Gå til innhold

Trynetillegg til lærere, pysete ledere eller sosialisme ?


Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Det er ikke satt noen kriterier for utdeling av tillegg, så kommunnen feiga ut og delte ut etter ansiennitet, alder, verv, utdanning osv.

Ikke en jævel turde å peke ut lærere som er rasende dyktige i jobben sin, for de finnes og skoleledere vet GODT hvem de er. Men janteloven og de gamle sosialistreglene satte effektiv stopper for en annen form for rettferdighet enn likhet.

Skolene tør altså ikke belønne de gode for evt å beholde dem, det er det bare de private skolene som gjør.

En lærer i privatskole jeg kjenner får gode tillegg for aktiviteter og gode resultater og gode foreldre- og elevevalueringer. Ikke populært blant de som ikke oppnår så mye og ikke er så flinke. Beløpet i tillegg for henne var kr 43000 i fjor. En lærer fikk ikkeno, og slutta, det var visst like greit.

Tror du på solid belønning for gode elevresultater og god foreldrekommunikasjon og elevgoodwill ?

Hvilke andre kriterier burde spille inn ?

Hvilke mekanismer tror du bevirker at skoleledere ikke tør bruke dette verktøyet ?

De tør ikke en gang bruke evalueringer ! Hvorfor ikke ?

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    51

  • Sør

    39

  • efa

    1

Gjest Willowa

Hvorfor de ikke tør å bruke slik evaluering i den vanlige skolen?

Jeg er enig i mye av det du sier, særlig tillegg for gode lærere på videregåendenivå, selv om trynefaktor kan være et poeng som forteller lite om lærerens faktiske kvalifikasjoner men likevel kan få elever til å stemme fram slike lærere.

Når det gjelder den minst like viktige skolearenaen: Den 10årige grunnskolen, synes jeg det er mye værre å se noen løsning på hvilke målemidler man her burde ta i bruk for å skille ut de gode lærerne.

Min far arbeider som lærer ved en ungdomsskole. Han har arbeidet der i mange år, og via tilbakemeldinger fra hans tidligere elever virker det som om han gjør en god jobb. Selv er han imidlertid svært skeptisk til det å kunne måle hvor god en lærer egentlig er. Elevene selv skiller ikke mellom "greihet" og faglig kompetanse, og det er også svært vanskelig å forteller om en lærer er god ved å se på elevenes prestasjoner. Min far er feks en en tålmodig sjel som også alltid har tatt seg ekstra av de mer vanskelige elevene. På denne måten har han da også alltid blitt klassestyrer i klasser som etter hvert har blitt vanskelige; bråkete, uordentlige osv. Andre lærere har blitt utslitt, mens min far har tatt over. MEN: disse elevenes karakterer er også preget av dette! Dvs i et system der gode karakterer blant elevene ble et viktig middel for å måle en lærer ville slike lærere som min far alltid falle uheldig ut.

Mitt poeng er vel kanskje: skolehverdagen og elevene er såpass sammensatt og kompleks at det rett og slett er vanskelig å se måleinstrumenter som ville fange opp alle disse trådene til ett helhetlig, og riktig, bilde for den enkelte lærer. Selv om jeg svært gjerne kunne tenkt meg at det var gjennomførbart! :)

Hei,

Hvilke kvaliteter skal man måle?

Er en lærer som har fått alle elevene til å bestå bedre enn en lærer med en klasse som fikk 5 topp-elever, mens resten strøk?

Hva med en lærer som fikk frem 10 topp-elever, mens 10 andre elever i klassen ble innlagt på psyk pga sammenbrudd (klarte ikke presset)?

Jeg kan ikke se hvordan dette skulle implementeres i praksis.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hvorfor de ikke tør å bruke slik evaluering i den vanlige skolen?

Jeg er enig i mye av det du sier, særlig tillegg for gode lærere på videregåendenivå, selv om trynefaktor kan være et poeng som forteller lite om lærerens faktiske kvalifikasjoner men likevel kan få elever til å stemme fram slike lærere.

Når det gjelder den minst like viktige skolearenaen: Den 10årige grunnskolen, synes jeg det er mye værre å se noen løsning på hvilke målemidler man her burde ta i bruk for å skille ut de gode lærerne.

Min far arbeider som lærer ved en ungdomsskole. Han har arbeidet der i mange år, og via tilbakemeldinger fra hans tidligere elever virker det som om han gjør en god jobb. Selv er han imidlertid svært skeptisk til det å kunne måle hvor god en lærer egentlig er. Elevene selv skiller ikke mellom "greihet" og faglig kompetanse, og det er også svært vanskelig å forteller om en lærer er god ved å se på elevenes prestasjoner. Min far er feks en en tålmodig sjel som også alltid har tatt seg ekstra av de mer vanskelige elevene. På denne måten har han da også alltid blitt klassestyrer i klasser som etter hvert har blitt vanskelige; bråkete, uordentlige osv. Andre lærere har blitt utslitt, mens min far har tatt over. MEN: disse elevenes karakterer er også preget av dette! Dvs i et system der gode karakterer blant elevene ble et viktig middel for å måle en lærer ville slike lærere som min far alltid falle uheldig ut.

Mitt poeng er vel kanskje: skolehverdagen og elevene er såpass sammensatt og kompleks at det rett og slett er vanskelig å se måleinstrumenter som ville fange opp alle disse trådene til ett helhetlig, og riktig, bilde for den enkelte lærer. Selv om jeg svært gjerne kunne tenkt meg at det var gjennomførbart! :)

Lærere VIL ikke bli evaluert, og lederne VIL ikke evaluere !

Jeg blir sjøl passe irritert når jeg skal evalueres, i et tilfelle fordi evalueringen var direkte feil. Men det kan gjøres riktig.

Hvis de riktige spørsmål stilles til riktige personer, og de riktige personer utfører jobben, vil det fungere.

Slik det er nå får ikke de bra lærerne inspirasjon, anerkjennelse og lønn god nok, mens de dårlige "går fri". De dårlige får like mye lønn som de gode, uten å prestere noe utover pliktene. Hadde disse dårlige blitt erstattet av gode, hadde vi oppnådd mye.

Ingen lærere tør stikke hodet ut og si noe, kalle en spade en spade enda "alle" vet hvordan ting er.

Lærerne selv vet om et par lærere på sin skole som aldri skulle vært lærer, og burde stått fram og sagt det. Men i stedet står de opp og forsvarer dem, beskytter dem som små redeunger, tradisjonen tro.

Helsepersonell, politi og saksbehandlere i staten som også jobber med mennesker, blir også beskyttet av sine kolleger til det ekstreme.

Ikke oversett det jeg skriver til å gjelde ALLE lærere, selvsagt finnes det gode, men de får ikke lov og tør ikke kreve noe, og får ikke det de fortjener.

En lærer her var helt sikkert syk på sinnet, men det eneste foreldrene oppnådde med intens aktivitet var å få han flyttet til en annen skole hvor han fortsatte som før !

En annen lærer som var et unikum av en fagkvinne, godt likt av alle og gnistrende intelligent, fikk ikke lov å ta i mot rosen fra foreldre og elever offentlig, av skolestyreren, som mente det ville sette de andre lærerne i et dårligere lys. Lokalavisen ville ikke skrive om det heller. Senere fikk hun omtale som fortjent, fordi en driftig sjel truet med TV-dekning. Så vanskelig er det. Skolestyreren hadde rett, det skapte misnøye, mye.

Ulv I Faarikaal

Hei,

Hvilke kvaliteter skal man måle?

Er en lærer som har fått alle elevene til å bestå bedre enn en lærer med en klasse som fikk 5 topp-elever, mens resten strøk?

Hva med en lærer som fikk frem 10 topp-elever, mens 10 andre elever i klassen ble innlagt på psyk pga sammenbrudd (klarte ikke presset)?

Jeg kan ikke se hvordan dette skulle implementeres i praksis.

Med vennlig hilsen

Inge tør prøve i det offentlige, så da blir det bare teorier. De røde stopper alt slikt, tradisjonen tro, på samme måte som de stopper alt annet som vil peke ut enkeltmennesker fra den store hopen. Vi skal alle være like, selv om vi ikke er det, og ikke vil være det. VI SKAL være det. De kaller det "rettferdighet".

Privatskoler gjør store evalueringer av lærere, elever og foreldre. Jeg var på et møte med skolestyrere fra 5 privatskoler som beskrev framgangsmåten, og i følge dem fungerer det bra.

På samme møte var representanter for skoleverket i Akershus som sa det at det er umulig å vurdere en lærer. De ignorerte _fullstendig_ privatskolenes resultater, uttalelser og årelange erfaringer.

Annonse

Inge tør prøve i det offentlige, så da blir det bare teorier. De røde stopper alt slikt, tradisjonen tro, på samme måte som de stopper alt annet som vil peke ut enkeltmennesker fra den store hopen. Vi skal alle være like, selv om vi ikke er det, og ikke vil være det. VI SKAL være det. De kaller det "rettferdighet".

Privatskoler gjør store evalueringer av lærere, elever og foreldre. Jeg var på et møte med skolestyrere fra 5 privatskoler som beskrev framgangsmåten, og i følge dem fungerer det bra.

På samme møte var representanter for skoleverket i Akershus som sa det at det er umulig å vurdere en lærer. De ignorerte _fullstendig_ privatskolenes resultater, uttalelser og årelange erfaringer.

Hei,

Jeg har gått på en stokk konservativ privatskole, med "lange tradisjoner" (over 500 ÅR gammel) og der var det ingen evaluering.

Å blande "sosialisme" inn i dette er en avsporing. Man kunne like gjerne påstå at det var kapitalister som ikke ville ha evaluering.

Poenget er at en privatskole kan velge elever langt friere enn en offentlig skole kan. De kan fokusere på f. eks. "karakterer", noe som kun er en liten del av en utdanning.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei,

Hvilke kvaliteter skal man måle?

Er en lærer som har fått alle elevene til å bestå bedre enn en lærer med en klasse som fikk 5 topp-elever, mens resten strøk?

Hva med en lærer som fikk frem 10 topp-elever, mens 10 andre elever i klassen ble innlagt på psyk pga sammenbrudd (klarte ikke presset)?

Jeg kan ikke se hvordan dette skulle implementeres i praksis.

Med vennlig hilsen

Jeg har sittet i klasserom i mange år i voksen alder også, og sittet bak kateteret både i privat og offentlig for voksne elever. Jeg vet utmerket godt hva en dårlig lærer er. Selv ble jeg evaluert og likte det dårlig, men ble gledelig ovverasket over resultatet. Inspirasjon !

Vi måtte gå til streik for å få vekk en lærer etter at skolen fant et helt ubrukelig vesen som de helt sikkert hadde finni på gata og fått billig. Han nye som ertstattet var IT sjef i staten og var helt råbra, han var sikkert ikke billig ! Han fortjente hvert øre om han hadde tredobbel lønn.

Jeg har sittet i klasserom i mange år i voksen alder også, og sittet bak kateteret både i privat og offentlig for voksne elever. Jeg vet utmerket godt hva en dårlig lærer er. Selv ble jeg evaluert og likte det dårlig, men ble gledelig ovverasket over resultatet. Inspirasjon !

Vi måtte gå til streik for å få vekk en lærer etter at skolen fant et helt ubrukelig vesen som de helt sikkert hadde finni på gata og fått billig. Han nye som ertstattet var IT sjef i staten og var helt råbra, han var sikkert ikke billig ! Han fortjente hvert øre om han hadde tredobbel lønn.

Hei,

Jo - men en lærer skal jo "mer" enn bare "frembringe gode eksamensresultater". Det er viktig, men det er ikke nok.

Hvordan skal man evaluere om læreren "hjelper mot mobbing", "støtter dem med dårlig selvtillit", "sørger for hjelp til en elev som blir mishandlet hjemme"?

Dette er ikke ting man kan evaluere på en skala fra 1 - 5, fordi det ofte gjøres i fortrolighet. Men slikt er likevel en utrolig viktig funksjon for å forbrede barn på livet.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei,

Jeg har gått på en stokk konservativ privatskole, med "lange tradisjoner" (over 500 ÅR gammel) og der var det ingen evaluering.

Å blande "sosialisme" inn i dette er en avsporing. Man kunne like gjerne påstå at det var kapitalister som ikke ville ha evaluering.

Poenget er at en privatskole kan velge elever langt friere enn en offentlig skole kan. De kan fokusere på f. eks. "karakterer", noe som kun er en liten del av en utdanning.

Med vennlig hilsen

Om en skole drives uten evaluering er det sikkert fordi aktørene er fornøyd.

Lærere tenker etter likhetsprinsippet og anser det "rettferdig". Det er fint for de som sover seg gjennom arbeidsdagen, slik det gjøres i det offentlige i Norge. Sjokket ble stort i Os kommune der de sparker 53 årsverk, og tjenestene ser ut til å ha blitt bedre, ikke dårligere. Og vi som trodde en kommuneansatt ikke kunne sparkes !

Det ble mange søvnløse kommuneansatte og LO brukte mange millioner på å få stoppet dette uvesenet, men det ble gjennomført med godt resultat. Plutselig våkna de oppi der ! Det grusomme er at andre kommuner tar etter, åååneiii..... vi som hadde det så godt, jobba bare 50% og fikk betalt for 100 a gitt.

Det blir som filmen om Karius og Baktus, da de synger så trist og leit om all den deilige maten som ble borte. Og så sinte som de ble !

Ulv I Faarikaal

Hei,

Jo - men en lærer skal jo "mer" enn bare "frembringe gode eksamensresultater". Det er viktig, men det er ikke nok.

Hvordan skal man evaluere om læreren "hjelper mot mobbing", "støtter dem med dårlig selvtillit", "sørger for hjelp til en elev som blir mishandlet hjemme"?

Dette er ikke ting man kan evaluere på en skala fra 1 - 5, fordi det ofte gjøres i fortrolighet. Men slikt er likevel en utrolig viktig funksjon for å forbrede barn på livet.

Med vennlig hilsen

Skolestyrer vet så utmerket godt atte, han tør bare ikke åpne kjeften, for da kommer det røde spøkelset og klorer han i trynet.

Gjest bebba

Har jobbet i åresvis på skolen, blitt evaluert og fått mange bra tilbakemeldinger. I det siste har jeg vært mye syk, og nå er jeg langtidssykemeldt p.g.a. en konflikt på arbeidsstedet. Rektor vil helst bli kvitt meg. Har ikke hatt klasse på noen år, og derav mindre kontakt med foreldre. Vet selv at en som går inn og ut og er mye syk gjør ikke samme innsatsen som før. Hvor skal jeg havne? Få sparken p.g.a en sykdom som kommer forhåpentligvis til å gå over når jeg får ro og fred og kan leve normalt. Eller skal jeg begynne å samle sammen positive ting fra alle skolene jeg har jobbet på (har jobbet i flere land).

Jeg har lang pedagogisk utdanning og fantastisk flott CV. Hjelper ikke når helsa svikter. Skal samfunnet utstøte meg eller hjelpe meg inn i arbeidslivet igjen. Ingen har sagt at jeg ikke kommer til å fungere som lærer, og ikke har jeg noe ønske om annet yrke. Føler likevel at jeg med mangeårig høyskole- og universitetsutdanning blir nærmest presset til å studere noe "praktisk" som makeup-artist eller legesekretær. Er det gunstig for samfunnet? Kan opplyse at det har jeg sagt nei til med støtte fra legen.

På julelunsjen fikk dataansvarlig, kontorfullmektig, bibliotekansvarlig osv. en blomsterbukett for god innsats og belønning for å være hyggelige. Dette er direkte latterlig for noen av klassestyrerne som ikke får spesialhjelp av noe slag, og må sitte alene med meget tunge klasser fordi ressursene har vært brukt på IT og bibliotek.

Ulv I Faarikaal

Har jobbet i åresvis på skolen, blitt evaluert og fått mange bra tilbakemeldinger. I det siste har jeg vært mye syk, og nå er jeg langtidssykemeldt p.g.a. en konflikt på arbeidsstedet. Rektor vil helst bli kvitt meg. Har ikke hatt klasse på noen år, og derav mindre kontakt med foreldre. Vet selv at en som går inn og ut og er mye syk gjør ikke samme innsatsen som før. Hvor skal jeg havne? Få sparken p.g.a en sykdom som kommer forhåpentligvis til å gå over når jeg får ro og fred og kan leve normalt. Eller skal jeg begynne å samle sammen positive ting fra alle skolene jeg har jobbet på (har jobbet i flere land).

Jeg har lang pedagogisk utdanning og fantastisk flott CV. Hjelper ikke når helsa svikter. Skal samfunnet utstøte meg eller hjelpe meg inn i arbeidslivet igjen. Ingen har sagt at jeg ikke kommer til å fungere som lærer, og ikke har jeg noe ønske om annet yrke. Føler likevel at jeg med mangeårig høyskole- og universitetsutdanning blir nærmest presset til å studere noe "praktisk" som makeup-artist eller legesekretær. Er det gunstig for samfunnet? Kan opplyse at det har jeg sagt nei til med støtte fra legen.

På julelunsjen fikk dataansvarlig, kontorfullmektig, bibliotekansvarlig osv. en blomsterbukett for god innsats og belønning for å være hyggelige. Dette er direkte latterlig for noen av klassestyrerne som ikke får spesialhjelp av noe slag, og må sitte alene med meget tunge klasser fordi ressursene har vært brukt på IT og bibliotek.

Du tar opp to andre ting: rehabilitering etter sykdom og feil ressursbruk.

Jeg vet ikke så mye om rehab.

Når de som styrer skolen ikke prioriterer riktig, må de som ser det si i fra.

Annonse

Om en skole drives uten evaluering er det sikkert fordi aktørene er fornøyd.

Lærere tenker etter likhetsprinsippet og anser det "rettferdig". Det er fint for de som sover seg gjennom arbeidsdagen, slik det gjøres i det offentlige i Norge. Sjokket ble stort i Os kommune der de sparker 53 årsverk, og tjenestene ser ut til å ha blitt bedre, ikke dårligere. Og vi som trodde en kommuneansatt ikke kunne sparkes !

Det ble mange søvnløse kommuneansatte og LO brukte mange millioner på å få stoppet dette uvesenet, men det ble gjennomført med godt resultat. Plutselig våkna de oppi der ! Det grusomme er at andre kommuner tar etter, åååneiii..... vi som hadde det så godt, jobba bare 50% og fikk betalt for 100 a gitt.

Det blir som filmen om Karius og Baktus, da de synger så trist og leit om all den deilige maten som ble borte. Og så sinte som de ble !

Men her var poenget at det fremdeles ikke er presentert noen grei måte å evaluere læreres arbeid på.

Jeg er helt enig i at man må kunne sparke dårlige lærere, men det bør da være rektor/arbeidsgiver som står for dette, og ikke en "Big Brother" utstemming.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Men her var poenget at det fremdeles ikke er presentert noen grei måte å evaluere læreres arbeid på.

Jeg er helt enig i at man må kunne sparke dårlige lærere, men det bør da være rektor/arbeidsgiver som står for dette, og ikke en "Big Brother" utstemming.

Med vennlig hilsen

>>Men her var poenget at det fremdeles ikke er presentert noen grei måte å evaluere læreres arbeid på.

Joda det finnes, uten at jeg skal gå i detalj. Problemet er at ingen VIL.

>>Jeg er helt enig i at man må kunne sparke dårlige lærere, men det bør da være rektor/arbeidsgiver som står for dette, og ikke en "Big Brother" utstemming.

Klart det er skoleleders oppgave, men det viser seg umulig. Foreldrene klager til skoleleder (foreldre kan ikke avsette en lærer), men ingenting skjer, og elevene får dårlig undervisning som de ikke kan ta igjen på noen måte.

Skolestyrer vet så utmerket godt atte, han tør bare ikke åpne kjeften, for da kommer det røde spøkelset og klorer han i trynet.

Dette med "røde spøkelser" er fantasi.

Man må nok bare godta at det ER vanskelig å evaluere noe man bare ser resultatet av årevis etterpå.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Dette med "røde spøkelser" er fantasi.

Man må nok bare godta at det ER vanskelig å evaluere noe man bare ser resultatet av årevis etterpå.

Med vennlig hilsen

Hvor vanskelig det er kan man få et inntrykk av ved å spørre de som har gjort dette i 10 år og mer. Men ingen er interessert, i det offentlige.

>>Men her var poenget at det fremdeles ikke er presentert noen grei måte å evaluere læreres arbeid på.

Joda det finnes, uten at jeg skal gå i detalj. Problemet er at ingen VIL.

>>Jeg er helt enig i at man må kunne sparke dårlige lærere, men det bør da være rektor/arbeidsgiver som står for dette, og ikke en "Big Brother" utstemming.

Klart det er skoleleders oppgave, men det viser seg umulig. Foreldrene klager til skoleleder (foreldre kan ikke avsette en lærer), men ingenting skjer, og elevene får dårlig undervisning som de ikke kan ta igjen på noen måte.

Selvsagt er det vanskelig - det ER vanskelig å evaluere hvordan en lærer "er". Foreldre er jo rasende uenige om hvem som er en "god" lærer.

Når man ikke engang kan bli enige om "hvordan" en god lærer skal være, hvordan kan man da sparke folk som ikke måler opp med denne ikke-eksisterende standarden?

Og hva skal vi gjøre med alle disse påståtte "udugelige" lærerene?

Med vennlig hilsen

Hvor vanskelig det er kan man få et inntrykk av ved å spørre de som har gjort dette i 10 år og mer. Men ingen er interessert, i det offentlige.

Nei - jeg forstår godt at de ikke er interessert. Slike "evalueringer" har en tendens til å gå like mye på "tryne-faktor" (eller verre) enn på resultater.

Og det vil i mange tilfeller utarte seg som ren heksejakt.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Selvsagt er det vanskelig - det ER vanskelig å evaluere hvordan en lærer "er". Foreldre er jo rasende uenige om hvem som er en "god" lærer.

Når man ikke engang kan bli enige om "hvordan" en god lærer skal være, hvordan kan man da sparke folk som ikke måler opp med denne ikke-eksisterende standarden?

Og hva skal vi gjøre med alle disse påståtte "udugelige" lærerene?

Med vennlig hilsen

Når vi bare snakker om hvor "vanskelig" ting er og ikke gjør noe, så har vi gitt opp på forhånd.

Arbeidsledige lærere blir vel som andre arrbeidledige, ikke noe spesielt med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...