Gå til innhold

Trynetillegg til lærere, pysete ledere eller sosialisme ?


Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Nei - jeg forstår godt at de ikke er interessert. Slike "evalueringer" har en tendens til å gå like mye på "tryne-faktor" (eller verre) enn på resultater.

Og det vil i mange tilfeller utarte seg som ren heksejakt.

Med vennlig hilsen

De er bare redd for "rettferdigheten" eller at noen skal skille seg ut, eller at det skal bli oppdaget og eksponert hvor dårlige de er (det blir også "urettferdig")

Men de stakkars elevene blir ikke unnet noen "rettferdighet" de er bare råvarer i produksjonen, akkurat som fisk i en fiskefabrikk.

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    51

  • Sør

    39

  • efa

    1

De er bare redd for "rettferdigheten" eller at noen skal skille seg ut, eller at det skal bli oppdaget og eksponert hvor dårlige de er (det blir også "urettferdig")

Men de stakkars elevene blir ikke unnet noen "rettferdighet" de er bare råvarer i produksjonen, akkurat som fisk i en fiskefabrikk.

Så lenge man ikke kan bli enige om hvem/hva som er en god lærer, så er det begripeligvis vanskelig å sortere ut de som ikke er det.

Det neste blir vel at lærere skal miste jobben basert på SMS-utstemninger? ;)

Hvilke folk tror du det er som vil arbeide under slike forhold? Jeg tipper at de neppe er gode lærere.

Med vennlig hilsen

Når vi bare snakker om hvor "vanskelig" ting er og ikke gjør noe, så har vi gitt opp på forhånd.

Arbeidsledige lærere blir vel som andre arrbeidledige, ikke noe spesielt med dem.

Ingen har engang klart å opplyse om hva man skal evaluere? Karakterer? Beste? Gjennomsnitt? Antall elever som "faller ut"? Antall elever som ikke ble mobbet? Antal elever som ikke fikk SF? Antall elever som fikk nok selvtillit til at de ikke havnet på psyk senere?

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Så lenge man ikke kan bli enige om hvem/hva som er en god lærer, så er det begripeligvis vanskelig å sortere ut de som ikke er det.

Det neste blir vel at lærere skal miste jobben basert på SMS-utstemninger? ;)

Hvilke folk tror du det er som vil arbeide under slike forhold? Jeg tipper at de neppe er gode lærere.

Med vennlig hilsen

Hvilke elever er det som vil ha dårlige lærere ?

Ingen spør dem da.

Ulv I Faarikaal

Ingen har engang klart å opplyse om hva man skal evaluere? Karakterer? Beste? Gjennomsnitt? Antall elever som "faller ut"? Antall elever som ikke ble mobbet? Antal elever som ikke fikk SF? Antall elever som fikk nok selvtillit til at de ikke havnet på psyk senere?

Med vennlig hilsen

Behøver ikke gjøre det så vanskelig, skoleleder vet utmerket godt hva som foregår, og kan ta i bruk verktøy for å finne ut. Men skoleledere har som regel ikke administrativ kompetanse til å ta tak i problemene, da får vi skaffe noen som kan og lære dem opp.

Gjest bebba

Du tar opp to andre ting: rehabilitering etter sykdom og feil ressursbruk.

Jeg vet ikke så mye om rehab.

Når de som styrer skolen ikke prioriterer riktig, må de som ser det si i fra.

Jeg har ikke vært sykemeldt så lenge at jeg trenger rehabilitering. Jeg trenger tilpasset arbeid,d.v.s. jeg er ikke i nærheten av noe trynetillegg i øyeblikket og det kan være samme det.

Jeg er enig i mye av det du sier, men etter en lang fartstid i skolen synes jeg at denne innføringen av bonuslønn er aldeles forferdelig. Det er latterlig at dette skal gå på å smiske for rektor, å bli enig med rektor osv. Elever eller foreldre kommer ikke i nærheten av evaluering og ikke vet jeg hvordan det skulle gjennoføres heller. De som er flinke til å snakke for seg i lærerenes samrådingstid har mye større sjanse enn de som er flinke å snakke i klassen. Skoleledere kommer nesten aldri inn i klasserommene og vet mest lite om hva som foregår der.

Jeg har jobbet på alle skoletrinn og ser helt klart at dette er mye enklere med eldre elever. For spesialklasser med psykisk utviklingshemmede, døve, blinde osv. ser jeg ikke hvordan evalueringen skal skje.

Annonse

Hvilke elever er det som vil ha dårlige lærere ?

Ingen spør dem da.

Men er 10 årige elever egnet til å evaluere det faglige arbeidet til en lærer?

"Lærer, du får bedre evaluering hvis vi slipper fri siste time!"?

Med vennlig hilsen

Behøver ikke gjøre det så vanskelig, skoleleder vet utmerket godt hva som foregår, og kan ta i bruk verktøy for å finne ut. Men skoleledere har som regel ikke administrativ kompetanse til å ta tak i problemene, da får vi skaffe noen som kan og lære dem opp.

Så da har vi endret en lærers oppgave fra "gi elevene best mulig ballast til å klare seg i samfunnet" til "innynde seg med folkene som evaluerer, slik at de får bedre lønn".

Ingen god utvikling.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke vært sykemeldt så lenge at jeg trenger rehabilitering. Jeg trenger tilpasset arbeid,d.v.s. jeg er ikke i nærheten av noe trynetillegg i øyeblikket og det kan være samme det.

Jeg er enig i mye av det du sier, men etter en lang fartstid i skolen synes jeg at denne innføringen av bonuslønn er aldeles forferdelig. Det er latterlig at dette skal gå på å smiske for rektor, å bli enig med rektor osv. Elever eller foreldre kommer ikke i nærheten av evaluering og ikke vet jeg hvordan det skulle gjennoføres heller. De som er flinke til å snakke for seg i lærerenes samrådingstid har mye større sjanse enn de som er flinke å snakke i klassen. Skoleledere kommer nesten aldri inn i klasserommene og vet mest lite om hva som foregår der.

Jeg har jobbet på alle skoletrinn og ser helt klart at dette er mye enklere med eldre elever. For spesialklasser med psykisk utviklingshemmede, døve, blinde osv. ser jeg ikke hvordan evalueringen skal skje.

Jeg ser at du bare ser problemene med vurdering av lærerkrefter, men det er det samme overalt, ordet "umulig" brukes så ofte at jeg tror det bare er et vikarierende ord for "jeg vil ikke".

Jeg har selv måttet samarbeide med helt umulige personer og greid det. Det er ikke jeg som er sjef, og da må jeg gjøre som det blir sagt. Samarbeider jeg ikke, får jeg stempel og blir rensket vekk. Slik er det. Men gjør jeg en bra jobb, får jeg lønn og anerkjennelse av min sjef. Ofte tar h*n æren for mitt arbeid og slik er det. Kall det å sleike folk hvis du vil.

Ulv I Faarikaal

Men er 10 årige elever egnet til å evaluere det faglige arbeidet til en lærer?

"Lærer, du får bedre evaluering hvis vi slipper fri siste time!"?

Med vennlig hilsen

Gamle argumenter, som skal få oss til å gi opp. Du ser bare problemer som de andre, ingen løsninger, gi opp. Evaluering har aldri vært lett, men som med andre vanskelige oppgaver må det utarbeides metoder.

Ulv I Faarikaal

Så da har vi endret en lærers oppgave fra "gi elevene best mulig ballast til å klare seg i samfunnet" til "innynde seg med folkene som evaluerer, slik at de får bedre lønn".

Ingen god utvikling.

Med vennlig hilsen

Er ikke sikkert en lærer er i stand til å gi eleven det h*n trenger av lærdom, og da må vi finne metoder for å finne gode lærere. Hva en dårlig lærer måtte syns om det er vel uinteressant. En god lærer får ikke problemer i en evalueringsprosess. De kan jo selv være med å utvikle metoder, men de vil ikke.

Jeg ser at du bare ser problemene med vurdering av lærerkrefter, men det er det samme overalt, ordet "umulig" brukes så ofte at jeg tror det bare er et vikarierende ord for "jeg vil ikke".

Jeg har selv måttet samarbeide med helt umulige personer og greid det. Det er ikke jeg som er sjef, og da må jeg gjøre som det blir sagt. Samarbeider jeg ikke, får jeg stempel og blir rensket vekk. Slik er det. Men gjør jeg en bra jobb, får jeg lønn og anerkjennelse av min sjef. Ofte tar h*n æren for mitt arbeid og slik er det. Kall det å sleike folk hvis du vil.

Hei,

Og der er jo nettopp derfor at man ikke vil innføre et slikt system, fordi det er åpenbart at det vil påvirke undervisningen i negativ retning.

Med vennlig hilsen

Gamle argumenter, som skal få oss til å gi opp. Du ser bare problemer som de andre, ingen løsninger, gi opp. Evaluering har aldri vært lett, men som med andre vanskelige oppgaver må det utarbeides metoder.

Men da får noen utarbeide metodene (hvis de overhodet eksisterer) og så kan vi andre ta stilling til om de er gode nok.

Evaluering av lærere er vesentlig mer komplisert enn å telle "hvor mange fisk en arbeider kan sløye på en time"....

Samt at du ikke engang har underbygget at "dårlige lærere" faktisk er et reelt problem, utover at man alltid vil kunne finne enkelte eksempler.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest bebba

Jeg ser at du bare ser problemene med vurdering av lærerkrefter, men det er det samme overalt, ordet "umulig" brukes så ofte at jeg tror det bare er et vikarierende ord for "jeg vil ikke".

Jeg har selv måttet samarbeide med helt umulige personer og greid det. Det er ikke jeg som er sjef, og da må jeg gjøre som det blir sagt. Samarbeider jeg ikke, får jeg stempel og blir rensket vekk. Slik er det. Men gjør jeg en bra jobb, får jeg lønn og anerkjennelse av min sjef. Ofte tar h*n æren for mitt arbeid og slik er det. Kall det å sleike folk hvis du vil.

Jeg har ikke sett noen forslag fra deg om hvordan evalueringen skal gjøres. Hvem bekrefter det når du sier at du er greid å jobbe sammen med en umulig. Du, umuliusen eller rektor?

Er ikke sikkert en lærer er i stand til å gi eleven det h*n trenger av lærdom, og da må vi finne metoder for å finne gode lærere. Hva en dårlig lærer måtte syns om det er vel uinteressant. En god lærer får ikke problemer i en evalueringsprosess. De kan jo selv være med å utvikle metoder, men de vil ikke.

Hvis "gode lærere ikke vil" (bemerk *gode*) - burde vel det nettopp være en pekepin på at det du foreslår ikke er en praktisk gjennomførbar mulighet?

Gjest bebba

Behøver ikke gjøre det så vanskelig, skoleleder vet utmerket godt hva som foregår, og kan ta i bruk verktøy for å finne ut. Men skoleledere har som regel ikke administrativ kompetanse til å ta tak i problemene, da får vi skaffe noen som kan og lære dem opp.

Skoleledere vet ikke utmerket godt hva som foregår, de må få beskjed fra andre om det. De sitter ikke inne på et kontor med røntgenøyne inn i alle klasserom. Hittil har det vært stor mangel på lærere, dette er første året hvor det har snudd. Jeg etterlyser forslag som er rettferdig over for elever i vurdering av lærere.

Ulv I Faarikaal

Nei akkurat ingen spør dem. Tror du det hadde vært enkelt å spørre en multihandikappet elev?

Nei det er ikke enkelt hvis vedkommende ikke har språk.

Skal vi da la de dårlige lærerne få beholde jobben sin og bare gi opp ?

Fortjener elevene det ? Bør vi ikke sørge for at elevene får best mulige lærerkrefter så sant det er mulig ? Burde vi ikke forsøke ?

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke sett noen forslag fra deg om hvordan evalueringen skal gjøres. Hvem bekrefter det når du sier at du er greid å jobbe sammen med en umulig. Du, umuliusen eller rektor?

Jeg trenger ikke utarbeide system for evaluering, det får fagfolk ta seg av.

I mitt tilfelle var jeg fornøyd, sjefen var fornøyd og ledelsen var fornøyd. Evaluering har jeg fått mange ganger og det har alltid gått bra bortsett fra en gang det skjedde en feil, det ble rettet opp.

Ulv I Faarikaal

Hvis "gode lærere ikke vil" (bemerk *gode*) - burde vel det nettopp være en pekepin på at det du foreslår ikke er en praktisk gjennomførbar mulighet?

Når gode lærere ikke tar initiativ til evaluering så skjønner jeg det. En mulighet kan være at de ikke vil komme på kant med kolleger. Hvis de forlanger evaluering vil det kanskje bryte paragrafer i janteloven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...