktig å holde tørt, fritt for urin, og salven kan hjelpe til det. De små riftene kan gjerne smøres med f. eks. fusidin salve. Men, som sagt det er ingen garanti at ikke man må ty til kirurgisk hjelp.

Hei!

Jeg er en mann på snart 30 år som i den siste tiden har fått de samme symptomene som beskrevet her. Startet med bitte små blemmer, på størrelse med knappenåls hode på selve penishodet. Fikk så etterhvert noen rifter/sprekker rett ved festet til selve penis hodet ved samleie. Dette ahr nå forflyttet seg over til selve forhuden, som virker for trang, og veldig øm. Med et lite snev av brennende svie. Når jeg da trekker forhud tilbake sprekker den opp, og dette har blitt mere og mere i det siste. Kan dette skyldes kjønnsherpes? eller er det en annen forklaring på problemet. Uansett, for meg skaper det veldig mye smerter, ved vannlating, samleie etc. Alt av svar mottas med takk

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt vurdert et kirurgisk inngrep ettersom du allerede har forsøkt diverse salver. Men jeg ville ikke valgt et snitt (dorsal slit) da det estetiske resultatet er elendig. Vet at mange off. kirurger anbefaler dette, men at pasientene blir misfornøyd med "eselørene" og vil ha en full omskjæring utført etterpå. En full omskjæring er både renere og penere enn en penis med forhud (kan tippe at din kone/samboer helt sikkert ville blitt strålende fornøyd med ditt "nye" utstyr - du kan jo vise noen bilder fra nettet).

En vanlig omskjæring er et uproblematisk inngrep som koster ca 2500-5000 kroner hos privat klinikker. De første dagene bør man ta det med ro. Stingene som normalt brukes er selvoppløsende og forsvinner etter ca. 14 dagers tid.

Finnes endel informasjon om fordelene ved omskjæring + mye info, linker og bilder på:

http://www.circlist.com

Les om det først. Mange norske leger tror at en omskjæring er en omskjæring og ferdig med det. De tenker ikke på hvor mye skal bevares av den indre forhuden kontra den ytre. Hvor høyt skal snittet legges opp på penis osv. De vet også svært lite om tilgjengelig utstyr slikt som gomco clamp, mogens clamp osv som brukes f.eks USA. Vet at "forceps guided" metoden foretrekkes av mange kirurger her i Norge hvilket gir et relativt lavt kutt (dvs arret ligger nær glansen). Gir forsåvidt et greit resultat.

Gjør deg opp en mening om hvordan det skal se ut før du slipper noen til.

Lykke til !!

Hei, takker for veldig informativt svar med gode tips og råd. I tråd med egne tanker, synes det å være mest aktuelt med et fullstendig inngrep og omskjæring. Vet du (eryx) om private el. offentlige klinikker i Oslo som er kjent for være dyktige på dette?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for veldig informativt svar med gode tips og råd. I tråd med egne tanker, synes det å være mest aktuelt med et fullstendig inngrep og omskjæring. Vet du (eryx) om private el. offentlige klinikker i Oslo som er kjent for være dyktige på dette?

Mvh.

Nei. jeg kjenner ikke til noen spesifikke klinikker i Oslo som er "bra", men utgangspunktet ditt er ihvertfall bra ettersom det er her flest omskjæringer bli gjort i Norge.

Et raskt søk på gulesider.no på urolog gir deg raskt mange alternativer - f.eks http://www.osloakutten.no/

(disse utfører nok endel slike inngrep i løpet av året kan jeg tippe).

Ta telefonen fatt og ring og sjekk priser !

Men viktigst av alt, legg gjerne penger i en konsultasjon eller to slik at du får det resultatet du ønsker (tips: www.circlist.com).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er en mann på snart 30 år som i den siste tiden har fått de samme symptomene som beskrevet her. Startet med bitte små blemmer, på størrelse med knappenåls hode på selve penishodet. Fikk så etterhvert noen rifter/sprekker rett ved festet til selve penis hodet ved samleie. Dette ahr nå forflyttet seg over til selve forhuden, som virker for trang, og veldig øm. Med et lite snev av brennende svie. Når jeg da trekker forhud tilbake sprekker den opp, og dette har blitt mere og mere i det siste. Kan dette skyldes kjønnsherpes? eller er det en annen forklaring på problemet. Uansett, for meg skaper det veldig mye smerter, ved vannlating, samleie etc. Alt av svar mottas med takk

mvh

Hmm, jeg ville absolutt anbefalt en visitt til en urolog (allmennpraktiserende leger har som regel dårlig peil).

Problemet som oppstår når det blir så og rifter er at arrvev er "stivere" og mindre elastisk enn vanlig hud. Derfor forverres saken. Problemet her i Norge er at leger er livredde for å skjære i den av en eller annen grunn. I USA er ca. 70-80 % omskåret og antallet seksuelle/hygieniske/forhudmessige problemer er lavere "over there".

Hvis ikke alskens salver o.l hjelper er omskjæring alternativet, da slipper du disse problemene du opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...